Känns inte som att dator använder all RAM

Permalänk
Medlem

Känns inte som att dator använder all RAM

Hej!

Där jag kollar i "Task Managern" (Enhetshanteraen?) så står det att ett program använder ca 2.5GB RAM, sedan tar typ skype 100mb och några andra grejer runt 10mb (totalt kanske ett 20-30 program) men detta skall ju ej gå upp till 8GB som jag har, trots detta krashar stänger windows av ett spel jag spelar pga. att minnet tar slut. Har två stycker 4GB stickor och när jag högerklickar på den här datorn står det att jag har 8 GB, är det något jag missar?

Permalänk
Medlem

Grafikkortets minne..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kriv dina specs så blir det enklare för oss att hjälpa

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Kontrollera att windows hanterar växlingsfilen! Kan bli problem även fast man har mycket minne ledigt.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Skrivet av Kberg:

Kontrollera att windows hanterar växlingsfilen! Kan bli problem även fast man har mycket minne ledigt.

kolla detta eller sätt den minst till 4092Mb iaf vet att vissa gammla spel använder pagefilen en del.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Grafikkortets minne..?

Hej!

Det är RAM-Minnet, då det ligger vid ca 99% när det krashar.

Skrivet av john00133:

Kriv dina specs så blir det enklare för oss att hjälpa

GeForce GTX 770
8GB RAM (7.93 usable enligt GeForce experience.) Vengence minnen, 1666mhz. 2x4gb.
Intel Core i5 4670K 3.40GHz
1000 w nätagg Be Quiet.

Skrivet av Kberg:

Kontrollera att windows hanterar växlingsfilen! Kan bli problem även fast man har mycket minne ledigt.

Hur kollar man detta?

Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla detta eller sätt den minst till 4092Mb iaf vet att vissa gammla spel använder pagefilen en del.

Hur gör man detta?

Nu när jag ej använder många program står det att jag använder ca 1000mb och detta är ca 37%, men har jag 8 GB borde väl det vara typ 15% ?

Permalänk
Skrivet av Fill1337:

Hur kollar man detta?

Hur gör man detta?

vet i fan va de står i svensk version
Control Panel\System and Security\System

din ruta där du väljer var du vill ha din fil kommer troligen se annorlunda ut jag har t.ex get hela filen en egen partition vilket inte är något måste men ja gillar att sortera grejjorna på olika partitioner

spara och starta om datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet i fan va de står i svensk version
Control Panel\System and Security\System

https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAB5krvJgRUrHx7d0n5tBQubeWmL16YM6ZhsAezx6qXoPw/12/190912825/png/32x32/1/1437840000/0/2/minne.png/CLmyhFsgASACIAMgBCAFIAYgBygBKAc/VTlswUR3FjOdlhGfHXvRNubiScvOY6KPCFqQwEabzNk?size=1280x960&size_mode=2

din ruta där du väljer var du vill ha din fil kommer troligen se annorlunda ut jag har t.ex get hela filen en egen partition vilket inte är något måste men ja gillar att sortera grejjorna på olika partitioner

spara och starta om datorn.

verkar inte blivit någon skillnad. datorn startar mycket långsammare dock.

Kan tillägga att jag har en SSD och en HDD, spelet jag spelar på ligger på HDDn

Permalänk
Inaktiv

Öka pagefil/växlingsfil, kommer aldrig ihåg skillnaden *facepalm*
När jag hade problemet var lösningen att ställa upp de till 30gb, det var dock ett söndermoddat skyrim samt en del bakgrundsprogram, så för dig kanske det duger med några gig extra. Uppgraderade strax därefter till 16gb ram då det kändes lite surt att det skulle äta så mycket av min stackars ssd och har därefter inte behövt ha någon utökad sådan.

Permalänk
Skrivet av Fill1337:

verkar inte blivit någon skillnad. datorn startar mycket långsammare dock.

Kan tillägga att jag har en SSD och en HDD, spelet jag spelar på ligger på HDDn

gissar att du flyttade den till en vanlig HDD? flytta tebax den till SSD´n isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gissar att du flyttade den till en vanlig HDD? flytta tebax den till SSD´n isf.

menar du spelet? Det har legat på HDDn hela tiden. Men detta skall väl inte påverka hur mycket RAM datorn använder/kan använda?

Permalänk
Medlem

Du tåkar inte ha ett killer nic? Testa i vilket fall att uppgradera drivrutiner så att det inte är en minnesläcka som orsakar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fill1337:

menar du spelet? Det har legat på HDDn hela tiden. Men detta skall väl inte påverka hur mycket RAM datorn använder/kan använda?

Prova att starta om datorn och endast starta det nödvändiga, dvs inge spotify, massa webbläsare och annat onödigt. Starta endast spelet helt enkelt. Om problemet kvarstår kan du nog strunta i pagefil, och då kan jag endast tänka mig minnesläcka som en ovan skrev.
Vad ligger din pagefil på? Alltså max värdet, inte minimum värdet. Gissar på 8gb, då det brukar vara samma som mängden ram du har, så testa att öka den till 12-15gb. Det bör lösa problemet. Men som jag skrev tidigare så hade jag nog funderat på att köpa lite extra ramminne.
Misstänker du en minnesläcka kan du ju alltid kika med ett program så som rammap.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fill1337:

Hej!

Det är RAM-Minnet, då det ligger vid ca 99% när det krashar.

GeForce GTX 770
8GB RAM (7.93 usable enligt GeForce experience.) Vengence minnen, 1666mhz. 2x4gb.
Intel Core i5 4670K 3.40GHz
1000 w nätagg Be Quiet.

Du skriver allt utom det viktigaste nämligen ditt moderkort. Vilket har du? Killer NIC?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Hej!
AsRock z87 extreme3