Youtube ger upp – felfilmade videoklipp spelas upp i vertikalt fullskärmsläge

Permalänk
Medlem

Mobilerna borde begränsa videoläget till horisontell orientering.

Permalänk
Medlem

Titta inte på klipp som filmade i porträttläge bara.

Hela fenomenet är lika löjligt som överkänslighet till kränkningar eller TotalBiscuits 60+fps only huligan-attityd.

Men om man ska kräva 16:9 ; Då ska jag bara be 4e dimensionen att stanna upp så jag kan sätta rätt läge, vara lika still som ett stativ, be solen ge mig rätt ljus samt be lokföraren som kör på en Cadillac med två nyfödda tvillingar i att sakta ner så JAG kan få rätt bild för publiken av YouTube.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Visst, det finns pixlar så att det blir över, men optiken är en helt annan historia. Om de skulle göra det där så skulle betraktningsarean av videoinspelningen vara löjligt liten.

Äää bra som straff för att hålla mobilen fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen

Problemet hade varit extremt enkelt att lösa om bara viljan fanns. Den enklaste och mest effektiva åtgärden vore att filmen alltid blev i landskapsläge oavsett hur man håller mobilen, precis som på en filmkamera. Då hade kreti och pleti filmat med mobilen vertikalt en gång för att sedan märka att filmen blev på sidan, och så hade de gjort rätt varenda gång därefter. Det viktigaste hade varit att Apple gjorde så. Men det kan de tydligen inte tänka sig.

Den nya tidens halvhjärtade lösning verkar ju vara kvadratiska videos, och det är ju iallafall klart bättre än 9:16, men det är synd att det ska behövas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Att inte folk lär sig hur man filma med en videokamera, inte är de så svårt att vrida på ja t,ex mobilen. De är helt omöjligt att se en video i vertikalt på bra sätt. #dislike #nejtillvertikaltläge

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Alltid det där med att försöka styra andra till hur de själva vill ha det. Det är religiöst och hör inte hemma i detta århundrade. Låt var och en göra så som de vill.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Borde finnas en inställning så man kan låsa kameran till att alltid ta bilder och filma i horisontellt läge. Då skulle det funka som på en vanlig kamera.

PS.
Annars så vrider man på skärmen

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag tror att min gamla Symbiantelefon inte heller skulle ha tillåtit att man filmade i vertikalt läge, men det fanns inte heller någon risk eftersom UI elementen i videoläge var låsta i horisontellt läge vilket gjorde att man automatiskt svängde telefonen rätt innan man tryckte record. Jag kan erkänna att första gången jag filmade med en Apple-telefon så blev det vertikalt för mig också, kamera-appen startade i vertikalt läge men nu var ju alla UI-element rätt svängda (till skillnad från på symbiantelefonen) så jag bara tryckte record utan att tänka mig för desto mer.

Permalänk

Telefoner har gyro, se till att det inte går att spela in om telefonen känner att den hålls så det blir VVS videor.
Enkelt.
Photo ska kunnna tas i detta idioti format, men om bilden taggas som seflie istället för portrait så ska bilden raderas.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vrid optiken i mobilerna så att det spelas in horisontellt i vertikalt läge. Mer ergonomiskt och färre vertikala klipp. Även smidigare för foto i allt utom kompositionen (inget större problem med våra massiva mobilskärmar idag dock).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så irriterande så jag tappar respekten för folk som filmar vertikalt. Sen tar jag för givet att personen är en idiot.

Permalänk
Medlem

Kom just på att jag filmat min hund i vertikalt läge i två minuter medan jag var ute och gick med honom för en tid sedan. Förlåt!
Men han är avlång och mycket intresserad av någonting framför så jag hade kort koppel. Horisontellt läge hade klippt bort mycket av det intressant och hade varit svårt att hålla i med en hand (fel hand dessutom) och en hund som drar som bara vad i andra handen.
Nu har jag ju inte tänkt lägga upp den någonstans, men som någon annan sade kan det finnas orsaker till varför filmen blir i vertikalt läge. Det man filmar kanske är högt och smalt och det går inte att komma tillräckligt långt bak för att få plats i horisontellt läge eller så blir det för litet. Eller så ser man något intressant och blixtsnabbt tar fram telefonen/byter till kameran om man redan har den i handen och börjar filma utan att tänka på att man håller den fel.

