Lära sig hur man driver en server hall start från hemmet till lokal om det går bra för den

Permalänk
Avstängd

Lära sig hur man driver en server hall start från hemmet till lokal om det går bra för den

Hej. Jag har tyvärr ingen behörighet till högskolan då jag hoppade av gymnasiet i ettan. Idag har jag jobb och klarar mig ekonomiskt. Men det är en sak jag gärna vill starta och det är en serverhall. Jag undrar om det finns serverutbildning som man kan betala för att gå eller om det finns folkhögskolor som lär ut grunderna. Jag är sugen på att börja hemifrån och går verksamheten bra då flyttar jag den till en lokal då jag inte kan ha alla servers hemma.

Jag undrar om det är någon som har tips på hur man ska gå tillväga, kanske kan man skippa utbildning då jag vet lite om nätverk men man kanske kan lära sig på nätet eller så kanske det finns distansutbildningar vilket skulle vara kul att använda sig av. Konfiguration av server och bygga en server med ram minne, processor osv tror jag är viktigt, säkerhet, dela ut antal mbps till olika servers och så vidare behöver man nog lära sig.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut:

Vad arbetar du med idag om man får fråga?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Själva kunskapsbiten är inte det stora problemet, som sagt så finns det mesta på nätet om man bara ger sig den på det. Men om du vill driva en seriös serverhall som folk faktiskt vill anlita med syfte att hyra ut maskiner eller plats för maskiner ställer det ganska höga krav.

Dels måste du ha UPSer, snabb uppkoppling (helst med en pool av riktiga IP-adresser) med utrustning som individuellt kan fördela trafiken till kunderna, backup-lösning där så erfordras, bemannat dygnet runt med folk som vet exakt vad som ska göras när något går ner eller något händer (här finns det inte tid eller förståelse hos kunden att supporten sitter som bäst och googlar sig fram till en lösning). Alltsammans måste kunna dessutom strömförsörjas utan att säkringar går hela tiden.

Allt ovanstående måste kunna administreras på ett överskådligt sätt och du måste ha något sätt att ta betalt och hålla koll på faktureringen.

Sist men inte minst, apropå pengar, så måste priset vara såpass lågt att folk väljer ditt alternativ framför den uppsjö som redan finns etablerad.

Jag tror det är ett tufft projekt att få någon framgång i och det är nog helt hopplöst att driva ensam, även om man skulle lägga all sin vakna tid plus ränta på det hela. Har själv tänkt tanken men insett att det på grund av allt ovanstående inte kommer funka, inte för mig i alla fall.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd

Tack för svar.

@Hotfuzz08: Jag driver en porrsida på en amerikans server.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut:

Ok,

Många bra aspekter togs upp av MadMantiz i inlägget ovan. Utmaningen i det hela ligger nog i komplexiteten. Visst kan man börja i mindre skala men jag tror nog att för de flesta så blir det hela övermäktigt om man ska driva allt själv. Och då har vi inte ens kommit till biten med finansiering. Vad vet jag, du kanske sitter på ett starkt kapital?

Dock så är det mycket som ska på plats och det kommer att kosta, mycket.

Hur som så tror jag nog att du för börja med att stycka ner det hela och försöka komma på vilken bit du är mest intresserad utav och börja i den ändan.

Ju mer insatt man blir i IT-världen ju mer inser man hur stort slukhål det är och man kan omöjligen kunna allt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Rekordmedlem

En viktig bit du bör kunna är det som har med företagande att göra, bokföring/administration är en stor del av det du behöver kunna om du ska driva ett företag.

Att köra hemifrån (som i att ha servrarna placerad i en bostad) lär inte fungera särskilt bra rent tekniskt om det är kommersiellt, du lär få problem dels för att det troligen inte går att lösa många saker rent tekniskt tex redundant internetuppkoppling, strömförsörjning och kylning, dels är det förmodligen inte tillåtet.
Du kan alltså troligen skaffa saker att öva och experimentera med men när du vill gå över till att driva det kommersiellt så kommer det inte att gå att erbjuda en seriös tjänst rent teknisk och du kommer dessutom troligen att kunna bli vräkt om du inte bor i eget hus eftersom du ned stor sannolikhet hyr en bostad och inte en lokal där du får bedriva kommersiell verksamhet.

