Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Skulle vilja se två nya utmärkelser på Swec.
1. Kalkonprodukt. "Varför finns skiten?"
2. Ogenomtänkt produkt. "När pengar och erfarenhet till trots, bristfällig eller onödig produkt."

Håller fullständigt med.

Detta är ett tydligt exempel på när Sweclockers behöver kunna sätta en "tummen ner"-stämpel eller liknande (kalkonprodukt funkar också, men kanske är att ta i) på produkter som helt enkelt inte håller grundkvalitén efter det pris som är satt (och en rad andra faktorer såsom marknad, förutsättningar o.s.v.). Hur den grundkvalitén ska definieras kan man fråga sig, men man kan använda samma referenssystem som när ni sätter utmärkelserna: Bra, Utmärkt och Toppklass*. D.v.s. när en vara presterar dåligt/under förväntat så sätts en stämpel för att markera detta; precis som när ni sätter utmärkelser efter produkter som presterat över förväntat.

Stämpeln kommer också förstärka Sweclockers varumärke, som inte bara hyllar när det är bra utan även slår på fingrarna när det har gått snett. Jag ser bara positivt på detta av ekonomiska skäl och marknadsföringsskäl.

Sweclockers varumärke är moget nog att höja sig en nivå. Det är dags.

TL;DR Sweclockers behöver kunna säga ifrån när en vara ger en så kallad what/wut/wtf?-reaktion.

*=(minns inte exakt vad dom heter)

Permalänk
Medlem

Wow...... Säger bara wow...
Antec, vad håller ni på med?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

sämsta skitchassit 2015? Det här är oacceptabelt dyrt för det man får... Hur tänkte Antec här?

10/10 för recensionen dock! Tror du glömde nämna att det finns hål för reservoarer också, men vem fan vill ens köpa det här struntchassit...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut ett av dom snyggaste chassina på utsidan jag sett. Föll direkt när jag såg det, precis som för Antec Sonata. Såg mycket kvalitativt ut och YES vilken design tänkte jag men så besviken man blir när man ser resten. Tänkte på alla kablar som man skulle dra från den främre kammaren genom det lilla hålet i nederkant in till den stora kammaren.. Nej, det går ju inte, super trångt. Priset gör det hela komiskt och man tänker att någon stans har det gått mycket fel, har design byrån tagit hutlöst eller har dom gjort en dålig affär med aluminiumplåtarna som utgör sidopanelerna?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Synd.
Sjukt snyggt chassi, men det verkar också vara det enda de tänkt på.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Utseendemässigt inga problem, men jag är glad att recensionen visade alla fel med lådan.

Skrivet av ggalaxyy:

[...]
10/10 för recensionen dock! Tror du glömde nämna att det finns hål för reservoarer också, men vem fan vill ens köpa det här struntchassit...

Håller med! Jadu, hål för reservoaren men ingen bra plats för radiatorer. Svårt att förstå hur det gick till. Någon kontroll över arbetet för att designa ett såhär dyrt chassi bör man ju ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Skulle vilja se två nya utmärkelser på Swec.
1. Kalkonprodukt. "Varför finns skiten?"
2. Ogenomtänkt produkt. "När pengar och erfarenhet till trots, bristfällig eller onödig produkt."

Jag ser denna låda som ett "showcase produkt".

Ungefär som denna:

För inte ens Antec kan väl tro att detta ska bli någon volymprodukt? Men bra PR det är det. Kanske.

Permalänk
Medlem

Nja, kändes inte speciellt öppet eller "frihetligt", håller mig fortfarande till mitt ljudmoddade CM Stacker (första aka STC-101), är nog den bästa datorinvesteringen jag gjort hittills då den är ~12 år och fortfarande mittt primära chassi.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Fint chassi men det är knappast tyst och svindyrt. Tyvärr så är det allt för dyrt för att bli attraktivt för knappt någon alls. Jag menar... Vem skulle lägga sin halva budget på ett chassi? Sedan att frontpanelen är i plast är ju bara komiskt. För den prislappen så borde den vara i aluminium speciellt när mitt H440 som kostade 1/5 har det.

Skrivet av ggalaxyy:

sämsta skitchassit 2015? Det här är oacceptabelt dyrt för det man får... Hur tänkte Antec här?

10/10 för recensionen dock! Tror du glömde nämna att det finns hål för reservoarer också, men vem fan vill ens köpa det här struntchassit...

Det är inte något skitchassi. Däremot är det oerhört överprisat. Borde ligga någonstans mellan 1000 - 1500:- för att vara attraktivt med tanke på kvaliten och designmissarna. Ett pris på över 5000:- för ett chassi med de felaktiga designval som detta har finns ju inte ens på kartan.

Skrivet av Selo:

Synd.
Sjukt snyggt chassi, men det verkar också vara det enda de tänkt på.

Antagligen en bi-effekt av att Antec valt att låta en extern firma designa det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Är det bara jag som tycker att detta chassi är bara till för en sak? Detta chassi med 19! hårdiskplatser är inget annat en ett snygg hemma server

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var är Apple logon ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Att så många tycker att en kolsvart plåt och plast låda kan vara så himla snyggt... lustigt det här med smak hos dator entusiaster

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är inte något skitchassi. Däremot är det oerhört överprisat. Borde ligga någonstans mellan 1000 - 1500:- för att vara attraktivt med tanke på kvaliten och designmissarna. Ett pris på över 5000:- för ett chassi med de felaktiga designval som detta har finns ju inte ens på kartan.

Vad säger du här precis?
I mina ögon är detta i allra högsta grad ett skitchassi! Dom har inte tänkt igenom någonting på insidan, vilket är det viktigaste för en entusiast. Inte nog med att priset är helt skruvat, så har dom dåligt genomtänkta fläktplatser, värdelöst airflow i frontkammaren, dåliga utsatta gummibussningar, felaktig monteringsplats för radiatorer, inte stöd för större radiatorer trots stor formfaktor, ogenomtänkta SSD/hårddisklösningar, fastnitade burar, onödig plats som tas upp för ingenting, ingen PWM styrning inbakat i priset, dåliga sidopaneler som inte fäster på baksidan, lista med problem är lång!! Utsidan är fin, och aluminium är trevligt men vad i helvete spelar det för roll när insidan är ett stort kaos. Det känns bara krystat och dumt att ge dom beröm för en bra utstansning för moderkortet på baksidan när så mycket annat är åt skogen.

Antec har misslyckats totalt, hade det här chassit kostat 1000:- hade jag fortfarande reagerat på hur ogenomtänkt det här chassit är. Köper man detta är man nog bara ignorant. Inte ens som server (vilket är den enda anledningen till varför man skulle skaffa den här behemothen till att börja med) gör det sig bra...

Jag ber dig hitta ett sämre chassi släppt i år från en så pass stor tillverkade som Antec, som varit med så pass länge.

Skrivet av oceanic:

Att så många tycker att en kolsvart plåt och plast låda kan vara så himla snyggt... lustigt det här med smak hos dator entusiaster

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, så snyggt är det fan inte... Men smaken är ju som baken!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svårt att se hur de där hålen ska funka som Jonas beskriver det. Skulle de sitta längre bort, så de gått fria från E-ATX-kort (som kanske 1 på 1000 som köper lådkraken använder) så skulle de ju bli ännu mindre användbara om radiatorn satt där. Dubbla hål är väl det som skulle funka - men endast för vanliga ATX dock. Radiator plus E-ATX kommer ju inte funka ändå. Men i vilken låda gör det det? Har man en vanlig enkammarslåda, och sätter hålen så långt bort att de går fria för E-ATX, då kan man ju lika gärna dra kablarna runt plåten ändå. Blir inte mycket undangömt då.

Och det där med glappande SSD. Satte i en MX-disk i en bekants laptop. Den var av den tunna typen, men där ingick det en plastram som man satte fast med dubbelhäftande tejp på disken så den fick standardmått.

I övrigt håller jag med. Klantig konstruktion. Speciellt till den pengen. För över 5000 kr ska lådan fan ha bakplan för hårddiskar etc. Och PWM-hubb.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Silentpcreview gav det tummen upp det. Inte som slutprodukt (pga priset), men som koncept för att visa vägen för en ny serie bättre prisade chassin.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Ladies and gentlemen, Jonas Thörnqvist is no sell out. Brutalt ärlig recension.

10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det jag inte gillar är lagringsenheterna.
Har själv 6HDD och värmeutvecklingen blir rätt stor av dom, har 2 140mm fläktar på mina diskar (1 per vagga (3 hdd)

Att en liten fläkt skulle kunna kyla 6 st effektivt genom allt känns väldigt tveksamt.

Sen gillar jag personligen inte att luta HDD, vidskeplig bara men aldrig tyckt om att sätta hdd lutand

Skulle dock inte köpa det ändå för detta sjuka priset, känns väldigt overkill för vad man får.
Vet inte riktigt vad Antec sysslar med, känns så utdöda i deras tänkande.

Förr i världen så körde man oftast hårddiskar helt utan någon fläkt alls. Så mycket värme generar inte hårddiskar att de kräver särskilt mycket kylning.
En ensam fläkt kan lätt kyla 6 st HDD utan problem - så länge det bara finns lite luftflöde över diskarna så räcker det långt.

Permalänk
Avstängd

5000 med så många småmissar? Nej tack då är jag väldigt nöjd med mitt fractal design s som ger underbart luftlöde till mina gtx980 i sli:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Detta chassit är ett skämt rent ut sagt, även om den skulle kosta mindre. Icke löstagbara HDD burar är ett stort minus sedan magneter som håller dörrarna är också kasst eftersom oftast måste man trycka dit dörren på andra sidan där alla kablar är. Sedan så finns det inte tillräckligt med hål på moderkortsplåten som man kan dra igenom kablar. Utöver det så kan man endast montera en slim 240mm radiator i toppen, men då så kan man inte dra igenom ATX kablen till moderkortet. ingenting med detta chassit är genomtänkt, jag kan inte hitta en enda positiv sak med detta chassit.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt vad du gör med dina diskar, Men själv körde jag 15 diskar i ett väldigt kompakt chassi i en ftp för ett par år sen. Hade aldrig problem men värme i den burken. Mkt tack vare att de satt 3 st 120 fläktar i fronten.. ska ja va helt ärlig låg faktiskt 2 av dem löst på chassits botten. Men luft som rör sig i ett trångt utrymme löser troligen alla värme problem. Jonas o co på swec är data nördar o inte ventmontörer.

Skrivet av JimmieSan:

Det jag inte gillar är lagringsenheterna.
Har själv 6HDD och värmeutvecklingen blir rätt stor av dom, har 2 140mm fläktar på mina diskar (1 per vagga (3 hdd)

Att en liten fläkt skulle kunna kyla 6 st effektivt genom allt känns väldigt tveksamt.

Sen gillar jag personligen inte att luta HDD, vidskeplig bara men aldrig tyckt om att sätta hdd lutand

Skulle dock inte köpa det ändå för detta sjuka priset, känns väldigt overkill för vad man får.
Vet inte riktigt vad Antec sysslar med, känns så utdöda i deras tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosen:

vet inte riktigt vad du gör med dina diskar, Men själv körde jag 15 diskar i ett väldigt kompakt chassi i en ftp för ett par år sen. Hade aldrig problem men värme i den burken. Mkt tack vare att de satt 3 st 120 fläktar i fronten.. ska ja va helt ärlig låg faktiskt 2 av dem löst på chassits botten. Men luft som rör sig i ett trångt utrymme löser troligen alla värme problem. Jonas o co på swec är data nördar o inte ventmontörer.

Problem och problem, har ett Define XL med en del diskar. 2x 140mm fläktar i fronten. ligger mellan 30-40c vilket är ok. Men i värmen ex på sommaren och om dom jobbar hårt ex torrent etc så kan det bli för varmt.

Jonas & co kanske inte är ventmontörer, men dom är nog mer erfarna när det gäller komponenter än majoriteten av användarna är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Problem och problem, har ett Define XL med en del diskar. 2x 140mm fläktar i fronten. ligger mellan 30-40c vilket är ok. Men i värmen ex på sommaren och om dom jobbar hårt ex torrent etc så kan det bli för varmt.

Jonas & co kanske inte är ventmontörer, men dom är nog mer erfarna när det gäller komponenter än majoriteten av användarna är här

Deras erfarenhet är mig inte veterligen inte ifrågasatt i min kommentar. Mitt ifrågasättande låg juh i hur Många fläktar Jonas och du ville att HDD delen skulle ha...Där den egentliga frågan är hur mycket luft som behövs flyttas.
Men Som sagt vem är ventmontör?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av FredrikMH:

Jag kanske har missat något men jag sitter och ler när @JonasT pratar om 8-pins-kontakten.

Visst är det omöjligt att dra 8-pins-kontakten den vanliga vägen men skulle du inte kunnat dra in den på baksidan genom att använda hålet under moderkortet och sen att den löper hela vägen upp och ut i det önskvärda hålet?

Lösningen är kanske inte optimal men mycket bättre än den vägen du tog (om det nu går).

Så kan man ju också göra, men det är inte rätt!

Skämt åsido så provade jag denna kabelväg först, men var inte bekväm med hur radiatorn klämde åt 8-pinskabeln när den passerade ut genom hålet ovanför moderkortet.

Permalänk
Medlem

@JonasT: En plattare, lite mer följsam 8-pinssladd vore en bra lösning. Då skulle man kunna dra sladden bakom själva moderkortet. Funkar säkert nu med, men då måste man väl nästan ta isär den och reda ut sladdarna lite. Moderkortstillverkarna skulle ju också lika gärna kunna sätta den ovanför minnesplatserna, sitter ju ungefär lika nära CPUn där som den gör nu. De har liksom placerat den näst mest bångstyriga kabeln efter ATX-kabeln på det absolut mest dumma stället

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Förr i världen så körde man oftast hårddiskar helt utan någon fläkt alls. Så mycket värme generar inte hårddiskar att de kräver särskilt mycket kylning.
En ensam fläkt kan lätt kyla 6 st HDD utan problem - så länge det bara finns lite luftflöde över diskarna så räcker det långt.

Det beror på. Om man ska ha den som aktiv filserver och diskarna används mycket så är det snålt. Men som normal dator så räcker det.
Men med tanke på storleken och priset är det inte godkänt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge man har nåt som drar ut den varma luften borde det vara OK. Det är inte fläktarna i sig som kyler disken, den är att den varma luften runt om försvinner. Sen kan fläkten sitta i grannkommun om det är så. Borde dock som sagt ha fläkten i toppen så hade man fått lite hjälp av fysiken.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Priset ä ju rena rama aprilskämtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Priset ä ju rena rama aprilskämtet.

"Det skulle vara att det brinner bra.."

Känns väl som en naturlig efterföljare på en annan skitprodukt de släppte förra året.
Antec 1900

Tycker det är extra intressant att många stora designmissar återkommer, de har alltså inte följt upp det minsta hur tidigare produkter mottagits, istället har det blivit en övning i "gör om men gör precis samma fel som förra gången"
Se t.ex. Hur en lucka öppnar sig själv vilket inte känns orimligt med deras magnetlås nu heller.
Skulle kännas ganska Epigt när sidoplåten (på ditt 5500:- chassi) öppnar sig själv för 500e gången när du ställer ner en kaffekopp på skrivbordet.

Subjektivt kan man ju tycka vad man vill om utseendet, antingen faller det en i smaken eller så gör det det inte. Men hade det kostat säg 1000:- (kanske med lite tunnare paneler) hade det fortfarande inte känts prisvärt med tanke på hur halvstjärtat hela interna designen är genomförd. För de pengarna de begär är det ju bara ett skämt.