Pålitligaste 250 gigarn för tillfället? [Ska köpa närmsta dagarna]

Permalänk
Medlem

Pålitligaste 250 gigarn för tillfället? [Ska köpa närmsta dagarna]

Hallå!

Ni som är uppdaterade och har koll:

1. Vilken är den mest pålitliga och prisvärda 250 gigabytarn för tillfället?

Tråkig fråga kanske, men det finns ju folk med lite längre erfarenhet här än jag...

2. Om man vill vara lite konservativ med pengarna så måste det väl vara bäst att köpa 250 gigare nu och vänta till bra köplägen för att köpa upp sig på 1 tb ssd när priset sjunker lite ytterligare och man finner bra erbjudanden?

Tack på förhand, det uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Skulle väl säga att den mest pålitliga antingen är en samsung eller intel men kört min crucial bx100 i min mac i snart 2 år och funkar prima. Köpte en till mina föräldrars laptop samt 1 till min stationära nu när den var på rea. Billig också, 899 på komplett.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waoam:

Hallå!

Ni som är uppdaterade och har koll:

1. Vilken är den mest pålitliga och prisvärda 250 gigabytarn för tillfället?

Tråkig fråga kanske, men det finns ju folk med lite längre erfarenhet här än jag...

2. Om man vill vara lite konservativ med pengarna så måste det väl vara bäst att köpa 250 gigare nu och vänta till bra köplägen för att köpa upp sig på 1 tb ssd när priset sjunker lite ytterligare och man finner bra erbjudanden?

Tack på förhand, det uppskattas verkligen!

Samsung 850 Pro

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Avstängd

samsung 850 helt klart.
är det ens en fråga du bör ställa?
850 är helt överlägsen på alla sätt för sitt pris.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

samsung 850 helt klart.
är det ens en fråga du bör ställa?
850 är helt överlägsen på alla sätt för sitt pris.

Ok, trevligt. Ja, jag har också haft på känn att det är den man ska använda sig av. Det ena jag har sett i tester är det här:
http://www.sweclockers.com/test/16138-ssd-lagring-corsair-cru...

och det är ju 840 inte 850. Det där tortyrtestet vet jag inte vad jag ska ta vad ifrån. Dessutom såg jag på Linus Tech Tips att det var några som gjort ett test där de skrivit saker på ssd:er konstant dygnet runt i 18 månader och de började bli sämre just efter så långt tid av konstant skrivande... alltså ett ganska imponerande resultat. Finns skrivet om det någonstans på nätet.

Här är det testet: http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waoam:

Ok, trevligt. Ja, jag har också haft på känn att det är den man ska använda sig av. Det ena jag har sett i tester är det här:
http://www.sweclockers.com/test/16138-ssd-lagring-corsair-cru...

och det är ju 840 inte 850. Det där tortyrtestet vet jag inte vad jag ska ta vad ifrån. Dessutom såg jag på Linus Tech Tips att det var några som gjort ett test där de skrivit saker på ssd:er konstant dygnet runt i 18 månader och de började bli sämre just efter så långt tid av konstant skrivande... alltså ett ganska imponerande resultat. Finns skrivet om det någonstans på nätet.

Här är det testet: http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead

Just därför man ska titta på nya tester från 2015, inte tester upplagda 2012.
850 har teknik som ingen annan tillverkare använder, Ännu.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Samsung 850 Pro

Mmm... relativt dyr dock :/ men kanske är värt i längden.

Skrivet av Blazin87:

850 har teknik som ingen annan tillverkare använder, Ännu.

Aha!

Hmmm... får googla skillnaden mellan 850EVO och 850PRO...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

men kört min crucial bx100 i min mac i snart 2 år

Det har du nog inte eftersom bx100 släpptes i år

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Waoam: EVO är och PRO är som på när identiska. Dock är PROs flash-chip tåligare och klarar således fler skrivningar.
Som konsument är skillnaden:
PRO: Lite snabbare, 10års garanti, dyrare.
EVO: Lite långsammare, 5års garanti, billigare.

Jag hade tagit en EVO i dagsläget (äger redan en). Just för att om 10år så kommer en 250GB SSD troligen inte vara jätteintressant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waoam:

Hallå!

Ni som är uppdaterade och har koll:

1. Vilken är den mest pålitliga och prisvärda 250 gigabytarn för tillfället?

Tråkig fråga kanske, men det finns ju folk med lite längre erfarenhet här än jag...

2. Om man vill vara lite konservativ med pengarna så måste det väl vara bäst att köpa 250 gigare nu och vänta till bra köplägen för att köpa upp sig på 1 tb ssd när priset sjunker lite ytterligare och man finner bra erbjudanden?

