Permalänk
Medlem

Hallå,

Någon som vet om det går att installera en TS3 server och köra på en rPI 2?

Gärna på ett lätt sätt också då jag har en tendens att ge upp så fort någon inte funkar som jag vill
Helst utan emulator

(nybörjare med Linux)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hallå,

Någon som vet om det går att installera en TS3 server och köra på en rPI 2?

Gärna på ett lätt sätt också då jag har en tendens att ge upp så fort någon inte funkar som jag vill
Helst utan emulator

(nybörjare med Linux)

Det finns varken TS3 eller Ventrilo till Pi men Mumble fungerar riktigt bra och är lätt att installera. Finns gott om guider om du söker runt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Har flyttat så har inte längre min stationära dator i samma rum som min tv, vilket innebär att jag inte längre kan sitta och surfa och kolla film vid tv:n.

Har då funderat på att köpa en Raspberry Pi 2 som jag vill kunna kolla film på, YouTube, samt surfa. Tanken är att ha en extern hårddisk inkopplad där all film ligger. Men är öppen för lösningen att streama från min primära dator (trådad anslutning isåfall)

Har lite frågor

1. Klarar Pi 2 av att spela upp stora HD-filmer? I princip allt jag kollar på är 1080p på minst 8 Gig, men kan ta sig uppåt 20 - 24 Gig. Är främst från de populäraste releasegrupperna (Tänk SPARKS). Vet inte vad bit-raten är tyvärr, och antar att det skiljer sig från release till release.

2. Samma som fråga 1 fast gällande anime. Har läst att vissa har haft lite småproblem med att spela upp anime-serier via OpenElec. Kanske är de olika typerna av undertexter som krånglar?

2. OpenElec verkar vara det bästa alternativet, men då är frågan. Om jag kör på OpenElec, kan jag kolla på Youtube eller surfa? Går det att göra två olika OS så man kan välja vid uppstart? Typ OpenElec + ett annat där man kan surfa.

3. Hur stor SD-kort är nödvändigt?

4. Fungerar det bra att streama från en annan dator?

All hjälp uppskattas

Permalänk

@Isakksson:

1. Den klarar alla 1080p jag har testat utan problem

2. Jag kör OSMC och där finns en youtube-plugin som fixar det (finns garanterat till openelec också). Rekommenderar även appen Yatse som fjärrkontroll. Du kan t.ex. öppna ett youtube-klipp på telefonen och dela det så det spelas upp direkt på pien.

Edit: Surfa kan jag nog inte göra. Men om du installerar raspbian och sedan någon kodi-variant efteråt så kan du nog starta upp i raspbian och sen starta kodi därifrån. Annars kan du ha två minneskort

3. Tror man kan klara sig med 4gb men jag kör med ett 8gb (klass 10)

4. Det fungerar utmärkt. Dela ut en mapp på nätverket och kom åt det genom Samba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Har flyttat så har inte längre min stationära dator i samma rum som min tv, vilket innebär att jag inte längre kan sitta och surfa och kolla film vid tv:n.

Har då funderat på att köpa en Raspberry Pi 2 som jag vill kunna kolla film på, YouTube, samt surfa. Tanken är att ha en extern hårddisk inkopplad där all film ligger. Men är öppen för lösningen att streama från min primära dator (trådad anslutning isåfall)

Har lite frågor

1. Klarar Pi 2 av att spela upp stora HD-filmer? I princip allt jag kollar på är 1080p på minst 8 Gig, men kan ta sig uppåt 20 - 24 Gig. Är främst från de populäraste releasegrupperna (Tänk SPARKS). Vet inte vad bit-raten är tyvärr, och antar att det skiljer sig från release till release.

2. Samma som fråga 1 fast gällande anime. Har läst att vissa har haft lite småproblem med att spela upp anime-serier via OpenElec. Kanske är de olika typerna av undertexter som krånglar?

2. OpenElec verkar vara det bästa alternativet, men då är frågan. Om jag kör på OpenElec, kan jag kolla på Youtube eller surfa? Går det att göra två olika OS så man kan välja vid uppstart? Typ OpenElec + ett annat där man kan surfa.

3. Hur stor SD-kort är nödvändigt?

4. Fungerar det bra att streama från en annan dator?

All hjälp uppskattas

Det ska enligt Sam Nazarko (som ligger bakom OSMC) komma en webläsare i september, OpenELEC ryktas också komma med en senare.
Annars går det att installera 2 eller flera operativsystem på samma sdkort mha Berryboot.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av martin303:

@Isakksson:

1. Den klarar alla 1080p jag har testat utan problem

2. Jag kör OSMC och där finns en youtube-plugin som fixar det (finns garanterat till openelec också). Rekommenderar även appen Yatse som fjärrkontroll. Du kan t.ex. öppna ett youtube-klipp på telefonen och dela det så det spelas upp direkt på pien.

Edit: Surfa kan jag nog inte göra. Men om du installerar raspbian och sedan någon kodi-variant efteråt så kan du nog starta upp i raspbian och sen starta kodi därifrån. Annars kan du ha två minneskort

3. Tror man kan klara sig med 4gb men jag kör med ett 8gb (klass 10)

4. Det fungerar utmärkt. Dela ut en mapp på nätverket och kom åt det genom Samba

Skrivet av MatteN:

Det ska enligt Sam Nazarko (som ligger bakom OSMC) komma en webläsare i september, OpenELEC ryktas också komma med en senare.
Annars går det att installera 2 eller flera operativsystem på samma sdkort mha Berryboot.

Tack så mycket för hjälpen Skall försöka beställa en nu till helgen.

Permalänk
Medlem

Hej tänkte fråga om de är någon som kör plex server på sin? Ja tänkte testa köra plex server och dela ut mitt media jag har på en synology nas. För den klarat inte av transcoding. Borde inte detta funka? Även med fs2rar eller va de heter för att kunna spela upp rarfiles i plex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hallå,

Någon som vet om det går att installera en TS3 server och köra på en rPI 2?

Gärna på ett lätt sätt också då jag har en tendens att ge upp så fort någon inte funkar som jag vill
Helst utan emulator

(nybörjare med Linux)

TS3 eller Ventrilo fungerar inte eftersom Raspberry Pi är ARM-baserad - ej Intel x86.

Om du är nybörjare på Linux får du inte ge upp för fort, det tar tid att lära sig och man måste vara envis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett problem med min rpi2. Jag har en strömadapter på 2.1A och först provade jag en microusb-kabel och då kom det upp regnbågsrutan i högra hörnet. Sen provade jag en annan kabel och då försvann den. Så strömproblem trodde jag först men det verkar det uppenbarligen inte vara. Men problemet jag har är att jag har kört in OSCM på ett sdkort och ska köra kodi. Men när jag startar upp Raspberryn så dör wifi i huset. Stänger jag av strömmen till raspberryn hoppar wifi tillbaka. Kör endast trådat från raspberryn till min router. Nån som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Jag får också fått denna regnbågsrutan rutan titt som tätt efter senaste update:n av OSMC, de förekommer oftast om jag scrollar för fort i menyerna men då kör jag också med en Iphone laddare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på ett bra startpaket för Raspberry Pi 2 Model B?

Detta är väl det som behövs:
* Själva kortet (Raspberry Pi 2 Model B)
* Case/Pibow
* Strömadapter/USB
* SD-kort
* Ev. WiFi-Dongle

Skärm, keyboard och mus har jag.

Case/Pibow är samma sak.
Permalänk
Medlem

@nnix:
Case och Pibow är ju samma sak
Men annars ser allt fint ut för ett "startpaket". Glöm inte HDMI kabeln

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Raspberry Pi 2 Model B + tillbehör för några dager sen med ett 32GB minneskort.
Kom på hur längesen det var man satt vid linux
Slängde in Ubuntu mate först för att testa lite,
men ska nog lägga in OSMC o köra den som en media box.
Får se vad som händer, men kul är den iaf ^^
Måsts bara lära mig linux så pass att jag känner mig "bekväm".

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

@Snövit: Tack för påpekandet, har redigerat mitt inlägg så det står Case/Pibow

Ledsen om min fråga var otydlig. Jag undrade om någon har tips på varifrån man kan köpa maskinen samt tillbehör.

Ska man beställa från deras egen webshop i Storbritannien eller går det att plocka ihop alla delar från någon leverantör i Sverige till ok priser? Jag är lite osäker på vilka Pibows som är bra att satsa på.

Permalänk
Medlem

@nnix:
Jaha
Jag körde allt förutom minneskortet från Ebay. Visst tar det lång tid innan man får grejerna, men sedan tjänade jag omkring 300kr
Köpte dock ingen pibow utan en "standard" svart case.
Jag tror nästan det blir billigare om du använder dig av svenska butiker än deras officiella butik. (vet inte riktigt hur det är med tullavgifter etc.)
Om du inte har bråttom så rekommenderar jag Ebay

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit: Kan du länka vart du beställde ifrån? Tycker inte det är sån enorm skillnad när jag kikar.

Permalänk
Medlem

@tudz:

Här är de exakta objekten som jag köpte från Ebay.
Dock så har priserna ändrats lite.

Priserna utskrivna här är vad jag betalade före prisändringen på det aktuella objektet.

Black case (+Heatsink som jag inte visste om) 28,66 SEK
2paket med 3st Heatsinks vardera 10,45 SEK
USB kabel med strömbrytare 15,57 SEK
Nätadapter 16,27 SEK
Raspberry Pi 2 318,55 SEK

Det blir en totalsumma på 389,50 SEK
(Mindre än vad bara en Raspberry Pi 2 kostar i Sverige! )

Ebay inköpslista

Dessa är priserna på liknande saker fast från M.nu [Endast som enkel jämförelse]
Identiska objekt finns inte, då har jag tagit ett objekt med samma funktion, fast det billigaste priset.

Black case 109 SEK
Heatsink 39 SEK
USB kabel UTAN strömbrytare 25 SEK
Nätadapter 89 SEK
Raspberry Pi 2 395 SEK

Det blir en totalsumma på 657 SEK

M.nu inköplista

Prisskillnaden mellan dessa två "paket" blir alltså 267,50 SEK. Sedan får man självklart räkna in de olika faktorerna som kvalite, frakttider etc.
Jag har alltid köpt nätadaptrar från Ebay.com och ingen har någonsin börjat brinna, fått spikar, spänningsfall eller liknande. Det enda jag inte köpte från Ebay var minneskortet, då jag känner att det är en komponent jag hellre köper ifrån Sverige, just ifall något skulle hända.
All annan kringutrustning som HDMI-kabel, tangentbord & mus hade jag redan hemma. Men en HDMI-kabel kan du nog hitta för under en guldpeng på Ebay oxå.
Självklart kan du få ner priserna genom att handla från flera svenska butiker, och inte allt från en och samma. Utan listan som jag gjorde från M.nu är återigen så att man ska få en snabb överblick.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit: Tack! Har länge velat ha en Raspberry, men priset med tillbehör har alltid svidit lite. Slutpriset blev runt 470kr eftersom jag slängde med Wi-Fi adapter och SD-kort också. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

@tudz: varsågod!
Jo, det var lite så jag tänkte oxå, sen slängde jag ett öga på Ebay efter grejerna och jämförde

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Vilket OS rekommenderas för en PI2 som ska vara media center? Kommer huvudsakligen spela filmer/serier från en plex-server.

Permalänk
Medlem

@tudz
OpenELEC eller OSMC
Är dock osäker på hur dessa sammarbetar med plex-server.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Finns addons till Kodi för att lösa den delen. Har även läst lite om RasPlex men har hört talas om prestandaproblem.

Något starkt argument för den ena eller andra när det gäller OpenELEC vs OSMC?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska köpa en raspberry pi 2 för ca 600kr, nexxt pc stick 1600kr som ännu inte kommit ut eller vivoPC 2000kr.
Ska användas genom att se film, tv3 play, netflix.

Kommer jag kunna koppla in en extern disk till raspberryn och från min stationära dator skicka över filmer till den disken?
Finns Wifi på raspberryn?

Vill få ut så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt:) Vad är bästa valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Vilket OS rekommenderas för en PI2 som ska vara media center? Kommer huvudsakligen spela filmer/serier från en plex-server.

Har du redan en Plex-server så är det lika bra du kör Rasplex på din RPI.

Det ihop med en RemotePi board som Rasplex redan har stöd för out of the box.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jussit:

Jag vet inte om jag ska köpa en raspberry pi 2 för ca 600kr, nexxt pc stick 1600kr som ännu inte kommit ut eller vivoPC 2000kr.
Ska användas genom att se film, tv3 play, netflix.

