Microsoft gör historisk förlust till följd av mobilnedskrivningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad MS gjorde med Win8 var att försöka tvinga på tangentbordsanvändare ett gränssnitt för mobila enheter. De visste nog att vi inte ville ha eländet men det struntade de i. Förhoppningen från deras sida var att man skulle "känna igen sig" från datorn och så välja WP för den mobila enheten.

Man körde sålunda helt över sin befintliga och historiska kundbas för att utveckla en ny. MS bojkottade oss och vi bör svara med samma mynt.

.

Ja, det är nog en av de mest korkade saker ett företag någonsin gjort. Man hade ett enormt förtroendekapital, som genererade stabil vinst, och det var man beredd att slumpa bort, och nu får man lägga allt krut på att återvinna förtroendet igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är nog en av de mest korkade saker ett företag någonsin gjort. Man hade ett enormt förtroendekapital, som genererade stabil vinst, och det var man beredd att slumpa bort, och nu får man lägga allt krut på att återvinna förtroendet igen.

Det skulle vara skoj om någon kan ange eventuella indikationer på att Microsoft verkligen har gör något som förbättrar deras förtroende.
Mer än någonsin ställer Microsoft krav på kunder, att de förutom betalar för en vara också ska göra Microsoft lyckliga (I Kina kallas pengar för lyckor ) under den tiden som man använder Microsoft produkten.

Windows har mera blivit en applikation för att köra Microsoft program och tjänster på, samt som reklampelare för reklamintäkter åt Microsoft.
Uttrycket "En ren installation av Windows" har urvattnats, när det värsta bloatware, installeras med Windows.

Trots att Microsoft har en Update service som fungerat i många år och lätt skulle kunna fungera så att de program som NÅGRA Windows användare vill ha, kan installeras av DOM genom Update Service.
Det finns inget behov att udda program som Edge (Internet Explorer) Skype, Outlook och Bing med flera, installeras med Operativsystemet.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Det skulle vara skoj om någon kan ange eventuella indikationer på att Microsoft verkligen har gör något som förbättrar deras förtroende.
Mer än någonsin ställer Microsoft krav på kunder, att de förutom betalar för en vara också ska göra Microsoft lyckliga (I Kina kallas pengar för lyckor ) under den tiden som man använder Microsoft produkten.

Windows har mera blivit en applikation för att köra Microsoft program och tjänster på, samt som reklampelare för reklamintäkter åt Microsoft.
Uttrycket "En ren installation av Windows" har urvattnats, när det värsta bloatware, installeras med Windows.

Trots att Microsoft har en Update service som fungerat i många år och lätt skulle kunna fungera så att de program som NÅGRA Windows användare vill ha, kan installeras av DOM genom Update Service.
Det finns inget behov att udda program som Edge (Internet Explorer) Skype, Outlook och Bing med flera, installeras med Operativsystemet.

Ser inget problem med att erbjuda dessa program med systemet vilket även andra gör i sina system. Nej problemet är att Microsoft fortfarande tycker att desktop datorer med mus och tangentbord egentligen är mobiler.

Tror inte alls på Windows 10 men vi får se andra halvan av nästa vecka vad massan av vanliga användare tycker.

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Det skulle vara skoj om någon kan ange eventuella indikationer på att Microsoft verkligen har gör något som förbättrar deras förtroende.
Mer än någonsin ställer Microsoft krav på kunder, att de förutom betalar för en vara också ska göra Microsoft lyckliga (I Kina kallas pengar för lyckor ) under den tiden som man använder Microsoft produkten.

Windows har mera blivit en applikation för att köra Microsoft program och tjänster på, samt som reklampelare för reklamintäkter åt Microsoft.
Uttrycket "En ren installation av Windows" har urvattnats, när det värsta bloatware, installeras med Windows.

Trots att Microsoft har en Update service som fungerat i många år och lätt skulle kunna fungera så att de program som NÅGRA Windows användare vill ha, kan installeras av DOM genom Update Service.
Det finns inget behov att udda program som Edge (Internet Explorer) Skype, Outlook och Bing med flera, installeras med Operativsystemet.

Förstår inte heller enligt swec redaktörerna är kritiken mer positiv för win 10 och alla är inte kritiska till win 10 menar dom. Men är ju flertalet som inte gillar deras tilltag, även om folk lessnat på att framföra det.

Win 10 blir ju mer lik win 7 än deras framtidstänk UI win 8.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Det skulle vara skoj om någon kan ange eventuella indikationer på att Microsoft verkligen har gör något som förbättrar deras förtroende.
Mer än någonsin ställer Microsoft krav på kunder, att de förutom betalar för en vara också ska göra Microsoft lyckliga (I Kina kallas pengar för lyckor ) under den tiden som man använder Microsoft produkten.

Windows har mera blivit en applikation för att köra Microsoft program och tjänster på, samt som reklampelare för reklamintäkter åt Microsoft.
Uttrycket "En ren installation av Windows" har urvattnats, när det värsta bloatware, installeras med Windows.

Trots att Microsoft har en Update service som fungerat i många år och lätt skulle kunna fungera så att de program som NÅGRA Windows användare vill ha, kan installeras av DOM genom Update Service.
Det finns inget behov att udda program som Edge (Internet Explorer) Skype, Outlook och Bing med flera, installeras med Operativsystemet.

Ja en grej är väl att de fattat att desktop är desktop punkt slut. De har återinfört startmenyn, om än i något modifierad version. Appas som man inte vill ha stör jag mig inte på lika mycket då det finns färdiga powershell-script för att rensa bort skiten.

Se'n tycker jag det är bra med Edge. Inte för att jag tänker använda den själv men för att det innebär slutet på specialkod för IE.

