Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daumier:

Kan man inte bara få uppgradera någon gång :((

Skrivet av Trojancreeper:

Själv sitter man med ingen Win10 uppdatering och min "Skaffa Windows 10" app försvann efter någon Win7 update (29/7). ; _ ;
#Intevärtattlevalängre

1. Ladda ner ISO-verktyget: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
2. Välj uppgradera
3. Spam-klicka "Aktivera" i inställningar i Windows 10
4. ???
5. Profit

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Lyckades tills slut att aktivera genom att ja hamra på aktiverings knappen. Men cd nyckel står fortfarande på fem sista: 3V66T

Hur kommer det sig att jag hat 3V66T? När min nyckel som jag använde med 8 är annan nyckel. Om jag nu ska göra en installation via ISO fil och inte uppgradering, vad för nyckel ska jag ange då? Sett att det är många som har 3V66T O_o

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Alltså, varför vill den att jag byta språk? Har eng. win 8.1 vill behålla eng. Nu står det att jag intekan behålla appar pga nytt språk. Hur väljer jag eng. Win 10? Drog ner det här ifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av CrazyAngelDude:

Riktigt kul det här med Windows 10.

Skulle byta till mig några saker på Steam idag då mitt konto blir upplåst (fick 7 dagars ban från Market då jag installerade om Steam). Har väntat sex dagar, är bara några timmar kvar tills jag kan byta igen, och då kom rutan om Windows 10 upp. Jag valde att installera det om tre dygn och rutan stängdes ner (kunde inte skjuta upp det längre, ville helst inte ha det förrän det varit ute någon månad på grund av drivrutiner). Startade om datorn och utan förvarning börjar den installera Windows 10. Går inte att avbryta. Kan nu inte använda Market på ännu en vecka.

Som om inte det vore nog fungerar inte längre mitt USB-headset som det ska. Inga drivrutiner för Windows 10. Har nu riktigt, riktigt dåligt ljud och kan inte använda 7.1 som är viktigt för mig som spelar CS:GO på hög nivå. Värsta jag varit med om. Fy fan säger jag bara.

Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?

ok. låter inget roligt alls. förstår dig.

men alltså om man bokat 10:an, fått det nedladdat, kan man sen inte ens själv välja när/om man ska installera det?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CrazyAngelDude:

Riktigt kul det här med Windows 10.

Skulle byta till mig några saker på Steam idag då mitt konto blir upplåst (fick 7 dagars ban från Market då jag installerade om Steam). Har väntat sex dagar, är bara några timmar kvar tills jag kan byta igen, och då kom rutan om Windows 10 upp. Jag valde att installera det om tre dygn och rutan stängdes ner (kunde inte skjuta upp det längre, ville helst inte ha det förrän det varit ute någon månad på grund av drivrutiner). Startade om datorn och utan förvarning börjar den installera Windows 10. Går inte att avbryta. Kan nu inte använda Market på ännu en vecka.

Som om inte det vore nog fungerar inte längre mitt USB-headset som det ska. Inga drivrutiner för Windows 10. Har nu riktigt, riktigt dåligt ljud och kan inte använda 7.1 som är viktigt för mig som spelar CS:GO på hög nivå. Värsta jag varit med om. Fy fan säger jag bara.

Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?

Förlåt men jag är inte så insatt i det där med CSGO-items och att byta på den marknaden men varför blir man bannad för att man installerar om Steam för?

Hur som helst så borde du ju kunna gå tillbaka till Windows 7 via inställningar om du verkligen vill.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Babakunde:

Gjorde ju inte det och nu sitter jag på W10 Pro som kräver aktivering, jag kan heller inte återgå till W8.1 eftersom min nyckel längre inte fungerar...

Skrivet av Chubfish:

Jag och flera andra har exakt detta problem. Vår produktnyckel är enligt microsoft inte giltig av nån anledning och därav blockerad. Suttit å svurit länge över det här...

Aktiveringservrarna är tydligen överbelastade, mycket möjligt att ni kan aktivera om några dagar.
Sitter själv med en maskin som ger felkod 0xc004f034 vid aktiveringförsök, sett på olika forum att problemet är ganska utbrett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En snabb fråga kommer min 8.1 licens nyckel hamna i 10'an, alltså om jag någon gång skulle få för mig att installera om?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gnisch:

Hmm min slutar på samma med, är de för att vi har uppgradering? eller bara sammanträffande ?

Skrivet av Taft:

Lyckades tills slut att aktivera genom att ja hamra på aktiverings knappen. Men cd nyckel står fortfarande på fem sista: 3V66T

Hur kommer det sig att jag hat 3V66T? När min nyckel som jag använde med 8 är annan nyckel. Om jag nu ska göra en installation via ISO fil och inte uppgradering, vad för nyckel ska jag ange då? Sett att det är många som har 3V66T O_o

Tydligen samma nyckel.
http://www.tenforums.com/windows-updates-activation/9399-afte...
Hur ser ni vilken nyckel ni har?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Vila i frid

Windows 10 gillande inte min virtuella W7-32 retail. "Ett fel uppstod". Jag väntar nog 6 månader innan jag provar igen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maysay:

Alltså, varför vill den att jag byta språk? Har eng. win 8.1 vill behålla eng. Nu står det att jag intekan behålla appar pga nytt språk. Hur väljer jag eng. Win 10? Drog ner det här ifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Tror att det helt enkelt är, Inställningar->Tid och språk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lyckades äntligen få in installationen efter en del krånglande med att rensa mappar och köra wuauclt.exe manuellt m.m.

Fått in ClassicShell och konfigurerat det, men tyvärr verkar inte UXStyle funka än, vilket gör att alla program har helvita borders, vilket är rätt störigt.

Särskilt om man kör Palemoon/firefox och har hela fönstret i ett skin men de tre knapparna fortfarande är vita uppe till höger.

Sen är det ju lite störigt att man måste använda genvägar för att hitta gömda inställningar som den gamlaa wallpaper-inställningen t.ex. eftersom den nya inte har nåt sätt att välja vilken skärm som ska ha vilken bakgrundsbild och jag har tre skärmar att fixa med. Men jag skapade en ny genväg med rätt kommando så fixade det sig iaf.

Att de inte ens har med ett mörkt tema som funnits tidigare i technical preview är dock helgalet. Det vita sticker i ögonen hela tiden, men det är sånt som brukar fixa sig fort när folk som kan hacka lite kod får in Windows 10.

Gillar att de fått med Window snap i de fyra hörnen som Linux haft ett tag nu iaf. Ska testa mer med spelande osv på fredag, för imorgon är det Liseberg hela dagen som gäller!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av lossah:

Intressant, tack! Ska se var det leder.

Man kan också gå old school och slipstreama uppdateringar med en *.bat fil beskrivet här
http://dfarq.homeip.net/2011/09/how-to-slipstream-ie9-and-hot...
och testa den färska iso filen i virtualbox för att se att allt gick rätt till ,
ISO -> USB sticka http://rufus.akeo.ie/ , så nu har du en del att plöja igenom och se om det faller
dig i smaken , go natt .

Permalänk
Medlem

@davvarn: I windows update stod det att corsair link inte funkade med windows 10

Visa signatur

Case Corsair 780T w/3 Noctua NF - A14 IPPC-2000 PWM Case Fans (25%) Cpu Intel Core i5-4690K @3.5GHz , NH-U14S Gpu GTX 1070 EVGA FTW (+60Mhz Core, +500Mhz Mem) Mobo Asus Z97-A , LGA 115X Psu Cooler Master V1000W Ram DDR3 HyperX 1600MHZ 16GB Ssd Samsung 840 EVO 250GB Hdd WD Desktop Green 1TB 7200RPM

Permalänk

Är det bara jag som har problem med att skärmen blinkar när jag startar om den på Switchable graphics på en laptop?

Hej alla! Är det bara jag som har problem med att skärmen blinkar när jag startar om den på Switchable graphics på en laptop? AMD HD 5650 för övrigt. Testade både leshcatlabs och officiella drivers så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tydligen samma nyckel.
http://www.tenforums.com/windows-updates-activation/9399-afte...
Hur ser ni vilken nyckel ni har?

Start - Inställningar - Aktivering
Där kan du se sista fem siffror, jag använde mig utav produkey-x64 innan uppgradering och efter uppgradering samt efter aktivering. Innan uppgradering så visade den Win 8 som jag har och efter uppgradering så kom den där 3V66T

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Hej Allihop!
Nu är jag en glad chubba igen.
Allt har löst sig! Jag hade problem med att få min produktnyckel aktiverad efter att ha uppdaterat till Windows 10. Jag uppdaterade sedan ominstallerade jag datorn för en ren windows installation.

Där var tabben. Efter detta så klagade aktiveringenstjänsten( om jag kan kalla det det ) att min nyckel inte var giltig. Vilket gjorde mig förbannad hehe.

Efter att ha blåst hårddisken igen o installerat windows 8.1 som min nyckel gäller för, så uppdaterade jag till windows 10. Nu är allt RENT, en fräsch installation i mina ögon och nu har jag faktiskt fått knappen "ACTIVATE" tillgänglig. Den knapp som andra har spammat o tillslut fått sin aktivering. Den hade jag inte tidigare utan jag hade bara "Change Product key". Datorn och win10 har nu äntligen fattat att min key var legit.

Hoppas detta kan hjälpa nån som gjort samma "misstag" som jag

Förövrigt gillar jag flowet som Win10 har. Allt känns rätt göttigt.
NU äntligen blir det att installera diverse program o spel man tidigare använt sig av o testa vidare.

Permalänk

Alltså.. En fråga till er som gjort detta.. Om jag får upp denna bild:

Och sedan väljer att klicka på "OK, nu fortsätter vi" kan jag verkligen sen som det står på punkt 3 välja själv när jag vill uppgradera? Vilka alternativ ges? Eller rullar det igång vid omstart då? För som CrazyAngelDude skrev här i tråden "Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?"

Skrivet av CrazyAngelDude:

Riktigt kul det här med Windows 10.

Skulle byta till mig några saker på Steam idag då mitt konto blir upplåst (fick 7 dagars ban från Market då jag installerade om Steam). Har väntat sex dagar, är bara några timmar kvar tills jag kan byta igen, och då kom rutan om Windows 10 upp. Jag valde att installera det om tre dygn och rutan stängdes ner (kunde inte skjuta upp det längre, ville helst inte ha det förrän det varit ute någon månad på grund av drivrutiner). Startade om datorn och utan förvarning börjar den installera Windows 10. Går inte att avbryta. Kan nu inte använda Market på ännu en vecka.

Som om inte det vore nog fungerar inte längre mitt USB-headset som det ska. Inga drivrutiner för Windows 10. Har nu riktigt, riktigt dåligt ljud och kan inte använda 7.1 som är viktigt för mig som spelar CS:GO på hög nivå. Värsta jag varit med om. Fy fan säger jag bara.

Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

ok. låter inget roligt alls. förstår dig.

men alltså om man bokat 10:an, fått det nedladdat, kan man sen inte ens själv välja när/om man ska installera det?

Fick välja när jag ville uppgradera. Senast kunde jag välja klockan 23:00 den andra augusti (tänkte att man då kunde skjuta upp tre dagar till, ungefär som Windows Update fungerar). Tyvärr så verkar den skita i det och installera ändå när du startar om datorn, så var det i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har gjort en In-place upgrade från Windows7 till Windows10 och sen ångrat sig och gjort en Rollback? Funkade det problemfritt?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Skrivet av CrazyAngelDude:

Fick välja när jag ville uppgradera. Senast kunde jag välja klockan 23:00 den andra augusti (tänkte att man då kunde skjuta upp tre dagar till, ungefär som Windows Update fungerar). Tyvärr så verkar den skita i det och installera ändå när du startar om datorn, så var det i alla fall för mig.

Aha okej. Tack för svar. Låter inget kul alls. Att den skiter i ditt valda datum menar jag. Då kommer jag låta bli att klicka på "OK, nu fortsätter vi" tills jag är säker på att jag ens vill ha Windows 10. Läste sekretesspolicyn och tycker att den suger. Men det får man väl inte tycka för då blir man kallad paranoid, foliehatt eller troll här.. Men tack för svar!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Förlåt men jag är inte så insatt i det där med CSGO-items och att byta på den marknaden men varför blir man bannad för att man installerar om Steam för?

Hur som helst så borde du ju kunna gå tillbaka till Windows 7 via inställningar om du verkligen vill.

Nya enheter kan inte använda Market på sju dagar. Din data lagras lokalt och om du till exempel tar bort webbhistorik eller installerar om Steam måste du vänta sju dagar innan du kan använda Market igen. Jag tömmer regelbundet min historik som säkerhetsåtgärd och kan därför inte använda Market i min webbläsare, utan bara direkt i Steam.

Det bästa vore ju om Steam hanterade det här på deras servrar och inte bråkade om "new device" om man loggade in från samma IP-adress som vanligt.

Kommer från och med nu använda en webbläsare på min bärbara enbart för Steam Market så att jag aldrig blir helt utesluten från Market när jag installerar om min speldator.

Permalänk
Medlem

Hur får jag skit att starta automatiskt? Jag har hittat den djupt gömda autostart-mappen och programmet (speed fan) är registrerat för autostart i aktivitetshanteraren, men jag får ändå starta programmet manuellt om jag vill ha igång det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på hur detta fungerar. Jag lyckades uppgradera och aktivera mitt WIN10 från WIN7. Efter att det var aktiverat så gjorde jag genast en omformatering, men hur aktiverar jag nu Windows 10 igen? Aktiveringen vägrar mata in min gamla Windows 7-key.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Irreterar mig på Aero Snaps eller vad det kallas pga att det saknar avancerad konfiguration.
Ja jag vill kunna använda mig av snaps men inte utan att jag ska hålla ner en knapp.
(något som jag dessutav gav feedback om)
Om man sedan vill stänga av det så försvinner fonktionaliteten med att maximera ett fönster genom att dra det längst upp på skärmen...

Fastnar titt som tätt i kanten på mina tre skärmar när jag ska dra över fönster.
Fungerar säkert bättre för folk som använder sig av en högre DPI och acceleration.

Utöver det så är det inte mycket som irrerarar en.
Eller jo varför ska det spelas upp ett Windows Error ljud bara för jag använder backspace när det inte är någon text i Skype.

Permalänk
Medlem

Fungerar på laptoppen, på den stationära fungerar ingenting. Alltså inget närverkskort, inget grafikkort hittas, samt 4 okända enheter.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar galant faktiskt.

Vissa pryttlar är ju fortfarande helt .. sådär. Men tuffar på bra på G750JW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Alltså, varför vill den att jag byta språk? Har eng. win 8.1 vill behålla eng. Nu står det att jag intekan behålla appar pga nytt språk. Hur väljer jag eng. Win 10? Drog ner det här ifrån: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Vet ej med 8.1, men i Windows 7 (funkar nog med win 8 också):
1. Gå in i Region and Language i kontrollpanelen
2. Under Formats fliken, ändra till English (United States)
3. Under Location fliken, ändra till United States
4. Under Administrative fliken, klicka på Change system locale... och ändra till English (United States)
5. Starta om datorn (den kommer nog att be dig göra det också)
6. Starta upgrade igen som du gjorde i din kommentar, och den här gången bör allt vara på engelska och då går det att behålla allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det helt enkelt är, Inställningar->Tid och språk.

Tack för svaret.
Ställde om allt region, språk m.m. men det verkar endå vilja installera Svenska Win 10. Förmodligen går de på IP.
Men om kör in Svenska, kan man ändra till Eng. Windows 10 efter?

EDIT

Skrivet av Lento:

Vet ej med 8.1, men i Windows 7 (funkar nog med win 8 också):
1. Gå in i Region and Language i kontrollpanelen
2. Under Formats fliken, ändra till English (United States)
3. Under Location fliken, ändra till United States
4. Under Administrative fliken, klicka på Change system locale... och ändra till English (United States)
5. Starta om datorn (den kommer nog att be dig göra det också)
6. Starta upgrade igen som du gjorde i din kommentar, och den här gången bör allt vara på engelska och då går det att behålla allt.

Hade glömt "change system local..." fungerar nu. Tack som fan båda två för hjälpen.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Någon annan som har enormt lagg och maxning utav CPU? Tips på att bli kvitt det hela? Bara att skriva detta inlägg tog säkert 2min på grund utav att musen laggar runt m.m....

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Inaktiv

Bortsett från att jag inte har lyckats med att aktivera min fullt lagliga Windows 10 licens, så fungerar allt som det ska, men det bör nämnas att den nya "startmenyn" och medföljande gränssnitt är gräsligt fult och helt jävla värdelöst.