Fujitsu Lifebook NH532 - halvdöd/ingen bild

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem jag ocksa efter en ominstallation av windows dar jag slog av alla harddiskar utom SSDn. Sjalvklart blev allt svart och kan inte gora nagot alls.

Vad ska man ta sig till? Datorn fungerar utan problem annars, lite surt att behova skicka in den pa lagning for att dom gomt undan extrabatteriet.

Permalänk
Medlem

Död NH532 Reklamationsrätt???

Tog med min halvdöda NH532 till Thailand och lämnade in den på en auktoriserad HP verkstad som konstaterade att moderkortet måste bytas.
Hittade inte någon Fujitsu verkstad därav blev det HP.
Inget lönande att göra på en över 2 år gammal dator så liket åkte med hem igen.
Funderar nu på om man kan använda sig av den 3år långa reklamationsrätten.
Någon som har någon erfarenhet av Fujitsu gällande den 3åriga reklamationsrätten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfefe:

Tog med min halvdöda NH532 till Thailand och lämnade in den på en auktoriserad HP verkstad som konstaterade att moderkortet måste bytas.
Hittade inte någon Fujitsu verkstad därav blev det HP.
Inget lönande att göra på en över 2 år gammal dator så liket åkte med hem igen.
Funderar nu på om man kan använda sig av den 3år långa reklamationsrätten.
Någon som har någon erfarenhet av Fujitsu gällande den 3åriga reklamationsrätten?

Ocksa nyfiken om man kan yrka pa ursprungligt fel av vara, datorn ska ju inte krasha for att man bootar fran en SSD liksom.

Permalänk
Medlem

Död NH532

Fick detta svar från CDON ang reklamationsrätten.
Inget jag orkar driva vidare vilket också nog är deras avsikt.

Hej,

Tack för ditt mail.
För att vi skall kunna hjälpa dig med reklamationsrätten måste vi ha något intyg från verkstaden i detta fall.

Bevisbördan ligger på dig som kund när det gäller reklamation, och det är därför som vi inte kan registrera service eller liknande innan vi kan säkerställa att det rör sig om ett ursprungligt fel på produkten.

Med vänliga hälsningar

Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfefe:

Fick detta svar från CDON ang reklamationsrätten.
Inget jag orkar driva vidare vilket också nog är deras avsikt.

Hej,

Tack för ditt mail.
För att vi skall kunna hjälpa dig med reklamationsrätten måste vi ha något intyg från verkstaden i detta fall.

Bevisbördan ligger på dig som kund när det gäller reklamation, och det är därför som vi inte kan registrera service eller liknande innan vi kan säkerställa att det rör sig om ett ursprungligt fel på produkten.

Med vänliga hälsningar

Hampus

Skrev till dom idag, vantar pa svar. Jag tycker det ar ganska sjalvklart att det har ar ett fabriktionsfel, men kan ingenting om reklamationsratt. Ganska surt att behova kopa en ny dator nar den egentligen borde fungera.

Vad skulle det kosta att skicka in det till verkstaden, och dom kommer fram till att det ar sjalvforvallat? Hur stor chans har man att fa detta igenom?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

NH532

Skrivet av Papieren:

Skrev till dom idag, vantar pa svar. Jag tycker det ar ganska sjalvklart att det har ar ett fabriktionsfel, men kan ingenting om reklamationsratt. Ganska surt att behova kopa en ny dator nar den egentligen borde fungera.

Vad skulle det kosta att skicka in det till verkstaden, och dom kommer fram till att det ar sjalvforvallat? Hur stor chans har man att fa detta igenom?

Vad fick du för svar av CDON?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfefe:

Vad fick du för svar av CDON?

Samma som dig, skicka datorn till en auktoriserad verkstad, visa oss ett intyg som stryker att felet är ett fabriksfel.

(Hur kan dom göra det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfefe:

Vad fick du för svar av CDON?

Skulle du kunna prova detta som finns i denna guide? Fungerade inte for mig, men kanske for dig. Ska finnas en engelsk version i den stora traden om NH532.

Her er guiden:

Løsning på sort skærm og ingen ting ved tryk på start knap!