Det tekniska du kan behöva lära dig finns att hitta på nätet och det kan du nog lyckas hitta själv om du är seriöst intresserad, det finns mängder om att konfigurera virtualisering, Linux och nätverk och du kan ju även skaffa ett par referensböcker i pappersform för det kan vara väldigt bra att ha.
Men du bör även gå nån studiecirkel i bokföring så du kan grunderna i det innan du startar ett företag, det brukar köras via studieförbunden.
Sedan är det nog så att du inte kan driva det ensam hur engagerad du än är så du lär behöva en eller 2 andra personer för att kunna hålla igång en servertjänst rent tekniskt eftersom du själv inte kan finnas tillgänglig dygnet runt alla dagar om det blir nått tekniskt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Håller med alla tidigare kommentarer.

Antar att du hade tänkt börja med webbhotelltjänster, eller ska du köpa in servrar och börja hyra ut dessa som dedikterade + vps?

Att ge sig in i den här branschen är tufft, drev ett webbhotell för 10 år sedan, det var otroligt tufft redan då, du får nog räkna med en 300.000 i startkapital och kommer gå med förlust i kanske 3 år, så en miljon drygt bör du ha utrymme för att kunna investera, då måste du tjäna rätt bra på din porrsida.

Den absolut viktigaste delen är det som mrgaffe tog upp - ekonomin, nu är det lättare att starta AB men du måste ha solida finanser, ha bra kreditvärdighet själv annars får du inte F-skatt eller blir momsregistrerad.

En del som många glömmer är support, om du tar emot kunder kommer dom tro att du är deras IT-konsult och kommer klaga på att mailen inte fungerar i outlook, att dom inte kan ladda upp filer osv. det är en heltidstjänst och du måste svara på mail från 8 på morgonen till 8 på kvällen.

Permalänk
Medlem

Om du vill komma till att bli en co-locationhall får du nog börja i ett annat hörn först. Hyra ut virtuella maskiner, mail och webbhotell. Det är på sin höjd kompisar och andra mindre företag som man skulle kunna lura med på tåget med co-location utan all lyx som en etablerad leverantör har.

Sedan krävs det ganska höga nätverkskunskaper längre fram i processen när man vill tillhandahålla minst dubbla vägar ut och routa in kunders egna IP-adresser osv. Men det går att lära sig om man verkligen vill, men det går ju anlita konsulthjälp om affärerna går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Håller med alla tidigare kommentarer.

Antar att du hade tänkt börja med webbhotelltjänster, eller ska du köpa in servrar och börja hyra ut dessa som dedikterade + vps?

Att ge sig in i den här branschen är tufft, drev ett webbhotell för 10 år sedan, det var otroligt tufft redan då, du får nog räkna med en 300.000 i startkapital och kommer gå med förlust i kanske 3 år, så en miljon drygt bör du ha utrymme för att kunna investera, då måste du tjäna rätt bra på din porrsida.

Den absolut viktigaste delen är det som mrgaffe tog upp - ekonomin, nu är det lättare att starta AB men du måste ha solida finanser, ha bra kreditvärdighet själv annars får du inte F-skatt eller blir momsregistrerad.

En del som många glömmer är support, om du tar emot kunder kommer dom tro att du är deras IT-konsult och kommer klaga på att mailen inte fungerar i outlook, att dom inte kan ladda upp filer osv. det är en heltidstjänst och du måste svara på mail från 8 på morgonen till 8 på kvällen.

300 000:- ?
UPS? Reservkraft? Skalskydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

300 000:- ?
UPS? Reservkraft? Skalskydd?

Precis, att driva datacenter handlar inte bara om att ha några servrar och nätverk. Man behöver, beroende på åtagande, följande men inte begränsat till:
1. Kapital - mycket.
2. Fastighet
3. Skalskydd med inbrotts- och brandlarm kopplat till larmcentral.
4. Kyla med vattenspridare.
5. Reservkraft (UPS), Batteri och dieselaggregat.
6. IP-intervall (LIR)
7. Redundant Peer.
8. Fiberring.
9. Lastbalansering.
10. Brandväggar.
11. Routrar
12. Switchar L2/L3.
13. Fysiska servrar.
14. Lagring (NAS/SAN/iSCISI)
15. Övervakning (NOC)
16. Mjukvara för hypervisor.
17. VLSP avtal med Microsoft
18. Beredskapstelefon
19. Proxy
20. DNS

Alla punkter ovan är såklart redundanta och skall drivas med grön el och spillvärme returneras till kringliggande fastigheter (om sådana finnes)
och på topen av allt, ytterligare en colo för backuperna

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Saken är, speciellt här i Stockholm, är det finns många serverhallar. Konkurrensen är hård och kunderna är kräsna. Man måste ha allt från början.

