Permalänk
Medlem

Laptop till student!

Hej! Det är så att jag börjar studera till hösten och behöver därmed en bärbar dator. Är inte särskilt datorkunnig och behöver lite hjälp! Jag gjorde en lista på saker som jag finner viktiga:

1. Datorn kommer främst användas till studier men också lite gaming. Dock inte så krävande spel (Football manager och League of legends typ). Vill därför ha en dator som är lite mer mångsidig.

2. Betalar helst inte mer än 7000 kr men kan lägga på några hundralappar om det är värt.

3. Inte större än 15''. Kan vara att föredra 13'' då jag är student.

4. Inte väga mer än 3 kg (gärna så lätt som möjligt)

5. Bra batteritid (Klarar minst 6 timmar på egen hand)

6. Skulle föredra en dator med SSD-hårddisk men detta är inget krav.

Nu vet jag att det kan vara svårt att hitta datorer som matchar alla krav men uppskattar all hjälp!

Själv har jag tittat på dessa datorer hittills:

HP Pavilion 15-p046no Notebook PC - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723518

HP Envy 15-k062 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2777269

Lenovo Z50-70 - http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Kom gärna med andra rekommendationer om ni har några!

Tack på förhand!

/Birlo

Permalänk
Medlem

@Birlo:
Lenovon, alla dagar i veckan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

OM 840m duger för dina spel så tycker jag Lenovon verkar best pga en SSD från start. Annars skulle jag tagit Hp envyn och satt i en SSD . I bärbara är det ju mer fördelar än att det är snabbt med SSD eftersom man då kan flytta datorn under drift utan att riskera ett hårddisk ras (även om det oftast går fint)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske ej optimalt för spel men är du student hade jag kört på 13" skärm.
15" e bökigt att ha med sig o tar för stor plats i skolan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ingen aning hur bra LoL funkar på intel 5500 grafik men Webhallen har en Dell Latitude 5450 för 6999 kvar, 1.8kg 14" skärm (Full HD, matt och troligtvis IPS, specifikationstexten verkar felaktig) och 5300U CPU. Bara 128gb SSD men behöver man mer så kan man ju byta.

Permalänk
Medlem

Om du ska studera kan jag nästan lova att du kommer ångra det om du köper en 15,6. Har själv läst 1 år av 5 som civilingenjör och hela första året släpade jag runt på en 15,6 tum och fyfan vad man tröttnar på den. Väger för mycket och tar mycket plats i veckan. Så 13,3 helt klart om du ska studera

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Kanske ej optimalt för spel men är du student hade jag kört på 13" skärm.
15" e bökigt att ha med sig o tar för stor plats i skolan.

Satt hela förra läsåret med en MSI GE65 laptop på 15,6" som jag konkade med mig mellan olika klassrum och mitt boende. Gick hur fint som helst. Allt man behöver är en bra ryggsäck. Då fick jag även plats för min tjocka kurslitteratur.

Skrivet av HallonsyltarN:

Om du ska studera kan jag nästan lova att du kommer ångra det om du köper en 15,6. Har själv läst 1 år av 5 som civilingenjör och hela första året släpade jag runt på en 15,6 tum och fyfan vad man tröttnar på den. Väger för mycket och tar mycket plats i veckan. Så 13,3 helt klart om du ska studera

Mjukis

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kanske ej optimalt för spel men är du student hade jag kört på 13" skärm.
15" e bökigt att ha med sig o tar för stor plats i skolan.

Skrivet av HallonsyltarN:

Om du ska studera kan jag nästan lova att du kommer ångra det om du köper en 15,6. Har själv läst 1 år av 5 som civilingenjör och hela första året släpade jag runt på en 15,6 tum och fyfan vad man tröttnar på den. Väger för mycket och tar mycket plats i veckan. Så 13,3 helt klart om du ska studera

Det kan nog vara sant. Jag ska leta lite och se om det går att hitta några som är intressanta. Annars får ni gärna komma med förslag också