HDD med trasig läsarm

Permalänk
Medlem

HDD med trasig läsarm

Det är så att jag har en till åren Raptor-HDD som har en trasig läsarm, hade tänkt försöka få den att fungera nu såhär på semestern.
Jag har läst lite om problemet, men får inga riktiga förklaringar till vad man kan göra.

I mitt fall så kan man skaka HDD'n när den är igång så hör man hur huvudet flyttar sig, men åker direkt tillbaka i startläge, den hittas självklart inte i BIOS eller liknande.

Någon som har några tips jag kan prova?

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på ifall nån sitter på några konkreta tips då min Seagate barracuda råkat ut för samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Alltså, i teorin ja:
https://www.youtube.com/watch?v=x-8K0RdZNYA

Men problemet är att det krävs renrum, och speciella delar /verktyg och ev bänkar för att man inte ska riskera skada plattorna (och då datan på dessa.)
Sen måste du hitta exakt rätt arm också. Det är inte värt pengarna att laga för mer än bara nödsituation.

Om det är av recovery tänk, alltså att försöka en sista gång att rädda info på den, så visst, då kan det vara värt ett försök om man bara har en donator disk. Man kan ev köpa en identisk donator från Ebay, genom att köpa en HDD som är fungerande med samma (fw,) modell och
märke.
Men inga garantier finns, och pga dammet som kommer lägga sig på plattorna så har disken ingen direkt livslängd alls kvar efter operationen, utan när man gör detta ska man ha allt redo för att göra en exakt klon som man kan sedan rädda all info från.
Disken kommer inte ens hålla en vecka.

Toleransnivåerna på dessa diskar är så små att när du ser något, alls, på plattorna ens med ett förstoringsglas, så är det nog för att lägga sig mellan arm och platta och förstöra allt. Där är så lite mellanrum att det mäts i molekyler.