Telia Internet + IPTV ut från samma port på inkluderad Thomson-router?

Permalänk
Medlem

Telia Internet + IPTV ut från samma port på inkluderad Thomson-router?

Jag håller på att hjälpa min bror med att fundera ut hur han ska göra för att koppla in sin fiber (internet + IPTV) från Telia i sitt nyrenoverade hus.

Fibern kommer in på övervåningen och där är även TG799v2:an tänkt att stå. Därifrån finns sedan en Cat6-kabel dragen i väggen ner till bottenvåningen där TV:n och lite annat står.

Min fråga blir alltså om jag kan få Thomson-routern att skicka ut både internet och det taggade vlanet för IPTV på samma kabel ner till bottenvåningen för att sedan där splitta ut vlanet för IPTV till en egen port i switchen och sedan låta de andra portarna ge internet? Andra trådar har inte gjort det helt tydligt då de flesta handlar om att byta ut Thomson/Technicolor-boxen helt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Fullt möjligt om ni har switchar som har stöd för flera VLAN. Både vid routern och vid TV:n.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du kan inte göra så utan att skaffa egen utrustning eftersom du verkar vilja skapa en trunk, du behöver i så fall switchar som kan hantera vlan och trunkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en nätverkskabel mellan min TG799vn v2 och vardagsrummet. Där har jag en sådan här, där både digitalbox och HTPC är ansluten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=632353

Funkar hur bra som helst! Antar att den kan hantera vlan?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bopper:

Jag har en nätverkskabel mellan min TG799vn v2 och vardagsrummet. Där har jag en sådan här, där både digitalbox och HTPC är ansluten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=632353

Funkar hur bra som helst! Antar att den kan hantera vlan?

Nej den kan inte hantera vlan, TS var iofs lite otydlig i sin fråga, han frågade om att skapa en trunk för att köra taggat och otaggat via samma kabel och inte om iptv skulle fungera eller inte men det var kanske det han menade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför helt enkelt inte bara koppla in tv-boxen på switchen och köra på utan några inställningar ?

Fungerar fint hos mig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej den kan inte hantera vlan, TS var iofs lite otydlig i sin fråga, han frågade om att skapa en trunk för att köra taggat och otaggat via samma kabel och inte om iptv skulle fungera eller inte men det var kanske det han menade.

Det jag vill är att kunna få både internet och IPTV ur en switch på nedervåningen. Finns bara en kabel dragen från övervåningen som båda dessa måste gå över. Frågan är hur jag åstadkommer detta?

Som jag tolkade det fungerar IPTV-boxen normalt bara om den kopplas in ensam på en viss port i Thomson/Technicolor-routern eftersom den sistnämnda levererar trafiken avtaggad på olika portar (en för internet, en för IPTV). Eftersom föräldrarna har motsvarande IPTV-tjänst från Telia, fast över ADSL, har jag kunnat konstatera att en switch (egentligen en överbliven D-Link DIR-655 med DHCP och NAT avslagen samt bara switch-portarna använda) utan vlan-stöd inte fungerar. Däremot har jag nästan för mig att TV-boxen fungerade om den satt ensam utan switch, även om den var kopplad i "fel" port på routern. Det var därför jag var hoppfull att det kanske ändå skulle vara hyfsat enkelt.

Skrivet av Karaff:

Varför helt enkelt inte bara koppla in tv-boxen på switchen och köra på utan några inställningar ?

Fungerar fint hos mig.

Kan du beskriva mer detaljer om hur du kopplat in dem? Vilka portar har du använt samt vilken IPTV-box har du (vet inte om det finns flera)?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Tv trafiken kommer väl otaggad efter smarten men den är i en trunk på dess wansida eller i de fall du får ut data och tv via samma port på fiberswitchen, däremot används väl multicasting så om man ska koppla in egna saker bör svitchen stödja det, har för mig att det tas upp i de stora trådarna om iptv och vlan konf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag håller på att hjälpa min bror med att fundera ut hur han ska göra för att koppla in sin fiber (internet + IPTV) från Telia i sitt nyrenoverade hus.

