G.Skill bryter 4 GHz med DDR4-minnen för Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

G.Skill bryter 4 GHz med DDR4-minnen för Intel Skylake

Lagom till lanseringen av Intel Skylake presenterar G.Skill två nya serier DDR4-minnen, där de mest extrema modulerna ska klara av rekordhöga 4 000 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha en lite djupare förklaring kring hur timing vs frekvens påverkar prestandan, och en jämförelse med DDR3. Känner att jag har en ganska stor kunskapslucka där, förmodligen finns det fler som känner samma sak

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle gärna vilja ha en lite djupare förklaring kring hur timing vs frekvens påverkar prestandan, och en jämförelse med DDR3. Känner att jag har en ganska stor kunskapslucka där, förmodligen finns det fler som känner samma sak

Egentligen påverkar det prestandan väldigt lite då det redan går väldigt fort. Förutom då i särskilda applikationer.

Generellt sett så är det ju så att frekvensen ökar bandbredden, dvs hur mycket data du kan skriva på sekund. Har du exemeplvis en iGPU som skickar massa texturer kan detta påverka prestandan. Det kan också vara viktigt om du jobbar med stora dokument där det helt enkelt är mängden data som är intressant. Kopiera data i minnet går snabbare exempelvis.

Timing påverkar mer hur snabbt man kan få en enskild bit. Det kan vara lite intressant när man jobbar med andra stora projekt som ligger i minnet, exempelvis då program exekverar eller om man har en massa kod i minnet. Ska man alltså plocka ut några miljoner enskilda filer ur minnet och man är några ns snabbare kan man ju spara någon sekund

Generellt sett är alltså minnen VÄLDIGT snabba och det är mest i speciallfall man kommer se skillnad på ett snabbt minne och ett normal minne. Det kan också vara relevant vid överklockning då det kan påverka minnesfrekvensen, då blir det kul att ha ett minne som kan köra fort (men det är väl också ett specialfall)

Är det djupt nog?

Permalänk

Trident Z såg riktigt stilrena och söta ut, men lär väl bli svindyra och hästlängder ifrån prisvärda

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

öhmm minst mellan 5000-10.000kr för dessa minnen vågar jag tro när man ser vad dom andra ddr4 minnen i 3400mhz kostar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Egentligen påverkar det prestandan väldigt lite då det redan går väldigt fort. Förutom då i särskilda applikationer.

Generellt sett så är det ju så att frekvensen ökar bandbredden, dvs hur mycket data du kan skriva på sekund. Har du exemeplvis en iGPU som skickar massa texturer kan detta påverka prestandan. Det kan också vara viktigt om du jobbar med stora dokument där det helt enkelt är mängden data som är intressant. Kopiera data i minnet går snabbare exempelvis.

Timing påverkar mer hur snabbt man kan få en enskild bit. Det kan vara lite intressant när man jobbar med andra stora projekt som ligger i minnet, exempelvis då program exekverar eller om man har en massa kod i minnet. Ska man alltså plocka ut några miljoner enskilda filer ur minnet och man är några ns snabbare kan man ju spara någon sekund

Generellt sett är alltså minnen VÄLDIGT snabba och det är mest i speciallfall man kommer se skillnad på ett snabbt minne och ett normal minne. Det kan också vara relevant vid överklockning då det kan påverka minnesfrekvensen, då blir det kul att ha ett minne som kan köra fort (men det är väl också ett specialfall)

Är det djupt nog?

En bit på vägen i alla fall

Påverkar inte timings också bandbredden?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Känns som det var igår man satt och jublade över att man klarat 400 Mhz...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Grejen är att ju snabbare minnen blir desto högre latency får man för att kunna uppnå dom ..

Men den stora fördelen med ddr4 är ju helt klart strömförbrukningen. Mindre värme och ström = stor fördel för överklockare och bärbara/strömsnåla datorer

Permalänk
Medlem

Jag har fått uppfattningen att hastigheten på minnen är lite av underordnad betydelse.

Eller är det något jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Grejen är att ju snabbare minnen blir desto högre latency får man för att kunna uppnå dom ..

Men den stora fördelen med ddr4 är ju helt klart strömförbrukningen. Mindre värme och ström = stor fördel för överklockare och bärbara/strömsnåla datorer

Något man inte ska förväxla dock är latens mätt i cykler och latens mätt i tid. Även om latensen ökar sett till antalet cykler så ökar ju frekvensen också antalet cykler per tidsenhet. Så latensen kan vara relativt konstant mätt i tid även vid kraftiga överklockningar.
I detta fallet verkar ju ett par av latenserna öka även i tid mätt, men man ska inte ta det för givet.

Permalänk
Medlem

Det spelar knappt någon roll att vinsten med hastigheten är försumbar när minnet är så fräsigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det spelar knappt någon roll att vinsten med hastigheten är försumbar när minnet är så fräsigt.

Med det utseendet lättar jag gärna på plånboken oavsett (den ändå marginella) prestandan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan CPU'n klara av att hantera den extra bandbredden detta medför? Om jag bara plockar lite siffror ur luften som exempel, säg att minnet klarar av 50 GB/s, medan CPU'n kanske maxar ut på 35 GB/s. Blir det isåfall då helt meningslöst med den höga frekvensen?

Någon som faktiskt har riktiga siffror på detta förresten? Vore intressant att se.

Fast man får väl ändå anta att de som producerar minneskapslar har tänkt på detta. För ingen skulle väl sätta onödigt höga specar på saker och ting bara för att sälja mera produkter...

Permalänk
Medlem

Då är det bara att hoppas på att man får en processor som har en bra minneskontroller. Min 5820k tex klarar inte av högre frekvenser än 2666 MHz, kör jag minnena i 2666 MHz kan jag inte klocka processorn över 4300 MHz. Dock är 5820k känd för värdelös minneskontroller!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag skiter i hastighet. Men gud vilka vackra minnen!!! Stilrena men ändå lite extra. Fixa det till ddr3 så har ni ett säker köpare !!

Permalänk
Medlem

1fps extra i spel HYPE

Permalänk
Medlem

hoppas cpuer med de mest kraftfulla Igpun får stöd för ddr4+ att minneskontrollen klarar av mycket höga frekvenser.. Men quad channel är något som borde göra störst skillnad på igpu sidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Då är det bara att hoppas på att man får en processor som har en bra minneskontroller. Min 5820k tex klarar inte av högre frekvenser än 2666 MHz, kör jag minnena i 2666 MHz kan jag inte klocka processorn över 4300 MHz. Dock är 5820k känd för värdelös minneskontroller!

nu är det ju skillnad mellan haswell-e socket 2011 v3 och skylakes socket 1151 där kommer minnes kontrollern vara starkare

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

En bit på vägen i alla fall

Påverkar inte timings också bandbredden?

Jo, till viss del. Då timingsen mäts i antal clockcykler så får du ju en relation mellan dem.
1/frekvens * timing = tid till svar, ish

Tycker du att det är intressant kan du titta på Wikipedias artikel, jag tyckte den såg ut att vara helt OK!
https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nu är det ju skillnad mellan haswell-e socket 2011 v3 och skylakes socket 1151 där kommer minnes kontrollern vara starkare

Trevligt om det är sant, vart har du läst detta? Jag har aldrig hört talas om det.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Trident Z var väldigt snygga!
Sen blir jag inte förvånad över att det är G.skill som bryter 4GHz först!

Permalänk
Medlem

Alltid kul med höga siffror, men det har ju aldrig spelat någon roll för prestandan över lag.
Kanske det kommer att ändras?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nytt jumborekord i prestandavinst/krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle gärna vilja ha en lite djupare förklaring kring hur timing vs frekvens påverkar prestandan, och en jämförelse med DDR3. Känner att jag har en ganska stor kunskapslucka där, förmodligen finns det fler som känner samma sak

En bra start

http://www.anandtech.com/show/8959/ddr4-haswell-e-scaling-rev...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på den här stickan? Känns orimligt billigt med 3200MHz och CL14 när Dominator serien har lägre specs och kostar det dubbla? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/218046-corsai...
Något jag missat med DDR4?

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Avstängd

Undrar hur stor skillnad det blir i GPU prestanda när man kör med en integrerad GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Trevligt om det är sant, vart har du läst detta? Jag har aldrig hört talas om det.

låt oss se nu haswells teknik nu, mot skylake har hel uppsättning av ny teknik allså helt ny microarchitecture *

och sedan kan det vara så att socket 2011 v3 på haswell-e har svårare minnes kontroller,än modekort med socket 1150 med haswell processor möjligt att den är starkare

http://wccftech.com/intel-skylake-2015-platform-details-revea...

samma visa med gamla socket 1155 när sandy bridge 2600K kom hade den klen minnes kontroller, sedan kom ivy bridge med samma socket fast bättre minnes kontroller. man kunde givitvis ha snabbare minnen eller kunna klocka högre

Kvickstick

att din processor beter sig vid viss klock är skumt den borde orka snabbare minnen än 2666mhz eller hur ?

jag sitter på socket 2011 med en 4820K Ivy bridge-e och 16Gb G-skill 2133mhz men jag har aldrig lyckas boota 2400mhz med dom så det verkar vara att den har kass minnes kontroller.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

att G.skill ligger helt i framkant för entusiaster gällande RAM, är något dom om och om igen bevisar

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

@fille044: Felet är att de är klockade i 2400MHz, inte 3200. Det står fel i titeln, alltså.