förlora mina bilder om jag uppgraderar till Win 10?

Permalänk
Medlem

förlora mina bilder om jag uppgraderar till Win 10?

Tjenare! vill gärna uppgradera till Win10 men vågar inte då jag vill inte riskera att förlora mina bilder ca 37gig med bara bilder

undrar bara om de går att uppgradera utan att behöva förlora några bilder?
och nej har ingen extern hdd att lägga dom så länge

mvh

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

37gig bilder och ingen backup? Disaster waiting to happen....

Permalänk

Håller med ovanstående... Du borde investera i en NAS eller liknande som kan ta automatisk backup. Jag har också många bilder och gjorde det för några år sedan vilket har släppt min nervositet en aning för att "råka" göra något dumt och förlora bilderna man samlat på sig genom åren...

I vilket fall så om du bara gör en vanlig uppgradering till Win10 och inte gör en omformatering av din hårddisk så borde du ha kvar bilderna även efter. Har själv inte uppdaterat än så kan inte lova men känns konstigt om du inte åtminstone skulle få en varning först om att data kommer att raderas...

Permalänk
Medlem

Data raderas inte när du uppgraderar.
Dock får du skylla dig själv om något skulle hända på vägen om du inte har någon backup.

Helt vansinnigt att inte ha backup.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt precis skaffat backup så det löste sig endå haha har bara inte tänkt på det innan att jag ska ha backup på mina bilder har lagt in dom i en molntjänst så det alltid kan ta fram dom

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

Tjenare! vill gärna uppgradera till Win10 men vågar inte då jag vill inte riskera att förlora mina bilder ca 37gig med bara bilder

undrar bara om de går att uppgradera utan att behöva förlora några bilder?
och nej har ingen extern hdd att lägga dom så länge

mvh

Skaffa en G-drive 14:-per månad för 100GB och synka upp bilderna före uppgraderingen

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Snälla använd backup, du har en jävla tur som inte haft nån trojan så du har blivit tvungen att formatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Skaffa en G-drive 14:-per månad för 100GB och synka upp bilderna före uppgraderingen

precis det jag har gjort nu! har bara inte tänkt på att ha backup innan

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Har en fråga om något liknade. Jag har köpt win 10 och gjorde en ren installation på en ssd hårddisk och allt funkar som det ska. Dock har jag en 2tb hårrdisk inkopplad med bilder och dokument. När jag försöker klicka in så får jag meddelande att den måste formateras innan den används. Finns det någon lösning till detta utan att formatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av voleyro:

Har en fråga om något liknade. Jag har köpt win 10 och gjorde en ren installation på en ssd hårddisk och allt funkar som det ska. Dock har jag en 2tb hårrdisk inkopplad med bilder och dokument. När jag försöker klicka in så får jag meddelande att den måste formateras innan den används. Finns det någon lösning till detta utan att formatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du hade bilderna och dokumenten där innan installationen?
Då skall du inte formatera, utan försöka få tag på filerna igen.

Vad som kan ha hänt är vad jag råkade ut för en gång, när jag installerade om gjorde windows något med min gamla disk så att dess partiton försvann, sedan dess kopplar jag alltid ur de andra diskaran innan jag installerar.
Jag misstänker att det kan bero på om den disk du skall ha som systemdisk ligger på SATA 0, om den inte gör det lägger Windows in ett litet program på den disk som ligger där, programmet pekar i sin tur ut rätt disk (min teori).

Vad gäller dina bilder och dokument, är det frågan om hur mycket de är värda för dig, om de är värda mycket, kan det vara läge att koppla in ett proffisionellt bolag som tar fram dem igen, räkna dock med några tusenlappar, be om offert.

Skall du försöka på egen hand, via något program som hämtar data, se till att du har en tom disk, som är lika stor som din gamla, du skall ju nämligen se till att absolut inte ändra något mera på din disk.
Har du ingen disk, köp en, du kommer ju få nytta av den inte minst som backup.

Jag har tyvärr inget tips på något bra program, de jag testade fungerade lite si och så, räkna dock med att det tar en jäkla tid att leta på disken.
Det bör var ganska ofarligt att testa ett program, så länge det inte gör något med din gamla disk, förutom att läsa från den, undvik alltså unformat och liknande, det är därför du behöver en till disk, det är där det återställda datat skall hamna.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Antar att du hade bilderna och dokumenten där innan installationen?
Då skall du inte formatera, utan försöka få tag på filerna igen.

Vad som kan ha hänt är vad jag råkade ut för en gång, när jag installerade om gjorde windows något med min gamla disk så att dess partiton försvann, sedan dess kopplar jag alltid ur de andra diskaran innan jag installerar.
Jag misstänker att det kan bero på om den disk du skall ha som systemdisk ligger på SATA 0, om den inte gör det lägger Windows in ett litet program på den disk som ligger där, programmet pekar i sin tur ut rätt disk (min teori).

Vad gäller dina bilder och dokument, är det frågan om hur mycket de är värda för dig, om de är värda mycket, kan det vara läge att koppla in ett proffisionellt bolag som tar fram dem igen, räkna dock med några tusenlappar, be om offert.

Skall du försöka på egen hand, via något program som hämtar data, se till att du har en tom disk, som är lika stor som din gamla, du skall ju nämligen se till att absolut inte ändra något mera på din disk.
Har du ingen disk, köp en, du kommer ju få nytta av den inte minst som backup.

Jag har tyvärr inget tips på något bra program, de jag testade fungerade lite si och så, räkna dock med att det tar en jäkla tid att leta på disken.
Det bör var ganska ofarligt att testa ett program, så länge det inte gör något med din gamla disk, förutom att läsa från den, undvik alltså unformat och liknande, det är därför du behöver en till disk, det är där det återställda datat skall hamna.

Lycka till!

Tack för ditt inlägg, dock löste jag detta problem genom att söka fram hårddisken under diskhantering och la till enhetsbeteckning, måste ha varit i blackout läge när jag skrev tidigare inlägg, då detta är en enkel grej som jag missat att ha i tanke.

Och angående bilderna, ja det är typ bilder från när barnen vart 1 dag gamla fram tills nu .

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av voleyro:

Tack för ditt inlägg, dock löste jag detta problem genom att söka fram hårddisken under diskhantering och la till enhetsbeteckning, måste ha varit i blackout läge när jag skrev tidigare inlägg, då detta är en enkel grej som jag missat att ha i tanke.

Och angående bilderna, ja det är typ bilder från när barnen vart 1 dag gamla fram tills nu .

Verkligen skönt att det löste sig, då är det läge för en backup av bilderna, hårddiskar har ju en begränsad livslängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |