Gigabyte Z170-SOC Force för Skylake på bild

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Z170-SOC Force för Skylake på bild

Överklockning är i fokus när Intel lanserar arkitekturen Skylake den 5 augusti. Det här omfamnar Gigabyte med Z170-SOC Force, som fylls till bredden med entusiastinriktade finesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice!

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Sexigt kort <3 Hw porr !!!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant kort. Hur är Gigabytes moderkort nu för tiden? Hade ett ganska så påkostat moderkort från Gigabyte på 775-tiden som bara var skit, men nu verkar de ju ha riktigt bra kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Väldigt intressant kort. Hur är Gigabytes moderkort nu för tiden? Hade ett ganska så påkostat moderkort från Gigabyte på 775-tiden som bara var skit, men nu verkar de ju ha riktigt bra kort.

Har samma erfarenhet med MSI. Har haft två MSI moderkort som båda har krakelerat. Alla Gigabyte moderkort jag har haft håller än idag. Har en gammal 775 bräda från 2007 liggandes här och den fungerar felfritt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som fylls på bredden då, trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt kort måste jag säga, skulle vara kul om det kom i olika färgscheman för de som tycker om att matcha kort med övriga komponenter & chassi.

Permalänk
Medlem

Snygg o påkostad kort. Hoppas att det kommer flera färg teman. Denna påminner mig om en röd mattad bil som har stått i solen från början av 80-talet, lite trist.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Blir kanske Gigabyte i nya bygget efter flera år med Asus. Hade ett Gigabyte mb i en AM 2 burk för en massa år sen som jag var riktigt nöjd med men har lite erfarenhet av senare kort från Gb, hur står sej dom mot konkurrensen idag?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Väldigt intressant kort. Hur är Gigabytes moderkort nu för tiden? Hade ett ganska så påkostat moderkort från Gigabyte på 775-tiden som bara var skit, men nu verkar de ju ha riktigt bra kort.

när det gäller x99 har jag gått igenom flera, msi verkar inte heller vara fläckfria då jag skickade tillbaka den första brädan nyligen.

Permalänk
Medlem

Iallafall inte röd och svart, det är det ända jag vill att tillverkana ska sluta med.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

"På expansionsfronten finns fyra PCI Express 3.0 x16, vilka delar på 20 kanaler från processorn".

Är det allt vi har o jobba med?

Känns inte direkt lönt att ha 4 platser då, om man måste köra 8/4/4/4. Men visst, det är inte extrem entusiast X99... 8/8/4 hade räckt mer än väl liksom. 2 GPUer med 3 platser mellan och något annat.
Känns bara lite fel, på något sätt.

I övrigt verkar det vara ett snyggt kort.

Blir intressant om de kan sätta i bra NIC och ljud bara, och inte något Killer NIC och Creative skit (drivarna är total katastrof i båda fallen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

när det gäller x99 har jag gått igenom flera, msi verkar inte heller vara fläckfria då jag skickade tillbaka den första brädan nyligen.

Ajdå, det lät inte bra. Fått veta vad som orsakat problemen?

Skrivet av Paddanx:

"På expansionsfronten finns fyra PCI Express 3.0 x16, vilka delar på 20 kanaler från processorn".

Är det allt vi har o jobba med?

Känns inte direkt lönt att ha 4 platser då, om man måste köra 8/4/4/4. Men visst, det är inte extrem entusiast X99... 8/8/4 hade räckt mer än väl liksom. 2 GPUer med 3 platser mellan och något annat.
Känns bara lite fel, på något sätt.

I övrigt verkar det vara ett snyggt kort.

Blir intressant om de kan sätta i bra NIC och ljud bara, och inte något Killer NIC och Creative skit (drivarna är total katastrof i båda fallen)

Detta är en av nyheterna jag ser mest fram emot med Nvidias Pascal-arkitektur. Den kommer ha NVLink som kringgår begränsningarna man får med PCI-E genom att låta grafikkorten prata med varandra direkt, något som ska ge upp till 12 gånger mer bandbredd.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har samma erfarenhet med MSI. Har haft två MSI moderkort som båda har krakelerat. Alla Gigabyte moderkort jag har haft håller än idag. Har en gammal 775 bräda från 2007 liggandes här och den fungerar felfritt.

Jag har en kompis som också har ett msi som han fått byta ut ett antal gånger och det krånglar ändå. Själv har jag aldrig haft problem med mitt msi moderkort. Dock har vi olika modeller och hans är av en lite billigare modell. Men det ska inte spela någon roll.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Detta är en av nyheterna jag ser mest fram emot med Nvidias Pascal-arkitektur. Den kommer ha NVLink som kringgår begränsningarna man får med PCI-E genom att låta grafikkorten prata med varandra direkt, något som ska ge upp till 12 gånger mer bandbredd.

https://www.youtube.com/watch?v=RBf8FLS6q8E

Hmm.

