AMD möter upp Geforce GTX 950 med omdöpt Radeon HD 7870

Permalänk

Är det här bra för mig som sitter på ett 7870 idag? Med uppdaterade drivrutiner och sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Har inte SweClockers blivit lite "pro nVidia" sedan NVidia fick en egen plats på forumet?

.

Jag tror att AMD också hade fått sin egen plats ifall dom hade frågat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är inte samma grafikkort som 7870, det är samma krets.
AMD kan fortfarande ha annat minne, andra klockfrekvenser, ny tillverkningsmetod av kretsen eller optimera på annat vis.
Om AMDs 3 år gamla krets kan mäta sig med Nvidias senaste, behöver man hacka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är inte samma grafikkort som 7870, det är samma krets.
AMD kan fortfarande ha annat minne, andra klockfrekvenser, ny tillverkningsmetod av kretsen eller optimera på annat vis.
Om AMDs 3 år gamla krets kan mäta sig med Nvidias senaste, behöver man hacka då?

Nog hade Nvidia säkert kunna ha kvar den krets från 2012 som tävlade mot 7870 om de ville och optimerat den. Men då hade väl folk klagat på att de gör ett 9800 GT igen.
Sedan är det väl strömförbrukningen. Det börjar märkas att 7870 är gammal då det har högre TDP än ett kort som är mer än dubbelt så snabbt (980). Dessutom har priset inte ändrats alls på 3 år för 7850/265/370. Nu kommer 370X att kosta som 370 och 380, men det inte finns något kort mellan 380/960 och 390/970.

Jag tycker att det är okej att återvända gamla kretsar om de sjunker ett eller två steg i namngivningen och blir billigare. Men 265 steg istället till 370 och priset ändrades inte. T.ex. 7970->280X var ett exempel på hur det borde göras och den kretsen har dessutom försvunnit efter att den använts på nytt en gång. Kanske redaktionen tycker samma.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är inte samma grafikkort som 7870, det är samma krets.
AMD kan fortfarande ha annat minne, andra klockfrekvenser, ny tillverkningsmetod av kretsen eller optimera på annat vis.
Om AMDs 3 år gamla krets kan mäta sig med Nvidias senaste, behöver man hacka då?

Det är en refresh, inte en rebrand helt enkelt.

Ursprungliga 7870 GHz Edition hade frekvenserna
Core: 1000MHz
Mem: 1200MHz

370x ska enligt artikeln ha frekvenserna:
Core: 1180MHz
Mem: 1450MHz

Vilket är en rätt rejäl ökning i prestanda trots att energi åtgång står kvar eller minskat, orkar inte kolla vet bara att den inte har ökat iaf. Sedan kommer 370x överklocka till högre frekvenser än 7870 pga dem anledningarna du listat ovan. Yield nivån på nuvarande 28nm's teknik är skyhög (i jämförelse med tidigare) samt att vi kan producera riktigt högkvalités kretsar. Detta gör att kretsarna som görs idag blir bättre även om dem har samma ritning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ok då måste AMD fortsätta med att göraa drivrutiner till "gamla" HD7 serien. Grattis till alla er som fortfarande kör med dessa grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

- Vad blir det till middag?
- ...Rester igen.

Snarare
- Vad blir det till middag?
- hamburgare
- den här hamburgaren ser väldigt mycket ut som mamma scans köttbullar

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja, det känns inte som en hemlighet att redaktionen föredrar Nvidia. Problemet är att det märks så tydligt i många artiklar.

http://i.imgur.com/iZiwstt.png

Även om jag håller med om att Sweclockers rapportering i överlag är i en AMD-negativ anda så vet jag inte om just den här artikeln är det bästa exemplet på det.

Jag tycker förövrigt inte att det är något fel på refreshes så länge prestandan ligger i det segment som den är tänkt att fylla.
Bara dom ser till att pengarna används till att hålla toppsegmenten fräscha.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Nog hade Nvidia säkert kunna ha kvar den krets från 2012 som tävlade mot 7870 om de ville och optimerat den. Men då hade väl folk klagat på att de gör ett 9800 GT igen.
Sedan är det väl strömförbrukningen. Det börjar märkas att 7870 är gammal då det har högre TDP än ett kort som är mer än dubbelt så snabbt (980). Dessutom har priset inte ändrats alls på 3 år för 7850/265/370. Nu kommer 370X att kosta som 370 och 380, men det inte finns något kort mellan 380/960 och 390/970.

Jag tycker att det är okej att återvända gamla kretsar om de sjunker ett eller två steg i namngivningen och blir billigare. Men 265 steg istället till 370 och priset ändrades inte. T.ex. 7970->280X var ett exempel på hur det borde göras och den kretsen har dessutom försvunnit efter att den använts på nytt en gång. Kanske redaktionen tycker samma.

När jag läser ditt inlägg och särskilt avsnittet om strömförsörjningen så får jag för mig att AMD struntar i miljön bara de hovar in cash till sin sinande kassa. Kan ha missuppfattat helt men så känns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja, det känns inte som en hemlighet att redaktionen föredrar Nvidia. Problemet är att det märks så tydligt i många artiklar.

http://i.imgur.com/iZiwstt.png

Eller så kan man se det såhär. Sweclockers skriver fortfarande om AMD´s kort efter flera år, hur ofta ser du 3-4 år gamla Nvidia kort på första sidan. För att tillägga, mitt 980 Ti är det första Nvidia kortet jag ägt och jag är sjukt nöjd med det.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, personligen gillar jag AMD grafikkort men det känns lite tråkigt att nästan hela 300 serien är gamla kort i grunden under nya namn. Visst om man gör riktiga uppdateringar i kärnan så den får stöd för nya teknologier osv så tycker jag det är ok med nytt namn annars är det ju bara namnbyte. Motsvarande inom bilbranchen hade inte riktigt gått hem. Tror inte BMW hade kunnat släppa en ny modell som heter X7 som är en X5 fast man bara optimerat mjukvaran till motorn lite och kanske bytt lite inredningsdetaljer.

AMD och även Nvidia borde lära sig från bilindustrin mer kring modellserier och namngivning.
Jag tycker t.ex. de skulle behållit 200 serien och bara lagt på 320 som Fury och 340 som Fury X etc.
Då kunde de gjort typ facelift på gamla korten men haft kvar grundnamnen.
R9 290x F2 / V2 / Gen 2
R9 270x F2 / V2 / Gen 2
osv lite mer som de gjorde med GHz edition av 7970.

Tror folk generellt hade haft mer överseende med detta och tyckt det varit ok. Och man hade direkt förstått var ens gamla kort ligger i förhållande till de nyare.

Permalänk
Avstängd

Det borde finnas en lag mot att döpa om kort. Det enda ett namn byte gör är ju att lura konsumenter som inte är så insatt.
EU nu är det dags för er att rensa upp i grafikkort träsket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det är någon dum ide för 7870 modellerna presterar bra är svala även om dom kanske inte är super strömsnåla så är dom inga monster som dom flesta nätaggen i dag klarar och dom duger att spela på om man inte är allt för kräsen och 2st i cf bör kunna ligga runt 970 prestanda i många spel tom bättre då det blir 7870 oc + mer oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Börjar bli löjligt det här, kan dom inte bara sälja dekaler så man kan klistra på dom och uppgradera själv -.-

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad?. Hela 300 serien är en enda stor omdöpning av gamla kretsar,patetiskt!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Läsare, Skjut inte budbäraren!

Bara för att Sweclockers skriver nyhetsartiklar om vad AMD sysslar med för lurigheter så betyder det inte att Sweclockers är "Nvidia partiska" eller "pro Nvidia".
Dem skriver om Nvidias felsteg också! (Minns ni GTX 970?)

Permalänk

Förvånande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Snarare
- Vad blir det till middag?
- hamburgare
- den här hamburgaren ser väldigt mycket ut som mamma scans köttbullar

Också en relevant liknelse Same same, different name.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

När var det egentligen som vi senast fick en HELT ny generation kort?

