Vad tjänar mest att vara på SSD?

Permalänk

Vad tjänar mest att vara på SSD?

Jag undrar vilka program och spel det gör mest skillnad på att ha på ssd?

Jag spelar, ser på film och en del nyttoprogram men inte mycket. Skulle det bli mycket sämre om jag installerade Steam och Origin på en av mina sata-diskar?

Tror jag ska lägga Fifa på en sata iallafall för det blev ingen större skillnad...samma med Lego Batman.
Någon som har tips för detta?

Jag har bara en 120Gb Intel SSD och just nu ligger endast operativsystemet samt KODI (XBMC) som jag istallerat och då finns det ju inte hur mycket annan plats som helst så jag vill veta lite vad man ska tänka på när man installerar olika program och spel

Permalänk
Hedersmedlem

Operativsystem är nummer ett, och sedan lite vad du vill. Jag tycker det känns som slöseri att installera spel på den, det enda du uppnår är snabbare laddtider. Det jag har på min SSD för tillfället är webbläsare och det är helt underbart när man sparar alla flikar från föregående session.

Kör "nyttoprogrammen" du har och använder mest på SSDn tycker jag.

Alla diskar är för övrigt sata-diskar utom typ Intels 750-serie men hade du haft en sån hade du vetat om det

Permalänk

Steam och Origin då?

Något jag är lite irriterad på är ju t ex när man säkerhetskopierar en iphone så är det automatiskt på c: även om ITunes är installerat på en annan disk.

Men spel med mycket laddningstider är alltså bra att ha på ssdn t ex Batman Arkham-serien eller Skyrim då det är laddningstider mellan varje rum?

Hur är det med mmorpg t ex Final fantasy XIV?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag vet inget om Final Fantasy men laddningstider är det enda du kommer att tjäna. Det är så klart individuellt hur mycket man stör sig på dom men spel känns som något av det sista jag skulle lagt på SSD:n personligen. Sen finns det andra som tycker tvärt om.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga operativsystemet, spel och webbläsare på SSD. Spelen ligger mest där för att jag ska lura mig själv att det skall gå fortare och att jag får ett övertag gentemot andra när jag spelar online. Men det sitter väl mest i huvudet antar jag:P.

Permalänk
Medlem

SSD Det du använder dagligen/ofta operativsystem, spel, program, du får fundera själv vad du tycker är värt att lägga på SSD'n det är ju helt upp till vad du använder, vad du prioriterar och även utrymmes mässigt.
Inte SSD Backup, Lagring, Större filer / filmer, musik

Permalänk
Medlem

Diverse MMO

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara SSD i min dator, så allt hamnar på dom ;P

Men annars skulle jag installera OS som prio 1 och prio 2 spel med långa laddningstider och sen prio 3 diverse program.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

OS spel program, thats it

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag undrar vilka program och spel det gör mest skillnad på att ha på ssd?

Jag spelar, ser på film och en del nyttoprogram men inte mycket. Skulle det bli mycket sämre om jag installerade Steam och Origin på en av mina sata-diskar?

Tror jag ska lägga Fifa på en sata iallafall för det blev ingen större skillnad...samma med Lego Batman.
Någon som har tips för detta?

Jag har bara en 120Gb Intel SSD och just nu ligger endast operativsystemet samt KODI (XBMC) som jag istallerat och då finns det ju inte hur mycket annan plats som helst så jag vill veta lite vad man ska tänka på när man installerar olika program och spel

allt utom saker som ska lagras i princip, själv kör jag enbart SSD + Extern som används för lagring

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

OS, kritiska program samt drivrutiner. En trevlig sak att göra är att sätta alla program som man startar "vanligt" på SSD'n och sedan har spel på en HDD. Det gör att, om inställningarna är där, hårddisken stänger av sig när man inte spelar. Det är viktigt däremot att inte ett enda program använder den för att den ska kunna gå i vila så då får man ha allt utom t.ex. spel och vissa program på den.

Spel anser jag att det inte lönt är lönt att ha spel på SSD då endast laddningstiderna tjänar på det och det är ofta relativt lite. Vissa spel tjänar däremot rätt mycket på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

OS och program på SSD. Spel på två vanliga diskar under RAID 0.

Steamreor käkar upp utrymme så det sjunger om det och för sån masslagring så är SSDs inte lönt och ha.

Permalänk
Medlem

Har på våra fyra datorer 5 SSD:er.
Speldatorn har bara en disk och det är en 250GB EVO840. Eftersom den bara används för spel så är fler diskar onödiga. Allt som lagras på speldatorn på finns på SSD:n. Tyvärr tar spelen så stor plats att det inte känns som det är lönt att partitionera SSD, utifall Windows flippar ut (igen).
Hade från början en OCZ Arc100 120GB i den men den blev för liten, redan inom en månad.

HTPC:n har bara en OCZ Agility3 60GB för OS och mediaprogram, allt annat lagras på en 2TB HDD:n som är en spegling av NAS:en.

På kontorsdatorn, en bärbar ASUS K56cb, sitter två SSD:er. En OCZ Agility3 60GB (nr två i samlingen) och numera OCZ Arc100 120GB SSD:n.
60 gigabytaren används för OS och program medan 120gigabytaren används för allmän lagring.
Även 2,5 tums hårddiskar för oväsen, med SSD blir datorn tystare, snabbare och mer stöttålig.
Skulle bra gärna vilja köpa en ny större SSD, för att kunna montera tillbaka optiska enheten i den datorn, vars plats nu tas upp av en HDD-caddy med Arc100 disken.

Sista datorn, används i sovrummet, kallar den för nattduksbords-datorn den används för film och surf vid nanna kudde tid, den har familjens andra 250GB 840EVO SSD:n. Partitionerad till till två partitioner: 1. Linux Mint och program med Samma storlek som 60GB Agility3 och resten som en partition för allmän lagring.
Datorn (Netbooken Acer Aspire E3-112) med sin Intel Atom/HD Grapics är det processorn som flaskhalsar.
Fast återigen, en SSD är tystare, stöttåligare, svalare, strömsnålare, förutom snabbare än hårddiskar...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

OSet, utan tvekan.
Gällande spel/program så är det en smaksak och plats beroende. Är det program du sällan startar, lägg det på hårddisk. Lägger hellre program som office eller annat mög på en HDD än spelen, då spelen trots allt är betydligt större att ladda, och tjänar mer på det än office som kanske tar nån sekund extra.

Gällande Stream osv så lägger jag alltid steam "själv" på SSD (eftersom man trots allt startar den ofta) och sen har jag ett steam-bibliotek på HDD. De spel som jag spelar ofta, och som behöver ladda under spelandet lägger jag på SSDn, medan de spel som laddar in allt i förväg och inte påverkas, eller jag inte spelar ofta, kan ligga på HDD.

Ser dock ingen poäng med folk som skaffar en SSD för att inte använda den. Sen mår de inte bra att vara mer än typ 75% fulla heller, så något där emellan brukar bli bra.

Permalänk
Medlem

SSD is king! som att åka racer i stället för gå.. jag älskar när datorn bootar på typ några sec.
Nästa bygge jag göra kommer jag ha en SSD med PCIe vore så skönt...

http://www.inet.se/produkt/4305072/ssd-400gb-intel-750-pcie

Permalänk
Medlem

Har man annat än SSD numer?

Permalänk
Skrivet av Dooxy:

SSD is king! som att åka racer i stället för gå.. jag älskar när datorn bootar på typ några sec.
Nästa bygge jag göra kommer jag ha en SSD med PCIe vore så skönt...

http://www.inet.se/produkt/4305072/ssd-400gb-intel-750-pcie

Fast jag tycker inte datorn bootar på några sekunder, märker ingen större skillnad mot tidigare. Men det kanske skulle märkas om jag gick tillbaka till en gammal hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av VictoryKid:

Fast jag tycker inte datorn bootar på några sekunder, märker ingen större skillnad mot tidigare. Men det kanske skulle märkas om jag gick tillbaka till en gammal hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Windows bootar snabbare från en SSD, men beroende på vad du har för moderkort och BIOS-inställningar kan det mycket väl vara POST som tar längst tid i din boot. Så är det exempelvis i mitt fall då jag har väldigt mycket diskar och annat i datorn som gör POST långsam, plus att överklockningen gör att datorn dubbelstartar.

Med det sagt;
Intel 320 120GB - Windows 7, Office, Adobe CC, program
Corsair Force 3 2x120GB RAID0 - Steam + spel
Samsung 830 Evo 250GB - Origin, uPlay + spel
Samsung 840 Evo 500GB - Torrent, Mina Dokument, synkmappar, tempfiler etc
------------------------
4x WD Green 2TB - Lagring
4x WD Green 3TB - Lagring
2x WD Green 4TB - Lagring

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kommer det bli bättre när jag byter moderkort nu inför skylake då?

Skickades från m.sweclockers.com