Permalänk
Medlem

Uppgradera eller skrota?

Reservdatorn ställs inför skranket med lanseringen av Windows 10. Den har tuffat och gått sedan 2004 med smärre ingrepp i hårdvaran samt en W7 uppgradering. På sin tid var den en värsting från Pyrotech men med dagens mått mätt prestanda som knappast imponerar ens på farmor. Flaskhals för W10 uppgradering är processorn Intel P4 3.00Ghz. Kan ärade medlemmar föreslå lämplig uppgradering i budgetklass, så att gamla bettan kan få leva kvar ett tag med W10. Chassit är en Chieftec BX03 och i den sitter ett moderkort MSI 875Neo-FIS2R samt andra tidsenliga komponenter inkl ett Fortron PSU 350W. Är det värt att bygga vidare på BX03 chassit med nutida komponenter? Stort tack på förhand för idéer och tankar kring ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilakos:

Reservdatorn ställs inför skranket med lanseringen av Windows 10. Den har tuffat och gått sedan 2004 med smärre ingrepp i hårdvaran samt en W7 uppgradering. På sin tid var den en värsting från Pyrotech men med dagens mått mätt prestanda som knappast imponerar ens på farmor. Flaskhals för W10 uppgradering är processorn Intel P4 3.00Ghz. Kan ärade medlemmar föreslå lämplig uppgradering i budgetklass, så att gamla bettan kan leva kvar ett tag till fast med W10. Chassit är en Chieftec BX03 och i den sitter ett moderkort MSI 875Neo-FIS2R samt andra tidsenliga komponenter inkl ett Fortron PSU 350W. Är det värt att bygga vidare på BX03 chassit med nutida komponenter? Stort tack på förhand för idéer och tankar kring ämnet.

Det är klart det går, men det är inte värt det. Köp nytt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går att hitta schyssta begagnade komponenter till bra pris så jag röstar på att bygga helt nytt fast med begagnade delar.
Har byggt en miniatx dator till min kompis i budgetklassen med bra spelprestanda för ca 4500kr.

Vill du skippa spelprestanda så kommer du ner en tusenlapp på det priset.

Frågan är vad du vill ha datorn till?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Det tar emot att skrota datorn, även om förnuftet säger annat. Hon förtjänar ett bättre öde typ.

Permalänk
Medlem

Tror också på att det är mer värt att börja om på nytt.
Spelar ingen roll av vad du tänker uppgradera i datorn, efter som varje enskild del kommer att kräva att du byter ut en annan och så vidare, och till slut har du nog bara chassiet kvar du inte behöver byta.
Så gillar du din drake, så riv ut allt och stoppa in något nytt.

Beroende på vad du har för grafikkort med mera, så skulle en AMD A10 APU eller billig Intel CPU med billigt grafikkort springa åttor runt din nuvarande setup.

Permalänk
Medlem

Gör något kul med den. Bygg om den till en NAS, eller släng in Ubuntu Server och släng upp en ownCloud.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ärligt talat... den står mest och samlar damm och tar plats. Insåg nog redan för länge sedan att det inte är lönt lägga tid och pengar på en större uppgradering. Köpte till mer PC3200/400Mhz DDRAM här om året och det var INTE billigt. Återstår bara att köra henne till sista vilan... även om det tar emot eller så hittar jag på något annat roligt. Det är som med gamla bilar att man blir fäst vid dom små liven... Tack för alla inlägg. Tror vi kan avsluta länken.

Permalänk

Jag tänker samma, av olika anledningar.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Rekordmedlem

En ssd är ju troligen det som gör störst skillnad i en gammal dator, desto slöare dator man använder dem på desto större lyft brukar det bli och den går att återanvända om du bygger nytt senare så det är ju en "riskfri" investering.
Det är lite värre att köpa gamla minnen och agpkort ? För de kan man inte återanvända om man bestämmer sig för att bygga nytt men visst går det att få till grafik som duger till film men en P4 är effektkrävande och de är idag olämpliga till serverbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att återkoppla till rubriken, kan detta vara en vettig uppgradering tillsammans med en SSD som reserv-/kontorsdator? https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo... alt https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
Känns som ett prisvärt alternativ till skrota. Dock så har jag ingen erfarenhet alls av AMD och därmed aningen villrådig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pilakos:

För att återkoppla till rubriken, kan detta vara en vettig uppgradering tillsammans med en SSD som reserv-/kontorsdator? https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo... alt https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...
Känns som ett prisvärt alternativ till skrota. Dock så har jag ingen erfarenhet alls av AMD och därmed aningen villrådig.

Ja prestandan lär räcka och bli över redan med det minsta paketet om det inte ska användas som speldator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visserligen kan man byta innanmätet, dvs moderkort, minne, CPU.
Dock datorn är från 2004, så risken är nog stor att HDD är av PATA typ så det behövs ny hårddisk/SSD också, nätagg bör man skaffa nytt också.

