Samsung släpper PLS-skärmar med AMD Freesync och trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper PLS-skärmar med AMD Freesync och trådlös laddning

Den som vill ladda telefonen utan sladd får ett nytt alternativ när Samsung presenterar vad som kallas för branschens första skärmar med stöd för standarden Qi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt överraskad över hur mycket JAG gillar idén! Snygga skärmar dessutom

Permalänk
Medlem

Ser extremt plastigt ut med den där blåa ramen runt, annars ganska snygg.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Bara jag som inte förstår varför man skulle vilja ha freesync i mobilen? :/

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Bara jag som inte förstår varför man skulle vilja ha freesync i mobilen? :/

Det är ju skärmen som har Freesync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Bara jag som inte förstår varför man skulle vilja ha freesync i mobilen? :/

Det är skärmen som har freesync, och trådlös laddning för mobiler som stödjer det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att denna skärm skulle kunna tilltala många

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är skärmen som har freesync, och trådlös laddning för mobiler som stödjer det.

jo det förstod jag. Men förstår inte vad det är som är bra med att trycka in freesync i mobiler. Enda jag kan tänka är att det kan vara bra om man spelare mer krävande mobilspel. Men annars ser jag ingen fördel med freesync i mobilen.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

jo det förstod jag. Men förstår inte vad det är som är bra med att trycka in freesync i mobiler. Enda jag kan tänka är att det kan vara bra om man spelare mer krävande mobilspel. Men annars ser jag ingen fördel med freesync i mobilen.

Freesync är ju i skärmen, inte i mobilen som de precis sa ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

jo det förstod jag. Men förstår inte vad det är som är bra med att trycka in freesync i mobiler. Enda jag kan tänka är att det kan vara bra om man spelare mer krävande mobilspel. Men annars ser jag ingen fördel med freesync i mobilen.

Skärmen det talas om i artikeln är en datorskärm och har inget med skärmar till mobiler att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

jo det förstod jag. Men förstår inte vad det är som är bra med att trycka in freesync i mobiler. Enda jag kan tänka är att det kan vara bra om man spelare mer krävande mobilspel. Men annars ser jag ingen fördel med freesync i mobilen.

Datormonitorn har Freesync, inte mobilen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om man föreställer denna i en VR headset så är det lite lättare att förstå fördelarna med freesync och trådlös laddning.

Permalänk
Skäggig legend

Jag lägger alltid mobilen på skärmfoten x) perfekt för mig om jag jagade en ny skärm

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Undrar om de har några planer på att fixa en version med G-sync också? Isf skulle jag vara mycket intresserad.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt funktionalitet i foten. Jag hade gärna sett att fler skärmar får stöd för detta, samt lösa fötter med detta inbyggt. Jag hade använt det om någon av mina skärmar samt mobil haft stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lägger alltid min telefon där så vore perfekt med inbyggt laddning. Denna idé ger jag en tumme upp för

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ser extremt plastigt ut med den där blåa ramen runt, annars ganska snygg.

Dem lilla hakan med Samsung med någonstans ser riktigt illa ut i mitt tycke. Varför ”vågar” de inte skippa loggan hel och hållet på framsidan?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Om man föreställer denna i en VR headset så är det lite lättare att förstå fördelarna med freesync och trådlös laddning.

Fortfarande är det inte mobilen som har freesync utan sjäva monitorn i datorskärmen, inte monitorn i mobilen. Det som står i artikeln är ju att Samsung släpper 2st skärmar som kan ladda mobilen trådlöst, sen så har dessa skärmar även stöd för freesync.

Permalänk
Medlem

Gillar det skarpt.
Värsta fall ser skärmen väldigt mkt mer plastig ut i verkligheten än på fina produktfoton.

Där ligger telefon riktigt ofta annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Tycker dem borde gjort samma design som min s27d590p. Mycket mycket snyggare, tycker jag.

Permalänk
Skrivet av hg:

Undrar om de har några planer på att fixa en version med G-sync också? Isf skulle jag vara mycket intresserad.

