Nästan lurad? Tradera

Permalänk
Medlem

Nästan lurad? Tradera

Hepp!

Sålde i helgen en grej via Tradera, fick sedan ett mail från vinnaren som ville skicka sin kusin att komma och hämta grejen på en gång. Mailet var från samma mailadress som vinnaren men två helt olika namn användes. Han ville betala via Klarna. Betalningen skulle stå i hans kusins namn och inte i hans.

Forskade lite och ringde sen Tradera då det är första gången jag sålt något där och ovan fick lite klockor att börja ringa.
De höll med om att jag inte ska acceptera betalning via klarna och avhämtning då det inte är spårbart. (Köparen ville även hämta samma dag, innan jag fått något bekräftelsemail från Klarna.)

Har nu mailat köparen och berättat detta, får se vad han svarar.

Om han nu ber mig skicka paketet istället, bör jag gå med på det i.o.m att namnet på köparen och namnet på den som betalar kommer att vara olika (enligt honom själv)?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Har du fått bekräftelse från klarna är det inga problem att slutföra affären, men gör inget innan bara.

Permalänk
Medlem

Vad heter köparna?

Vad är det för folk som strular så här. Man betalar in i sitt eget namn via Klarna och får det skickat med spårbar frakt eller betalar man via Swish, bank lr cash om man ska strula.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har du fått bekräftelse från klarna är det inga problem att slutföra affären, men gör inget innan bara.

Nja man måste ha bevis för att man levererat varan som spårbar frakt. Annars kan köparen gå till Klarna och säga att de ej fått varan och får då tillbaka pengarna om säljaren inte har bevis o säljaren blir betalningsskyldig till Klarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har ej fått bekräftelsemail. Vill inte hänga ut köparen ännu då jag inte är säker på att han verkligen försökt lura mig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara acceptera kontanter om köparen ville hämta upp varan direkt. Inget trams som "jag för över pengar senare". Telefonnummer ska stå med så man kan ringa upp killen/tjejen som ska hämta. Annars känns det inte riktigt seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har ej fått bekräftelsemail. Vill inte hänga ut köparen ännu då jag inte är säker på att han verkligen försökt lura mig.

Sorry men mitt tålamod för strulpällar är noll nuförtiden. Ibland får man läxa upp folk som om de vore barn i hur transaktionen ska gå till.
Med strikt och fast handslag får man leda dem på rätt väg.
(Jag menar köpare på tradera och inte TS)

Och hämtar han så har du inget bevis på att varan är levererad om han sen går till Klarna. Hur ska man hantera den situationen?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ja vid avhämtning släpper jag inte varan förrän jag fått betalt. Kontanter eller t.ex banköverföring som jag kan verifiera på plats.

Glömde skriva att telefonnumret till köparen var ur bruk, kan i för sig vara att han glömt uppdatera det men...

Uppdaterar tråden när något nytt händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Du riskerar ju inte ingenting om köparen väljer att betala med klarna.

Och det väl klart att dom kan spåra?
Kusin väljer att betala med faktura med Klarna eftersom köparen kanske har skulder/annat skäll.

Köparen hade inte behövt nämna det eftersom du bara får en bekräftelse att produkten är betald.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hepp!

Sålde i helgen en grej via Tradera, fick sedan ett mail från vinnaren som ville skicka sin kusin att komma och hämta grejen på en gång. Mailet var från samma mailadress som vinnaren men två helt olika namn användes. Han ville betala via Klarna. Betalningen skulle stå i hans kusins namn och inte i hans.

Forskade lite och ringde sen Tradera då det är första gången jag sålt något där och ovan fick lite klockor att börja ringa.
De höll med om att jag inte ska acceptera betalning via klarna och avhämtning då det inte är spårbart. (Köparen ville även hämta samma dag, innan jag fått något bekräftelsemail från Klarna.)

Har nu mailat köparen och berättat detta, får se vad han svarar.

Om han nu ber mig skicka paketet istället, bör jag gå med på det i.o.m att namnet på köparen och namnet på den som betalar kommer att vara olika (enligt honom själv)?

Spontant känns detta som det gamla paypal tricket dvs de kommer häva köpet efter att de hämtat varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vad är det för bull att betala med klarna vid avhämtning? Avhämtning = cash, inget annat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja vid avhämtning släpper jag inte varan förrän jag fått betalt. Kontanter eller t.ex banköverföring som jag kan verifiera på plats.

Glömde skriva att telefonnumret till köparen var ur bruk, kan i för sig vara att han glömt uppdatera det men...

Uppdaterar tråden när något nytt händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast han vill betala med Klarna fast han hämtar. Det är skumt.

Skrivet av planta:

Du riskerar ju inte ingenting om köparen väljer att betala med klarna.

Och det väl klart att dom kan spåra?
Kusin väljer att betala med faktura med Klarna eftersom köparen kanske har skulder/annat skäll.

Köparen hade inte behövt nämna det eftersom du bara får en bekräftelse att produkten är betald.

Hämtar köparen varan så har inte säljaren något bevis för att den är levererad. Så finns inget att spåra.
Köparen kontaktar Klarna efter en vecka och säger att han inte fått varan.
Klarna kontaktar säljaren och ber om paketnummer för spårbar frakt som bevis för att varan är skickad.
Säljaren kan inte bevisa att varan är levererad, köparen får tillbaka pengarna av Klarna och Klarna kräver säljaren på samma belopp.

Men har köparen en gedigen historik på tradera kanske sannolikheten är mindre att han vill riskera att få ett dåligt betyg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv

Kör med kontanter vid avhämtning. Varför krångla med Klarna? Det bästa är att hänga med till en bankomat som köparen hämtar ut pengar och sedan ger dig direkt i handen (för att slippa falska sedlar) och sen överlämnar du varan. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kör med kontanter vid avhämtning. Varför krångla med Klarna? Det bästa är att hänga med till en bankomat som köparen hämtar ut pengar och sedan ger dig direkt i handen (för att slippa falska sedlar) och sen överlämnar du varan. Inte svårare än så.

Lr swish.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hepp!

Sålde i helgen en grej via Tradera, fick sedan ett mail från vinnaren som ville skicka sin kusin att komma och hämta grejen på en gång. Mailet var från samma mailadress som vinnaren men två helt olika namn användes. Han ville betala via Klarna. Betalningen skulle stå i hans kusins namn och inte i hans.

Forskade lite och ringde sen Tradera då det är första gången jag sålt något där och ovan fick lite klockor att börja ringa.
De höll med om att jag inte ska acceptera betalning via klarna och avhämtning då det inte är spårbart. (Köparen ville även hämta samma dag, innan jag fått något bekräftelsemail från Klarna.)

Har nu mailat köparen och berättat detta, får se vad han svarar.

Om han nu ber mig skicka paketet istället, bör jag gå med på det i.o.m att namnet på köparen och namnet på den som betalar kommer att vara olika (enligt honom själv)?

Skrivet av anon200632:

Har du fått bekräftelse från klarna är det inga problem att slutföra affären, men gör inget innan bara.

Skrivet av planta:

Du riskerar ju inte ingenting om köparen väljer att betala med klarna.

Och det väl klart att dom kan spåra?
Kusin väljer att betala med faktura med Klarna eftersom köparen kanske har skulder/annat skäll.

Köparen hade inte behövt nämna det eftersom du bara får en bekräftelse att produkten är betald.

"Kusinen" kan ju vara en helt utomstående person som nappat på en bluffannons som TS köpare lagt ut.
Dvs TS köpare har angett TS betalningsuppgifter till den intet ont anande "kusinen".

Håll i grejorna, köparens agerande luktar...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Klarna/Paypal ska man ska man helst undvika om man är företagare/säljare.

Har råkat ut ett par gånger att kunden alltid har rätt och hävt köpet eller dragit en vals att dom har blivit hackad. Cash/Swish is king

Permalänk
Medlem

Skulle inte acceptera något annat än cash i detta sammanhang. Beteendet är helt klart skumt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

"Säljskyddet finns förklarat i fullständig version längre ned på sidan.
För att täckas av säljskyddet behöver du som säljare bl.a. skicka spårbart via Schenker eller DHL"

Så vill din köpare betala med Klarna så är det paket som gäller.

VIll han hämta, då är det kontanter / swish.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ett annat "trick" dom brukar köra med är ju att dom vill betala via paypal eller liknande tjänst, sen skickar dom ett fejkat bekräftelsemail och hoppas på att mottagaren inte loggar in på sin paypal och kollar så att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har du fått bekräftelse från klarna är det inga problem att slutföra affären, men gör inget innan bara.

Trådens hittils vettigaste inlägg. Får du "good to go" från klarna så är det helt skitsamma hur leveransen sköts. Om någon hämtar, fota deras legg bredvid deras ansikte. Vill dom inte det, skicka paketet istället. Är det tveksamma människor i mercedes, klima, kjolar, dragspel och seglarskor skulle jag nog försökt använda paket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

"Säljskyddet finns förklarat i fullständig version längre ned på sidan.
För att täckas av säljskyddet behöver du som säljare bl.a. skicka spårbart via Schenker eller DHL"

Så vill din köpare betala med Klarna så är det paket som gäller.

VIll han hämta, då är det kontanter / swish.

Är det tveksamma människor, undvik swish eftersom det lämnar ditt namn i deras transaktionshistorik mer eller mindre för evigt.

Permalänk
Medlem

Inget svar från köparen, trots att det var så himla bråttom.
Kontot på Tradera är säkert hackat, stavningen i mailen stämde inte så bra med namnen.

Antar att det blir att kontakta Tradera igen så jag slipper betala säljavgiften.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

@xpanterx: Glädjande att läsa om någon som var försiktig nog att inte bli blåst och reagerar när allt inte stämmer. Tyvärr hackas det konton i rätt bra tempo på Tradera, men det kan ju bero på 12345-lösenord också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Väljer köparen klarna måste du kunna bevisa att du skickat varan. Alltså om han hämtar den kan han påstå att någon vara aldrig skickats.

Däremot kan du skriva ett kvitto på att köparen tagit emot varan som han sen skriver på.