Permalänk
Medlem

blixtrar och pyr i min LCD skärm

Jag har en BenQ 21,5" LCD T2210HD som jag haft i några år utan krångel. Idag börjar den plötsligt surra och de luktar bränd el så jag stänger av den. när jag sen sätter på den efter en stund , så surrar den fortfarande och jag ser på högra sidan inuti skärmen att det blixtrar och pyr samt att det luktar bränd el igen. Det konstiga är att jag har satt på den flera gånger och den funkar fortfarande, Skärmen flimrar bara lite. jag har inte vågat ha på den mer än 15 sek i taget för jag antar att den snart smäller och dör.
Min fråga till er är , går det fixa och isåfall hur? eller behöver jag köpa ny skärm? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hade det varit min skärm så hade jag skickat den på tippen omgående.

Permalänk
Skrivet av setyk:

Jag har en BenQ 21,5" LCD T2210HD som jag haft i några år utan krångel. Idag börjar den plötsligt surra och de luktar bränd el så jag stänger av den. när jag sen sätter på den efter en stund , så surrar den fortfarande och jag ser på högra sidan inuti skärmen att det blixtrar och pyr samt att det luktar bränd el igen. Det konstiga är att jag har satt på den flera gånger och den funkar fortfarande, Skärmen flimrar bara lite. jag har inte vågat ha på den mer än 15 sek i taget för jag antar att den snart smäller och dör.
Min fråga till er är , går det fixa och isåfall hur? eller behöver jag köpa ny skärm? Tack på förhand.

låter ju som att det blivit fel på kretskortet inne i skärmen (du får nån form av kortslutning) det är ju brandrisk så in i helvete.
hur gammal är skärmen & var är den köpt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Inte lönt på en sådan budgetskärm. Kasta och köp nytt (eller utnyttja garanti/reklamationsrätt om den finns kvar).

Allt är möjligt men eftersom du frågar här antar jag att du inte har varken komponenter eller utrustning att felsöka och laga.

Självklart bör du inte använda skärmen mer eftersom det faktiskt kan börja brinna utan att säkringar löser ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

haft den i 5 år, så den har väl gjort sitt kanske. köpte den på komplett. ingen garanti kvar. har heller varken kunskap eller komponenter som du säger. får väl bli tippen

Edit: Nu sprakar det inte längre , ingen rök , ingenting. MEN den visar bild i 5 sekunder sen blir de svart. Någon som har någon idé på vad man kan göra? ^^ Lampan på skärmen lyser grönt hela tiden , så den har ju kontakt, annars ska de ju lysa gult.

Permalänk
Skrivet av setyk:

haft den i 5 år, så den har väl gjort sitt kanske. köpte den på komplett. ingen garanti kvar. har heller varken kunskap eller komponenter som du säger. får väl bli tippen

ibland finns det dom på återvinnings stationerna som samlar på saker som dom tror fungerar,
gör så den slutar fungera för gott! döda den helt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grönahunden:

ibland finns det dom på återvinnings stationerna som samlar på saker som dom tror fungerar,
gör så den slutar fungera för gott! döda den helt.

Ett dumt råd, det är väl bättre i så fall att låta nån som ev kan reparera den göra det, det är ju troligen ganska billigt att laga den om man bortser från arbetstiden antagligen behövs ett kondensatorbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

släng och sluta koppla in den hela tiden lol

skärmar har blivit så billiga, du kan passa på att gå upp till 23/24 tum nu också
en med högtalare+hdmi/dvi samt 1-2ms kostar 1000-1500kr

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av setyk:

haft den i 5 år, så den har väl gjort sitt kanske. köpte den på komplett. ingen garanti kvar. har heller varken kunskap eller komponenter som du säger. får väl bli tippen

Edit: Nu sprakar det inte längre , ingen rök , ingenting. MEN den visar bild i 5 sekunder sen blir de svart. Någon som har någon idé på vad man kan göra? ^^ Lampan på skärmen lyser grönt hela tiden , så den har ju kontakt, annars ska de ju lysa gult.

Det finns absolut vissa här som kan hjälpa dig med "vad man kan göra" men det innebär att ta isär skärmen och antingen löda dit nya komponenter på skärmens kretskort så som kondensatorer och liknande eller helt enkelt beställa ett nytt passande kretskort till din skärm från Ebay eller liknande.

Med andra ord en väldans massa arbete och risktagande om du nu inte kan löda
Låt skärmen få sin sista vila istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Spela in o upp på tuben.
Under säkra omständigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Beställde en ny! tack för alla svar ändå! mvh

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett dumt råd, det är väl bättre i så fall att låta nån som ev kan reparera den göra det, det är ju troligen ganska billigt att laga den om man bortser från arbetstiden antagligen behövs ett kondensatorbyte.

okej då kan det vara en ide skriva att det blixtrar & luktar bränt, inte alla som tar hem skrot vet hur det funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Testpilot
Skrivet av setyk:

Edit: Nu sprakar det inte längre , ingen rök , ingenting. MEN den visar bild i 5 sekunder sen blir de svart. Någon som har någon idé på vad man kan göra? ^^ Lampan på skärmen lyser grönt hela tiden , så den har ju kontakt, annars ska de ju lysa gult.

