Hjälp med att "bygga" (välja ut datorkomponenter) en data

Permalänk

Hjälp med att "bygga" (välja ut datorkomponenter) en data

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med att bygga en dator. Jag har ett kapital på 8000kr som jag hade tänk att spendera men ett max på 9000kr, vad data ska användas till är inte speciellt märkvärdiga saker, ska kolla på film genom att koppla den till TV:n, börja spela spel nu när man har fått tid. Lyssna på musik att massa annat

Så de jag letar efter är en bra dator, en dator jag kan spela mina spel på och kolla på film/serie i en bra/riktigt upplösning. Jag vill även sätta mina pengar i en dator som jag kan fortsätta uppgradera, en slags långtids investering, att jag inte ska behöva gå och köpa en ny dator igen. Utan att jag har en yta att kunna tillägga t.ex ett nytt och bättre grafikkort om nåt år om jag så vill.

Tack för hjälpen i förskott
Mvh MrLoverboyy

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en dator som ska uppgraderas med tiden så skulle jag satsat på skylake när den kommer ut.

Eller åtminstone vänta på prisfall på Haswell.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

Om du ska ha en dator som ska uppgraderas med tiden så skulle jag satsat på skylake när den kommer ut.

Eller åtminstone vänta på prisfall på Haswell.
Skickades från m.sweclockers.com

Skylake är alltså de nya processorerna som Intel kommer släppa ut (?), hur mycket kan de kosta när de väl kommer ut?

Permalänk
Skrivet av MrLoverboyy:

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med att bygga en dator. Jag har ett kapital på 8000kr som jag hade tänk att spendera men ett max på 9000kr, vad data ska användas till är inte speciellt märkvärdiga saker, ska kolla på film genom att koppla den till TV:n, börja spela spel nu när man har fått tid. Lyssna på musik att massa annat

Så de jag letar efter är en bra dator, en dator jag kan spela mina spel på och kolla på film/serie i en bra/riktigt upplösning. Jag vill även sätta mina pengar i en dator som jag kan fortsätta uppgradera, en slags långtids investering, att jag inte ska behöva gå och köpa en ny dator igen. Utan att jag har en yta att kunna tillägga t.ex ett nytt och bättre grafikkort om nåt år om jag så vill.

Tack för hjälpen i förskott
Mvh MrLoverboyy

Tjena det här kanske är något att utgå ifrån:
http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/speldator/asus-...

Nästan exakt samma dator som jag har och min fungerar perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Välkommen till Sweclockers btw
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoverboyy:

Skylake är alltså de nya processorerna som Intel kommer släppa ut (?), hur mycket kan de kosta när de väl kommer ut?

Skrivet av Sarkissati:

Tjena det här kanske är något att utgå ifrån:
http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/speldator/asus-...

Nästan exakt samma dator som jag har och min fungerar perfekt.

Gå aldrig på ett färdigbyggt system man får så mycket mer prestanda för pengen om man bygger själv.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Bygger du själv? Operativsystem?

Permalänk
Skrivet av Kindh:

Gå aldrig på ett färdigbyggt system man får så mycket mer prestanda för pengen om man bygger själv.

Jöpp, håller med jag byggde min dator själv, men samtidigt är det förbaskat smidigt att köpa en färdig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoverboyy:

Skylake är alltså de nya processorerna som Intel kommer släppa ut (?), hur mycket kan de kosta när de väl kommer ut?

Hej i den prisklassen skulle jag tycka det vore rätt bortkastat att "satsa" på skylake, de tester som släppts än så länge pekar väl inte direkt på några överväldigande prestanda ökningar, däremot ifall det inte är allt för bråttom kanske det kan vara ide att se om det blir några fyndpriser på nuvarande generation framöver.