Fibern kommer in på övervåningen och där är även TG799v2:an tänkt att stå. Därifrån finns sedan en Cat6-kabel dragen i väggen ner till bottenvåningen där TV:n och lite annat står.

Min fråga blir alltså om jag kan få Thomson-routern att skicka ut både internet och det taggade vlanet för IPTV på samma kabel ner till bottenvåningen för att sedan där splitta ut vlanet för IPTV till en egen port i switchen och sedan låta de andra portarna ge internet? Andra trådar har inte gjort det helt tydligt då de flesta handlar om att byta ut Thomson/Technicolor-boxen helt.

Om du kör TG799 som en router (dvs inte bryggad) så kommer TV och Internet att finnas på samtliga portar samt de är dessutom otaggade, de ligger i ett och samma nät och det är inga som helst problem att utnyttja samma kabel till båda tjänsterna.

TG799 - cat6 till nedervåning - switch och i switchen kan du koppla in både PC och TV. Plug and play, ingen konf behövs.

Eftersom det handlar om två våningar så skulle jag även sätta en extra AP på nedre våningen för bättre wifi-täckning. Du kopplar in AP'n i ovan switch.

Skrivet av blunden:

Som jag tolkade det fungerar IPTV-boxen normalt bara om den kopplas in ens]am på en viss port i Thomson/Technicolor-routern

Stämmer inte, du kan utan problem ha TV, PC, NAS, AP, whatever på samma port

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du kör TG799 som en router (dvs inte bryggad) så kommer TV och Internet att finnas på samtliga portar samt de är dessutom otaggade, de ligger i ett och samma nät och det är inga som helst problem att utnyttja samma kabel till båda tjänsterna.

TG799 - cat6 till nedervåning - switch och i switchen kan du koppla in både PC och TV. Plug and play, ingen konf behövs.

Eftersom det handlar om två våningar så skulle jag även sätta en extra AP på nedre våningen för bättre wifi-täckning. Du kopplar in AP'n i ovan switch.

Det låter lovande. Att de markerat ut separata portar för IPTV och internet är bara missvisande?

Ja, ursprungligen pratade vi om att ställa dit en extra AP (eller en TP-Link Archer C7 omkonfigurerad till AP) där men tillsvidare testar de med enbart en.

Skrivet av mrqaffe:

Tv trafiken kommer väl otaggad efter smarten men den är i en trunk på dess wansida eller i de fall du får ut data och tv via samma port på fiberswitchen, däremot används väl multicasting så om man ska koppla in egna saker bör svitchen stödja det, har för mig att det tas upp i de stora trådarna om iptv och vlan konf

Var problemen att använda switchen i en DIR-655 snarare enligt mitt tidigare inlägg snarare att den inte hanterade multicast korrekt, eller något annat tro? En Netgear GS105E v2 borde fungera i så fall antar jag?

http://support.netgear.com/product/GS105Ev2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blunden:

Det låter lovande. Att de markerat ut separata portar för IPTV och internet är bara missvisande?

Ja, ursprungligen pratade vi om att ställa dit en extra AP (eller en TP-Link Archer C7 omkonfigurerad till AP) där men tillsvidare testar de med enbart en.

Var problemen att använda switchen i en DIR-655 snarare enligt mitt tidigare inlägg snarare att den inte hanterade multicast korrekt, eller något annat tro? En Netgear GS105E v2 borde fungera i så fall antar jag?

http://support.netgear.com/product/GS105Ev2

Skickades från m.sweclockers.com

Telia anger väl inga specifika portar om du har en obryggad 799 utan "de gula" dvs lanportarna

Koppla sedan tv-boxens svarta nätverkskabel från nätverksuttaget på din tv-box, till ett gult uttag på din router. Har du ytterligare en tv-box kopplar du in den på samma sätt i ett ledigt gult uttag.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...