Sedan får ju alla med 7 eller 8.x-licens itan gratis, i alla fall de som uppgraderar första året. Och jag gillar att de faktiskt verkar ta åt sig av kritiken nu när det har varit technical preview.

Med det sagt så har såklart Microsoft mycket kvar att bevisa, men det är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLaD:

Nu är jag inte så bra på sådana här finansiella grejer men min upplevelse är att Microsoft skrivit av köpet av Nokia's Devices and Services, diverse omstruktureringar och eventuellt avgångsvederlag för de anställda de lät gå för ca 8.4 miljarder dollar vilket fick dem att gå minus 2.1 miljarder och att de annars skulle ha gått plus med runt 6.4 miljarder Q4.

Detta var med andra ord bara ett enda kvartal med enorma avskrivningar, nästa kvartal de redovisar lär de återigen redovisa en ansenlig vinst. Verkar i mina öron konstigt att se det som att det går åt h*lvete för Microsoft. Läste att flera avdelningar också redovisat tillväxt, t ex tycker jag mig minnas att Surface-avdelningen växt med 117% jämfört med tidigare år vilket i mitt tycke indikerar att de är på rätt spår med Surface Pro 3 och den produktkategorin som alla tidigare år har blödigt. Dock är väl det inte lika kul att läsa om som domedagsartiklar

Hur som helst är jag själv fortfarande supernöjd med min Surface Pro 3 och tycker den är awesome, kul att det också verkar finnas andra som tycker likadant.

Hoppas på att denna utvecklingen innebär att de kommer fortsätta satsa på Surface-segmentet, kanske en telefon?

Ska bli intressant och se vad de gör med WP och om det kommer en lur med Intel Inside, man kan ju hoppas.

Du har uppenbarligen tillräcklig koll på det finansiella för det är precis som du skriver, det som drar ner resultatet för just detta kvartalet är relaterat till nedskrivningar av mobildivisionen (gamla Nokia).

These results include the impact of a $7.5 billion non-cash impairment charge related to assets associated with the acquisition of the Nokia Devices and Services (NDS) business, in addition to a restructuring charge of $780 million. There was also a charge of $160 million related to the previously announced integration and restructuring plan. Combined, these items totaled $8.4 billion or a $1.02 per share negative impact. Excluding this impact, operating income and EPS would have been $6.4 billion and $0.62, respectively.

Det fetstilad är Non-GAAP ("underliggande vinsten"). Givet att nedskrivningarna är non-recurring är det också som du skriver något som drar ner resultatet för detta kvartalet, men som inte kommer påverka verksamheten för all framtid.

http://www.microsoft.com/investor/EarningsAndFinancials/Earni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

PC är inte döende, bara det att man inte behöver uppgradera datorn lika ofta längre

Vist streaming för spel i praktiken fungerar, skulle jag säga att PC som den ser ut idag är döende (men ser ut att dröja till framtiden).

Google tycker inte jag försöker tvinga lika hårt, som MS hur framtiden ska se ut.

Stor skärmyta och bra ergonomi döende?. Om du frågar mig så är det framtiden när "alla" har problem med tummar och nackar efter alla timmar med mobila enheter.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Stor skärmyta och bra ergonomi döende?. Om du frågar mig så är det framtiden när "alla" har problem med tummar och nackar efter alla timmar med mobila enheter.

Nej, bara att PC i framtiden ser ut idag kommer vara dömde. Sen input som tangentbord,mus och en skärm troligen inte få samma face off. Men ja kanske skärmen är mer likt en plansch på väggen. Men så klart är ju ergonomi viktigt.

Mobiler i framtiden läggs på skrivbordet och mobilens skärm ser ut att åka upp på väggen där större skärm sitter som exempel.

Helt enkelt PC kommer förändras, sen hur den kommer se ut är svårt att sia om. Men handlar om längre tid än 10 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åja, tills Windows 10 släpps så är fortfarande Windows 8.1 Microsofts "Flaggskeppsoperativ" så jag tycker allt man kan förvänta sig lite rapportering om säljsiffror och annat. Men frånsett de där 40 miljoner förbokningarna och någon mellanrapportering har det ju varit rätt tyst får jag säga. Kan det månne vara så att skutan tar in vatten?

Så du tycker alltså Microsoft ska stolt visa upp Windows 8.1 medan de hypar Windows 10, och sedan kritiserar du dem för att ha dum marknadsstrategi? Känns lite som sten i glashus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så du tycker alltså Microsoft ska stolt visa upp Windows 8.1 medan de hypar Windows 10, och sedan kritiserar du dem för att ha dum marknadsstrategi? Känns lite som sten i glashus.

Nej, jag drygar mig bara. Senaste rapporteringen om säljsiffror är från februari 2014. Efter det har det varit knäpptyst, eftersom även Microsoft vet att man inte gärna ska skryta om superfloppar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Läs vad jag skriver istället. Jag menar inte att man ska be kunderna uppfinna saker åt en, utan att man skall presentera sin vision och om den verkar uppskattas av allmänheten, utveckla och sälj, så ditt svar blir lite goddag yxskaft.

Om vi ska dra en billiknelse så kan det väl i så fall jämföras med om Ford utvecklat bilen trotts att folk sagt att de inte var intreserade av den och hellre haft kvar sina hästar, men så var ju inte fallet, utan han gjorde precis som jag sa. Presenterade sin vision, fick OOOH och AAAH från folket, utvecklade och sålde.

Se'n är det för den delen jävla dumt att tänka åt sina kunder. Det är illa när Microsoft har en helt annan bild av powerusers än vad powerusers har. Men hur som haver är det ingen mening med att älta gamla misslyckanden. Microsoft har ju erkännt att startskärmen på desktop inte är för alla och backat och återinfört en startmeny som betydligt fler än innan är nöjda med. Jag säger som jag brukar göra. Steve Balmer visste vad han ville, Satya Nadella vet vad Kunderna vill.

