Permalänk
Inaktiv

Processor blir för varm

Har en i5 2500K, oklockad.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z68P-DS3
Kylaren är en Arctic Cooler Freezer Pro 7 Rev.2
Chassi är CoolerMaster 690 II Advanced Black & White Edition
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-advanced...

Märkte att processorn blev för varm, så jag rengjorde kylaren och bytte kylpasta. Det blev knappt nån skillnad, som mest har den varit uppe i runt 80 grader(!)

Toppfläkten är kaputt i chassit, kan det ha med saken att göra? Har fläkt bak och fram som fungerar nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Har en i5 2500K, oklockad.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z68P-DS3
Kylaren är en Arctic Cooler Freezer Pro 7 Rev.2
Chassi är CoolerMaster 690 II Advanced Black & White Edition
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-advanced...

Märkte att processorn blev för varm, så jag rengjorde kylaren och bytte kylpasta. Det blev knappt nån skillnad, som mest har den varit uppe i runt 80 grader(!)

Toppfläkten är kaputt i chassit, kan det ha med saken att göra? Har fläkt bak och fram som fungerar nu.

Hur mycket kylpasta hade du på? Är kylaren varm om du känner på den?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Hur mycket kylpasta hade du på? Är kylaren varm om du känner på den?

Jag vet ungefär hur mycket det ska vara, så det är inte för mycket iaf..
Ja, kylaren är varm.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det är under full last så är det inga konstigheter med 80 grader i sommarvärme, processorer är gjorda för att klara runt 100-110 grader och du är långt från det.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Fixa topfläkten så får du nog ner tempen en del + lägg till en fläkt i botten, så du får 2 in och 2 ut.

Sen är din CPU kylare ganska klen så jättesvalt blir det inte, men med fixad luftgenomströmning i chassit så ska det bli under 70c som max iallafall.

Dock med 80c som max är det ingen fara på taket, CPU kommer varken trottla eller gå sönder, men med en värmebölja kommer tempen stiga till väl varma nivåer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Jag vet ungefär hur mycket det ska vara, så det är inte för mycket iaf..
Ja, kylaren är varm.

Om kylaren är varm är det ett fläktproblem. Dvs om du vill ha ner temperaturen ska du se till att mer kall luft passerar genom tornet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kollat att fläkten på CPU-kylaren snurrar som den skall? Det är ett ganska vanligt problem med Pro 7:an även när de är nya att fläkten "hoppat loss" lite. Kolla in den här videon så förstår du bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=OzcU6SL-FTo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheesier:

Förutsatt att det är under full last så är det inga konstigheter med 80 grader i sommarvärme, processorer är gjorda för att klara runt 100-110 grader och du är långt från det.

Grejen var att den toppade på strax under 70 grader förut. Men det kanske kan ha med toppfläkten att göra, att mer varm luft stannar kvar i chassit?

Skrivet av ggustavsson:

Fixa topfläkten så får du nog ner tempen en del + lägg till en fläkt i botten, så du får 2 in och 2 ut.

Sen är din CPU kylare ganska klen så jättesvalt blir det inte, men med fixad luftgenomströmning i chassit så ska det bli under 70c som max iallafall.

Dock med 80c som max är det ingen fara på taket, CPU kommer varken trottla eller gå sönder, men med en värmebölja kommer tempen stiga till väl varma nivåer.

Jo, vet att den inte är den bästa men vad jag läst så ska den vara markant bättre än stockkylare iaf.

Skrivet av giplet:

Om kylaren är varm är det ett fläktproblem. Dvs om du vill ha ner temperaturen ska du se till att mer kall luft passerar genom tornet.

Och då kanske en toppfläkt gör nån nytta iaf...

Skrivet av Lunatech:

Kollat att fläkten på CPU-kylaren snurrar som den skall? Det är ett ganska vanligt problem med Pro 7:an även när de är nya att fläkten "hoppat loss" lite. Kolla in den här videon så förstår du bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=OzcU6SL-FTo

Monterade om fläkten så det borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem

i sommarvärmen ligger jag på 50c i load, just nu e ja på 32c.. prova ta av av sidopanelen på din PC och se om tempen gör nå skillnad där.. då kan de ju vara luftgenomströmnings problem, dvs din toppfläkt som behöver bytas.. eller nytt chassi

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för temperatur i datorlådan när du får dessa på processorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Vad har du för temperatur i datorlådan när du får dessa på processorn?

Hm, vet inte...hur kolla?

Permalänk

The struggle

Har samma kylare som du, dock ett äldre och sämre chassi.

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kaninstek: Dina temperaturer har troligen med limkanten som sitter mellan IHS och chippet att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

om den vore 80 grader och du tog på kylaren skulle du bränna dig, tror knappast den är ljummen och sedan är det sommar, då är tempraturer i datorn inte alls lika som annars. du får köpa bättre kylare annars som noctua d14

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

om den vore 80 grader och du tog på kylaren skulle du bränna dig, tror knappast den är ljummen och sedan är det sommar, då är tempraturer i datorn inte alls lika som annars. du får köpa bättre kylare annars som noctua d14

Beror på om kylaren sitter bra eller inte. Är det dålig kontakt kan kylaren vara ljummen.

Mina problem har blivit bättre sen jag bytte kylpastan och satte i en ny fläkt i toppen av chassiet.

Permalänk

@DavidtheDoom: Vad betyder det? Är det något jag kan fixa?

Visa signatur

|| i7 8700k @4.8ghz || 2080 Ti Fe ||
===NZXT Kraken X72===
|| Corsair 16GB DDR4 3200mhz CL16 Vengeance ||
|| MSI Z390-A Pro || Bitfenix Whisper M 750W ||
|| Samsung 970 EVO 1TB || Acer Predator Z321QU Curved 165hz G-Sync ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Beror på om kylaren sitter bra eller inte. Är det dålig kontakt kan kylaren vara ljummen.

Mina problem har blivit bättre sen jag bytte kylpastan och satte i en ny fläkt i toppen av chassiet.

va gött o höra allt löser sig med tiden

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Kaninstek: Dina temperaturer har troligen med limkanten som sitter mellan IHS och chippet att göra.

2500K sandy bridge för socket 1155 är ihs fastlödd så det finns inget lim där, gäller alla socket 1155 prollar utan ivy bridge serien.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kaninstek:

@DavidtheDoom: Vad betyder det? Är det något jag kan fixa?

Sök på Delid. Dock är 80 C absolut inga problem.

Skrivet av pytonOrm:

2500K sandy bridge för socket 1155 är ihs fastlödd så det finns inget lim där, gäller alla socket 1155 prollar utan ivy bridge serien.

Kaninstek och inte TS.
Kaninstek har en 3770k.

Sandy bridge är den sista generationen med fastlöd IHS. Det finns inga andra processorer än Sandy Bridge eller Ivy Bridge på 1155 så lite redundant information.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin