Permalänk
Medlem

CAD ritning vattenblock 1366

Hej!
Är det någon som sitter på Cad ritning till vattenblock för sockel 1366?

Permalänk
Medlem

Det slänger man väl ihop på 5 minuter i SketchUp?

Vad ska du med den till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om sånt, men har en pappa med fräs och vore kul att testa vattenkylning. Han ville han ha en Cad för att göra det enkelt

Skrivet av fizzdan:

Det slänger man väl ihop på 5 minuter i SketchUp?

Vad ska du med den till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat block... Du kommer inte lyckas göra ett med vanligt förekommande cnc-verktyg, som funkar bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

@fizzdan:

Allting handlar inte om att det ska vara enkelt och bra, ibland vill man bara testa och lära sig saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det är mycket roligare att känna att man tillverkat delen, och har man inte testat så vet man inte. Och angående verktyg har jag svårt att se att det vore problemet.

Skrivet av fizzdan:

Köp ett begagnat block... Du kommer inte lyckas göra ett med vanligt förekommande cnc-verktyg, som funkar bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Det är mycket roligare att känna att man tillverkat delen, och har man inte testat så vet man inte. Och angående verktyg har jag svårt att se att det vore problemet.

För att göra ett vettigt fungerande block behöver man fräsa (eller såga /gnista) fram tunna flänsar, det gör inte din vanliga kvarterssmed...

Och självklart kan man testa och bygga, men varför i en cnc-maskin? Då är det bättre man ställer sig vid en manuell fräs och lär sig något...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@fizzdan:

Allting handlar inte om att det ska vara enkelt och bra, ibland vill man bara testa och lära sig saker.

Fast vad lär man sig genom att leta upp en färdigritad fil på internet, och lämna den till någon som fräser den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara orolig, vi har både CNC och manuell fräs och har möjligheten att använda en rätt stor maskinpark. Caden är för att min pappa ska kunna se delen, och ut ifrån det ev göra olika förändringar.

Skrivet av fizzdan:

För att göra ett vettigt fungerande block behöver man fräsa (eller såga /gnista) fram tunna flänsar, det gör inte din vanliga kvarterssmed...

Och självklart kan man testa och bygga, men varför i en cnc-maskin? Då är det bättre man ställer sig vid en manuell fräs och lär sig något...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Du behöver inte vara orolig, vi har både CNC och manuell fräs och har möjligheten att använda en rätt stor maskinpark. Caden är för att min pappa ska kunna se delen, och ut ifrån det ev göra olika förändringar.

Ett tips kan vara att kolla Mr3d's "tatami" - projekt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Mr3D har en äldre tråd där han byggde och jämförde block också. Hans hemgjorda block hade inte alls lika hög prestanda som färdigköpta.

Att få bra prestanda i ett vattenblock är ingen lätt sak. Den faktor som verkar innebära störst skillnad är hur täta koppar-flänsarna är över processorn - och det betyder att man måste använda ett riktigt tunnt frässtål med hög precision. Många vattenblock tillverkas också med andra metoder än fräsning med cylindriskt frässtål.

Ett bättre alternativ vore nog att skaffa ett äldre begagnat vattenblock av bra kvalitet och själv tillverka bara toppen på blocket. Men även designen på toppen spelar roll för prestandan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Sluta skjuta ner killen nu! Jag har gjort ett par olika block för 1155 som fungerar bra nog för mig. Jag kan inte se att ts söker en ritning på världens bäst presterande block och att slänga ihop ett block som fungerar är inga problem. Mr3D har till och med testat ett block utan flänsar som oxå fungerar, inte bra, men det fungerar.
Jag vill inte lämna ifrån mig ritningarna men om ts vill ha någon bild för inspiration eller what ever så skicka ett pm!