Nej, han presenterade inte sin vision och OGHDIGHSFOJHDSÅDFJ och AHPASFIFHASFHIasfh från människor. Han tillverkade den ändå, få visste hur man skulle frakta hö och kol i bilen, dessutom var den dyr och hade höga bränslekostnader. Från A till B tog man sig utmärkt med hästar, som var billiga i drift.

Det du skriver är att man ska fråga en fokusgrupp, vilket både Steve Jobs och Henry Ford sket i, så goddag yxskaft på dig själv. Hade Blackberry virtuella tangentbord?

Det är inte dumt att tänka åt sina kunder. Om du fick ritningarna till Skylake, hade du kunnat rita om den för förbättrad prestanda? Knappast.

Undrar hur Mac säljer över huvud taget, det finns ju inte ens en startmeny. Windowsknappen + programnamn + enter och du har startat programmet, till skillnad från pek och lek. Har du någonsin sett en medicinsk apparatur med startmeny?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Vad MS gjorde med Win8 var att försöka tvinga på tangentbordsanvändare ett gränssnitt för mobila enheter. De visste nog att vi inte ville ha eländet men det struntade de i. Förhoppningen från deras sida var att man skulle "känna igen sig" från datorn och så välja WP för den mobila enheten.

Man körde sålunda helt över sin befintliga och historiska kundbas för att utveckla en ny. MS bojkottade oss och vi bör svara med samma mynt.

Lel, det finns mer tangentbordskommandon i Win 8 än i något annat Windows. Du är snarare en musanvändare, vilket varken passar touch eller kommandotolkar - varför det ledde till massiv kritik när det infördes.

Att säga att Windows 8 är dåligt pga metro är som att säga att E=MC^2 är fel eftersom folk inte förstår ekvationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Nej, han presenterade inte sin vision och OGHDIGHSFOJHDSÅDFJ och AHPASFIFHASFHIasfh från människor. Han tillverkade den ändå, få visste hur man skulle frakta hö och kol i bilen, dessutom var den dyr och hade höga bränslekostnader. Från A till B tog man sig utmärkt med hästar, som var billiga i drift.

Det du skriver är att man ska fråga en fokusgrupp, vilket både Steve Jobs och Henry Ford sket i, så goddag yxskaft på dig själv. Hade Blackberry virtuella tangentbord?

Det är inte dumt att tänka åt sina kunder. Om du fick ritningarna till Skylake, hade du kunnat rita om den för förbättrad prestanda? Knappast.

Undrar hur Mac säljer över huvud taget, det finns ju inte ens en startmeny. Windowsknappen + programnamn + enter och du har startat programmet, till skillnad från pek och lek. Har du någonsin sett en medicinsk apparatur med startmeny?

Du drar allt till extremwer du. Det kan vara effektfullt rent retoriskt om man har en inte så klyftig publik, men det för knappast diskussionen frammåt.

Nu är det ju dessutom så att Microsoft i och med Windows 8 fått kvitto på att Windowsanvändare vill ha sin startmeny. Dels genom att Windows 8 sålt sämre än vista, som redan på sin tid var ett bespottat OS för att det var buggigt och illa optimerat, och dels genom att Microsoft själva nu backar och inför startmenyn igen. Det kan inte bli mer pudel än så. Om Microsoft kört på som du vill så hade Windows 10 inte heller haft någon startmeny, och förmodligen sålt lika dåligt som Windows 8, eller sämre.

Att jämföra med Apples kunder är inte heller relevant. Det är inte så att folk hoppar hej vilt mellan apple och Microsoft utan man kör det man är van vid. Sedan så är också Apples kunder lättare att valla omkring. Man vill inte erkänna att något svindyrt man köpt kanske inte är vad man önskar så därför intalar man sig att allt med äppellogga på är bra.

Se'n vet jag inte vad du svamlar om att bilen var dyr. Tack vare löpande bandet-montering var T-forden billigast i sitt slag. Det var ju därför det gick bra till att börja med. Snacka om att plocka russinen ur historekartan. Försök se helheten, och för den delen, verkligheten istället. Startskärmen på desktop är död.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Lel, det finns mer tangentbordskommandon i Win 8 än i något annat Windows. Du är snarare en musanvändare, vilket varken passar touch eller kommandotolkar - varför det ledde till massiv kritik när det infördes.

Att säga att Windows 8 är dåligt pga metro är som att säga att E=MC^2 är fel eftersom folk inte förstår ekvationen.

Det är få som sagt att Win8 är dåligt. De flesta säger att Win8 vill man inte ha på sin dator.
Vilket bevisas av att Win7 och WinXP har en så stor användarbas sommaren 2015.

Den största kritiken mot Win8 kommer från Microsoft själva som nu vill att folk fram till vintern byter ut alla gamla Windows versioner och skaffar en Win10 licens.

PS. Själv valt att inte ha Win8 på mina datorer, trots att två datorer såldes med Win8 förinstallerat. Helt enkelt för att Win8 är dåligt. DS

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Det är få som sagt att Win8 är dåligt. De flesta säger att Win8 vill man inte ha på sin dator.
Vilket bevisas av att Win7 och WinXP har en så stor användarbas sommaren 2015.

Den största kritiken mot Win8 kommer från Microsoft själva som nu vill att folk fram till vintern byter ut alla gamla Windows versioner och skaffar en Win10 licens.

PS. Själv valt att inte ha Win8 på mina datorer, trots att två datorer såldes med Win8 förinstallerat. Helt enkelt för att Win8 är dåligt. DS

Jag förstår dig, hade jag också som du varit tekniskt oinsett och behövt ett visuellt gränssnitt och navigera det med pekare för att klara mina uppgifter hade jag gjort som du. Det finns annars guider och tutorials på nätet om hur operativsystem fungerar om du vill veta mer om datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du drar allt till extremwer du. Det kan vara effektfullt rent retoriskt om man har en inte så klyftig publik, men det för knappast diskussionen frammåt.