Kommer jag kunna koppla in en extern disk till raspberryn och från min stationära dator skicka över filmer till den disken?
Finns Wifi på raspberryn?

Vill få ut så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt:) Vad är bästa valet?

Jag hade nog tittat på VivoPC. Du får 500gb med den och den duger bra till lätt arbete dvs lite Word och Excel. Tror Pi kan få problem med tv3 play och sånt.

Permalänk
Medlem

@tudz
Jag upplever att OSMC har lite mer små lagg i menyerna och bläddrar man för fort så kan det hända att system bootar om, men det kanske bara är jag som har råka ut får de samt några knappar funkar inte "out-of-the-box" men det kanske bara är en enkel inställning.

Överlag är det inga problem att spelar upp en filmer allt flyter på kalas med båda OSn.

@jussit
1) Jag skulle byggt en sån här HTPC den gör de den ska och är tyst.
Tror heller inte pin kan spela från netflix men svt, tv3, osv funkar hyffast.
2) Ja det är är möjligt att koppla en extern disk till Rpin, men varför inte koppla extern disk till datorn och lägga filmerna där och sen koppla in disken till pin? (eller missförstod jag din fråga?)
3) Nej pin har ingen in bygge wifi, det får du köpa en usb dongel för.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@zin105
Jag upplever att OSMC har lite mer små lagg i menyerna och bläddrar man för fort så kan det hända att system bootar om,

Rätt vanligt om strömförsörjningen är för klen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hejsan Jag har problem med att installera windows 10 på min pi 2 någon som vet vad det är för fel när jag inte kan använda mig utav powershell för inställningarna??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@zin105:

Här är de exakta objekten som jag köpte från Ebay.
Dock så har priserna ändrats lite.

Priserna utskrivna här är vad jag betalade före prisändringen på det aktuella objektet.

Black case (+Heatsink som jag inte visste om) 28,66 SEK
2paket med 3st Heatsinks vardera 10,45 SEK
USB kabel med strömbrytare 15,57 SEK
Nätadapter 16,27 SEK
Raspberry Pi 2 318,55 SEK

Det blir en totalsumma på 389,50 SEK
(Mindre än vad bara en Raspberry Pi 2 kostar i Sverige! )

Ebay inköpslista

Dessa är priserna på liknande saker fast från M.nu [Endast som enkel jämförelse]
Identiska objekt finns inte, då har jag tagit ett objekt med samma funktion, fast det billigaste priset.

Black case 109 SEK
Heatsink 39 SEK
USB kabel UTAN strömbrytare 25 SEK
Nätadapter 89 SEK
Raspberry Pi 2 395 SEK

Det blir en totalsumma på 657 SEK

M.nu inköplista

Prisskillnaden mellan dessa två "paket" blir alltså 267,50 SEK. Sedan får man självklart räkna in de olika faktorerna som kvalite, frakttider etc.
Jag har alltid köpt nätadaptrar från Ebay.com och ingen har någonsin börjat brinna, fått spikar, spänningsfall eller liknande. Det enda jag inte köpte från Ebay var minneskortet, då jag känner att det är en komponent jag hellre köper ifrån Sverige, just ifall något skulle hända.
All annan kringutrustning som HDMI-kabel, tangentbord & mus hade jag redan hemma. Men en HDMI-kabel kan du nog hitta för under en guldpeng på Ebay oxå.
Självklart kan du få ner priserna genom att handla från flera svenska butiker, och inte allt från en och samma. Utan listan som jag gjorde från M.nu är återigen så att man ska få en snabb överblick.

Tack för listan, ska absolut kika på detta. Men vad innebär det att Raspberry-brädan kommer från "Element14.com" - är det inte original assembly utan någon organisation som snickrat ihop den?

Permalänk
Medlem

@nnix:
NP
Som jag har förstått det så finns det två st "tillverkare" av den. Jag tror att arbetet har delegerats till två olika fabriker.
Element14 och RS made in UK.
Så vitt jag vet så är det inga skillnader på dem förutom möjligen någon liten "obetydlig" komponent, men det är inte olika versioner eller något sånt som man behöver oroa sig för.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow