Permalänk
Avstängd

Vattenkylning

Är en komplett nybörjare på custom vattenkylning, visst har jag läst en del och kollat på olika lösningar men aldrig djupdykt i "träsket". Funderar dock allvarligt på att skaffa vattenkylning för mina komponenter. Byta chassie lär jag få göra funderar på ett Corsair Graphite 760T. Någon som skulle kunna föreslå vad som ska införskaffas för komponenterna som jag har? dvs 980ti stock pcb SLI och 4790k? Eller ännu hellre en komplett guide även om jag antar att det är för mycket att begära?

Permalänk
Medlem

vad är tanken med vattenkylningen? du lär inte kunna överklocka kraftigt med det nätaggregatet, så tänk på det om det är målet. mycket låg ljudnivå i load? 760t ska väl bara vara ett 750d med annat yttre och om 360+280 duger för dig beror på vad du är ute efter. man kan göra på alla möjliga sätt, själv kör jag överdimensionerat med dubbla 480 på ett grafikkort för att kunna hålla fläktarna i ~500rpm under load.

Permalänk

Först och främst en D5 pump köp ingen annan de är helt klart bäst.
Sedan måste du ha block till gpuer och cpu en Reservoar slang och fittings. Blocken till grafikkorten du har där får du titta på block som passar till titan X. Jag har samma grafikkort som du och jag köpte mitt block via EKWB direkt. För det fanns inte hemma när jag letade.

Jag med kör totalt overkill på kylningen iallafall nu innan jag monterat blocket på min gpu. Jag har 2st 480 + en 240 radiator bara på cpu nu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

vad är tanken med vattenkylningen? du lär inte kunna överklocka kraftigt med det nätaggregatet, så tänk på det om det är målet. mycket låg ljudnivå i load? 760t ska väl bara vara ett 750d med annat yttre och om 360+280 duger för dig beror på vad du är ute efter. man kan göra på alla möjliga sätt, själv kör jag överdimensionerat med dubbla 480 på ett grafikkort för att kunna hålla fläktarna i ~500rpm under load.

Tanken är lägre temperaturer, högre överklockning, custom bios vilket jag inte är nybörjare med men behöver naturligtvis sänka temperaturerna innan jag går den vägen, om det innebär sänkt ljudnivå så är inte jag den som säger nej även om korten går helt acceptabelt tysta nu för min smak.
Kanske för mycket begärt att någon ska ge ett förslag på ett komplett kit/inköpslista men är total nybörjare på custom loops och är öppen för alla förslag också när det gäller chassie, PSU o.s.v. Vill ha något bra från början, prestandan spelar större roll än priset så gärna överdimensionerat. Även då jag har försökt läsa på själv så ter det sig som en djungel att hitta matchande prylar..;) Kör pp med noctua fläktar på min kraken x61 med riktigt bra resultat så egentligen skulle kanske inte den skulle behöva ingå i loopen?
Visst vore det kanske bra med en annan PSU men kör ändå 4790k @ 4.6GHz och korten 1242MHz core - 1455MHz boost, 7800 minnen utan några problem alls. Men visst öppen för allt, vad hade ni beställt/köpt? Max 10k.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt annat chassi så du kan få plats med minst en 360mm samt en 240mm radiator då du ska kyla både gpu och cpu. Både 760T, 780T, samt enthoo primo är bra chassin för dina ändamål. Vill du köpa i sverige eller utomlands? Ska du kyla något annat då, så som ram minnen för det estetiska med tanke på din budget?

Permalänk
Avstängd

Annat chassi räknar jag med, gillar verkligen det jag har men absolut inte optimalt för vattenkylning. Rent estetiskt av de alternativen du nämner så gillar jag 760t mest, enthoo primo känns lite för stort, kommer stå på ett bord. Från vilket land jag köper spelar egentligen ingen roll bara det är en återförsäljare som går att lita på, nej minnen kommer jag nog inte kyla.

Permalänk
Medlem

Okej, då är det egentligen coolerkit.se, aquatuning.se samt caseking.de som gäller då de är bäst. Du kan även kolla inet.se om hehe.

Permalänk
Avstängd

Ja visst, inte lust att sätta ihop en komplett kundkorg för mig och mina komponenter om hypotesen är att jag skaffar ett 760t? Vilka fittings vilka slangar osv behöver jag?