Nu är det ju dessutom så att Microsoft i och med Windows 8 fått kvitto på att Windowsanvändare vill ha sin startmeny. Dels genom att Windows 8 sålt sämre än vista, som redan på sin tid var ett bespottat OS för att det var buggigt och illa optimerat, och dels genom att Microsoft själva nu backar och inför startmenyn igen. Det kan inte bli mer pudel än så. Om Microsoft kört på som du vill så hade Windows 10 inte heller haft någon startmeny, och förmodligen sålt lika dåligt som Windows 8, eller sämre.

Att jämföra med Apples kunder är inte heller relevant. Det är inte så att folk hoppar hej vilt mellan apple och Microsoft utan man kör det man är van vid. Sedan så är också Apples kunder lättare att valla omkring. Man vill inte erkänna att något svindyrt man köpt kanske inte är vad man önskar så därför intalar man sig att allt med äppellogga på är bra.

Se'n vet jag inte vad du svamlar om att bilen var dyr. Tack vare löpande bandet-montering var T-forden billigast i sitt slag. Det var ju därför det gick bra till att börja med. Snacka om att plocka russinen ur historekartan. Försök se helheten, och för den delen, verkligheten istället. Startskärmen på desktop är död.

Okej, så alla som klarar sig utan Microsofts startmeny är mentalt handikappade eller mentalt illusionerade. Lite klassisk Apple-bashning. Jag kör UNIX och gillar att Apples kernel är open source, och det betalar jag gladeligen för. Läste att du var orolig för NSA med Microsoftkonto. Trots att du inte har något sådant och kör Windows 7 tog det mig 30 sek att ta reda på att du heter Henrik och gifte dig i röd slips. So much för integrity...

Startskärmen var till för casual användare som dig som behöver stora ikoner att ta/klicka på. Vi som är mer avancerade kan köra bash eller shellscripts samt navigera Visual Studio, Xcode eller Emacs med tangentbord som sagt.

Nej, som du kanske känner till så sjunker PC-försäljningen till fördel för enheter utan startmeny, med startskärmar... Plattor och smarta telefoner. Aldrig sett röken av en startmeny där, men du kanske vet bättre. Så... med din logik vill folk inte ha startmenyer alls.

Jag vet inte vad du svamlar om med "T-forden" eller var jag har plockat russinen ur kakan. Bilen var dyr, folk ville ha snabbare hästar. Ford introducerar en billigare bil, som tidigare var en lyxartikel, för 220k kr som ingen kunde föreställa sig.

Det är bara att ta in verkligheten och inse att startmenyn är död.

Permalänk
Skrivet av Krutkanon2:

Okej, så alla som klarar sig utan Microsofts startmeny är mentalt handikappade eller mentalt illusionerade. Lite klassisk Apple-bashning. Jag kör UNIX och gillar att Apples kernel är open source, och det betalar jag gladeligen för. Läste att du var orolig för NSA med Microsoftkonto. Trots att du inte har något sådant och kör Windows 7 tog det mig 30 sek att ta reda på att du heter Henrik och gifte dig i röd slips. So much för integrity...

Startskärmen var till för casual användare som dig som behöver stora ikoner att ta/klicka på. Vi som är mer avancerade kan köra bash eller shellscripts samt navigera Visual Studio, Xcode eller Emacs med tangentbord som sagt.

Nej, som du kanske känner till så sjunker PC-försäljningen till fördel för enheter utan startmeny, med startskärmar... Plattor och smarta telefoner. Aldrig sett röken av en startmeny där, men du kanske vet bättre. Så... med din logik vill folk inte ha startmenyer alls.

Jag vet inte vad du svamlar om med "T-forden" eller var jag har plockat russinen ur kakan. Bilen var dyr, folk ville ha snabbare hästar. Ford introducerar en billig bil som ingen kunde föreställa sig. Precis som vi skulle efterfråga billigare bilar och inte föreställa oss privatjets i var mans ägo.

Det är bara att ta in verkligheten och inse att startmenyn är död.

Dock var inte ersättningen till startmenyn inget vidare. Är som att sitta med två OS i win 8. Det borde inte varit MS uppsåt eller är det också något bra?

Uppdateringar kommer på två ställen och även inställningar. IOS, Android, OS X, vad jag sett har inte dubbla personligheter så att säga. Allt är mer eller mindre ihop samlat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Jag förstår dig, hade jag också som du varit tekniskt oinsett och behövt ett visuellt gränssnitt och navigera det med pekare för att klara mina uppgifter hade jag gjort som du. Det finns annars guider och tutorials på nätet om hur operativsystem fungerar om du vill veta mer om datorer.

Till och med CNC maskiner får grafiska gränssnitt för att det är effektivare än, att knappa in koder i textsträngar.
Varför skulle man vilja byta ut musen på datorer när det fungerat sedan 1980-talet (Amiga500 och Workbench).

Använd du dina "tuturials" Fast om Microsoft gör sina OS efter dina premisser så kommer de också krympa sin marknadsandel ännu mer.

Gör man ett OS för att passa en minoritet av datoranvändarna, så får man också bara en minoritet som köpare.
Samma sak gäller för Microsofts mobilOS avdelning, man gjorde ett OS som man visste var udda och konstigt som bara en minoritet skulle uppskatta.
Därav köper bara en minoritet av mobilköparna en mobil med Microsofts mobilOS.

