Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Nej, men det är ganska många personer som granskar koden, och jag kan garantera att någon dist underhållande (förutom möjligen grabbarma bakom Ubuntu, som har en deal med Amazon) inte har någon sätt att bearbeta någon data, än mindre göra något med det. Och hade de gjort det hade användare av disten lämnat skeppet fortare än man kan säga hej.

Tycker det är skämmande att så många bryr sig så förbannat lite angående spårning från it jättarna, speciellt när det finns en del här som faktiskt vet att det sker. Det krävs inte mycket för att bli mycket mer anonym.

Några enkla saker:

Byt webbläsare till en med öppen källkod, Firefox t ex.
Installera följande tillägg: Ghostery, Cookie self destruct, HTTP>HTTPS, µBlock. Stäng av cookies och "ge förslag när du skriver".
Byt till en anonym sökmotor, DuckDuck Go eller välj ix quicksearch som ger samma svar som google fast utan någon trackning.
Gå in på ditt google konto och stäng av plats information, adsense och liknande. (Detta gäller även Facebook, MS med mera).
Byt cloudstorage, om man nu måste använda det så byt till någon som krypterar filerna, t ex Mega.

Allt detta tar kanske 30min max och kan göra det ganska så mycket svårare att spåra dig mellan hemsidor. Det finns såklart mer man kan (och bör) göra men vill man göra något enkelt så hade det åtminstone varit en början.

Ska inte Torch göra allt dedär har jag för mig? Har kanske helt fel.

Egentligen kan man väl bara ha en VPN som ger ut en felaktig IP-adress?

Har jag fel så ska jag testa allt som du skrev ovan! ;D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Först gnälla om att Microsoft gör dumma beslut om UIt och inte lyssnar på "folk".

Sedan stänga av telemetri som använts i praktiken alla versioner av modernt Windows, för att inte visa Microsoft hur de (anonymt) använder Windows... :facepalm:

Permalänk
Skrivet av crant0r:

Först gnälla om att Microsoft gör dumma beslut om UIt och inte lyssnar på "folk".

Sedan stänga av telemetri som använts i praktiken alla versioner av modernt Windows, för att inte visa Microsoft hur de (anonymt) använder Windows... :facepalm:

Håller med, jag tycker det är ett udda och ologiskt beteende.

Och när de stänger av telemetrin (möjligheten för MS att se vilka komponentversioner du har) är det ju ännu fånigare när de sen regelbundet slår på den tillfälligt för att göra update för att få hem säkerhetsuppdateringarna. Då skickas ju informationen ändå...

Eller är det så att de som slår av telemetrin också avsäger sig alla framtida uppdateringar? I så fall är det ju ännu konstigare eftersom när man är mån om sin privacy så är man väl också mån om att få alla säkerhetsuppdateringar.

Eller laddar de ner varje säkerhetsuppdatering manuellt och installerar dem manuellt för att slippa slå på telemetrin?
Det är ju så stora organisationer gör, de stänger av telemetrin så den inte når utanför sin organisation, och har folk som sitter och granskar varje uppdatering som släppts av MS, som sen släpps internt. Men vem har möjlighet att göra detta privat?!

Man kanske skulle stänga av telemetrin och autouppdateringarna, och anställa en ITOPS-granskare som får sitta i köket och granska, ladda ner, och installera de uppdateringar jag behöver på mina maskiner.

Permalänk
Skrivet av crant0r:

Först gnälla om att Microsoft gör dumma beslut om UIt och inte lyssnar på "folk".

Sedan stänga av telemetri som använts i praktiken alla versioner av modernt Windows, för att inte visa Microsoft hur de (anonymt) använder Windows... :facepalm:

When they don't listen, why would I share MY data (I own it)? So, they don't listen...more?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Man skulle kunna påstå att efter allt som avslöjats med NSA etc så vore det något naivt att utgå ifrån att allting faktiskt stängs av bakom kullisserna i Windows 10 bara för att man väljer att stänga av det. Jag påstår definitivt inte att det inte gör det, men att blint utgå ifrån att det gör det utan tillgång till källkoden känns något naivt.

