"Glömmer" ssd:en efter ett tag

Permalänk
Medlem

"Glömmer" ssd:en efter ett tag

Hej!

Ska försöka beskriva mitt problem så gott jag kan.

Bytte hårddisken i min bärbara till en Corsair Neutron 256GB som jag hade liggandes.
Testa med att installera debian på den vilket gick bra efter lite trixande med uefi och legacy boot. Jag låter bärbara ligga kvar på ESD mattan utan bakplåten på då jag inte orkar plocka av den hela tiden på grund av problem med EFI.

Men senare under dagen så märker jag att datorn fryser och jag tvingas starta om. Märker då att den inte längre hittas och finns inte i bios. Kopplar därför in den i en av mina stationära burkar och där ploppar den upp utan problem, testa dock inte att verifiera om datan var korrupt eller inte då burken kör windows.
Stoppar tillbaka ssd:en i laptopen och vips så syns den igen i bios och man kan installera ett nytt os på den igen. Kör med w8 den här gången istället vilket rullar på fin fint och jag går lägger mig, dock på morgonen så märker jag att laptopen har stängt av sig och jag befara det värsta.
Jodå, det visar sig att samma problem har uppkommit igen, ssd:en hittas inte igen i bios och det går inte att boota in i windows.

Så nu kommer frågan/orna:
Är ssd:en smoked?
Eller är kan det vara laptopen som har kollap vippat?

Hårdvara:
Lenovo Y50-70
Corsair neutron 256GB

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Avinstallera intel rapid storage, uppdatera firmware på ssd:n.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

@Deatlev: Har inte installera Intel Rapid Storage. Testade att uppdatera den från M306 till M311 firmwaren men den faila på alla försök som jag gjorde. Läste mig till att det är flera som har samma problem med uppdateringen på den.

Permalänk
Medlem

@nikwad:

Nedgradera firmwaren (om det går)?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

@Deatlev: Efter lite googlande så verkar det inte som att det går att "downgrade:a" den. Tycker heller inte att det ska behövas då jag tidigare har kört på den firmware version i en annan burk helt utan problem.