Microsofts fanboys, skulle ha större självinsikt och inse att alla inte vill ha det som Microsofts tror.
Om du nu älskar Microsoft produkter så mycket och vill att så många som möjligt använder det senaste från Microsoft, bör du inte jämföra alla andra efter dina premisser.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Okej, så alla som klarar sig utan Microsofts startmeny är mentalt handikappade eller mentalt illusionerade. Lite klassisk Apple-bashning. Jag kör UNIX och gillar att Apples kernel är open source, och det betalar jag gladeligen för. Läste att du var orolig för NSA med Microsoftkonto. Trots att du inte har något sådant och kör Windows 7 tog det mig 30 sek att ta reda på att du heter Henrik och gifte dig i röd slips. So much för integrity...

Bara det att det där var galet. Visserligen är jag gift, och hade röd slips på mig vid tillfället, men Henrik? Vill du veta vad jag heter så är det väl bara att kolla en whois på min domän för den delen. Att folk vet vad man heter har inget med integritet att göra. Jösses.

Edit: Det fetstilta är ytterligare ett exempel på att du hellre använder dig av retoriska grepp än för diskusstionen frammåt. Halmgubbar får man lära sig att känna igen på mellanstadiet.

Citat:

Startskärmen var till för casual användare som dig som behöver stora ikoner att ta/klicka på. Vi som är mer avancerade kan köra bash eller shellscripts samt navigera Visual Studio, Xcode eller Emacs med tangentbord som sagt.

Om startskärmen var tänkt för sådanna som mig så är det ju rätt logiskt att många fick sparken efter fiaskot med Windows 8, för Microsoft hade, som jag sa, rätt dålig koll på kundgruppen vid den tiden.

Citat:

Nej, som du kanske känner till så sjunker PC-försäljningen till fördel för enheter utan startmeny, med startskärmar... Plattor och smarta telefoner. Aldrig sett röken av en startmeny där, men du kanske vet bättre. Så... med din logik vill folk inte ha startmenyer alls.

Det är olika enheter som används till olika saker. Det är som att säga att för att försäljningen av ost går upp men försäljningen av bröd går ner vill folk inte ha bröd längre. Tramsigaste jämförelsen på länge.

Citat:

Jag vet inte vad du svamlar om med "T-forden" eller var jag har plockat russinen ur kakan. Bilen var dyr, folk ville ha snabbare hästar. Ford introducerar en billigare bil, som tidigare var en lyxartikel, för 220k kr som ingen kunde föreställa sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/T-Ford

Citat:

Det är bara att ta in verkligheten och inse att startmenyn är död.

Visst, du kan ju låtsas att Windows 10, med startmeny istället för startskärm, är ett påhitt om du vill, för du verkar ju vara bra på att fantisera ihop saker. Själv föredrar jag verkligheten, som ser ut så att Windows 8, som misslyckades, hade startskärm, och därför har Windows 10, som enligt experterna kommer lyckas bättre, en startmeny. Olika inputmetoder passar på olika enheter. Jag vill inte ha en startmeny på en mobil, nej. Men på en PC med mus och tangentbord är startmenyn det optimala.

Se'n får jag be att tacka för diskussionen, eller vad man ska säga. Du har ju liksom inget att komma med förutom personangrepp, så jag ser inget värde i att fortsätta diskutera med dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bara det att det där var galet. Visserligen är jag gift, och hade röd slips på mig vid tillfället, men Henrik? Vill du veta vad jag heter så är det väl bara att kolla en whois på min domän för den delen. Att folk vet vad man heter har inget med integritet att göra. Jösses.

Edit: Det fetstilta är ytterligare ett exempel på att du hellre använder dig av retoriska grepp än för diskusstionen frammåt. Halmgubbar får man lära sig att känna igen på mellanstadiet.

Jag gjorde en whois men jag lade inte ditt namn på minnet, har andra saker att göra.

Du kallar Applekunder för illusionerade som inte vågar vara missnöjda med sina produkter, det vill säga helt ovidkommande nedvärderande generaliseringar och sen kommer krokodiltårarna när jag påpekar att du gör det?

Sen hävdade du att startmenyns status står i relation till antal sålda enheter, när jag gör likadant börjar du babbla om ost och bröd.

"Du har fel för att jag tycker du gör halmgubbar", det blir inte sant bara för att du tycker. Ett retoriskt grepp att förminska motståndaren genom att hävda att denne använder sig av härskartekniker, precis det du anklagar andra för.

Men visst, vi kommer se startmenyn i allt från smarta skosulor till NASDAQ-servrarna och Landstingets patientdatabas. Det är ett måste, annars är man en Mac-köpare som inte vågar erkänna att man är missnöjd.

Du förklarar fortfarande inte vad du menar med Ford Model T. Det var en massproducerad bil. Jaha? Har jag sagt att den inte var det?

Gå och gulla med din startmeny du, det är tydligen det "optimala" för mus och tangentbord. Vi ignorerar alla andra operativsystem förutom Windows, för sist jag kollade användes tangentbord för input i alla PC-operativsystem, från FreeBSD till OS X men visst, är man inlurad i Microsofts walled garden är det svårt att ta sig ut eftersom windowskunder är lätta att valla runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Du kallar Applekunder för illusionerade som inte vågar vara missnöjda med sina produkter, det vill säga helt ovidkommande nedvärderande generaliseringar och sen kommer krokodiltårarna när jag påpekar att du gör det?

Jag har läst mitt eget inlägg där jag nämner apple och apple-kunder flera gånger. Hittar inte var jag skulle kalla applekunder för "illusionerade som inte vågar vara missnöjda med sina produkter", och jag tor ordet du letar efter är "desillusionerade", vilket jag inte heller kallat dem för. Jag har däremot påpekat att det är olika kundgrupper, men det är, precis som det mesta du pratar om, en helt annan sak än det du vill få det till att jag har sagt.