Tack på förhand, det uppskattas verkligen!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920 dock inte så prisvärd längre, såldes förut för 990kr på netonnet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Samsung är knappast pålitligast med tanke på alla jävla problem de haft med de tidigare modellerna. Prestanda problemen på de tidigare modellerna är fortfarande inte återgärdat. Samsung släpte ny firmware för 840 evo och sket i de tidigare modellerna. Det är riktigt synd att problemen kvarstår på 840 trots fixen de släppte för 3 månader sen. http://www.sweclockers.com/nyhet/20395-samsung-slapper-ny-fir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Waoam: EVO är och PRO är som på när identiska. Dock är PROs flash-chip tåligare och klarar således fler skrivningar.
Som konsument är skillnaden:
PRO: Lite snabbare, 10års garanti, dyrare.
EVO: Lite långsammare, 5års garanti, billigare.

Jag hade tagit en EVO i dagsläget (äger redan en). Just för att om 10år så kommer en 250GB SSD troligen inte vara jätteintressant.

Skrivet av anon185723:

Samsung är knappast pålitligast med tanke på alla jävla problem de haft med de tidigare modellerna. Prestanda problemen på 840 och tidigare modellerna är fortfarande inte återgärdat trots ny firmware.

Ja, efter att ha läst lite i den här tråden samsunghat så blir man ju lite misstänksam mot Samsung. Verkar ju dock som att problemen är begränsade till 840 non EVO och 840 EVO.

Permalänk
Inaktiv

Intel tabbade sig med 530s firmware. OCZ har extremt mycket skit i bagaget, speciellt med sina hybrider. Kingston negraderade minnen efter reviews och fick en jävla massa skit för att ha lurat sina kunder. Samsung har inte fixat problem med 840 och 830 än.

Bortser man ifrån att crucial har lite sämre prestanda än samsung, så var det ett bra tag sedan de sist tabbade sig. SSDn är mer prisvärd. Rekommenderas. http://www.inet.se/produkt/5315524/ssd-250gb-crucial-bx100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Samsung är knappast pålitligast med tanke på alla jävla problem de haft med de tidigare modellerna. Prestanda problemen på de tidigare modellerna är fortfarande inte återgärdat. Samsung släpte ny firmware för 840 evo och sket i de tidigare modellerna. Det är riktigt synd att problemen kvarstår på 840 trots fixen de släppte för 3 månader sen. http://www.sweclockers.com/nyhet/20395-samsung-slapper-ny-fir...

just därför TS ska satsa på 850 som redan föreslagits ett par gånger och inte en 840, ditt inlägg är helt meningslöst i det här syftet eftersom TS vill köpa en ny ssd och då är det en ren fact att 850 är överlägsen.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

@Waoam

Jag skulle säga att 500GB är sweetspoten nu ifall man ser till pris/GB och mängd lagringsutrymme man får, typ en 850 EVO.

Är det för mycket lagringsutrymme (kan man ha för mycket?) så är nog en BX100 á 250GB från Crucial att fundera på, väldigt fin kritik och beprövad hårdvara. Sen att den går att få för så lite som 890 pix gör den till ett bra val i dagsläget, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

just därför TS ska satsa på 850 som redan föreslagits ett par gånger och inte en 840, ditt inlägg är helt meningslöst i det här syftet eftersom TS vill köpa en ny ssd och då är det en ren fact att 850 är överlägsen.

Hur kan man veta om en disk är pålitlig? 840 Evo skulle ju vara snabb och pålitlig, hur gick det.
OZC Agility 3 skulle vara skit på den tiden. Men jag har två stycken som rullat problemfritt i 2 år.

Det här med diskar är ett lotteri! Köp en prisvärd och hoppas på det bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

just därför TS ska satsa på 850 som redan föreslagits ett par gånger och inte en 840, ditt inlägg är helt meningslöst i det här syftet eftersom TS vill köpa en ny ssd och då är det en ren fact att 850 är överlägsen.

En företag med produkter som har stora problem är knappast något man rekommenderar och kallar överlägset. Det tog över ett år innan samsung erkände problemen på 840. När man väll var drabbad så fick man en skit disk som konkurenterna körde över. Ytterligare ett år senare så är problemet kvar, detta är i från en tillverkare som du vill att ts ska lita på.

Samsung 850 kostar mera och har bättre prestanda i dag. Men när de allvarliga problem väll kommer så är Samsung kända för hålla en kvar i skiten. Bortsett i från benchmarks så är det riktigt svårt att uppleva den stora prestanda skillnaden mellan SSDER. Speciellt i vanligt datoranvändande.

Det är bättre att TS satsar på en SSD i från en pålitlig tillverkare. Speciellt när 850 inte har bäst pris/prestanda för vanligt datoranvändande.

Permalänk
Hedersmedlem

850 EVO. PRO kanske har 10 års garanti men om 10 år skulle jag ha bytt ut den en eller två gånger om ändå så känns lite irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det har du nog inte eftersom bx100 släpptes i år

My bad, var en Crucial CT240M500SSD. De ser likadana ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Waoam:

Ja, efter att ha läst lite i den här tråden samsunghat så blir man ju lite misstänksam mot Samsung. Verkar ju dock som att problemen är begränsade till 840 non EVO och 840 EVO.

840 och 840 EVO använder sig av låg litografi, TLC flash och har en väldigt aggressiv firmware som läser om och om igen alldeles för ofta. Detta i kombination gör att cellerna tappar laddning och gör det svårare att urskilja de olika nivåerna.

850 EVO och PRO använder sig av en mycket högre litografi och har även en helt annan transistor design.
Att det skulle vara samma problem med 850 är tämligen obefintllig.

Skrivet av anon185723:

Intel tabbade sig med 530s firmware. OCZ har extremt mycket skit i bagaget, speciellt med sina hybrider. Kingston negraderade minnen efter reviews och fick en jävla massa skit för att ha lurat sina kunder. Samsung har inte fixat problem med 840 och 830 än.

Bortser man ifrån att crucial har lite sämre prestanda än samsung, så var det ett bra tag sedan de sist tabbade sig. SSDn är mer prisvärd. Rekommenderas. http://www.inet.se/produkt/5315524/ssd-250gb-crucial-bx100

830 har inga problem, Troligen en av de bästa SSD:erna som kom ut på marknaden.
840 (Basic) och 840 Evo har problemen.

BX100 är inte speciellt snabba men är de absolut strömsnålaste SSD:n på marknaden, med marginal.

MX serien är troligen den enda konsument SSD:n som har powerprotection med kondensatorer som ser till att skrivningarna i RAM skrivs ner i flash vid power-failure.

Sedan skall man inte ta det för hårt på OCZ heller, de har ny kontroller (Barefoot) och ägs av toshiba som släpper helt andra enheter på andra premisser än vad OCZ gjorde förut.

ARC100 är den mest strömtörstiga enheten på marknaden av de senaste generationen SSD:er. OCZ Trion är oerhört dåligt presterande och bör undvikas ungefär som Kingston V300.

Egentligen alla Kingston SSD:er bör undvikas. Dålig prestanda, dock verkar de hålla jäkligt bra enligt flera stora ÅF i Sverige.

TL;DR:
Alla företag släpper sämre enheter då och då. Det är aldrig okej men om man bara undersöker lite så går det bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO eller Crucial BX100, 100kr skillnad, vilken är bäst/mest prisvärt ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom bra sammanfattning.
Kan tillägga att Intel 535 kan du lägga till "pesten" med Trion och V300, då den är fullständigt skit den med. Så nu har Intel fubarat sitt rykte också.

Ska se om jag kan offra lite $$$ och köpa en så att jag kan visa detaljer då jag brukar testa allt jag kan, men efter att ha testat den hos en bekant, den info man kan hitta om den på nätet och Intel specs... är den rent skit.

OT: BX100 är faktiskt en väldigt prisvärd disk. Den lär inte vinna några troféer för prestanda kung, men helt klart bra prestanda för pengarna. Jag passa på när NetOnNet rea ut dem, där de var något otroligt prisvärda. 850 EVO disk har jag själv också, och den är nästan lika snabb som Pro versionerna, samt priset är bra. Så även den ett klart bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Men har Samsung 850 EVO haft problem som 840 ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Men har Samsung 850 EVO haft problem som 840 ??

Nej.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aaaaa:

Samsung 850 EVO eller Crucial BX100, 100kr skillnad, vilken är bäst/mest prisvärt ??

Beror på vad priset är. Jag köpte mina BX100 för 700kr styck på NetonNet. Om det är 1100kr för en Evo och 1000kr för en BX100 så hade jag köpt 850 Evo. Primärt pga den långa garantin. 5år vs 3år.

Skrivet av Paddanx:

@DavidtheDoom bra sammanfattning.
Kan tillägga att Intel 535 kan du lägga till "pesten" med Trion och V300, då den är fullständigt skit den med. Så nu har Intel fubarat sitt rykte också.

Ska se om jag kan offra lite $$$ och köpa en så att jag kan visa detaljer då jag brukar testa allt jag kan, men efter att ha testat den hos en bekant, den info man kan hitta om den på nätet och Intel specs... är den rent skit.

OT: BX100 är faktiskt en väldigt prisvärd disk. Den lär inte vinna några troféer för prestanda kung, men helt klart bra prestanda för pengarna. Jag passa på när NetOnNet rea ut dem, där de var något otroligt prisvärda. 850 EVO disk har jag själv också, och den är nästan lika snabb som Pro versionerna, samt priset är bra. Så även den ett klart bra alternativ.

Har som sagt inte hunnit test mina BX100 än, men förväntar mig inte några fart monster. Frågan är om den är snabbare än MX550 som min vän har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har som sagt inte hunnit test mina BX100 än, men förväntar mig inte några fart monster. Frågan är om den är snabbare än MX550 som min vän har.

Jag har inte M550, så jag kan inte testa en sådan.

Men baserat på detta:
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Crucial-M550-256GB-vs-Cr...

Så verkar BX vara lite långsammare, men inte mycket. Notera att råa seq skriv prestandan är bättre på M550 pga 20nm skriver snabbare och man hade fler NAND kretsar på 256GB på den tiden. Men i de viktiga, dvs 4k och allmän last så är BX100 inte långt efter. Tror ärligt inte du märker skillnaden mellan de 2 utom i prestanda tester.

Dock var ju M550 också en mainstream/performance inriktad disk, så det är lite imponerande att 1 gen senare är budget disken inte långt ifrån.

Permalänk
Medlem

Ja du drifsäkraste är nog 850 pro jag brukar alltid försöka köpa det som håller länge äger både en 850 pro och en 730 som är bland dem mest driftsäkra diskarna idag.

Intel 730 har förövrigt med kondensatorer på under skalet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Köpte mig 2 stycken Crucial BX100 250GB när de hade kampanj på netonnet (betalade 699 kr per styck).

Jag är jättenöjd med prestandan. Att säga att den är långsam är inte rättvist men som vanligt beror det alltid på vad man jämför mot. Så här fick jag när jag testade den:

----------------------------------------------------------------------- CrystalDiskMark 5.0.2 x64 (C) 2007-2015 hiyohiyo Crystal Dew World : http://crystalmark.info/ ----------------------------------------------------------------------- * MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s] * KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 561.417 MB/s Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 381.526 MB/s Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 253.498 MB/s [ 61889.2 IOPS] Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 221.419 MB/s [ 54057.4 IOPS] Sequential Read (T= 1) : 527.465 MB/s Sequential Write (T= 1) : 358.347 MB/s Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 27.772 MB/s [ 6780.3 IOPS] Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 66.361 MB/s [ 16201.4 IOPS] Test : 1024 MiB [C: 9.2% (21.3/232.4 GiB)] (x5) [Interval="5 sec"] Date : 2015/08/03 23:37:30 OS : Windows 10 Professional [10.0 Build 10240] (x64)

Men har bara använt den i några dagar så vet inte hur pålitlig den är i praktiken, men har absolut inget att klaga på hur den presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köpte mig 2 stycken Crucial BX100 250GB när de hade kampanj på netonnet (betalade 699 kr per styck).

Jag är jättenöjd med prestandan. Att säga att den är långsam är inte rättvist men som vanligt beror det alltid på vad man jämför mot. Så här fick jag när jag testade den:

----------------------------------------------------------------------- CrystalDiskMark 5.0.2 x64 (C) 2007-2015 hiyohiyo Crystal Dew World : http://crystalmark.info/ ----------------------------------------------------------------------- * MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s] * KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 561.417 MB/s Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 381.526 MB/s Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 253.498 MB/s [ 61889.2 IOPS] Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 221.419 MB/s [ 54057.4 IOPS] Sequential Read (T= 1) : 527.465 MB/s Sequential Write (T= 1) : 358.347 MB/s Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 27.772 MB/s [ 6780.3 IOPS] Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 66.361 MB/s [ 16201.4 IOPS] Test : 1024 MiB [C: 9.2% (21.3/232.4 GiB)] (x5) [Interval="5 sec"] Date : 2015/08/03 23:37:30 OS : Windows 10 Professional [10.0 Build 10240] (x64)

Men har bara använt den i några dagar så vet inte hur pålitlig den är i praktiken, men har absolut inget att klaga på hur den presterar.

Det är ju en "ny" kontroller, så där kan finnas barnsjukdomar. Men hittills har jag inte sett något tecken på problem, och diskarna har trots allt funnits ute ett tag nu.

Köpte själv dem för 699kr.. var banne mig för bra för att avstå.
Inga värstingar, men 250GB räcker mer än väl för enskilda maskiner, och man kan komplettera med en lagringsdisk om man vill. (Gör en del byggen och uppgraderingar åt folk, så det är bra att ha delar )

@DavidtheDoom Menar du i Windows, eller med Intels? Att Windows ger usel accesstid det vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

MX serien är troligen den enda konsument SSD:n som har powerprotection med kondensatorer som ser till att skrivningarna i RAM skrivs ner i flash vid power-failure.

Detta är fel, MX skriver inte ner datan som finns i DRAM. källa (scrollande ner lite på sidan).

Skickades från m.sweclockers.com