Alltså, mer bandbredd är bra, ja.
Men AMD har redan visat att inte ens CF behöver mer än PCIE 3.0 8x idag. Över det måste du upp i extrema kort krav (typ 4x CF) för att ens få flaskhals.

Tror detta tyvärr är ren gimmick, men visst, jag kan ha fel.
Titta här:
http://www.guru3d.com/articles-pages/pci-express-scaling-game... (finns fler sidor för olika spel)
Ett 980 single GPU klarar sig väl med tom 16X 1.1 (Vet från andra tester att AMD ungefär klarar sig lika bra)
Ingen tvekan på att vissa spel förlorar en del FPS, men det är rätt lite.

Går vi in på dual conf:
http://www.guru3d.com/articles_pages/pci_express_scaling_game...
Då blir det mer intressant.
Nu ser man att mer bandbredd behövs och 1.1 16x (samma som 2.0 8X) tappar.
Men skillnaden mellan 2.0 16x (samma som 3.0 8X) och 3.0 16X faktiskt inte är så stor.
I vissa spel större än andra, men ändå max några % som högst.

Här är lite fler ex:
http://www.anandtech.com/show/7089/geforce-gtx-titan-twoway-s... (Titan)

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express... (980 Single, men fler nivåer)

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre... (lite äldre, med 7970 och 680)

Alla 290 kort (och senare som är baserat på modern krets) kör ju CF via denna kontakt också, inga extra kablar. Dessa kan få lite sämre prestanda mot 2.0 8X eller lägre, men 3.0 8X eller 2.0 16X ska räcka väl. Dock är det ont om officiella tester (av vad jag kan hitta på rak arm)

Så i dessa fall ovan kommer inte denna "Super link" göra något annat än tynga ner din plånbok.

Så denna lösning är endast lönt mot 3X och 4X SLI/CF. Och då måste du iaf idag (DX12/Vulkan kan ändra på detta) ha värsting CPU, och behöver X99 sockeln ändå, och får dessa lanes.

Permalänk
Medlem

@Gender Bender:

med gigabyte var det det mesta usel service och väntetider(ville få dem att uppdatera bios men bara physical check varje gång)
till slut skadades den sista under transport utan kompensation/goodwill reparation och då fick jag nog och satt bojkott på gigabyte.

msi kortet fick ingen video singla fast allt verkade rulla på med ström och allt.
Fick inget konkret svar från webhallen förutom att deras tekniker har bekräftat problemet och beställt en ny.

Värkar vara svag kvalitets kontroll lite överallt.

däremot är kundsupporten på msi 10ggr snabbare och professionellare än gigashite.

vet inget när det gäller Asus, men jag har inte hört något bra hittills om deras support.

Det känns som x99 kommer vara rysk roulette hela vägen ut.
msi om du absolut vill ha x99.

men om jag ska vara helt ärlig hade jag vetat i förväg hade jag kört skylake istället eller väntat på zen.

Permalänk

Jävligt snyggt, inte för att jag har direkt användning över SOC modellerna. Diggar Gigabyte som fan och tkr de inte fjäskar med marketing och håller god kvalite på sina komponenter från PowIRstage mm

Permalänk
Medlem

Suck, kommer det finnas några som helst "normala" kort till lanseringen av Skylake?

Planerar nytt datorbygge och skulle gärna hinna med lite spel under semestern i augusti, men aldrig i livet att jag betalar lika mycket för ett moderkort som för ett bra grafikkort.

Kanske bara är jag som inte har något intresse av att köra fyrdubbla grafikkort och koppla in femtielva diskar och enheter, men för mig har moderkortet alltid varit den minst upphetsande delen i datorn. Det enda jag egentligen bryr mig om är att det har stöd för rätt CPU och har en bra ljudkrets, resten kan kvitta.

Permalänk
Medlem

@Pyoko:
Själv tycker jag att man inte ska kompromissa för mycket med moderkortet då det ansvarar för så många delar av din dator.
Överklockning, fläktstyrning, strömförsörjning, I/O, lagring, USB, nätverk osv osv. Allt styrs via moderkortet, så man vill ju helst att det inte strular på någon av delarna.

Har du tex ett moderkort med bra fläkthantering, WIFI och schysst ljudkrets så kanske du slipper köpa fläktkontroller, nätverkskort och ljudkort.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Väldigt intressant kort. Hur är Gigabytes moderkort nu för tiden? Hade ett ganska så påkostat moderkort från Gigabyte på 775-tiden som bara var skit, men nu verkar de ju ha riktigt bra kort.

Jag har haft ett GA moderkort och det är mitt nuvarande, GA-X99-Gaming 7. Måste säga att jag är helt nöjd. 5/5, även om BIOS menyn kan behöva lite finslip för mer responsivitet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

@Pyoko:
Själv tycker jag att man inte ska kompromissa för mycket med moderkortet då det ansvarar för så många delar av din dator.
Överklockning, fläktstyrning, strömförsörjning, I/O, lagring, USB, nätverk osv osv. Allt styrs via moderkortet, så man vill ju helst att det inte strular på någon av delarna.

