Java blockerat i Chrome och Firefox - varningsklockor ??

Permalänk
Livsnjutare 😎

Java blockerat i Chrome och Firefox - varningsklockor ??

Vi använder Java till div tjänster på jobbet, bland annat postens "Unifaun" tjänst, Nordea's Girolink betalningar mm.
Många företagsbundna applikationer för webben använder JAVA för att utföra den funktionalitet som en gång utlovats.

Men nu de senaste veckorna så har man sett att Google Chrome helt valt att kasta ut Java ur deras webbläsare, och även om man väljer att ful-hacka in det, kommer detta bara fungera till max sept '15.

Kollade i Firefox nu - och det är liknande historia där - Java 8 Update 51 (vilket är den senaste och precis nyinstallerad) är inaktiverad och inställd på att aldrig aktiveras.

Vad har hänt?
Och varför har dessa relativt stora leverantörer utav webbläsare helt valt att kapa navelsträngen till Java?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vi använder Java till div tjänster på jobbet, bland annat postens "Unifaun" tjänst, Nordea's Girolink betalningar mm.
Många företagsbundna applikationer för webben använder JAVA för att utföra den funktionalitet som en gång utlovats.

Men nu de senaste veckorna så har man sett att Google Chrome helt valt att kasta ut Java ur deras webbläsare, och även om man väljer att ful-hacka in det, kommer detta bara fungera till max sept '15.

Kollade i Firefox nu - och det är liknande historia där - Java 8 Update 51 (vilket är den senaste och precis nyinstallerad) är inaktiverad och inställd på att aldrig aktiveras.

Vad har hänt?
Och varför har dessa relativt stora leverantörer utav webbläsare helt valt att kapa navelsträngen till Java?

Jag har själv inte haft mycket tid att undersöka detta men är mycket intresserad av svar eller mer information ang detta.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vi använder Java till div tjänster på jobbet, bland annat postens "Unifaun" tjänst, Nordea's Girolink betalningar mm.
Många företagsbundna applikationer för webben använder JAVA för att utföra den funktionalitet som en gång utlovats.

Men nu de senaste veckorna så har man sett att Google Chrome helt valt att kasta ut Java ur deras webbläsare, och även om man väljer att ful-hacka in det, kommer detta bara fungera till max sept '15.

Kollade i Firefox nu - och det är liknande historia där - Java 8 Update 51 (vilket är den senaste och precis nyinstallerad) är inaktiverad och inställd på att aldrig aktiveras.

Vad har hänt?
Och varför har dessa relativt stora leverantörer utav webbläsare helt valt att kapa navelsträngen till Java?

Hittade en artikel som jag lästa om detta då jag blev nyfiken. Kommer ihåg jag läste om detta tidigare men inget jag hade lagt på minnet.

Permalänk
Livsnjutare 😎

.. Så.

Med andra ord, Java anses osäkert. ?

Och nu menar Google och Mozilla att "det räcker nu, bort med skiten."
Detta för att förhindra ev. hacker-attacker på deras browsers för att hitta exploits.

Tillåter man inte att insticksmodulen körs i webbläsaren - tar automatiskt säkerhetsrisken bort.
Om jag fattat rätt?

Då de inte har kontroll över vad Java kan göra (och det kan väl göra en hel del om man ser till många andra tillägg/plugins) - skipper man helt enkelt modulen för att återfå kontrollen över säkerhetsaspekterna.

Är det en slutsatsen man skall dra då?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja det är vad jag har fått ut av det hela är pga säkerhetsrisker. Är samma sak som med Adobe flash.
Det kan som sagt var aktiveras temporärt med flagga i Chrome vet ej med Firefox. Dock försvinner den möjligheten i september om jag förstått allt korrekt i Chrome.
Får använda andra webbläsare för att få det att fungera helt enkelt verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

.. Så.

Med andra ord, Java anses osäkert. ?

Och nu menar Google och Mozilla att "det räcker nu, bort med skiten."
Detta för att förhindra ev. hacker-attacker på deras browsers för att hitta exploits.

Tillåter man inte att insticksmodulen körs i webbläsaren - tar automatiskt säkerhetsrisken bort.
Om jag fattat rätt?

Då de inte har kontroll över vad Java kan göra (och det kan väl göra en hel del om man ser till många andra tillägg/plugins) - skipper man helt enkelt modulen för att återfå kontrollen över säkerhetsaspekterna.

Är det en slutsatsen man skall dra då?

Skrivet av Wordian:

Ja det är vad jag har fått ut av det hela är pga säkerhetsrisker. Är samma sak som med Adobe flash.
Det kan som sagt var aktiveras temporärt med flagga i Chrome vet ej med Firefox. Dock försvinner den möjligheten i september om jag förstått allt korrekt i Chrome.
Får använda andra webbläsare för att få det att fungera helt enkelt verkar det som.

Jag har även snappat upp att det är NPAPI som anses vara osäkert och plugin såsom Flash ska gå att använda men som PPAPI.
http://www.srware.net/forum/.....
http://www.computerworld.com/article/24....

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-