Permalänk
Medlem

Ps kolla noga att dom tilltänkta radiatorer passar i lådan en vanlig miss

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad är tanken med vattenkylningen? du lär inte kunna överklocka kraftigt med det nätaggregatet, så tänk på det om det är målet. mycket låg ljudnivå i load? 760t ska väl bara vara ett 750d med annat yttre och om 360+280 duger för dig beror på vad du är ute efter. man kan göra på alla möjliga sätt, själv kör jag överdimensionerat med dubbla 480 på ett grafikkort för att kunna hålla fläktarna i ~500rpm under load.

Quit the bullshit.

Så klart ett 750w kommer orka med det utan problem...

Skrivet av retro123:

Ja visst, inte lust att sätta ihop en komplett kundkorg för mig?

Har du bra chassi eller är det något du önskar byta samt en budget till det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tancoll:

Quit the bullshit.

Så klart ett 750w kommer orka med det utan problem...

Har du bra chassi eller är det något du önskar byta samt en budget till det.

Har nog som sagt inte optimalt chassi för vattenkylning, budget +-10k.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker om du kommer kunna köra PP i 760T. Kolla igenom t.ex. coolerkit och välj dina komponenter så kan vi ta en titt och justera. Kolla även hur andra har byggt i 760t så du kan se vad som gäller.

Permalänk
Avstängd

ok, inget tvång med 760t, om jag skulle köra på ett Enthoo Primo i alla fall? Mitt bord är trots allt ganska stort. KAn inte hitta något 980ti kompatibelt hos coolerkit..

Permalänk
Medlem

Du får bestämma dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Quit the bullshit.

Så klart ett 750w kommer orka med det utan problem...

Har du bra chassi eller är det något du önskar byta samt en budget till det.

stock, ja. snäll överklockning som man kan göra på luft, kanske. kraftigt överklockade kort under vatten, nej, det tror jag inte. jag kan komma upp i klart över 600w med mitt system och ts ska ha två st 980ti som han säger att han ska ha custom bios på.

Skrivet av retro123:

Tanken är lägre temperaturer, högre överklockning, custom bios vilket jag inte är nybörjare med men behöver naturligtvis sänka temperaturerna innan jag går den vägen, om det innebär sänkt ljudnivå så är inte jag den som säger nej även om korten går helt acceptabelt tysta nu för min smak.
Kanske för mycket begärt att någon ska ge ett förslag på ett komplett kit/inköpslista men är total nybörjare på custom loops och är öppen för alla förslag också när det gäller chassie, PSU o.s.v. Vill ha något bra från början, prestandan spelar större roll än priset så gärna överdimensionerat. Även då jag har försökt läsa på själv så ter det sig som en djungel att hitta matchande prylar..;) Kör pp med noctua fläktar på min kraken x61 med riktigt bra resultat så egentligen skulle kanske inte den skulle behöva ingå i loopen?
Visst vore det kanske bra med en annan PSU men kör ändå 4790k @ 4.6GHz och korten 1242MHz core - 1455MHz boost, 7800 minnen utan några problem alls. Men visst öppen för allt, vad hade ni beställt/köpt? Max 10k.

när du ska vattenkyla grafikkort kan du lika gärna slänga in processorn också, det är ingen större kostnad i sammanhanget. vet inte om jag orkar kasta ihop en hel lista just nu men om du köper ett enthoo primo så kan du köra på dubbla 480mm som jag gör. en sak som är värd att nämna är att det är väldigt trångt på bredden med en 480mm i botten på primo. min xt45 passar verkligen precis, hade den varit lite bredare hade det inte gått, så var noga med att kolla upp bredd innan du köper. vet i alla fall att alphacool xt45 (precis) får plats.

Skrivet av retro123:

ok, inget tvång med 760t, om jag skulle köra på ett Enthoo Primo i alla fall? Mitt bord är trots allt ganska stort.

trevligt chassi, rekommenderas. tungt är det dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Du får bestämma dig.

Ok, visst,
Enthoo Primo, 980ti SLI, 4790k. Där jag befinner mig. Kostnad spelar ingen roll. Vill ha bra saker från början efter dyrköpta lektioner inom andra områden. EP finns i vitt så gärna något som passar i svartvitt tema om det går. Går det inte så är det inte huvudsaken.

Permalänk
Medlem

Jag kör min 4790k i 4.6ghz vid 1.2 volt.. har ett 980 ti som jag kör custom bios på.. kör sällan överklockat när jag spelar dock.. jag kör EN (1st) 360 radiator och det är fullt tillräckligt, visserligen en BlackIce SR-1 men ändå
Min cpu är sällan över 50 grader och gpu har aldrig varit över 43 grader (överklockat vid bench)
Så massvis med radiatoryta är bara onödigt(kanske inte onödigt men overkill då).. Ska man köra EK's XT eller PE modeller kanske man behöver det men använder man Alphacool's 45/60mm eller Blackice radiatorer är jag tveksam till att det behövs extremt mycket radiatoryta

Fast kör man sli kanske det kan vara lämpligt om man har 30grader+ i rummet datorn står i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Jag kör min 4790k i 4.6ghz vid 1.2 volt.. har ett 980 ti som jag kör custom bios på.. kör sällan överklockat när jag spelar dock.. jag kör EN (1st) 360 radiator och det är fullt tillräckligt, visserligen en BlackIce SR-1 men ändå
Min cpu är sällan över 50 grader och gpu har aldrig varit över 43 grader (överklockat vid bench)
Så massvis med radiatoryta är bara onödigt(kanske inte onödigt men overkill då).. Ska man köra EK's XT eller PE modeller kanske man behöver det men använder man Alphacool's 45/60mm eller Blackice radiatorer är jag tveksam till att det behövs extremt mycket radiatoryta

Fast kör man sli kanske det kan vara lämpligt om man har 30grader+ i rummet datorn står i

vad kör du fläktarna i för hastighet?

Permalänk
Avstängd

Känner mig fasiken dummare än när jag startade tråden, kan inte någon säga vad jag ska köpa för komponenter (inköpslista) till ett nämnt chassie med befintliga komponenter trots att kostnaden är obegränsad hur ska jag någonsin kunna ta reda på det själv. Trial and error?
Mycket frågor om tanken bakom det osv. Men jag vill ha konkreta förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Känner mig fasiken dummare än när jag startade tråden, kan inte någon säga vad jag ska köpa för komponenter (inköpslista) till ett nämnt chassie med befintliga komponenter trots att kostnaden är obegränsad hur ska jag någonsin kunna ta reda på det själv.
Mycket frågor om tanken bakom det osv. Men jag vill ha konkreta förslag.

Det är inte ens svårt om du bara försöker lite själv istället för att berätta hur svårt allt är.

Först behöver du en pump, förslagsvis D5 (t.ex. VPP655). Sen behöver du antingen en topp (t.ex. D5 X-TOP) och en reservoir (t.ex. RES X3 150) eller en kombinerad topp och res (t.ex. D5 X-RES 140). Sen köper du ett CPU-block (t.ex. ett från EK's EVO-serie, där tar du den du tycker är snyggast). Sen kollar du vilket block som passar ditt grafikkort på coolingconfigurator.com och köper ett sånt. Sen tar du antingen mjuk slang eller hårda rör, förslagsvis mjuk slang, antingen 10/13, 10/16 eller 13/19 helt beroende på hur tjock du vill ha (t.ex. Primochill Advanced LRT). Sen köper du några random fittings av samma storlek som slangen och räknar två för varje del du ska ansluta. Sen köper du så många och så stora radiatorer du får plats med i chassit, jag föredrar Alphacools ST30, XT45 och UT60, där siffrorna representerar tjocklek. Simple as that.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad kör du fläktarna i för hastighet?

900-1000 rpm
Min DDC pump i 2800rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Det är inte ens svårt om du bara försöker lite själv istället för att berätta hur svårt allt är.

Först behöver du en pump, förslagsvis D5 (t.ex. VPP655) . Sen behöver du antingen en topp (t.ex. D5 X-TOP) och en reservoir (t.ex. RES X3 150) eller en kombinerad topp och res (D5 X-RES 140). Sen köper du ett random CPU-block (t.ex. ett från EK där du har stor möjlighet att välja hur den ska se ut). Sen kollar du vilket block som passar ditt grafikkort på coolingconfigurator.com och köper ett sånt. Sen tar du antingen mjuk slang eller hårda rör, förslagsvis mjuk slang, antingen 10/13, 10/16 eller 13/19 helt beroende på hur tjock du vill ha (t.ex. Primochill Advanced LRT). Sen köper du några fittings av samma storlek som slangen och räknar två för varje del du ska ansluta. Sen köper du så stora radiatorer du får plats med. Simple as that.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, jag kan nog försöka själv mer än jag gjort, tack för dina förslag i alla fall! Trodde bara att forumet var även till för nybörjarfrågor. Är tjockleken på slangen bara en estetisk fråga? Visst kan nog googla svaret om inte annat..
Missuppfatta mig inte, uppskattar verkligen alla svar! Men själv känner jag mig i princip lika vilse även om Nagas inlägg var mer rakt på sak. Tack!..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Absolut, jag kan nog försöka själv mer än jag gjort, tack för dina förslag i alla fall! Trodde bara att forumet var även till för nybörjarfrågor. Är tjockleken på slangen bara en estetisk fråga? Visst kan nog googla svaret om inte annat..

Visst är det till för nybörjarfrågor men du har ju inga frågor utan vill bara ha allt ihopsatt till en kundkorg, det finns en stor FAQ i denna forumdel som förklarar så gott som allt men det verkar inte ens som du tagit dig tid att läsa den.

Och ja slangtjocklek är obetydligt, det är väl marginellt bättre att ha större innerdiameter men knappt värt att nämnas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Visst är det till för nybörjarfrågor men du har ju inga frågor utan vill bara ha allt ihopsatt till en kundkorg, det finns en stor FAQ i denna forumdel som förklarar så gott som allt men det verkar inte ens som du tagit dig tid att läsa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, nej kanske slarvat där.. Kundkorg - NEJ. Förstår det hädanefter, tack i alla fall Naga. Vi bor ju inte i vårat land med regler och allt för inget? Genvägar nej, det ska man inte få ta! Lovar att läsa på bättre innan jag skriver här mer..eller också så hittar jag något annat ställe där prestige och frågor om kundkorgar betyder mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, nej kanske slarvat där.. Kundkorg - NEJ. Förstår det hädanefter, tack i alla fall Naga. Vi bor ju inte i vårat land med regler och allt för inget? Genvägar nej, det ska man inte få ta! Lovar att läsa på bättre innan jag skriver här mer..

Nu behöver du inte direkt läsa på eftersom jag skrivit förslag på alla de mest populära komponenter du behöver för en komplett loop (utom vatten och biocide). Så nu är det bara att ställa alla frågorna du har kvar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Ett billigt och chassi som är enkelt att bygga vattenkylning i: Fractal Design Define S

Relativt gott om plats för både radiatorer och pump/res combo, tex EK-D5 X-RES

Permalänk
Avstängd

Någon med mycket erfarenhet som skulle vara intresserad av att bygga en custom loop i Stockholmstrakten? PM'a mig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Har nog som sagt inte optimalt chassi för vattenkylning, budget +-10k.

Med den budgeten är det lätt.

Välj ett chassi som passar din prislapp på http://caselabs.net/ eller http://ldcooling.com/
Värt att tänka på är att caselabs ligger i USA och därför tillkommer tull och moms.
Har själv ett LD chassi, nackdelen är att man måste skruva på chassi sidorna. Och det är ett stort minus..

Efter det borde du ha ca 5000kr kvar att lägga på vattenkylning, jag hade för några år sedan en liknande budget och la 4000kr för att kyla min burk.

Blev hårda rör, 2x360 radiatorer och en D5 pump.
Hade jag byggt liknande idag hade jag nog kört med 2 Laing DDC PWM pumpar istället för en D5 just för att få redundans och få ner ljudnivån yttligare lite vid idle.

Jag köpte endel direkt från EK, några saker frå Inet samt endel prylar från http://www.highflow.nl/
Mitt GPU block kom från England.

Var inte rädd att leta efter det DU vill ha över hela europa, med ca 5000kr efter chassi så finns det inga begränsningar.
Det är vad du klarar av och har tid till att göra som sätter stop.

Så här ser min burk ut idag.
http://i.imgur.com/GWXfKZJ.jpg

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att spendera mer än vad som behövs, ett enthoo primo eller 780t räcker gott och väl, plus att de inte är megastora. Caselabs är overkill, speciellt för en nybörjare som inte riktigt är insatt i vad som är viktigt med vattenkylning. Ditt chassi är ju enormt och jag ser ingen mening med all utrymme. Sedan så har du inte ens monterat pumpen i bottnen utan den "ligger" bara där, samt vanliga slangklämmor vid de nedre radiatoretna och inga sleevade kablar från nätagget.