Har du tex ett moderkort med bra fläkthantering, WIFI och schysst ljudkrets så kanske du slipper köpa fläktkontroller, nätverkskort och ljudkort.

Det är ju klart att man kanske inte vill ha det absolut billigaste, men det känns som när det gäller de flesta av de där standardfunktionerna så kommer det vara ganska marginella skillnader i praktiken mellan ett kort för säg 1200kr och ett för 3000. Haverera kan väl även de dyrare korten göra.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Buulaa:

@Gender Bender:

med gigabyte var det det mesta usel service och väntetider(ville få dem att uppdatera bios men bara physical check varje gång)
till slut skadades den sista under transport utan kompensation/goodwill reparation och då fick jag nog och satt bojkott på gigabyte.

msi kortet fick ingen video singla fast allt verkade rulla på med ström och allt.
Fick inget konkret svar från webhallen förutom att deras tekniker har bekräftat problemet och beställt en ny.

Värkar vara svag kvalitets kontroll lite överallt.

däremot är kundsupporten på msi 10ggr snabbare och professionellare än gigashite.

vet inget när det gäller Asus, men jag har inte hört något bra hittills om deras support.

Det känns som x99 kommer vara rysk roulette hela vägen ut.
msi om du absolut vill ha x99.

men om jag ska vara helt ärlig hade jag vetat i förväg hade jag kört skylake istället eller väntat på zen.

När var du i kontakt med oss? Vi svarar dagligen på epost och har en retur på ca 5 dagar, så jag kan inte känna igen den supporten du nämner ovan.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

"På expansionsfronten finns fyra PCI Express 3.0 x16, vilka delar på 20 kanaler från processorn".

Är det allt vi har o jobba med?

Känns inte direkt lönt att ha 4 platser då, om man måste köra 8/4/4/4. Men visst, det är inte extrem entusiast X99... 8/8/4 hade räckt mer än väl liksom. 2 GPUer med 3 platser mellan och något annat.
Känns bara lite fel, på något sätt.

I övrigt verkar det vara ett snyggt kort.

Blir intressant om de kan sätta i bra NIC och ljud bara, och inte något Killer NIC och Creative skit (drivarna är total katastrof i båda fallen)

Glöm inte sata express eller liknande ska få plats på dessa 20 lines (tar 4 stycken om jag inte mins fel):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Rasmus: ca 3 veckor sen

första gången fick jag vänta 2.5 veckor på returen vilket jag klagade på för service rapporten visade 3 dagar efter skickat datum.
och även då var jag tvungen att maila in och påminna för att det skulle hända något.

och svar i gigabyte support forum tar 2-3 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"På expansionsfronten finns fyra PCI Express 3.0 x16, vilka delar på 20 kanaler från processorn".

Men de 20 PCIe kanalerna är väl inte från processorn? Det är ju 20 från chipset som är bekräftat tidigare, och så vitt jag vet så finns ännu inte spec på vad processorn kommer ha. 16, precis som 1150 skulle jag tro?

Nä, jag håller med. Fyra graffen får man nog ha X99 till ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Men de 20 PCIe kanalerna är väl inte från processorn? Det är ju 20 från chipset som är bekräftat tidigare, och så vitt jag vet så finns ännu inte spec på vad processorn kommer ha. 16, precis som 1150 skulle jag tro?

Nä, jag håller med. Fyra graffen får man nog ha X99 till ett tag framöver.

Den raden är ju citerad ur artikeln.
Men så vitt jag vet går PCI-E direkt från CPUn till kontakterna. Det finns omkopplingar och andra vägar att "dela" på dem, men normalt går de direkt till processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den raden är ju citerad ur artikeln.
Men så vitt jag vet går PCI-E direkt från CPUn till kontakterna. Det finns omkopplingar och andra vägar att "dela" på dem, men normalt går de direkt till processorn.

Jag menade inte att argumentera emot dig utan snarare artikeln.

Men jo, PCIe slotsen går ju i regel till processorn så det lär de väl göra nu också. Men alla andra artiklar som jag läst har talat om hur Z170 och H170 etc. kommer att ha 20 lanes PCIe 3.0 istället för 8 lanes PCIe 2 som på Z97, så då talar vi ju om vad chipset gör och inte processorn. Alla diagram för arkitekturen som säger något om det visar också 20 lanes från chipset. Så det har inte att göra med hur många lanes som kommer från processorn, vilket det inte verkar finnas någon spec för än. Men eftersom den nya sockeln bara har en extra pin så borde det vara samma, dvs. 16 PCIe 3.0 från CPU.

Jag läste ett par timmar om Skylake igår för att bilda mig en uppfattning om kommande köp, och detta är den uppfattning jag har fått. Jag kan så klart ha fel, och det vore ju såklart trevligt om man kunde få lite extra lanes från processorn också, så att man kan köra på lite större med grafik och SSD och annat i sina PCIe slots, kanske.