1. Tag strømmen fra
2. Vend bærbaren om
3. Pil batteriet ud
4. Fjern skruen og lågen foran RAM
5. Fjern de andre skruer som holder brugeradgangspanelet på plads. (Det panel hvor Windows stickeren sidder på)
6. Pil begge RAM stænger ud
7. Vend bærbaren om
8. Tryk 10 gange 1 sek på start knappen, tryk herefter 1 gang af 15 sek)
9. Vend bærbaren om igen
10. Sæt begge RAM stænger i igen
11. Vend bærbaren om
12. Sæt strøm til (ikke batteri)
13. Start bærbaren. Begge blå lys skulle gerne gå helt amok nu.
14. Efter ca. 5 sekunder, sluk bærbaren ved at holde start knappen inde.
15. Vend bærbaren om
16. Sæt alle lågene på igen, og skru skruerne i.
17. Sæt batteriet i og kontroller at opladeren stadig er sat til.
18. Start den som du plejer.

Permalänk
Medlem

Tack

Har redan testat detta men det funkade heller inte på min dator.
Det är ett nytt moderkort som behövs så det är bara att skrota skiten.

Aldrig mer någon Fujitsu dator för min del.

Skrivet av Papieren:

Skulle du kunna prova detta som finns i denna guide? Fungerade inte for mig, men kanske for dig. Ska finnas en engelsk version i den stora traden om NH532.

Her er guiden:

Løsning på sort skærm og ingen ting ved tryk på start knap!

1. Tag strømmen fra
2. Vend bærbaren om
3. Pil batteriet ud
4. Fjern skruen og lågen foran RAM
5. Fjern de andre skruer som holder brugeradgangspanelet på plads. (Det panel hvor Windows stickeren sidder på)
6. Pil begge RAM stænger ud
7. Vend bærbaren om
8. Tryk 10 gange 1 sek på start knappen, tryk herefter 1 gang af 15 sek)
9. Vend bærbaren om igen
10. Sæt begge RAM stænger i igen
11. Vend bærbaren om
12. Sæt strøm til (ikke batteri)
13. Start bærbaren. Begge blå lys skulle gerne gå helt amok nu.
14. Efter ca. 5 sekunder, sluk bærbaren ved at holde start knappen inde.
15. Vend bærbaren om
16. Sæt alle lågene på igen, og skru skruerne i.
17. Sæt batteriet i og kontroller at opladeren stadig er sat til.
18. Start den som du plejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfefe:

Tack

Har redan testat detta men det funkade heller inte på min dator.
Det är ett nytt moderkort som behövs så det är bara att skrota skiten.

Aldrig mer någon Fujitsu dator för min del.

Om fujitsu kan bevisa att felet ar ett fabriksfel sa lar du val fa en ny dator. Har du nagon aning om hur sadant funkar? (Jag har aldrig lamnat in en dator forut sa jag vet inte) menar, kostar ju anda en 800kr for en undersokning.

Permalänk
Medlem

Samma problem här

@Papieren:

Har i stort sett identiskt problem som Papieren på en NH532 med SSD.
Slogs med W10-uppgradering ett tag.
När jag trodde allt var löst, efter att ha bootat till felsäkert läge och inaktiverat Nvidia så såg allt OK ut.
Efter en omboot (bara omboot, inte kallstart) så är allt svart. Inga BIOS-meddelanden. Ingenting. Bara svart.
Har provat den "danska" proceduren och även plockat ut cmos-batteriet. Kopplat in annan skärm. Offrat ett lamm. Inget funkar.
Fick ett pris på byte av moderkort från Fujitsu.Verkstad.SE@infocare.com. Drygt 5.000 kr landar det på. 3880 kr för moderkort och sedan tillkommer frakt och arbete. Köpte datorn för 3790 kr i juli 2012.
Lutar åt kompostering av Fujitsu-burken.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju helt sjukt att moderkortet/BIOS skulle "gå sönder" av att installera Windows 10. Är det ingen som har mer tekniska detaljer vad som egentligen händer när skärmen blir svart? Ni som varit i kontakt med Fujitsus support, vad hänvisar de till för anledning? Jag vill veta exakt vad i Windows 10-uppgraderingen som riskerar att bricka datorn, och varför.

Som jag skrev i annan tråd misstänker jag NVIDIA-drivrutinen som följer med Windows 10. Jag är kvar på Windows 8.1 och får också "svart skärm" om jag installerar någon nyare drivrutin än 350.12. Felsäkert läge och avinstallation av drivrutin hjälper i det läget.