Sedan finns såklart de som med flit filmar vertikalt bara för att irritera folk.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Telefoner har gyro, se till att det inte går att spela in om telefonen känner att den hålls så det blir VVS videor.
Enkelt.
Photo ska kunnna tas i detta idioti format, men om bilden taggas som seflie istället för portrait så ska bilden raderas.

Kanske går att göra ett "virus" till Android som låser kameran om man inte håller telefonen rätt

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tycker personligen att det är grymt störande med vertikala filmklipp, är det så svårt att vrida på telefonen?

Det är riktigt störigt, men det är samtidigt skönt att Google åtminstone kommer med en nödlösning för telefoner. Folk är helt enkelt för dum för att filma riktigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Kom just på att jag filmat min hund i vertikalt läge i två minuter medan jag var ute och gick med honom för en tid sedan. Förlåt!
Men han är avlång och mycket intresserad av någonting framför så jag hade kort koppel. Horisontellt läge hade klippt bort mycket av det intressant och hade varit svårt att hålla i med en hand (fel hand dessutom) och en hund som drar som bara vad i andra handen.
Nu har jag ju inte tänkt lägga upp den någonstans, men som någon annan sade kan det finnas orsaker till varför filmen blir i vertikalt läge. Det man filmar kanske är högt och smalt och det går inte att komma tillräckligt långt bak för att få plats i horisontellt läge eller så blir det för litet. Eller så ser man något intressant och blixtsnabbt tar fram telefonen/byter till kameran om man redan har den i handen och börjar filma utan att tänka på att man håller den fel.

Sedan finns såklart de som med flit filmar vertikalt bara för att irritera folk.

Jag tycker du har en poäng. Det finns lägen då det kanske lämpar sig att filma vertikalt. Men problemet är att folk omedvetet ofta gör det när det inte är lämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Problemet hade varit extremt enkelt att lösa om bara viljan fanns. Den enklaste och mest effektiva åtgärden vore att filmen alltid blev i landskapsläge oavsett hur man håller mobilen, precis som på en filmkamera. Då hade kreti och pleti filmat med mobilen vertikalt en gång för att sedan märka att filmen blev på sidan, och så hade de gjort rätt varenda gång därefter. Det viktigaste hade varit att Apple gjorde så. Men det kan de tydligen inte tänka sig.

Den nya tidens halvhjärtade lösning verkar ju vara kvadratiska videos, och det är ju iallafall klart bättre än 9:16, men det är synd att det ska behövas.

Då måste ju hela sensorn rotera 90 grader rent fysiskt också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mimematis:

Då det rör sig om deras Android app så blir det ju inget problem då man bara kan vända på mobilen.
Mer att Youtube fixar något än ger upp.

Mer vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Är det bara jag som inte ser problemet?

Om du menar med vertikalt filmläge så är det jäkla drygt att springa fram och vända 60-tummaren till vertikalläge. Hata vertikala videos...

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Inte nödvändigtvis. Man behöver egentligen bara använda en helt fyrkantig bildsensor istället för en sensor som är 16:9. Om sensorn är 1:1 så är problemet bortblåst. Sen kan man bara ställa in att man fånga bilder i 1:1 eller 16:9. Visst ett antal pixlar på sensor kommer inte användas men för nybörjar-fotografer (låt oss kalla dem foto-entusiaster) eller folk som pysslar med istagram kan en 1:1 sensor bara vara ett plus.

Det betyder att man lättare kan beskära bilden själv sen om man är ute efter fotografi och man får högre kvalité på instagram, samt man kring går VVS genom att 16:9 får plats oavsett om luren hålls i porträtt eller landskap. Sen kan de vidare öppna upp för andra roligheter så som man kan beräkna med ljus information för t.ex ambi-light då man i över och under kant kan fånga färg datan ändå... med mera.

Iallafall det är inte helt nödvändigt att man måste rotera sensorn med bilden.

I andra fall kan man ju annars också begränsa upplösningen om vi har sensor som är 16:9 med en upplösning av 7680x4320 (33mp) så kan vi fortfarande fånga film i både 4K och 1080p även om sensorn är i landskap och breden är 4320 pixlar istället för 7680. Igen så slösar vi många pixlar som inte får något att göra. Men jag misstänker att vi behöver samtidigt inte bry oss om det nämnvärt då bilden för inspelningen i 4K antagligen inte kommer använda hela 33mp sensorn utan bara den del i mitten som motsvarar 4K, för att spara processorkraft. Lättare att använda 4K upplösningen av sensorn istället för att ta fånga bilden med hela sensorn sedan skala ner det. Det hade ju käkat massor av processorkraft ur telefonen. Men jag är inte säker på den detaljen, det är en ren skär gissning, men jag misstänker att de gör så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Bakgrund: Inte nödvändigtvis. Man behöver egentligen bara använda en helt fyrkantig bildsensor istället för en sensor som är 16:9. Om sensorn är 1:1 så är problemet bortblåst. Sen kan man bara ställa in att man fånga bilder i 1:1 eller 16:9. Visst ett antal pixlar på sensor kommer inte användas men för nybörjar-fotografer (låt oss kalla dem foto-entusiaster) eller folk som pysslar med istagram kan en 1:1 sensor bara vara ett plus.

Det betyder att man lättare kan beskära bilden själv sen om man är ute efter fotografi och man får högre kvalité på instagram, samt man kring går VVS genom att 16:9 får plats oavsett om luren hålls i porträtt eller landskap. Sen kan de vidare öppna upp för andra roligheter så som man kan beräkna med ljus information för t.ex ambi-light då man i över och under kant kan fånga färg datan ändå... med mera.

Iallafall det är inte helt nödvändigt att man måste rotera sensorn med bilden.

I andra fall kan man ju annars också begränsa upplösningen om vi har sensor som är 16:9 med en upplösning av 7680x4320 (33mp) så kan vi fortfarande fånga film i både 4K och 1080p även om sensorn är i landskap och breden är 4320 pixlar istället för 7680. Igen så slösar vi många pixlar som inte får något att göra. Men jag misstänker att vi behöver samtidigt inte bry oss om det nämnvärt då bilden för inspelningen i 4K antagligen inte kommer använda hela 33mp sensorn utan bara den del i mitten som motsvarar 4K, för att spara processorkraft. Lättare att använda 4K upplösningen av sensorn istället för att ta fånga bilden med hela sensorn sedan skala ner det. Det hade ju käkat massor av processorkraft ur telefonen. Men jag är inte säker på den detaljen, det är en ren skär gissning, men jag misstänker att de gör så.

Värst vad det var invecklat nä nu låter det som att det är lättare att folk bara får lära sig att vrida telefonen istället.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@Bakgrund: Inte nödvändigtvis. Man behöver egentligen bara använda en helt fyrkantig bildsensor istället för en sensor som är 16:9. Om sensorn är 1:1 så är problemet bortblåst. Sen kan man bara ställa in att man fånga bilder i 1:1 eller 16:9. Visst ett antal pixlar på sensor kommer inte användas men för nybörjar-fotografer (låt oss kalla dem foto-entusiaster) eller folk som pysslar med istagram kan en 1:1 sensor bara vara ett plus.

Det betyder att man lättare kan beskära bilden själv sen om man är ute efter fotografi och man får högre kvalité på instagram, samt man kring går VVS genom att 16:9 får plats oavsett om luren hålls i porträtt eller landskap. Sen kan de vidare öppna upp för andra roligheter så som man kan beräkna med ljus information för t.ex ambi-light då man i över och under kant kan fånga färg datan ändå... med mera.

Iallafall det är inte helt nödvändigt att man måste rotera sensorn med bilden.

