Pentium G3258 eller Core i3 4170 till föräldrarnas dator?

Permalänk
Medlem

Pentium G3258 eller Core i3 4170 till föräldrarnas dator?

Hej!

Jag hjälper föräldrarna med att bygga ihop en ny dator och har nog bara valet av CPU kvar, och som rubriken säger väljer jag för närvarande mellan Pentium G3258 eller Core i3 4170.

Stock-kylare kommer användas. Ingen överklockning kommer förekomma. De kommer mestadels betala räkningar och surfa. Inget spelande, men deras äldsta barnbarn är åtta och kommer kanske vilja spela hos dem om ett par år när surfplattan inte räcker längre och då kan man ju köpa till ett grafikkort motsvarande dagens Geforce GTX 750 för en tusenlapp eller nått.

Vilket av dem är det bästa valet, med de behoven i åtanke? Gärna med en kort motivering så jag lär mig något tills nästa gång.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Pentium G3258 = Relativt billing, men långsam vid stock (3.2 GHz, 2 trådar utan hyperthreading), men blir mycket snabbare vid överklockning och därmed ökar även processorns bang for the buck.

i3 4170 = Går ej att överklocka, men fungerar redan bra från stock med 3.7 GHz basfrekvens och hyperthreading. Dock brukar denna modell inte vara attraktiv då Pentium G3258 flyger förbi den med hästlängder efter överklockning både när det gäller prestanda och vad man får för pengarna.

i3 4170 är ett givet val skulle jag säga, om inte budgeten är supertajt och du behöver spara in varenda peng.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Hej!

Jag hjälper föräldrarna med att bygga ihop en ny dator och har nog bara valet av CPU kvar, och som rubriken säger väljer jag för närvarande mellan Pentium G3258 eller Core i3 4170.

Stock-kylare kommer användas. Ingen överklockning kommer förekomma. De kommer mestadels betala räkningar och surfa. Inget spelande, men deras äldsta barnbarn är åtta och kommer kanske vilja spela hos dem om ett par år när surfplattan inte räcker längre och då kan man ju köpa till ett grafikkort motsvarande dagens Geforce GTX 750 för en tusenlapp eller nått.

Vilket av dem är det bästa valet, med de behoven i åtanke? Gärna med en kort motivering så jag lär mig något tills nästa gång.

Tack på förhand!

I ditt fall skulle jag ha kört på G3258 plus en Cooler master 212 evo och överklockat G3258´an
Anledningen är att det är den konfigurationen som på låg budget skulle ge dig absolut mest.
Känner du dig inte hemma på överklockning så kan du bara skruva in t.ex 4.5GHz och ha volten på offset.
Ha då gärna Intel speedstep igång så att den t.ex ligger på 700MHz när den inte ansträngs.
Starta gärna ett spel så att du ser att den är stabil på t.ex 4.5GHz annars är det bara att sänka.
Som exempel så kör jag Intel speedstep med offset-voltage och min propp går i 4.0GHz

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tror i3 är bättre till allmänna saker, Pentium lider lite av att bara kunna köra två trådar. Sen om man inte tänker överklocka så är nog den helkass.
i3 har också bättre grafik, den har intel HD 4400 som fungerar ganska bra till lättare spel om man inte är kräsen.
Har spelar LoL, Minecraft, Diablo 3 och Guild wars 2 på ett sånt kort, det fungerar inte fantastiskt, men det fungerar.
Pentium har bara HD graphics som knappt går att spela alls på(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

I ditt fall skulle jag ha kört på G3258 plus en Cooler master 212 evo och överklockat G3258´an
Anledningen är att det är den konfigurationen som på låg budget skulle ge dig absolut mest.
Känner du dig inte hemma på överklockning så kan du bara skruva in t.ex 4.5GHz och ha volten på offset.
Ha då gärna Intel speedstep igång så att den t.ex ligger på 700MHz när den inte ansträngs.
Starta gärna ett spel så att du ser att den är stabil på t.ex 4.5GHz annars är det bara att sänka.
Som exempel så kör jag Intel speedstep med offset-voltage och min propp går i 4.0GHz

/Lifooz

Alltså, jag känner mig väldigt ohemma på överklockning, pinsamt nog vet jag inte ens hur man gör. Och undviker gärna om det går därav. Bara ändra Hz i bios? Och är stock-kylaren för svag?

Intel speedstep, finns det på alla moderkort med 1150-sockel? Tänkte köra den på detta moderkortet
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201957-msi_h9...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Alltså, jag känner mig väldigt ohemma på överklockning, pinsamt nog vet jag inte ens hur man gör. Och undviker gärna om det går därav. Bara ändra Hz i bios? Och är stock-kylaren för svag?

Intel speedstep, finns det på alla moderkort med 1150-sockel? Tänkte köra den på detta moderkortet
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201957-msi_h9...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska köpa från webhallen kan du ta det här kitet så sparar du några hundra.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202401-msi_h9...

Fast då får du ett mATX moderkort, men det borde inte göra så mycket, då kan du också ta ett mindre chassi om du vill.

Permalänk
Medlem

Skulle kört G3258 mellan dem två då den kostar hälften trots att den "bara" har 0.5GHz lägre frekvens vid stock. HT ger, när alla trådar används, 20% mer vid samma frekvens. Slut resultatet blir att prestanda ökningen inte motiverar 100% högre pris. I en ideal last (alla trådar används) vid stock frekvenser så presterar alltså 4170 strax under 40% bättre än G3258 medans den kostar 100% mer. G3258 kan däremot överklockas vilket kanske inte är intressant just nu men kan bli det när datorn sedan ska bli en speldator. Vid överklockning presterar G3258 i multitrådade applikationer som 4170 men i singel trådade applikationer är den 20% bättre då. (Räknar med klock på 4.5GHz vilket räknas som "standard" för den.)

Däremot kräver vissa spel 4 trådar för att ens starta, men dem är få.

Ett till alternativ är 860k som kostar mellan G3258 och 4170 med 4 trådar samt överklockbar men saknar integrerad gpu. Ytterligare ett är 7870k, den har samma CPU del som 860k men en rätt så stark iGPU då jag antar du inte ska ha dedikerat grafikkort. GPU delen är iaf avsevärt mycket starkare än den i 4170 och G3258. 860k som CPU är även rätt så trevlig. Inte så jätte bra på saker som inte är trådade men när trådar börjar användas så presterar den riktigt trevligt. Den har 2 AMD moduler och 4 trådar, vilket resulterar i praktiken ungefär 3.6 kärnor och 4 trådar. Med samma räkning är i3 4170 2.4 kärnor (i prestanda) över 4 trådar.

Jag skulle alltså kört på G3258 eller 860k om du ska köra dedikerat grafikkort. Är inte fallet så skulle jag köra någon AMD APU, t.ex. 7870k eller något billigare, alternativt G3258. 7870k är trots allt stark nog för att köra spel i konsol grafiks nivå så kanske är lite overkill om du ändå ska skaffa dedikerat grafikkort i framtiden.

Ska du köra Intel säger jag G3258. Kan du tänka dig AMD så snacka med @stimpen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är du ovan med överklockning så ska du absolut inte ta en G3258. Inte av den anledningen att jag tror att du skulle bränna processorn, utan att man vill slippa krångel. Då det är en dator till föräldrarna så ska den bara rulla och gå. Att blanda in överklockning är inte särskilt nödvändigt för en sån dator.

Kör du på i3'an.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle kört G3258 mellan dem två då den kostar hälften trots att den "bara" har 0.5GHz lägre frekvens vid stock. HT ger, när alla trådar används, 20% mer vid samma frekvens. Slut resultatet blir att prestanda ökningen inte motiverar 100% högre pris. I en ideal last (alla trådar används) vid stock frekvenser så presterar alltså 4170 strax under 40% bättre än G3258 medans den kostar 100% mer. G3258 kan däremot överklockas vilket kanske inte är intressant just nu men kan bli det när datorn sedan ska bli en speldator. Vid överklockning presterar G3258 i multitrådade applikationer som 4170 men i singel trådade applikationer är den 20% bättre då. (Räknar med klock på 4.5GHz vilket räknas som "standard" för den.)

Om man köper paket priset jag länkade blir prisskillnaden bara 300kr mellan i3 och G3258, 700kr respektive 1000kr så då är i3 mer prisvärd. Sen att tycker jag att i3 klarar fler saker (köra program som kräver 4 trådar) är viktigare än att G3258 kan prestera 20% bättre. Antagligen kommer TS föräldrar inte bry sig så mycket om det tar 20% längre tid de få gånger de kommer belasta processorn så hårt, men om något program som de vill köra i framtiden inte fungera alls stör de sig.

Tycker inte riktigt G3258 är en bra processor för "vanliga" användare, det passar bättre för folk som är lite mer insatta och kan överklocka, orkar modda spel och dylikt när det inte fungerar med bara två trådar osv.

Permalänk
Medlem

Såg att Dustin har ett färdigbyggt paket med en G3240 till ett bra pris, bara windows kostar ju 1k om man bygger eget:

https://www.dustinhome.se/product/5010809002/thinkcentre-e73-...
2500kr

Man kan säkert glömma att stoppa i ngt nytt grafikkort senare dock.