Jag har för mig att den första "rebrandingen" var nån gång runt GTX 280 eller nått sånt va? Som blev GTX 3x0? hmm, var så länge sen men kommer ihåg allt ståhej när Nvidia gjorde det första gången.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

I hur många fredagspaneler har de inte sagt att AMD:s 280X är det absolut mest prisvärda grafikkortet just nu? Att det är grym prestanda för priset och det är inte värt med nVidias motsvarigheter om man inte just vill ha nVidia?

Nej, av med era foliehattar grabbar

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kanske är bara jag, uttrycker endast min personliga åsikt, men jag blir så himla trött av dessa nyheter. Missförstå mig inte, jag vill att Sweclockers publicerar sådana nyheter men vad jag blir trött på är hur i det här fallet AMD mjölkar ett grafikkort från x antal år sedan med en ny klistermärke. Nvidia gör säkert samma sak, men det är så tröttande.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pekkasteele:

När var det egentligen som vi senast fick en HELT ny generation kort?

Jag har för mig att den första "rebrandingen" var nån gång runt GTX 280 eller nått sånt va? Som blev GTX 3x0? hmm, var så länge sen men kommer ihåg allt ståhej när Nvidia gjorde det första gången.

Det blev mycket ståhej första gången Nvidia gjorde en rebrand, men det var 9000-serien som var en utbrytning och refresh av G92 ur 8000-serien (som bestod av både G80 och G92). Idag kör de tick-tock (varannan serie ny arkitektur, varannan serie en refresh).

G92 = 8000/9000/100
GT - Tesla = 200/300
GF - Fermi = 400/500
GK - Kepler = 600/700/800
GM - Maxwell = 900

Det finns inga Keplerkort i 900-serien, eller Fermikort i 600-serien. Däremot fanns det ett G92 i 200-serien (GTS 250, aka 9800GTX+ aka 8800 GTX).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det blev mycket ståhej första gången Nvidia gjorde en rebrand, men det var 9000-serien som var en utbrytning och refresh av G92 ur 8000-serien (som bestod av både G80 och G92). Idag kör de tick-tock (varannan serie ny arkitektur, varannan serie en refresh).

G92 = 8000/9000/100
GT - Tesla = 200/300
GF - Fermi = 400/500
GK - Kepler = 600/700/800
GM - Maxwell = 900

Det finns inga Keplerkort i 900-serien, eller Fermikort i 600-serien. Däremot fanns det ett G92 i 200-serien (GTS 250, aka 9800GTX+ aka 8800 GTX).

Nja, nästan rätt. I de lägsta segmenten, typ x20 och liknande lever ofta riktigt gamla kretsar kvar. Inget som direkt gör folk upprörda dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det blev mycket ståhej första gången Nvidia gjorde en rebrand, men det var 9000-serien som var en utbrytning och refresh av G92 ur 8000-serien (som bestod av både G80 och G92). Idag kör de tick-tock (varannan serie ny arkitektur, varannan serie en refresh).

G92 = 8000/9000/100
GT - Tesla = 200/300
GF - Fermi = 400/500
GK - Kepler = 600/700/800
GM - Maxwell = 900

Det finns inga Keplerkort i 900-serien, eller Fermikort i 600-serien. Däremot fanns det ett G92 i 200-serien (GTS 250, aka 9800GTX+ aka 8800 GTX).

Just det, så var det, 9000-serien ja.

Tråkigt med denna rebranding sen dess, men det är väl ekonomiskt bättre för dem såklart.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, personligen gillar jag AMD grafikkort men det känns lite tråkigt att nästan hela 300 serien är gamla kort i grunden under nya namn. Visst om man gör riktiga uppdateringar i kärnan så den får stöd för nya teknologier osv så tycker jag det är ok med nytt namn annars är det ju bara namnbyte. Motsvarande inom bilbranchen hade inte riktigt gått hem. Tror inte BMW hade kunnat släppa en ny modell som heter X7 som är en X5 fast man bara optimerat mjukvaran till motorn lite och kanske bytt lite inredningsdetaljer.

AMD och även Nvidia borde lära sig från bilindustrin mer kring modellserier och namngivning.
Jag tycker t.ex. de skulle behållit 200 serien och bara lagt på 320 som Fury och 340 som Fury X etc.
Då kunde de gjort typ facelift på gamla korten men haft kvar grundnamnen.
R9 290x F2 / V2 / Gen 2
R9 270x F2 / V2 / Gen 2
osv lite mer som de gjorde med GHz edition av 7970.

Tror folk generellt hade haft mer överseende med detta och tyckt det varit ok. Och man hade direkt förstått var ens gamla kort ligger i förhållande till de nyare.

I stort sett alla biltillverkare faceliftar sina bilmodeller. Saab 9-5 är ett ypperligt exempel, den faceliftades typ 6 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det blev mycket ståhej första gången Nvidia gjorde en rebrand, men det var 9000-serien som var en utbrytning och refresh av G92 ur 8000-serien (som bestod av både G80 och G92). Idag kör de tick-tock (varannan serie ny arkitektur, varannan serie en refresh).

G92 = 8000/9000/100
GT - Tesla = 200/300
GF - Fermi = 400/500
GK - Kepler = 600/700/800
GM - Maxwell = 900

Det finns inga Keplerkort i 900-serien, eller Fermikort i 600-serien. Däremot fanns det ett G92 i 200-serien (GTS 250, aka 9800GTX+ aka 8800 GTX).

8800 GTX var G80, däremot var 8800 GT med 512 MB G92.

Det var även en massa "rebrands" för 9000-serien också, om man kallar återanvändande av äldre GPU för rebrand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Har inte SweClockers blivit lite "pro nVidia" sedan NVidia fick en egen plats på forumet?

Kan inte du ge lite konkreta exempel på hur AMD särbehandlas framför Nvidia av redaktionen? Jag är sjukt nyfiken!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Läsare, Skjut inte budbäraren!

Bara för att Sweclockers skriver nyhetsartiklar om vad AMD sysslar med för lurigheter så betyder det inte att Sweclockers är "Nvidia partiska" eller "pro Nvidia".
Dem skriver om Nvidias felsteg också! (Minns ni GTX 970?)

Jag klandrar inte Sweclockers för att de skriver om "vad AMD sysslar med för lurigheter" jag klandrar dom för att de antingen inte har tillräckligt med information eller är Nvidia partiska då de skriver att det 370X är ett "omdöpt" 7870 när det är ett uppdaterat 7870.

Permalänk
Medlem

Alltså andelen AMD-fanboys här på Sweclockers börjar nå löjliga nivåer. Det ären re-branding av ett 3 år gammalt kort, Sweclockers skriver om det som sådant utan att döma ut det på något sätt. Det ironiska blir ju då att den negativa subtexten vissa av er läser in är er egna reaktion på att det är en ganska ofräsch re-brand, men då klagas det istället på att Sweclockers inte putsar upp det som att AMD släpper någonting nytt och fräscht som en stark konkurrent till det gröna laget.

Föredrar nyheter som rapporterar som det är alla dagar över någon slags sminkad verklighet gjord för att skona en viss typ av fanboy..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Alltså andelen AMD-fanboys här på Sweclockers börjar nå löjliga nivåer. Det ären re-branding av ett 3 år gammalt kort, Sweclockers skriver om det som sådant utan att döma ut det på något sätt. Det ironiska blir ju då att den negativa subtexten vissa av er läser in är er egna reaktion på att det är en ganska ofräsch re-brand, men då klagas det istället på att Sweclockers inte putsar upp det som att AMD släpper någonting nytt och fräscht som en stark konkurrent till det gröna laget.

Föredrar nyheter som rapporterar som det är alla dagar över någon slags sminkad verklighet gjord för att skona en viss typ av fanboy..

Det är inte en rebrand, om det var en rebrand skulle den prestera lika bra och dra lika mycket ström, med det gör kortet inte alltså är det inte en rebrand utan en refresh

För övrigt så köpte jag precis ett 980 Ti för att det var det med bäst prestanda på marknaden oberoende på märke så jag tycker inte att jag är särskilt partisk. Dessutom har jag aldrig ägt ett AMD kort, jag blir bara lite arg när så många är partiska och okunniga.