Om jag tolkar dig rätt så är du ganska inne på att varenda enhetstyp ska ha samma gränssnitt, oavsett formfaktor, vilket jag tror du är rätt ensam om att tycka. Jag, de flesta andra, och för den delen Microsoft med sitt "continuum" är snarare inne på att varje enhetstyp har sitt optimala gränssnitt. Därför kan Windows 10 anpassas för att ha startmeny när det är en dator med tangentbord och mus, eller Modern UI när den primära inputen är touch.

Nej, jag vill inte fortsätta diskussionen. Du har en tråkig ton och verkar blanda ihop åsikter och fakta och, inte minst, lägger ord i min mun. Därför valde jag nu att bemöta ditt senaste inlägg, för att du återigen drar i med storsläggan och citerar saker som jag helt enkelt inte har skrivit.

Applekunder är varken "illusionerade" eller desilussionerade, det är bara en annan kundtyp än de som köper Windows.

Nej, jag vill inte ha och tror inte att startmenyn passar överallt, och har heller aldrig påstått det. Startmenyn är optimal för en dator med mus och tangentbord enligt mig och många andra. Vill du ha ett exempel från *Nix-världen så titta till exempel på KDE eller XFCE. Det är inte så att Microsoft "hittat på" startmenyn utan det är ett designmässigt element som helt enkelt passar bra där det är praktiskt att ha en startmeny, medans Metro t. ex inte har några fördelar för mus/tangentbordsanvändare. En mus är ett precisionsinstrument, att då ha stora klumpiga ikoner med långa avstånd emellan blir ju bara tragiskt. Men till touch passar det däremot bättre då plåttriga startmenyn är dåligt anpassad för folks fingrar.

Slutligen ser jag helst att om du nödvändigtvis skall hålla på och tragla så håll dig till sanningen, citera inte mig med saker jag inte har sagt, och anta inte att bara för att jag tycker att en sak passar på en plats, så tycker jag att den saken platsar på alla platser, för så är det absolut inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Krutkanon2:

Att säga att Windows 8 är dåligt pga metro är som att säga att E=MC^2 är fel eftersom folk inte förstår ekvationen.

Nej, det är som att säga att en hammare är en dålig såg.

Metro är ett touchinterface. De flesta har inte touchskärm på sina datorer. Metro är ett dåligt interface på datorer med mus och tangentbord.
Microsoft visste att att Metro funkade dåligt med mus & tangentbord, och Microsoft visste att användarna hatade Metro, långt innan Win8 släpptes, men de behöll Metro eftersom "alla visste" att PCn var döende och Microsoft måste börja vänja användarna vid mobila OS, men ännu viktigare var att få framförallt utvecklarna att börja skriva för Microsofts mobila OS.
Den planen har för övrigt inte ändrats, tanken är fortfarande att migrera PC användarna till mobila OS, men takten har sänkts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Nej, det är som att säga att en hammare är en dålig såg.

Metro är ett touchinterface. De flesta har inte touchskärm på sina datorer. Metro är ett dåligt interface på datorer med mus och tangentbord.
Microsoft visste att att Metro funkade dåligt med mus & tangentbord, och Microsoft visste att användarna hatade Metro, långt innan Win8 släpptes, men de behöll Metro eftersom "alla visste" att PCn var döende och Microsoft måste börja vänja användarna vid mobila OS, men ännu viktigare var att få framförallt utvecklarna att börja skriva för Microsofts mobila OS.
Den planen har för övrigt inte ändrats, tanken är fortfarande att migrera PC användarna till mobila OS, men takten har sänkts.

Se'n är det ju också så att ett gränssnitt som upplevs som krångligt och ointuitivt av användarna inte är så lyckat. Man ska inte behöva läsa massa manualer för att begripa men lite så var det ju med Metro och hur de hade tänkt med charms och så. Men det blir så när utvecklarna och ekonomiavdelningen har för mycket att säga till om vad gäller hur gränssnittet ska se ut.

Se'n, visst. Testa går ju, men med tanke på de negativs reaktionerna borde Microsoft infört en startmeny som alternativ redan i 8.1, men som bekant så fick vi ett hån tillbaka istället. Så underbart tramsigt när andra tror sig veta bättre hur jag vill eller borde använda min dator.

Men nu är det ju andra tider. Microsoft lär sig och jag tycker build 10240 är lika användarvänlig som Windows 7 ungefär. Jag tycker det funkar liksom. Det som jag saknar mest är nog det grå classic-temat, men jag kan leva utan det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Krutkanon2:

Jag gjorde en whois men jag lade inte ditt namn på minnet, har andra saker att göra.

Du kallar Applekunder för illusionerade som inte vågar vara missnöjda med sina produkter, det vill säga helt ovidkommande nedvärderande generaliseringar och sen kommer krokodiltårarna när jag påpekar att du gör det?

Sen hävdade du att startmenyns status står i relation till antal sålda enheter, när jag gör likadant börjar du babbla om ost och bröd.

"Du har fel för att jag tycker du gör halmgubbar", det blir inte sant bara för att du tycker. Ett retoriskt grepp att förminska motståndaren genom att hävda att denne använder sig av härskartekniker, precis det du anklagar andra för.

Men visst, vi kommer se startmenyn i allt från smarta skosulor till NASDAQ-servrarna och Landstingets patientdatabas. Det är ett måste, annars är man en Mac-köpare som inte vågar erkänna att man är missnöjd.

Du förklarar fortfarande inte vad du menar med Ford Model T. Det var en massproducerad bil. Jaha? Har jag sagt att den inte var det?

Gå och gulla med din startmeny du, det är tydligen det "optimala" för mus och tangentbord. Vi ignorerar alla andra operativsystem förutom Windows, för sist jag kollade användes tangentbord för input i alla PC-operativsystem, från FreeBSD till OS X men visst, är man inlurad i Microsofts walled garden är det svårt att ta sig ut eftersom windowskunder är lätta att valla runt.

