Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin funkar säkert bra, men jag har aldrig provat att göra ren CPU med det. Isopropylalkohol har jag däremot använt. Aceton känns som att det kan var lite väl aggressivt om man får det nån annanstans än på själva CPU-ytan.

Ska man vara pragmatisk så funkar säkert vanlig alkohol och T-Röd bra det med.

F.ö, är kemiskt ren bensin helt förträffligt till att lösa limrester efter tejp, dekaler och plåster(!).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Har 2 olika rengöringsmedel hemma och gjorde en upptäckt:
Gjorde rent en CPU med kemiskt ren Aceton ifrån Gripen tills jag inte fick någon färg på hushållspapperet. Därefter tog jag TIM clean ifrån Akasa köpt på Webhallen, och fick mörk kylpasta-färg på papperet......

AKASA TIM clean verkar mao vara bättre - luktar sjukt mycket Citron

Permalänk

Kan någon rekommendera en vätska åt mig som nybörjare? Länka gärna, helst vill jag den ska vara lättillgänglig i affärer lokalt som apotek eller mataffärer, gärna testad av den som rkeommenderar den åt mig.

Isopropylalkohol rekommenderar många men vad exakt ska jag köpa? Har fönsterputsservetter som innehåller det men antar att det inte rekommenderas även om jag testat dem och det finkade prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Kan någon rekommendera en vätska åt mig som nybörjare? Länka gärna, helst vill jag den ska vara lättillgänglig i affärer lokalt som apotek eller mataffärer, gärna testad av den som rkeommenderar den åt mig.

Isopropylalkohol rekommenderar många men vad exakt ska jag köpa? Har fönsterputsservetter som innehåller det men antar att det inte rekommenderas även om jag testat dem och det finkade prima.

Gripens Kemiskt ren Aceton.
Finns även på Ica, Apoteket etc.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennartstek:

Kan någon rekommendera en vätska åt mig som nybörjare? Länka gärna, helst vill jag den ska vara lättillgänglig i affärer lokalt som apotek eller mataffärer, gärna testad av den som rkeommenderar den åt mig.

Isopropylalkohol rekommenderar många men vad exakt ska jag köpa? Har fönsterputsservetter som innehåller det men antar att det inte rekommenderas även om jag testat dem och det finkade prima.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Aceton löser upp plast och är därför inte att rekommendera om man inte är extremt försiktig att inte spilla något. Många jag har sett rekommenderar dessutom att man ändå torkar med isopropanol efteråt för att bli av med eventuell återstående aceton så det är smidigare att bara använda isopropanolen från början.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Aceton löser upp plast och är därför inte att rekommendera om man inte är extremt försiktig att inte spilla något. Många jag har sett rekommenderar dessutom att man ändå torkar med isopropanol efteråt för att bli av med eventuell återstående aceton så det är smidigare att bara använda isopropanolen från början.

Tackar och bockar. Blir väl att testa det. Applicerar man det på en trasa bara? Har hört att kaffefilter ska vara bra för att slippa luddet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennartstek:

Tackar och bockar. Blir väl att testa det. Applicerar man det på en trasa bara? Har hört att kaffefilter ska vara bra för att slippa luddet?

Precis. Vik/knöla ihop vad du nu har, använd det för att täppa till öppningen på flaskan och vänd flaskan snabbt upp och ner. Det du får på trasan räcker. Det jag brukar göra eftersom det krävs några rundor innan allt blir rent är att ta vanligt hushållspapper de första typ två gångerna när det är som skitigast. Sen tar du över med något luddfritt, typ kaffefilter en eller två gånger till för att bli kvitt den sista smutsen och eventuella pappersfibrer. Vi har små luddfria trasor ("Nonwoven Swabs") som jag tror vi köpte från Apoteket för detta. Det tar bara några sekunder för isopropanolen att dunsta bort sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Det får nog bli isopropylalkohol och topz. Har använt det förut och har funkat väldigt bra. Det jag gillar med det är att det dunstar fort som smör i stekpannan.

Den som Kjell har, är den ok?

Isopropylalkoholen dunstar och kvar blir skiten du minuten innan löste upp.

För övrigt är en torr trasa alldeles utmärkt. När du torkar av arbetar du samtidigt in pasta djup i porerna i metallens yta, och det är precis där du vill ha kylpasta men kan bli utan om du lägger en klick på metallens yta.

Bindmedlet i kylpasta är ofta oljebaserat, så rädslan att få oljehinna kvar efter tex Gripens Aceton med olja är helt obefogad. Det innebär inte att jag rekommenderar aceton med olja, reagerar bara mot den fobi mot olja som finns inom processor/kylarrengöring.

Rekommenderar inget som helst lösningsmedel så länge den går att torka bort kylpastan.
Luddande papper - ingen fara. Ytan är inte längre kladdig efter avtorkning så eventuella fibrer blåses eller borstas lätt bort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hamas linsrengöringspapper samt isopropylalkohol. lämmnar absolut inget efter
sig. Använder även detta för att rengöra optiskt glas som inte är ytbehandlat. Blir så rent att man tror glaset försvann

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Det får nog bli isopropylalkohol och topz. Har använt det förut och har funkat väldigt bra. Det jag gillar med det är att det dunstar fort som smör i stekpannan.

Den som Kjell har, är den ok?

Såklart den är OK likaså medel från ICA, Willys och Hemköp. Alla dessa medel fungerar ju likabra för syftet att ta bort kylpasta, behöver inte gå overkill för att ta bort det hela utan det ända som behövs är en vätska med hög alkoholhalt så är allt klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Fast problemet är att även i de fall där det spelar roll för kontaktrengöring osv så ger folk alltid samma felaktiga dåliga råd med t-sprit eller aceton så det är faktiskt en poäng att rekommendera rätt grejer redan från början.

Lära sig hur man gör på bästa sätt är alltid bra men köpa en massa saker i onödan när man kan få det lika bra med saker hemma och få samma resultat med kemisk bensin och bästa trasan som kan köpas för pengar som våtservetter som inte luddar och man kan göra rent cpu´n 72 gånger för 11kr är det onödigt att slösa pengara och enda gången kemisk bensin eller nått starkare skulle göra skillnad är när pastan varit på i 7-10år och är stenhårt och liknar spackel och svårt att lösa up

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av K4pt3n:

Hej,

Jag har helt och hållet fått minnesförlust gällande vilket medel man ska använda för att ta bort kylpastan från processorn osv. Jag var förbi Inet och de sa att jag skulle använda T-Röd, men jag vet att jag blivit varnad förut att inte använda det, vet dock ej varför.

Vad för CPU cleaner ska man ha? Jag minns att jag använde tops och 100% sprit.

Over and out
K

Denna använder jag, funkar perfekt.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Förutom att den nästan är sjutton (!) gånger dyrare än en liter isopropanol, så är det säkert bra.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom att den nästan är sjutton (!) gånger dyrare än en liter isopropanol, så är det säkert bra.

Det har du rätt i... men det funkar.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