Till att börja med så ja jag föredrar öppen källkod osv... men jag vet även tillräckligt mycket för att ställa följande frågor

Har du läst varje rad i källkoden till din linuxdist? Har verifierat alla steg som användes för att förvandla den till maskinkoden som körs i datorn?

Tillgång till källkoden allena är inget som garanterar någonting men det kanske avskräcker lite och det har andra fördelar men att bara rabbla att du vet inget för att du inte har källkoden utan att tagit dom andra måtten och stegen är nästan lika naivt.

Permalänk

Vilka inställningar ska man ändra på för att slippa "spioneriet" i Windows 10?

Permalänk
Skrivet av aluser:

Till att börja med så ja jag föredrar öppen källkod osv... men jag vet även tillräckligt mycket för att ställa följande frågor

Har du läst varje rad i källkoden till din linuxdist? Har verifierat alla steg som användes för att förvandla den till maskinkoden som körs i datorn?

Tillgång till källkoden allena är inget som garanterar någonting men det kanske avskräcker lite och det har andra fördelar men att bara rabbla att du vet inget för att du inte har källkoden utan att tagit dom andra måtten och stegen är nästan lika naivt.

And your guaranties... are even less of a guaranty, so what's your point?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Har du läst deras EULA?

"Note that we can also collect anonymous diagnostics and usage information about your use of our Software and the product"

Sen om du använder de inbyggda kartorna eller andra appar på telefonen så kan varje unik app samla in olika uppgifter om dig eller dela det med andra appar.

Det har jag fullständig koll på. Använder därför inte kartorna. Byggt min egen app för det.
Kommer förresten upp en ruta första gången du startar maps om att de samlar in uppgifterna.

Jag har kodat de flesta av de apparna jag använder. Men väldigt få appar öht ringer hem på jollan faktiskt, så det är i princip likadant som i linux-världen. Jag gör en konstant nätverksanalys av vad min telefon gör...

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Vilka inställningar ska man ändra på för att slippa "spioneriet" i Windows 10?

The most extensive guide I've seen so far: WIN10 guide

it turns off about 75% of all windows features...you don't place just one backdoor in an OS. You make a Trojan horse and call that an OS.

Later on M$ will probably do things to limit "tampering".
They'll probably just reset all your settings, and call it an update, sometime...

So, you'll need to automate all those settings. BUT M$ also implied that they will punish those
who don't update, by stopping them from ever receiving updates. We'll see how that plays out in practice.

Permalänk
Medlem

Såg detta nyligen, något redaktionen kan kolla upp närmare och lägga upp på framsidan ?
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/75be3b4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Till att börja med så ja jag föredrar öppen källkod osv... men jag vet även tillräckligt mycket för att ställa följande frågor

Har du läst varje rad i källkoden till din linuxdist? Har verifierat alla steg som användes för att förvandla den till maskinkoden som körs i datorn?

Tillgång till källkoden allena är inget som garanterar någonting men det kanske avskräcker lite och det har andra fördelar men att bara rabbla att du vet inget för att du inte har källkoden utan att tagit dom andra måtten och stegen är nästan lika naivt.

Nej jag är nybörjare på linux. Jag är ingen säkerhetsexpert och aldrig påstått mig vara. Dock så är det fullständigt uppenbart att en plattform med öppen källkod har större potential att vara säker för användaren än Windows med stängd källkod.

Jag ser din poäng men jag håller inte med. Laddar man ner en "säker" linuxdist utan att gå igenom källkoden till punkt och pricka så borde de finnas andra som har gjort det och skulle yttra sig om eventuella säkerhetshål eller backdoors. Sen är det inte heller någon garanti men det borde vara säkrare än Windows 10 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Gömma sig bakom en vägg och surfa offline istället? Kan bli svårt.
Jag försvarar inte detta men hysterin och likt din ilska är ju bara paranoia och hysteriskt roligt att läsa. Sitt gärna och tro att detta enbart är till för att försämra din produkt.
Det här förekommer överallt från i princip allt du använder i samhället. Oavsett vad man tycker om det är det enklare att bara acceptera det och inse att oavsett hur många protester, inlägg etc så kommer det här alltid att finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte arg snarare något frustrerad då folk inte inser att detta är allvarliga saker, det är inte något man borde vifta bort som att det är lugnt alla andra gör ju det också osv. I din värld så gör konkurrenterna precis samma sak och du sitter säkert i liknande trådar om googles övervakning och skriver precis samma sak om att det är samma in win10. Vart leder det?

Det är ett problem i de andra fallen också. Dethär kommer alltid att finnas? Folk kommer aldrig inse och värna om sin integritet och se till att företag får skärpa regler? Jag skulle vilja höra mer om din framtidsvision.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Även om jag använder Linux så räcker det att vara inne med webbläsaren på Tradera eller NetOnNet så vet facebook genast om vilka produkter jag sökt efter (baserat på annonserna man ser när man sedan logga in på facebook). Hur fasen gör dom egentligen? Är det google som säljer informationen när man söker på något?

Surfar du i en webbläsarsession som är inloggad på exempelvis Facebook så kommer Facebook "pingas" när du besöker en sida som inkluderar Facebooks "Gilla"-knappar, Facebook-kommentarer, etc. Att sessionen är inloggad gör att du direkt kan identifieras. De data som loggas inkluderar vilken sida du var på när anropet till Facebook gjordes, och utifrån detta kan de skrapa sidan och lista ut dess innehåll, vilket sedermera förvandlas till riktade annonser.

Detsamma gäller Google: en användare som surfar i en session inloggad med sitt Google-konto är "värd" mer än en användare som surfar utan att vara inloggad. Google får information dels genom vad personer klickar på via Google Search, men även saker som Google Analytics, "+1"-knappar från Google+, potentiellt Youtubeinbäddningar, med mera.

Utöver dessa "stora kameler" så finns det hundratals mindre aktörer som strösslar sina spårningsskript på all världens sidor. Ghostery som nämnts ovan kan tydliggöra hur detta går till. Privacy Badger från EFF är ett annat alternativ, och det finns även "the nuclear option" med lösningar likt NoScript. Dessa mindre spårningsaktörer säljer data sinsemellan och till tredje parter på olika sätt, troligen med mindre hänsyn till användares integritet än de största nätföretagen.

Google bygger mer eller mindre hela sin affärsidé på att inte sälja användarinformationen i sig till tredje part, utan att i stället själva agera "brandvägg" mellan användare och företag. Google samlar information som relaterar till individer, men företagen får bara tillgång till dessa (anonymiserade) användare genom Google, mot en kostnad.

Summerat så är ett relativt effektivt sätt att undvika spårning att inte logga in på exempelvis Facebook i sin primära webbläsarsession (alternativ: multipla läsare, inkognitosessioner). I praktiken är det tekniskt görbart att spåra användare ändå (cf. Panopticlick), men jag misstänker att det finns tillräckligt med lågt hängande frukt för att reklamföretagen inte bemödar sig alltför mycket med sådana lösningar (Microsoft var dock i blåsväder för liknande tekniker redan 2011 [1, 2], och det är möjligt att många mindre aktörer fortfarande jobbar så för att kunna utmana Google/Facebook/etc.).

Stavning.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Jag är inte arg snarare något frustrerad då folk inte inser att detta är allvarliga saker, det är inte något man borde vifta bort som att det är lugnt alla andra gör ju det också osv. I din värld så gör konkurrenterna precis samma sak och du sitter säkert i liknande trådar om googles övervakning och skriver precis samma sak om att det är samma in win10. Vart leder det?

Det är ett problem i de andra fallen också. Dethär kommer alltid att finnas? Folk kommer aldrig inse och värna om sin integritet och se till att företag får skärpa regler? Jag skulle vilja höra mer om din framtidsvision.

