NTFS disk måste formateras för att användas i windows

Permalänk

NTFS disk måste formateras för att användas i windows

Tjo.
För att göra en historia kort så går jag rakt på sak.
Jag har en filserver med debian. Samtliga diskar är formaterade med NTFS och formaterades med windows 7/8.

Men nu när jag ansluter diskarna direkt till min "primära" dator med windows 8 så måste jag formatera disken.
E det någon som vet varför?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Låter som att något inte är 100% i partition/fil systemet på dem, från Linux.
Linux är visserligen bra på att emulera NTFS idag, men den är också glad för att pilla med MBR.

Om du tar något 3:e part partitionsprogram, finns gratis på nätet.
http://www.partitionwizard.com/download.html tex (finns andra om du hellre vill ha något annat)
Hur ser de enheten?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter som att något inte är 100% i partition/fil systemet på dem, från Linux.
Linux är visserligen bra på att emulera NTFS idag, men den är också glad för att pilla med MBR.

Om du tar något 3:e part partitionsprogram, finns gratis på nätet.
http://www.partitionwizard.com/download.html tex (finns andra om du hellre vill ha något annat)
Hur ser de enheten?

Jag gjorde aldrig så. Rensade ut lite "skit" och flyttade info hit och dit. Sen så blev det en ny hårddisk med så jag fick till slut 3 tomma 3 tb diskar. Så jag flyttar över informationen från dom defekta ntfs enheterna till riktiga ntfs enheter som körs på min stationära dator.

Nästa fråga är hur man skall göra sen. Då du skrev att Debian tycker om o pilla med mbr på diskarna så måste det bli något annat OS.
Tidigare hade jag en sftp och samba share. Funkade felfritt och allt gick som en dröm.
Några tis o ideer?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Min kunskap inom Linux är långt från erfaren, men jag har haft problem med Linux och NTFS, eller rättare sagt Linux (ubuntu) och boot/partitionstabellen.
Det kan mycket väl ha varit en slump dock, men det resulterade i att Windows kunde se partitionerna, men inte filsystemet. Lyckades med ett 3:e part program hämta allt och formatera om den dock.

Därför frågade jag, hur ser ett 3:e part partitionsprogram disken?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Min kunskap inom Linux är långt från erfaren, men jag har haft problem med Linux och NTFS, eller rättare sagt Linux (ubuntu) och boot/partitionstabellen.
Det kan mycket väl ha varit en slump dock, men det resulterade i att Windows kunde se partitionerna, men inte filsystemet. Lyckades med ett 3:e part program hämta allt och formatera om den dock.

Därför frågade jag, hur ser ett 3:e part partitionsprogram disken?

Jag använde aldrig detta program på diskarna. Men jag har en disk till som eventuellt har samma problem med. Skall prova på den.

Vad finns det för andra alternativ till debian? Nån windows server?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Ubuntu server ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag använde aldrig detta program på diskarna. Men jag har en disk till som eventuellt har samma problem med. Skall prova på den.

Vad finns det för andra alternativ till debian? Nån windows server?

Visst finns Windows server, men där är absolut inget fel på Linux, Ubuntu eller Debian. Men du kan inte räkna med 100% kompabilitet mellan dem genom att snabb byta delar mellan dem.
Enda filsystemet som bör 100% fungera är FAT32, vilket är stengammalt men också fullt utgivet.
NTFS har ju i Linux blivit "reverse engineered", och är inte officiellt, men det har fungerat bra i många år vad jag vet. Det är bara att man måste se till att disk mm initieras i Windows och att Linux aldrig lägger en boot loader, eller rör partitionstabellen på disken, så ska det fungera att flytta mellan.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visst finns Windows server, men där är absolut inget fel på Linux, Ubuntu eller Debian. Men du kan inte räkna med 100% kompabilitet mellan dem genom att snabb byta delar mellan dem.
Enda filsystemet som bör 100% fungera är FAT32, vilket är stengammalt men också fullt utgivet.
NTFS har ju i Linux blivit "reverse engineered", och är inte officiellt, men det har fungerat bra i många år vad jag vet. Det är bara att man måste se till att disk mm initieras i Windows och att Linux aldrig lägger en boot loader, eller rör partitionstabellen på disken, så ska det fungera att flytta mellan.

Detta var ett dilemma. Debian har jag aldrig haft problem med. Det har bara funkat oavsett.
Finns det några bra program för windows som läser ext3 eller ext4?
Vill ju kunna ta ut diskarna från filservern och sätta i dom i min vanliga stationära när jag åker på t.ex lan.
Har dock aldrig provat windows server heller.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Detta var ett dilemma. Debian har jag aldrig haft problem med. Det har bara funkat oavsett.
Finns det några bra program för windows som läser ext3 eller ext4?
Vill ju kunna ta ut diskarna från filservern och sätta i dom i min vanliga stationära när jag åker på t.ex lan.
Har dock aldrig provat windows server heller.

Denna ska "i teorin" kunna göra det: (Använd det dock på egen risk, jag kan inte garantera något)
http://www.ext2fsd.com/

Men det verkar vara blandat resultat till att få den installerad. Den är trots allt beta stadie.
Det var länge sedan jag testa och den ska nu ha Win 8 stöd, med tidigare Win 7 stöd.
Tänk också på dens begränsningar:
Features Ext2Fsd doesn’t support:

fully ext3 journal support
ext4 extent support
LVM and Linux raid (md)

Läsa bör gå bra dock, men skriver du data så finns ingen journalisering, så du får kopiera över allt till en Windows NTFS disk, i Windows.

Permalänk

Så. Nu var allt fixat. Jag fick faktiskt användning av programmet som länkades ovan (partitionwizard). I programmet kunde jag "laga" partitionen som gjorde att windows kunde läsa diskarna.
Hade även mycket strul med fstab i debian 8.1.
När jag ändrade fstab så slutade datorn att boota upp normalt. Hittade massa info om samma problem men ingen lösning. Istället fick det bli debian 7 istället.
Nu är den uppe o snurrar igen. Tack för alla som har kommet med ideer och tankar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Så bra

Som sagt, Linux programmerarna brukar lösa de mest komplicerade felen, men det kan ta tid. Och ibland verkar de ta lite för mycket genvägar som förstör kompatibilitet. Just nu verkar boot/partitionerna få problem, som du upptäckte själv. Men de löser det nog "snart".

Permalänk

Problemet vart löst med dom program ni rekommenderade. Tackar för detta!

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz