Extern hårddisk kaputt?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk kaputt?

Hejsan,

Råkade av misstag, givetvis, tappa min externa hårddisk i golvet. Ingen skada skedd trodde jag. Men ack så fel jag hade!

Hårddisken ger ifrån sig konstiga ljud vid uppstart och registreras enbart som "USB Device" under enhetshanteraren. Under diskhantering är disken synlig som "Okänd - Inte initierad"..

Det är av yttersta vikt att innehållet i hårddisken räddas. Söker mig därför till er. Vad kan jag göra? Känns ju väldigt osannolikt att diskens innehåll har skadats och försvunnit?

Den externa hårddisken är en Fujitsu Celvin Drive D100. I den sitter en Seagate Barracuda LP 2TB ST2000DL003.

Tackar på förhand för er hjälp.
/Robin

Permalänk
Medlem

Om innehållet är tillräckligt viktigt...
Kontakta ett dataräddningsföretag, tex IBAS.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om innehållet är tillräckligt viktigt...
Kontakta ett dataräddningsföretag, tex IBAS.

Du menar att det är enda möjligheten? Tappar hårddisken och den behöver bara initieras igen för att fungera antar jag. Men initierar jag disken raderas väl innehållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Du menar att det är enda möjligheten? Tappar hårddisken och den behöver bara initieras igen för att fungera antar jag. Men initierar jag disken raderas väl innehållet?

Hårddisken har uppenbart fysiska skador, att försöka initiera den lär inte få disken att fungera.
Om du laborerar med disken, riskerar du att försvåra räddning av data.

Är innehållet värt priset för dataräddning?
Om inte, är det väl bara att testa/laborera med alternativa metoder.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Laddar upp en video på hur det ser ut och framförallt, låter, när hårddisken startas.

https://vid.me/nune

Något tips på vad som kan felsökas? Skall troligtvis plocka isär hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddiskar har läshuvuden som svävar några nanometer ovanför skivorna vid drift och även i avstängt läge är det mycket små toleranser. Att tappa en HD i golvet innebär i 9 fall av 10 skadad hårdvara (1/10 är ren tur) och fungerar inte disken efter en sådan händelse är det inget enkelt fel som mjukvara kan fixa. Är datan viktig, anlita IBAS eller liknande direkt, annars köp nytt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hårddiskar har läshuvuden som svävar några nanometer ovanför skivorna vid drift och även i avstängt läge är det mycket små toleranser. Att tappa en HD i golvet innebär i 9 fall av 10 skadad hårdvara (1/10 är ren tur) och fungerar inte disken efter en sådan händelse är det inget enkelt fel som mjukvara kan fixa. Är datan viktig, anlita IBAS eller liknande direkt, annars köp nytt.

Var väl lite det jag misstänkte. Se följande film:

https://vid.me/4yTW

Borde väl bara vara att byta ut huvudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin1:

Var väl lite det jag misstänkte. Se följande film:

https://vid.me/4yTW

Borde väl bara vara att byta ut huvudet?

Skickades från m.sweclockers.com

"Bara"? En rökpartikel är större än mellanrummet mellan läshuvud och skiva, ett hårstrå hundratals gånger större. Det är inget man kan göra själv och det krävs renrum och kunskaper, därför menar jag att det inte är något för en glad amatör. Det finns för övrigt ett huvud per skivas lässida, dvs oftast 2-10 huvuden som sitter ihop och måste bytas tillsammans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som den översta "taggen" har tryckts ner? Vad tycker nu?

http://sv.tinypic.com/r/dqqeb/8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Bara"? En rökpartikel är större än mellanrummet mellan läshuvud och skiva, ett hårstrå hundratals gånger större. Det är inget man kan göra själv och det krävs renrum och kunskaper, därför menar jag att det inte är något för en glad amatör. Det finns för övrigt ett huvud per skivas lässida, dvs oftast 2-10 huvuden som sitter ihop och måste bytas tillsammans.

Finns ju mängder av privatpersoner som har gjort det. Finns färdiga verktygskit man kan använda. Frågan är j bara, tror ni det är huvudet som orsakar problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Robin1: Då kan jag bara önska dig lycka till!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Laddar upp en video på hur det ser ut och framförallt, låter, när hårddisken startas.

https://vid.me/nune

Något tips på vad som kan felsökas? Skall troligtvis plocka isär hårddisken.

Du kan inte öppna hårddisken och fixa detta själv, du behöver lämna in den för dataräddning och ja det kommer bli dyrt.
Men IBAS och andra ger kostnadsförslag först.

Om innehållet inte är så viktigt kan du förstås öppna den, men det ger dig inte tillbaka några filer, snarare så försvårar du bara räddning ytterligare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Robin1:

Ser ut som den översta "taggen" har tryckts ner? Vad tycker nu?

http://sv.tinypic.com/r/dqqeb/8

Skickades från m.sweclockers.com

Jäklar vad många huvuden. Bara öppnat en HDD tidigare (en som ändå var kass), satt bara ett i det om jag inte mins fel.

Lycka till att få ordning på disken, räkna inte med att någon data går att rädda och att troligen disken kommer hålla kortare tid.

Men ja den översta armen ser ut att hamnat fel, men inget jag vet. Dessutom måste den hamna i exakt rätt höjd, annars repar den ytan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jäklar vad många huvuden. Bara öppnat en HDD tidigare (en som ändå var kass), satt bara ett i det om jag inte mins fel.

Lycka till att få ordning på disken, räkna inte med att någon data går att rädda och att troligen disken kommer hålla kortare tid.

Men ja den översta armen ser ut att hamnat fel, men inget jag vet. Dessutom måste den hamna i exakt rätt höjd, annars repar den ytan.

Verkar vara svårt att hitta nya armar till ett hyggligt pris, någon som vet om detta ens går att få tag på?

Permalänk
Skrivet av Robin1:

Verkar vara svårt att hitta nya armar till ett hyggligt pris, någon som vet om detta ens går att få tag på?

Billigare och bra mycket enklare att köpa ny disk. Du har inte så stora odds att fixa detta själv. har du inget viktigt på disken så är det bara att kassera den.

Annars ebay och amazon hittar du inget där så finns inte delarna till din disk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

har du ingen backup på disken?

om inte ta det som lär pengar för nu efter att du dessutom öppnat disken kröp chansen att få tillbaks något ännu mer och börja backa upp alla andra diskar för framtiden... man kan ALDRIG ha för många backuper...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Hejsan,

Råkade av misstag, givetvis, tappa min externa hårddisk i golvet. Ingen skada skedd trodde jag. Men ack så fel jag hade!

Hårddisken ger ifrån sig konstiga ljud vid uppstart och registreras enbart som "USB Device" under enhetshanteraren. Under diskhantering är disken synlig som "Okänd - Inte initierad"..

Det är av yttersta vikt att innehållet i hårddisken räddas. Söker mig därför till er. Vad kan jag göra? Känns ju väldigt osannolikt att diskens innehåll har skadats och försvunnit?

Den externa hårddisken är en Fujitsu Celvin Drive D100. I den sitter en Seagate Barracuda LP 2TB ST2000DL003.

Tackar på förhand för er hjälp.
/Robin

"Yttersta vikt", verkar ha helt annan betydelse i din vokabulär än det har i min...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Laddar upp en video på hur det ser ut och framförallt, låter, när hårddisken startas.

https://vid.me/nune

Något tips på vad som kan felsökas? Skall troligtvis plocka isär hårddisken.

Det är mycket tydligt mekaniskt fel. Den disken är körd...

Frågan är åter, hur viktig är datan?
Eftersom du redan har öppnat osv är dock oddsen att rädda med räddningsföretag typ borta.

Det räcker med att du skruvar åt skruvarna som håller locket på, med fel moment, så fungerar inte disken. De är oerhört känsliga och har extremt små toleranser.