Att bilden syns en kort stund och sen slocknar är en typisk symptom när det är fel på backligheten, skärmen är som sagt på i övrigt och du har säkert bild på skärmen bara det att du inte kan se något på grund av att backlighten inte funkar. Lyser man med en ficklampa på skärmen så brukar man kunna ana bilden.

Antingen är det lysrören som har gått sönder eller drivningen till dessa (invertern). Det sistnämnda går att byta om man kan få tag på inverterdelen men den är ofta inbyggd på nätdelen så det är utbyte av hela nätdelen som brukar vara vanligast om man inte vet hur man byter komponenter (det verkar inte som att du hade den kunskapen). Är lysrören trasiga är det bara att kasta, det är invecklat att byta enbart rören och hela LCD-panelen (där rören ingår) är oftast alldeles för dyr om du ens kan få tag på den.

Att byta nätdel eller panel är dock inte helt trivialt om man inte gjort det tidigare, det är nog inget jag kulle rekommendera till nån som känner sig osäker eller inte har någorlunda elektronikerfarenhet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Är lysrören trasiga är det bara att kasta, det är invecklat att byta enbart rören och hela LCD-panelen (där rören ingår) är oftast alldeles för dyr om du ens kan få tag på den.

Nja... Jag har bytt på ett flertal skärmar. Främst laptops, eftersom arbetsinsatsen sällan står i relation till resultatet. En ny skärm är helt enkelt billigare, om man tar allt i betraktande. Men byta CCFL tuberna går utmärkt. Jag kan ha haft tur, men på de flesta lösa skärmarna har det varit enklare att byta än i laptops, bara man kommer innanför skalet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Jag har bytt på ett flertal skärmar. Främst laptops, eftersom arbetsinsatsen sällan står i relation till resultatet. En ny skärm är helt enkelt billigare, om man tar allt i betraktande. Men byta CCFL tuberna går utmärkt. Jag kan ha haft tur, men på de flesta lösa skärmarna har det varit enklare att byta än i laptops, bara man kommer innanför skalet.

B!

Tänkte nog att det var krångligt med tanke på kompetensen som verkade finnas men visst, det är inte rocket science kanske
Har själv bara bytt rör på skärmar i TV-apparater med bakmonterade rör (inte kantbelysning) och det är en del isärplockande för att komma in i skärmen över huvud taget. I laptops sitter väl lysrören vid sidan av skärmen så där slipper man kanske rent av att lyfta bort LCD-skiktet och polariseringsfilmerna?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Annars om du ändå ska kasta den då kan du ju skänka den här. Finns säkert någon som har kunskapen och skulle bli glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av setyk:

Jag har en BenQ 21,5" LCD T2210HD som jag haft i några år utan krångel. Idag börjar den plötsligt surra och de luktar bränd el så jag stänger av den. när jag sen sätter på den efter en stund , så surrar den fortfarande och jag ser på högra sidan inuti skärmen att det blixtrar och pyr samt att det luktar bränd el igen. Det konstiga är att jag har satt på den flera gånger och den funkar fortfarande, Skärmen flimrar bara lite. jag har inte vågat ha på den mer än 15 sek i taget för jag antar att den snart smäller och dör.
Min fråga till er är , går det fixa och isåfall hur? eller behöver jag köpa ny skärm? Tack på förhand.

Reparera om du kan. Det finns oftast inga skruvar på en LCD skärm men går att att öppna om man är försiktig utan att man bryter av taggarna som håller ihop skärmen. Jag bytte kondensatorer (ofta dessa som går sönder först) på min gamla Samsung skärm och den funkar perfekt även idag. Sitter ofta kinesiskt skitkondensatorer i skärmarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

I laptops sitter väl lysrören vid sidan av skärmen så där slipper man kanske rent av att lyfta bort LCD-skiktet och polariseringsfilmerna?

Japp. Man brukar få följa sladdarna så man listar ut vart man ska ta vägen, sen tar man sig in i hörnorna på skärmen (jäkligt försiktigt) och drar ut glas-pinnen. I med den nya, löd på sladdarna, och sätt ihop hörnen igen. En del är klistrade, andra tejpade, de flesta både och, ytterligare några har varit skruvade.

För att vara säker på att inte skada skärmen har jag i något fall rent av kapat av hörnen på den med kapskiva (dremel) när alternativet har varit att plocka bort hela den undre listen. Det sitter en gummi "plopp" i ändarna på glas-staven, kapar man hörnet skadar man den så att den inte sitter kvar av egen kraft, något man hanterar med en droppe superlim, och eventuellt lite aluminium tejp. Innan man är i kapningsfasen har man bildelementet i handen, så det är lätt att lista ut var och hur man kan kapa sig in i ramen. Misstänker att det finns delar man inte vill kapa i, men det har, för mig, aldrig varit något problem.

Helt klart värt det i en laptop. En gammal fristående skärm ska vara rätt speciell för att det ska vara värt det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.