Verkar som du inte ens brydde dig om att läsa mitt inlägg #15554518

Men det kanske inte gick att bemöta, för det hade väl slagit hål på dit argument?

Har som sagt inget emot att byta bort startmenyn, men byter den mot något bättre inte sämre. Blir bara dåligt byte som jag inte ville göra. Ms vägrade lyssna och kunderna höll i plånboken. "Rösta med plånboken" som det så fint heter.

T-ford var först med en serietillverkad bil och billigast med, vad tog dom andra tillverkarna för en bil?

Citat:

Dock var inte ersättningen till startmenyn inget vidare. Är som att sitta med två OS i win 8. Det borde inte varit MS uppsåt eller är det också något bra?

Uppdateringar kommer på två ställen och även inställningar. IOS, Android, OS X, vad jag sett har inte dubbla personligheter så att säga. Allt är mer eller mindre ihop samlat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

med tanke på de negativs reaktionerna borde Microsoft infört en startmeny som alternativ redan i 8.1

De fick kraftigt negativa reaktioner på Metro, inklusive bristen på startmeny, redan innan 8 släpptes. Först antog alla att Microsoft skulle rätta till de värsta dumheterna innan release, sen, när release närmade sig, skrev utvecklare en petition till Microsoft och bad dem ändra. Men nej.

Citat:

Microsoft lär sig och jag tycker build 10240 är lika användarvänlig som Windows 7 ungefär. Jag tycker det funkar liksom. Det som jag saknar mest är nog det grå classic-temat, men jag kan leva utan det.

Du är nöjd med Win 10? Jag har inte ens brytt mig om att testa det, tycker inte det verkar ge nåt jag inte redan har med Win7, plus att det är fult, otroligt nog ännu fulare än Win8, men jag kanske skulle ge det en chans. Jag är berättigad till två gratisuppdateringar, skulle ju kunna offra den bärbara datorn och installera Win10 på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har läst mitt eget inlägg där jag nämner apple och apple-kunder flera gånger. Hittar inte var jag skulle kalla applekunder för "illusionerade som inte vågar vara missnöjda med sina produkter", och jag tor ordet du letar efter är "desillusionerade", vilket jag inte heller kallat dem för. Jag har däremot påpekat att det är olika kundgrupper, men det är, precis som det mesta du pratar om, en helt annan sak än det du vill få det till att jag har sagt.

Applekunder är varken "illusionerade" eller desilussionerade, det är bara en annan kundtyp än de som köper Windows.

Nej, det är inte ordet jag söker. Illusionerad använder jag som ett adjektiv av illusion.

"Sedan så är också Apples kunder lättare att valla omkring. Man vill inte erkänna att något svindyrt man köpt kanske inte är vad man önskar så därför intalar man sig att allt med äppellogga på är bra."

Här har du vad du har skrivit svart på vitt.

Applekunder vill inte erkänna att de inte köpt det de önskar och finner sig därför i en illusion (inte verkligt) att alla appleprodukter är bra.

Att inte kunna orientera sig i verkligheten är att vara mentalt handikappad, psykiskt sjuk eller båda samtidigt. Det är en grundläggande fråga inom psykiatrin och vid misstanke om psykisk sjukdom eller hjärnskada om personen i fråga är orienterad - det vill säga känner till dagens datum, sitt namn, klockslag och andra typer av kognitiva bedömningar.

Att vara oförmögen att avgöra om ett verktyg passar uppgiften, eller uppfatta att den inte gör det för att sedan låtsas som att den gör det hör till den typen av tester du skulle utsättas för vid neuropsykiatriska diagnoser.

Därför anklagar du Apples kunder för att ha lurat sig själva och implicit vad det innebär.

Lustigt att du citerar olika desktopmiljöer på *nix, men bortser från att den överlägset populäraste desktop unixdisten är OS X, som saknar startmeny.

Nedlåtande text /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Nej, det är inte ordet jag söker. Illusionerad använder jag som ett adjektiv av illusion.

"Sedan så är också Apples kunder lättare att valla omkring. Man vill inte erkänna att något svindyrt man köpt kanske inte är vad man önskar så därför intalar man sig att allt med äppellogga på är bra."

Här har du vad du har skrivit svart på vitt.

Applekunder vill inte erkänna att de inte köpt det de önskar och finner sig därför i en illusion (inte verkligt) att alla appleprodukter är bra.

Att inte kunna orientera sig i verkligheten är att vara mentalt handikappad, psykiskt sjuk eller båda samtidigt. Det är en grundläggande fråga inom psykiatrin och vid misstanke om psykisk sjukdom eller hjärnskada om personen i fråga är orienterad - det vill säga känner till dagens datum, sitt namn, klockslag och andra typer av kognitiva bedömningar.

Att vara oförmögen att avgöra om ett verktyg passar uppgiften, eller uppfatta att den inte gör det för att sedan låtsas som att den gör det hör till den typen av tester du skulle utsättas för vid neuropsykiatriska diagnoser.

Därför anklagar du Apples kunder för att ha lurat sig själva och implicit vad det innebär.

Lustigt att du citerar olika desktopmiljöer på *nix, men bortser från att den överlägset populäraste desktop unixdisten är OS X, som saknar startmeny.

Denna tråden handlar inte om Apple eller Microsofts DatorOS, utan om hur Microsoft misslyckats med att få kunder till sitt mobilOS och numera även deras Lumia mobiler.

Inte ens Nokia, trots en stor fanboy-bas kunde överleva med Microsofts MobilOS, Nokiakunder slutade helt enkelt att köpa Nokia mobiler. Ändå gick det ännu sämre när Microsoft tog över ruljansen själva.

Grafiska gränssnitt utan startmeny har funnits länge och världens mest populära OS flera år i rad, Android, har aldrig haft en startmeny.
För Apple (IOS) och Google kvittar om 1-10% procent ogillar och vägrar köpa, de växer ändå.