Nu vet jag inte vart du bor, men letar man lite så går det hitta gamla serverhallar här i Stockholm. Fastighetsägarna vet oftast inte vad de ska göra med dem så det går att få dem billigt. Alternativet är du får allt gratis om du kommer och hämtar allt.

Oftast finns det redan UPS och kyla installerat, dock så brukar batterierna vara borta eller i dåligt skick. Byta batterier kostar 40.000 - 60.000 beroende på hur många du behöver införskaffa.

Om du lyckas att hitta en gammal hall så behöver du nog 100.000 - 150.000kr för att fixa till allt som behövs till hallen. Har du riktigt tur så behövs inte mycket jobb eller pengar.

* 1 Gbit Internetaccess kostar cirka 5000 kr/mån
* 2 Stycken Linux routrar 15.000 kr (vanliga servrar)
* 2 Stycken gigabit switchar 10.000 kr
* Några serverskåp, finns att hitta gratis, alternativt Deltaco. Rittal är bra med något dyrare. 20.000 kr+
* Lokalhyra
* Effektabonnemang från Fortum
* Massa kunnande om Linux och nätverk för att sätta upp allt

Om du inte tar ut lön och kan du kan få in kunder som tar några hela serverskåp så skulle du kunna starta upp med en mindre anläggning.

Detta är inte omöjligt! Dock så gäller det att ha bra försäljning och kundtillströmning.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Alternativet är att du börjar med att hyra in dig hos någon annan. Då får du känna på detta och skaffa lite kunder innan du tar steget.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Saken är, speciellt här i Stockholm, är det finns många serverhallar. Konkurrensen är hård och kunderna är kräsna. Man måste ha allt från början.

Nu vet jag inte vart du bor, men letar man lite så går det hitta gamla serverhallar här i Stockholm. Fastighetsägarna vet oftast inte vad de ska göra med dem så det går att få dem billigt. Alternativet är du får allt gratis om du kommer och hämtar allt.

Oftast finns det redan UPS och kyla installerat, dock så brukar batterierna vara borta eller i dåligt skick. Byta batterier kostar 40.000 - 60.000 beroende på hur många du behöver införskaffa.

Om du lyckas att hitta en gammal hall så behöver du nog 100.000 - 150.000kr för att fixa till allt som behövs till hallen. Har du riktigt tur så behövs inte mycket jobb eller pengar.

* 1 Gbit Internetaccess kostar cirka 5000 kr/mån
* 2 Stycken Linux routrar 15.000 kr (vanliga servrar)
* 2 Stycken gigabit switchar 10.000 kr
* Några serverskåp, finns att hitta gratis, alternativt Deltaco. Rittal är bra med något dyrare. 20.000 kr+
* Lokalhyra
* Effektabonnemang från Fortum
* Massa kunnande om Linux och nätverk för att sätta upp allt

Om du inte tar ut lön och kan du kan få in kunder som tar några hela serverskåp så skulle du kunna starta upp med en mindre anläggning.

Detta är inte omöjligt! Dock så gäller det att ha bra försäljning och kundtillströmning.

Nu vet jag inte hur långt man ska dra det. Men om jag hade varit ansvarig för driften hade jag velat ha färdigpaketerade routrar t ex med 24/7-avtal om någonting händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Nu vet jag inte hur långt man ska dra det. Men om jag hade varit ansvarig för driften hade jag velat ha färdigpaketerade routrar t ex med 24/7-avtal om någonting händer.

Saken är att man måste börja någonstans. När kunderna är tillräckligt många och pengarna rullar in så kan man införskaffa bättre prylar. Till dess kommer Linux routrarna att leverera bra och stabil prestanda.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Saken är att man måste börja någonstans. När kunderna är tillräckligt många och pengarna rullar in så kan man införskaffa bättre prylar. Till dess kommer Linux routrarna att leverera bra och stabil prestanda.

Där håller jag med dig. Men kanske är Co-loc något att börja med.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar, jag har lärt mig lite nya saker. Ni får gärna skicka länkar med tutorials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Tack för alla svar, jag har lärt mig lite nya saker. Ni får gärna skicka länkar med tutorials.

Tutorials på vad?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Varför just en serverhall. Det låter väldigt avancerat med tanke på att du inte har någon erfarenhet.

Enklast vore nog att anlita Coromatic för att bygga allt.
http://coromatic.se/download/case/autoliv/
http://coromatic.se/

Du har flertalet standarder och krav som ska uppfyllas.