Sen chassit är ju så omodernt och tråkigt så om man ställer det i en vedbod kommer sågbocken att fly, så nytt chassi behövs också .. = helt ny dator

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Gör något kul med den. Bygg om den till en NAS, eller släng in Ubuntu Server och släng upp en ownCloud.

Kanske lite tråkig prestanda/W på en p4 och sen ens våga köra server på ett 11år(?) gammalt nätagg är modigt =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilakos:

Reservdatorn ställs inför skranket med lanseringen av Windows 10. Den har tuffat och gått sedan 2004 med smärre ingrepp i hårdvaran samt en W7 uppgradering. På sin tid var den en värsting från Pyrotech men med dagens mått mätt prestanda som knappast imponerar ens på farmor. Flaskhals för W10 uppgradering är processorn Intel P4 3.00Ghz. Kan ärade medlemmar föreslå lämplig uppgradering i budgetklass, så att gamla bettan kan få leva kvar ett tag med W10. Chassit är en Chieftec BX03 och i den sitter ett moderkort MSI 875Neo-FIS2R samt andra tidsenliga komponenter inkl ett Fortron PSU 350W. Är det värt att bygga vidare på BX03 chassit med nutida komponenter? Stort tack på förhand för idéer och tankar kring ämnet.

Gör om den till en retro maskin för spel mellan 95-04 och installera windows xp som hanterar de flesta av dessa spel problemfritt, annars ser jag ingen billig uppgradering eftersom du måste ha 2gb ram för att windows 10 att överhuvudtaget att flyta samt rätt bra grafikkort och en dual core cpu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske lite tråkig prestanda/W på en p4 och sen ens våga köra server på ett 11år(?) gammalt nätagg är modigt =D

Haha, ja kanske det. Menade väl mer att han kunde labba med den.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilakos:

Ärligt talat... den står mest och samlar damm och tar plats. Insåg nog redan för länge sedan att det inte är lönt lägga tid och pengar på en större uppgradering. Köpte till mer PC3200/400Mhz DDRAM här om året och det var INTE billigt. Återstår bara att köra henne till sista vilan... även om det tar emot eller så hittar jag på något annat roligt. Det är som med gamla bilar att man blir fäst vid dom små liven... Tack för alla inlägg. Tror vi kan avsluta länken.

De är synd att slänga ifall den funkar.. Sälj den för en hundring eller två ist mot avhämtning

Finns ju folk som bygger retro

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Okej... jag hajar vinken och vet att jag befinner mig vid ett vägskäl... därav rubriken. Det som talar emot skrota är att jag lagt ett par tusen på smärre uppgraderingar senaste året. När mitt Radeon 9800 Pro kastade in handduken ersattes den med ett lågbudget grafikkort i brist på annat på marknaden. Passade även på att stoppa in in ett Sonar X1 ljudkort och mer minne och uppgradering till Windows 7. Vill inte direkt påstå att det blev en uppgradering av prestandan... snarare tvärtom. Grafik- och ljudkort lirar inte riktigt ihop samt att datorn är sjukt slö med W7. Lär behövas ett hyfsat grafikkort även för XP-spel? Lutar allt mer åt "skrota" och köpa allt nytt. Sälja är inget alternativ. Det tar för mycket tid och energi för några hundralappar. Retro i all ära... men är inte burken i nyaste laget för att kallas det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilakos:

Okej... jag hajar vinken och vet att jag befinner mig vid ett vägskäl... därav rubriken. Det som talar emot skrota är att jag lagt ett par tusen på smärre uppgraderingar senaste året. När mitt Radeon 9800 Pro kastade in handduken ersattes den med ett lågbudget grafikkort i brist på annat på marknaden. Passade även på att stoppa in in ett Sonar X1 ljudkort och mer minne och uppgradering till Windows 7. Vill inte direkt påstå att det blev en uppgradering av prestandan... snarare tvärtom. Grafik- och ljudkort lirar inte riktigt ihop samt att datorn är sjukt slö med W7. Lär behövas ett hyfsat grafikkort även för XP-spel? Lutar allt mer åt "skrota" och köpa allt nytt. Sälja är inget alternativ. Det tar för mycket tid och energi för några hundralappar. Retro i all ära... men är inte burken i nyaste laget för att kallas det?

Jag sitter och funderar på att bygga en retrorigg med X58 moderkort med en i7 990x och 2x GTX 580 3gb SLI och spela alla underbara titlar som kom 2011 när detta var aktuellt så det är väl en tolkningsfråga vad som är retro och inte är retro

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag sitter och funderar på att bygga en retrorigg med X58 moderkort med en i7 990x och 2x GTX 580 3gb SLI och spela alla underbara titlar som kom 2011 när detta var aktuellt så det är väl en tolkningsfråga vad som är retro och inte är retro

Du funderar alltså på att bygga en "retro" dator som är bättre än vad majoriteten har. Skulle säga att det är fel ord

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.