Permalänk
Medlem

Kabeldragnings fråga.

Godmorgon Swec,

Har för en månad sedan flyttat till ny lägenhet och har nu kommit fram till momentet där hemmabion ska upp igen. Problemet är att jag inte kan dra kablarna till högtalarna bakom golvlister längre, Min fråga är då om man kan dra kablarna genom samma rör som strömmen går i, alternativt finns möjligheten att dra dom i samma rör som nätverket går i.

Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Godmorgon Swec,

Har för en månad sedan flyttat till ny lägenhet och har nu kommit fram till momentet där hemmabion ska upp igen. Problemet är att jag inte kan dra kablarna till högtalarna bakom golvlister längre, Min fråga är då om man kan dra kablarna genom samma rör som strömmen går i, alternativt finns möjligheten att dra dom i samma rör som nätverket går i.

Alla tips uppskattas!

Med elen skulle jag aldrig dra kabel.
Får dom plats med nätverkskabeln?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Godmorgon Swec,

Har för en månad sedan flyttat till ny lägenhet och har nu kommit fram till momentet där hemmabion ska upp igen. Problemet är att jag inte kan dra kablarna till högtalarna bakom golvlister längre, Min fråga är då om man kan dra kablarna genom samma rör som strömmen går i, alternativt finns möjligheten att dra dom i samma rör som nätverket går i.

Alla tips uppskattas!

dra dom INTE i samma rör som elen
ev kan du använda samma rör som datakablarna går

skulle själv köpt kabelkanal för att dölja kablarna

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Med elen skulle jag aldrig dra kabel.
Får dom plats med nätverkskabeln?

Japp, det finns gott om plats, kablarna är inte så tjocka.

Skrivet av erieri02:

dra dom INTE i samma rör som elen
ev kan du använda samma rör som datakablarna går

skulle själv köpt kabelkanal för att dölja kablarna

Jo jag körde på kabelkanal i förra lägenheten men det finns ingen som helst möjlighet att göra det nu :/

Tack för de snabba svaren, jag kör på rören där datakablarna går, blir nog bäst så.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är förbjudet att själv dra kablarna i rören tillsamman med elen, det är potentiellt livsfarligt och även om man skulle använda kabel som uppfyller säkerhetskraven så skulle det krävas en behörig elektriker för jobbet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är förbjudet att själv dra kablarna i rören tillsamman med elen, det är potentiellt livsfarligt och även om man skulle använda kabel som uppfyller säkerhetskraven så skulle det krävas en behörig elektriker för jobbet.

Det är jag medveten om, tänkte bara höra om det var möjligt. Det blir i alla fall samma rör som datakablarna.

Edit: En liten fråga till, Kan det uppstå störningar mellan de båda kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Det är jag medveten om, tänkte bara höra om det var möjligt. Det blir i alla fall samma rör som datakablarna.

Edit: En liten fråga till, Kan det uppstå störningar mellan de båda kablarna?

Visst finns det risk för överhörning mellan kablarna, men ljud och nätverk arbetar i så olika frekvensområden att det är lätt för respektive enheters filter att hantera störningarna. Kör du nätverket i skärmad kabel bör problemet vara minimalt.

Kör högtalarkablar och nätverkskablar (oskärmad cat6) i samma kabelkanaler här hemma. Inga problem alls, but then again, jag är inte direkt audiofiltypen.

Varför kan du inte dra bakom listerna förresten? Är det bara frågan om att listerna inte har färdiga kanaler, så är det annars en baggis att fräsa sådana mha överhandsfräs. En tillräckligt bra sådan för ett så enkelt jobb kan du plocka upp för ett par hundringar på Rusta eller något. Eller är problemet att nån pellejöns lagt nytt golv utan att lossa listerna, så golvet blockerar dem, och du inte kan få loss dem?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Visst finns det risk för överhörning mellan kablarna, men ljud och nätverk arbetar i så olika frekvensområden att det är lätt för respektive enheters filter att hantera störningarna. Kör du nätverket i skärmad kabel bör problemet vara minimalt.

Kör högtalarkablar och nätverkskablar (oskärmad cat6) i samma kabelkanaler här hemma. Inga problem alls, but then again, jag är inte direkt audiofiltypen.

Varför kan du inte dra bakom listerna förresten? Är det bara frågan om att listerna inte har färdiga kanaler, så är det annars en baggis att fräsa sådana mha överhandsfräs. En tillräckligt bra sådan för ett så enkelt jobb kan du plocka upp för ett par hundringar på Rusta eller något. Eller är problemet att nån pellejöns lagt nytt golv utan att lossa listerna, så golvet blockerar dem, och du inte kan få loss dem?

Jag är inte heller någon "audiofil" som du så bra använde det! Så det blir nog säkert bra.

Problemet är att väggen som tvn sitter på är en vägg för sig själv och står mitt i rummet, har använt mina paint skills för att demonstrera vad jag menar.

Det finns ingen anslutande list för att smidigt dra kablarna till väggen bakom soffan.

Grönt - TV
Blå - Soffan
Röd - Uttagen där jag tänkt att dra högtalarkablarna

Högtalarna ska alltså upp på väggen på var sida av soffan.

Edit: Ja jag har vardagsrum och kök i ett enda stort rum.

Permalänk

@Jilixi
Kanske ingen bra lösning, men kan du inte gömma kablarna i en liten kabellist som löper längs taket? Alternativt lägga dem i golvet, men oftast är man inte överdrivet sugen på att slita upp golvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

@Jilixi
Kanske ingen bra lösning, men kan du inte gömma kablarna i en liten kabellist som löper längs taket? Alternativt lägga dem i golvet, men oftast är man inte överdrivet sugen på att slita upp golvet

Hade helst velat dölja kabeln så gott det går, men ska definitivt kolla om man kan dra den via taket.

Att dra upp golvet faller bort då det är en hyresrätt. Hade säkerligen gjort det om jag ägt boendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Hade helst velat dölja kabeln så gott det går, men ska definitivt kolla om man kan dra den via taket.

Att dra upp golvet faller bort då det är en hyresrätt. Hade säkerligen gjort det om jag ägt boendet.

Makalösa paintskillz, förstår problemet

Är det gammal parkett kan det mycket väl vara så att det är lagt direkt på sand. Eventuellt kanske man kan lossa listerna vid TVn och "soffväggen", så man kommer åt under golvet (det ska vara lite spel mellan parkett och vägg) och sedan lirka en dragfjäder genom sanden direkt under parketten, och sedan dra igenom kablarna. Det kommer bli ett helvete att pricka rätt över ett större avstånd, men du behöver ju ingen jätteprecision om du börjar vid TV-väggen och siktar på soffväggen. Kanske kan vara värt att försöka?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!