Vill du starta någon slags verksamhet, varför inte hyra in dig i en serverhall och racka upp ett par VMware/HyperV-hostar och hyr ut.
Men även här så är konkurrensen hård från redan stora aktörer. Dom har även möjlighet att hålla ett relativt lågt pris med bra hårdvara/infrastruktur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Tack för svar.

@Hotfuzz08: Jag driver en porrsida på en amerikans server.

Får man fråga vilken sida? Nyfiken. Skicka gärna ett PM om du inte får skriva det i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Tutorials på vad?

Hur man fördelar nätverkstrafik till olika servers, allt man kan lära sig om Linux med mera som man behöver.

@solemn: Nej tyvärr

Permalänk
Medlem

Ta inte mitt inlägg allt för negativt, men jag blir mörkrädd när jag läser tråden.

Jag vill avråda dig från att genomföra detta projekt i den omfattning som du tänkt dig. Börja med en lägre nivå och labba hemma först i ett år eller två. Men sälj för guds skull inte något till några kunder innan du ens är säker på att det är driftsäkert och du kan alla dina system innan och utan till.

Skulle du vilja göra det seriöst så dra ihop några vänner att genomföra detta med, så ni alla kan ta ett område var. Då syftar jag på folk som är seniorer inom sitt område, annars kommer allt att skita sig.

Att du ens frågar efter tutorials visar att du inte är redo för detta. Alla vi som jobbar med IT vet vilket jobb det är att drifta och underhålla ett datacenter. För att inte ens snacka om vad det krävs för att drifta en serverhall.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hur man fördelar nätverkstrafik till olika servers, allt man kan lära sig om Linux med mera som man behöver.

@solemn: Nej tyvärr

Tutorials till det ? Det du frågar om är ju snarare minst ett par olika hela högskoleutbildningar, typ 8-10 år heltidsstudier så du får svårt att hitta nån "tutorial" för det, tutorials kan man hitta för ett litet specifikt problem men inte "allt man kan lära sig om linux" det är ju ett gigantiskt område.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Tack för alla svar, jag har lärt mig lite nya saker. Ni får gärna skicka länkar med tutorials.

Här kommer en "tutorial" för ett datacenter (så du vet lite vad du ska köpa :

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Oj. Kanske bättre om jag bara kör mina egna hemsidor i början och försöker skapa en inkomst där. Vad kan ni rekommendera att man köper för server och internet som man ska hosta hemma, har mellan 10-15 tusen besökare varje vecka på min sida.

Permalänk
Medlem

Vad som helst med hyfsad prestanda. Du måste kunna ta reda på detta själv så att du lär dig, läs på.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallabaz:

300 000:- ?
UPS? Reservkraft? Skalskydd?

Var nog lite otydlig, i min värld så är man smått sinnessjuk om man bygger en datahall från scratch idag. Naturligtvis beror det på var man bor, men i de större städerna finns det redan existerande datahallar som gapar tomma och hyra några rack där är det bästa man kan göra, oavsett om man är enmansbolag eller har 500 anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Var nog lite otydlig, i min värld så är man smått sinnessjuk om man bygger en datahall från scratch idag. Naturligtvis beror det på var man bor, men i de större städerna finns det redan existerande datahallar som gapar tomma och hyra några rack där är det bästa man kan göra, oavsett om man är enmansbolag eller har 500 anställda.

Firman jag jobbar för gjorde det. Anledningen var att inga hallar där vi kunde hyra in oss kunde erbjuda så många olika anslutningsmöjligheter som vi behöver (telefoni).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tutorials till det ? Det du frågar om är ju snarare minst ett par olika hela högskoleutbildningar, typ 8-10 år heltidsstudier så du får svårt att hitta nån "tutorial" för det, tutorials kan man hitta för ett litet specifikt problem men inte "allt man kan lära sig om linux" det är ju ett gigantiskt område.

Haha, ja om det ska kombineras med övrigt irrelevant högskolefluff så lär det ta 8-10 år ja

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallabaz:

Firman jag jobbar för gjorde det. Anledningen var att inga hallar där vi kunde hyra in oss kunde erbjuda så många olika anslutningsmöjligheter som vi behöver (telefoni).

Som sagt, mindre städer har ju inte lika bra connectivitet även om hallarna kan vara bra, var man Telecity, Interxion etc. så har dessa runt hundra olika operatörer, då pratar vi inte bara "internet" utan även telefoni, våglängd, sdh, parabol, you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Här kommer en "tutorial" för ett datacenter (så du vet lite vad du ska köpa )
https://youtu.be/zRwPSFpLX8I

Azure har ett mer modernt sätt att bygga data center på.