I andra fall kan man ju annars också begränsa upplösningen om vi har sensor som är 16:9 med en upplösning av 7680x4320 (33mp) så kan vi fortfarande fånga film i både 4K och 1080p även om sensorn är i landskap och breden är 4320 pixlar istället för 7680. Igen så slösar vi många pixlar som inte får något att göra. Men jag misstänker att vi behöver samtidigt inte bry oss om det nämnvärt då bilden för inspelningen i 4K antagligen inte kommer använda hela 33mp sensorn utan bara den del i mitten som motsvarar 4K, för att spara processorkraft. Lättare att använda 4K upplösningen av sensorn istället för att ta fånga bilden med hela sensorn sedan skala ner det. Det hade ju käkat massor av processorkraft ur telefonen. Men jag är inte säker på den detaljen, det är en ren skär gissning, men jag misstänker att de gör så.

Enklare är att allt spelas in i 16:9 oavsett hur brukaren vänder mobilen.

Flesta ser som sagt inte problemet i mobilen just för man använder mobilen normalt felvänt jämfört med vanlig pc skärm eller TV.

Men vore snarare fint att sprida runt första videon i tråden till alla som vänder kameran fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ingen som opponerar sig? Konstigt med tanke på att en stor del faktiskt filmar i "VV"

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du menar med vertikalt filmläge så är det jäkla drygt att springa fram och vända 60-tummaren till vertikalläge. Hata vertikala videos...

Du menar som när man ska spela Ikaruga på Gamecube?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Är detta Youyubes problem överhuvudtaget?? jag menar, är resultatet dåligt beror det ju alltid på filmaren?? Håller man mobilen fel när man filmar får man skylla sig själv och man får mindre tittare. men...som så mycket annat i denna skruvade världen vill ingen acceptera att man får stå för konsekvensen av sitt handlande. Många tror att man kan göra/säga/betee sig vad/hur/när som helst och det alltid dyker upp någon som fixar det åt en.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Material som främst är gjort för att ses på en mobil gör sig bra i vertikalt läge. Med tanke på hur många som bara kollar på sin mobil så är det en stor grupp.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än 1000 ord:

Skrivet av Dunde:

Om du menar med vertikalt filmläge så är det jäkla drygt att springa fram och vända 60-tummaren till vertikalläge. Hata vertikala videos...

Vaa? Har du inte motordriven TV som vänder sig själv!?!?

OnT: Problemet är att många gånger vill man titta på saker i just telefonen och då spelar det mindre roll om den är vriden eller inte. Telefonen och plattan kan justera. (Eller ja... tills idioter på tex Youtube får för sig att fucka till videon iaf)

Så det är egentligen din TV/Datorskärm som är för gammal för att anpassa sig.

Sen håller jag dock med majoriteten... Ska man filma så ta det på rätt håll.
Där borde bara hela kameran vridas 90 grader (vid tillverkningen) och när programmet startas så startas det i liggande/horisontellt läge. (Sen om du nu behöver "andra hållet" bör där finnas en funktion att skifta det, men då ska du också få sämre kvalitet som följd).

Permalänk
Medlem

Filmar gör man i bredbild punkt slut. Sedan finns det kanske undantag där objektet gör sig mycket bättre i stående format, men tänk en extra gång innan.

Fotograferar man får man såklart hålla den vilket håll man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Värst vad det var invecklat nä nu låter det som att det är lättare att folk bara får lära sig att vrida telefonen istället.

Nej då. För användaren kommer det vara helt osynligt. Tänk dig så här:

Skrivet av Broken-arrow:

Enklare är att allt spelas in i 16:9 oavsett hur brukaren vänder mobilen.

Flesta ser som sagt inte problemet i mobilen just för man använder mobilen normalt felvänt jämfört med vanlig pc skärm eller TV.

Men vore snarare fint att sprida runt första videon i tråden till alla som vänder kameran fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte läst vad jag skrev. För det du säger är precis det jag skrev. Se bilden jag tillverkade ovan så ser du vad jag menar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De jag stör mig på är att ibland när jag filmar horisontellt så när jag lägger upp på YouTube så blir den stående ändå!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Well, vertikal film är väl inte kass i sig självt förutom på alla skärmar och tv-apparater som inte är i porträtt dvs, då är det det sämsta jävla skit man kan titta på.

Detta klipp va det första jag tänkte på när jag läste nyheten! ^^