ATI-kort med störningar (pci från cirka 2001)

Permalänk
Medlem

ATI-kort med störningar (pci från cirka 2001)

Hej på er alla!

Jag har en HP Vectra VL400, som jag köpte ett NOS ATI 7000 pci till. Det fungerar bra, med vissa störningar. Kortet har jag uppfattat vara lite halvbudget men det är mer än nog tillräckligt för att leka med program och spel i Win98se för min egen del.

Problemet är att det förekommer störningar i form av genomskinliga ränder som 'dansar' i takt till aktiviteten som man ägnar sig åt på datorn. Högerklicka/egenskaper på olika objekt ger tydliga randeffekter.

Detta är irriterande! Jag har testat med en ny plattskärm förutom den recappade jag vanligen använder. Samma problem där. (Som kuriosa kan nämnas att Vectran hittade drivrutinerna till skärmen och att upplösningen kunde ställas till full HD, blev rätt förvånad!).

Grafikkortet verkar ha legat oanvänt i oöppnad originalkartong sedan 2001 eller så, är nästan 100 på det, att det är ett NOS-kort...

Frågan till er då: tror ni att jag kan få problemet undanstökat genom att byta kondensatorerna på graffekortet?

/Falkis

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Skrivet av Falkis:

Hej på er alla!

Jag har en HP Vectra VL400, som jag köpte ett NOS ATI 7000 pci till. Det fungerar bra, med vissa störningar. Kortet har jag uppfattat vara lite halvbudget men det är mer än nog tillräckligt för att leka med program och spel i Win98se för min egen del.

Problemet är att det förekommer störningar i form av genomskinliga ränder som 'dansar' i takt till aktiviteten som man ägnar sig åt på datorn. Högerklicka/egenskaper på olika objekt ger tydliga randeffekter.

Detta är irriterande! Jag har testat med en ny plattskärm förutom den recappade jag vanligen använder. Samma problem där. (Som kuriosa kan nämnas att Vectran hittade drivrutinerna till skärmen och att upplösningen kunde ställas till full HD, blev rätt förvånad!).

Grafikkortet verkar ha legat oanvänt i oöppnad originalkartong sedan 2001 eller så, är nästan 100 på det, att det är ett NOS-kort...

Frågan till er då: tror ni att jag kan få problemet undanstökat genom att byta kondensatorerna på graffekortet?

/Falkis

Svårt att svara på vad felet är. Testa montera om kylaren på grafikkort med ny kylpasta (låter som något sånt fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Svårt att svara på vad felet är. Testa montera om kylaren på grafikkort med ny kylpasta (låter som något sånt fel).

passa på att även kolla ev kondingar på kortet då de är färskvara och kan börja läcka med tiden

kolla efter svullna kondingar eller gegga runt dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Kortet ger väl bara vga ut och du försöker köra det på nån högupplöst modern skärm ?
Har du provat om det fungerar som det ska på "rätt" upplösning, 1280x1024 elelr lägre, helst på en crt skärm?
Dessutom så spelar ju vgakablarnas kvalitet stor roll om du ska köra ut höga upplösningar så använder du en kabel med 3 separata koaxer, en för respektive färg eller har du nån enkel Kinakabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kortet ger väl bara vga ut och du försöker köra det på nån högupplöst modern skärm ?
Har du provat om det fungerar som det ska på "rätt" upplösning, 1280x1024 elelr lägre, helst på en crt skärm?
Dessutom så spelar ju vgakablarnas kvalitet stor roll om du ska köra ut höga upplösningar så använder du en kabel med 3 separata koaxer, en för respektive färg eller har du nån enkel Kinakabel ?

Kör i vanliga fall på en 1024*1280, en plattis. Om jag tar bilden via det interna grafikkortet så fungerar det utan problem.

Det är en Acer som har fast vga-kabel.

Med Ati-kortet så får jag störningar hur jag än gör. Oavsett upplösning och uppdateringsfrekvens.

Tänkte att kondingarna blivit dåliga på grund av att kortet legat oanvänt i +10 år? De ser fina ut men det har kondingar gjort förut, och varit kassa.

Jag försöker alltså inte använda kortet till någon annan skärm än min 17''-plattis, jag anser den skärmen vara optimal för win98-pysslet jag ägnar mig åt.

Och som sagt, det interna grafikkortet klarar utan problem att visa en felfri bild på 17''-skärmen, i 1024*1280, dock går det bara att spela DX-Ball 2 och liknande spel då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det kan ju vara torkade kondingar eller kanske nån lödning som släppt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova baka kortet i ugnen. Det är en beprövat trix och fix som fungerar.

Permalänk
Medlem

Fick tag på en Compaq Deskpro från 1999-2000 så detta hamnade lite på is. P3 650 med Matrox G400 i. Satte in ett Vibra 16 i en isa-plats och installerade 98:an på den så nu går det att spela en massa gammalt på den.

De byggde verkligen datorerna på 90-talet, på samma vis som de byggde hifiprylar på 70-talet. Som stridsvagnar!

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Skrivet av Falkis:

Fick tag på en Compaq Deskpro från 1999-2000 så detta hamnade lite på is. P3 650 med Matrox G400 i. Satte in ett Vibra 16 i en isa-plats och installerade 98:an på den så nu går det att spela en massa gammalt på den.

De byggde verkligen datorerna på 90-talet, på samma vis som de byggde hifiprylar på 70-talet. Som stridsvagnar!

tycker inte det är så stor skillnad mellan dator från början på 90talet och fram till idag skillnaden är att allt blivit mindre och ytmonterat bara typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker inte det är så stor skillnad mellan dator från början på 90talet och fram till idag skillnaden är att allt blivit mindre och ytmonterat bara typ.

Lådorna var inte gjorda av samma material då som nu. De var tyngre och stadigare. Plasten i cdrom och dvdläsare var styvare och känns tyngre. Dessa iakttagelser har jag gjort genom att jämföra med mina nyare och äldre datorer.

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Skrivet av Falkis:

Lådorna var inte gjorda av samma material då som nu. De var tyngre och stadigare. Plasten i cdrom och dvdläsare var styvare och känns tyngre. Dessa iakttagelser har jag gjort genom att jämföra med mina nyare och äldre datorer.

jo visst plast och plåt har blivit tunnare för att maximera vinst, trodde du menade på kretskorten hade inte en tanke på chassit.

konstruktionsmässigt är de ju mer eller mindre samma upplägg nu som då invändigt endast nätagget som bytt plats från toppen till botten på de flesta chassin. Det mesta annat sitter på ungefär samma ställen.

var väl något sämmre cirkulation i äldre burkar iaf så långt tillbaks som början/mitten på 90talet men beror ju mycket på att de flesta datorer knappt behövde någon luftcirkulation mer än den som blev av att nätagget sög ut luft ur chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo visst plast och plåt har blivit tunnare för att maximera vinst, trodde du menade på kretskorten hade inte en tanke på chassit.

konstruktionsmässigt är de ju mer eller mindre samma upplägg nu som då invändigt endast nätagget som bytt plats från toppen till botten på de flesta chassin. Det mesta annat sitter på ungefär samma ställen.

var väl något sämmre cirkulation i äldre burkar iaf så långt tillbaks som början/mitten på 90talet men beror ju mycket på att de flesta datorer knappt behövde någon luftcirkulation mer än den som blev av att nätagget sög ut luft ur chassit.

Snacka om att man är skadad. Letade efter gillaknappen på ditt inlägg. xD

Joo, men jag har en liten tanke om att de trodde att burkarna som de byggde då skulle räcka i 10-15 år, typ. Min Deskpro är som ny inuti. Alla kondingar och dylikt ser ut som nytt. Nätaggregatet på 145 watt är tyst. Kylflänsen till slot1-p3:an är i det närmaste gigantisk. Passiv... Jag har installerat en 90 mm fläkt så kanske burken håller i 15 år till...

Det är kul med gamla grejer tycker jag... Jag och en kompis lirade Harvester förra sommaren, dock på i7:an via Dosbox. Märkligt hur otäckt ett spel som togs fram 1994 kan vara. Det är fasen nedbrytande grovt, det gamla spelet.

Ångrar att jag inte var mer rädd om mina originalspel, way back. Nu verkar ju dock det mesta som man lirade då vara både lagligt och gratis att tanka hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...