Har inte testat att köra tv via en 105e.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan du beskriva mer detaljer om hur du kopplat in dem? Vilka portar har du använt samt vilken IPTV-box har du (vet inte om det finns flera)?

Jag har kopplat in det precis som vilken ethernet-ansluten apparat som helst...

Orkar inte kolla modell på burkar nu men har nog kört ett par olika, har haft upplägget länge.

Detta då gatewayen står i annat våningsplan och vi har endel datorer etc i trådat LAN.

Dum switch från stenåldern fungerar utan konstigheter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det låter lovande. Att de markerat ut separata portar för IPTV och internet är bara missvisande?

TG799 har inga dedicerade portar
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredband-t...
den har fyra gula portar LAN-portar som är identiska.

Du har inte blandat ihop den med deras bredbandsswitch Inteno? Den har 3 dedicerade portar: Internet, TV & voip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har kopplat in det precis som vilken ethernet-ansluten apparat som helst...

Orkar inte kolla modell på burkar nu men har nog kört ett par olika, har haft upplägget länge.

Detta då gatewayen står i annat våningsplan och vi har endel datorer etc i trådat LAN.

Dum switch från stenåldern fungerar utan konstigheter.

Antar att jag måste ha missat något i konfigurationen av den där gamla D-Link routern när jag använde den som switch eller så var dess mjukvara så begränsad att det inte fungerade. Vore inte första gången en router-tillverkare stänger av switch-funktioner som hårdvaran egentligen inte har något som helst problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

i min nya lägenhet har de tänkt helt galet och det finns bara ett RJ45 uttag (har också bredband/tv från telia) så jag köpte mig en TP-link idag

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683

för att plocka TV från ett annat uttag sen skicka det via el-kabeln till tv-boxens position i lägenheten, ska enl. forum funka men jag har inte fått dem än så jag kan inte bekräfta. Har dålig erfarenhet av dessa TP-link lösningar då de ger dåliga hastigheter men jag provar hellre detta än att dra en ful kabelkanal genom halva lägenheten!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

i min nya lägenhet har de tänkt helt galet och det finns bara ett RJ45 uttag (har också bredband/tv från telia) så jag köpte mig en TP-link idag

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683

för att plocka TV från ett annat uttag sen skicka det via el-kabeln till tv-boxens position i lägenheten, ska enl. forum funka men jag har inte fått dem än så jag kan inte bekräfta. Har dålig erfarenhet av dessa TP-link lösningar då de ger dåliga hastigheter men jag provar hellre detta än att dra en ful kabelkanal genom halva lägenheten!

Tack, men det är inte ett alternativ som jag överväger just nu. Det finns redan en speciellt dragen kabel i väggen som är tänkt att användas. Däremot är jag naturligtvis intresserad av att höra om det gick lika enkelt att switcha ut IPTV:n som andra nämnt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack, men det är inte ett alternativ som jag överväger just nu. Det finns redan en speciellt dragen kabel i väggen som är tänkt att användas. Däremot är jag naturligtvis intresserad av att höra om det gick lika enkelt att switcha ut IPTV:n som andra nämnt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt inga problem med att skicka både IPTV och Internet i samma kabel här. Använder denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=632353

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Om ni inte ska köra mer än 100mbit mot internet så räcker väl två st såna här för 86kr?
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=16954

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Om ni inte ska köra mer än 100mbit mot internet så räcker väl två st såna här för 86kr?
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=16954

Det finns inget skäl att dela upp kabeln i två eftersom det funkar utmärkt med en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det finns inget skäl att dela upp kabeln i två eftersom det funkar utmärkt med en kabel.

Precis, det kändes onödigt att göra sådana fullösningar när det borde gå utan det.

EDIT: Det fungerade fint med switchen jag nämnde tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q