Microsoft kan inte göra det, då de med virtuellt blivit sparkade bort från sin traditionella domäner... Operativsystem och mjukvara för masskonsumtion, av Apple och Google. Microsoft har förlorat för mycket och återhämtar för lite
Fortfarande finns det de som älskar Microsofts olika OS, WinRT, WinPhone 7.x-8.x och naturligtvis även datorOS:et Win8.x...
...Men de är en mycket få, jämfört med de volymer Microsoft är/var vana vid.
Återigen, gör man produkter som ska attrahera en minoritet, så säljer man bara till en minoritet.

Få se hur Microsoft och deras nya VD klarar att sprida Win10:s olika varianter. Kanske blir Win10 Satya Nadella första och sista OS för MS och liksom Ballmer före honom "Väljer att lämna Microsoft".
Framgång och strategisk placering för Microsoft har uteblivit och mycket fler motgångar tål nog inte aktieägarna.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av Krutkanon2:

Nej, det är inte ordet jag söker. Illusionerad använder jag som ett adjektiv av illusion.

"Sedan så är också Apples kunder lättare att valla omkring. Man vill inte erkänna att något svindyrt man köpt kanske inte är vad man önskar så därför intalar man sig att allt med äppellogga på är bra."

Här har du vad du har skrivit svart på vitt.

Applekunder vill inte erkänna att de inte köpt det de önskar och finner sig därför i en illusion (inte verkligt) att alla appleprodukter är bra.

Att inte kunna orientera sig i verkligheten är att vara mentalt handikappad, psykiskt sjuk eller båda samtidigt. Det är en grundläggande fråga inom psykiatrin och vid misstanke om psykisk sjukdom eller hjärnskada om personen i fråga är orienterad - det vill säga känner till dagens datum, sitt namn, klockslag och andra typer av kognitiva bedömningar.

Att vara oförmögen att avgöra om ett verktyg passar uppgiften, eller uppfatta att den inte gör det för att sedan låtsas som att den gör det hör till den typen av tester du skulle utsättas för vid neuropsykiatriska diagnoser.

Därför anklagar du Apples kunder för att ha lurat sig själva och implicit vad det innebär.

Lustigt att du citerar olika desktopmiljöer på *nix, men bortser från att den överlägset populäraste desktop unixdisten är OS X, som saknar startmeny.

Dock är det fakta att köper man något dyrt, så är det inte så att man talar om bristerna med produkten (blundar helt enkelt för det).

Iphone kom som något nytt och fräscht. Nu köper många deras produkter av flertalet anledningar. Oftast för status eller för dom är vana vid deras UI.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

De fick kraftigt negativa reaktioner på Metro, inklusive bristen på startmeny, redan innan 8 släpptes. Först antog alla att Microsoft skulle rätta till de värsta dumheterna innan release, sen, när release närmade sig, skrev utvecklare en petition till Microsoft och bad dem ändra. Men nej.
Du är nöjd med Win 10? Jag har inte ens brytt mig om att testa det, tycker inte det verkar ge nåt jag inte redan har med Win7, plus att det är fult, otroligt nog ännu fulare än Win8, men jag kanske skulle ge det en chans. Jag är berättigad till två gratisuppdateringar, skulle ju kunna offra den bärbara datorn och installera Win10 på den.

Ja, har du en lekdator att testa på så gör det tycker jag

För mig har det handlat mycket om navigationen. Startskärmen, charmsbar och massa andra dumheter, som man nu tagit bort eller ändrat så de, i alla fall enligt mig, blivit acceptabla i 10:an. Windows 10 beter sig inte som ett mobil-OS på desktop.

På en mobil är det möjligtvis en annan sak men då är det ju ett mobil-OS och skall rimligtvis bete sig som ett sådant.

Skrivet av Krutkanon2:

En ad-hoclösning för vad? De som absolut inte tål startskärmen och vill ha en startmeny har kunnat få en via tredjepartsprogram sedan Windows 8. Varför skulle Microsoft bry sig om att backa och återinföra startmenyn om de inte hade en hyffsat permanent tanke med det? De skulle ju kunna fortsätta köra på startskärmen om de nu var så övertygade om att det var rätt väg att gå.

Men i och med att det de lagt ner mest krut på i Windows 10 är användarvänlighet för desktop och contiuum så tror jag inte att så är fallet.

Deras strategi med att försöka tvångsmata folk med mobilgränssnitt gick inget vidare, oh Microsofts marknadsandelar på mobilsidan är i stort sett samma som 2012.

Man har tidigare haft en strategi att om man vill köra Microsofts program så får man finna sig i att även köra deras plattformar men nu går man ju mer mot att programmen skall finnas där användarna finns, oavsett plattform.

Så nej, jag tror inte att startmenyn är på väg bort från desktop, och jag tror inte Microsoft vill ha bort den heller. att den saknades i Windows 8 tog fokus från allt annat som man ville göra med operativsystemet, och en sådan blunder till har Microsoft inte råd med, och Build 10240, som är RTM, har en startmeny, så nej. den är inte borta, den har kommit tillbaka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är det fakta att köper man något dyrt, så är det inte så att man talar om bristerna med produkten (blundar helt enkelt för det).

Iphone kom som något nytt och fräscht. Nu köper många deras produkter av flertalet anledningar. Oftast för status eller för dom är vana vid deras UI.

Så du menar att länder som köpt JAS Gripen har varit helt okritiska och inte vågat säga något om styrsystemet? Tvärtom kompis. Folk som köper dyra grejer är extra kritiska.

Folk köper iPhone för att det är en bra telefon.

Snarare folk som du som som blundar för verkligheten genom att säga att man köper en mobiltelefon för "status" eller för att de känner igen ikonerna.

§1