Proprietär teknik är inte så kul i längden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det här med freesync i mobilen förstår jag inte nyttan med, men det är ju bra att man kan ladda skärmen med mobilen nu.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Allt för utom den trådlösaladdningen var avtändande med dessa skärmar

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Bara jag som inte förstår varför man skulle vilja ha freesync i mobilen? :/

Skrivet av warmerspy:

jo det förstod jag. Men förstår inte vad det är som är bra med att trycka in freesync i mobiler. Enda jag kan tänka är att det kan vara bra om man spelare mer krävande mobilspel. Men annars ser jag ingen fördel med freesync i mobilen.

Skrivet av kusk0r:

Om man föreställer denna i en VR headset så är det lite lättare att förstå fördelarna med freesync och trådlös laddning.

Skrivet av Fredag:

Det här med freesync i mobilen förstår jag inte nyttan med, men det är ju bra att man kan ladda skärmen med mobilen nu.

Som nästan alla andra i tråden tagit sig tid att förklara, i denna nyhet är det TRÅDLÖS LADDNING som har med mobil att göra, sen råkar skärmen bara ha FreeSync vilket inte har något med mobilen att göra.

Med det sagt så vore FreeSync, eller Adaptive Sync som ursprungstekniken heter, riktigt vettigt i mobiltelefoner om det inte redan finns. Att kunna sänka skärmens uppdateringsfrekvens i realtid på en mobil är vettigt då det sparar mycket energi. Då mobiler också snabbt tappar mark mot nyare modeller så vore möjligheten att få mjukare framerate i avancerade spel inte fel den heller.

Så adaptive sync i mobil är riktigt vettigt, det har börjat användas i bärbara datorer av just den anledningen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Exakt vad innebär "officiellt certifierade för Windows 10", någon som vet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Värt att nämna angående Qi laddning kan även vara att IKEA har möbler med laddare inbyggd. Kan ju även det ge en liten knuff i favör för Qi-laddare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag lägger alltid mobilen på skärmfoten x) perfekt för mig om jag jagade en ny skärm

OK. Jag gör det nästan aldrig eftersom då jag gör det irriterar jag mig på att jag får störande reflektioner i mobilen från skärmen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Som nästan alla andra i tråden tagit sig tid att förklara, i denna nyhet är det TRÅDLÖS LADDNING som har med mobil att göra, sen råkar skärmen bara ha FreeSync vilket inte har något med mobilen att göra.

Med det sagt så vore FreeSync, eller Adaptive Sync som ursprungstekniken heter, riktigt vettigt i mobiltelefoner om det inte redan finns. Att kunna sänka skärmens uppdateringsfrekvens i realtid på en mobil är vettigt då det sparar mycket energi. Då mobiler också snabbt tappar mark mot nyare modeller så vore möjligheten att få mjukare framerate i avancerade spel inte fel den heller.

Så adaptive sync i mobil är riktigt vettigt, det har börjat användas i bärbara datorer av just den anledningen.

Haha, hur kan så många misstolka en artikel/rubrik så hårt?

OT: Riktigt fin skärm, dock är jag alldeles för van vid högre frekvenser än 60hz för att byta ner mig, och det även om Freesync finns till hand.

Visa signatur

CPU: I7 3820 GPU: 2x XFX Radeon HD 7970 ghz RAM: 32GB Corsair Vengeance LP MAMMAKORT: MSI X79A-GD45 (8D) PSU: Silverstone 850w SKÄRM: Asus VG248QE
MUS: Steelseries Rival TANGENTBORD: CM Storm quickfire XT Blåa Brytare

Permalänk
Medlem

Detta plus trådlös bild och mus/tgb vore riktigt coolt till en Ubuntu eller Windows x86-telefon. Känns som om det är dags för något sånt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det här med freesync i mobilen förstår jag inte nyttan med, men det är ju bra att man kan ladda skärmen med mobilen nu.

Låter kanon, men jag väntar på nästa gen. Då jag kan ladda datorn med mobilen oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”