På vilket sätt är det allvarligt om du har valmöjligheten att välja om du vill vara delaktig eller inte? Allt är som sagt inte ett måste. Att sen valen kunde ha skyltats på ett annat sätt är ett annat ämne.
Du har i det här fallet ett val, det kan inte bli enklare. Vill du inte dela med dig av allt som 10:an påtrycker så är det bara att bocka ur och säga nej tack.

Angående framtidsvision så hoppas jag du skojar. I dom fall där valet finns att dela allt eller inget så är det ett ingemans problem då det är upp till dig själv. Likaså tillhör jag inte dom som medvetet tror att all den övervakning som sker i samhället är till för att göra ditt liv värre, utan det motsatta. Den finns där av en anledning, när det däremot kommer till produkter med koppling till saker och komponenter som kan användas till att spåra/avlyssna/analysera dig etc så är det ju självklart det bästa om valet finns. Vilket det gör i det här fallet, så vad exakt är problemet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KDAson:

Vilka inställningar ska man ändra på för att slippa "spioneriet" i Windows 10?

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_...

Permalänk

@anon186252: Varsågod

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Efter att läst lite snabbt i tråden så kan jag inte förstå att så många tar detta på något slags skämt och mer eller mindre ser ner på de som är oroliga över att stora företag så lätt kan komma åt så mycket information. Hjärntvättade much? :S

Det som skrämmer mig är hur många personer som inte har fattat att de har blivit övervakade på detta sätt i 20 år redan... INGET ändras, förutom att du nu ser inställningar om det.

Google tex, lever på detta. NSA och många andra regeringar har redan bakvägar in i det mesta.
MS har redan haft bakdörrar i andra program och i tidigare Windows, men eftersom ingen inställning finns, så "tror" folk, dumma som de verkar vara, att allt är okej...

Därför reagerar jag inte. För det är "old news"...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det som skrämmer mig är hur många personer som inte har fattat att de har blivit övervakade på detta sätt i 20 år redan... INGET ändras, förutom att du nu ser inställningar om det.

Google tex, lever på detta. NSA och många andra regeringar har redan bakvägar in i det mesta.
MS har redan haft bakdörrar i andra program och i tidigare Windows, men eftersom ingen inställning finns, så "tror" folk, dumma som de verkar vara, att allt är okej...

Därför reagerar jag inte. För det är "old news"...

Alldeles sant det. Finns "ingenting nytt under solen", heter det ju Men det är en bra sak att vara informerad om det hela. Och om man inte är det, är det bra att i alla fall bli medveten om det. Sedan är det som det är. Man väljer själv. För mig personligen blir det nog inget W10. Kör på det jag har. Även om det inte är kanske speciellt bra, men jag vet vad jag har. Tror jag i alla fall Jag var skeptiskt inställd till att gå ifrån W7 till W8 och sen till W8.1. Nu har jag vant mig. Mycket tack vare classic shell. Ogillar UI och alla appar. Använder dem ändå inte. Sedan tycker jag att W10 är otroligt aggressivt och påhoppande i sin framtoning, mest med tanke på GWX som poppar upp och trycker det i ansiktet på mig. Den kan man ju inte ta bort permanent, utan endast dölja ifrån aktivitetsfältet. Min åsikt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Inte nog med allt detta.. tydligen är det svårt att "gå tillbaka" ty MS gör om din licens så den bara fungerar med Win10:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380922-akta-er-for-att...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Inte nog med allt detta.. tydligen är det svårt att "gå tillbaka" ty MS gör om din licens så den bara fungerar med Win10:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380922-akta-er-for-att...

Inte bra. Skulle varit permanent "roll back".

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

På vilket sätt är det allvarligt om du har valmöjligheten att välja om du vill vara delaktig eller inte? Allt är som sagt inte ett måste. Att sen valen kunde ha skyltats på ett annat sätt är ett annat ämne.
Du har i det här fallet ett val, det kan inte bli enklare. Vill du inte dela med dig av allt som 10:an påtrycker så är det bara att bocka ur och säga nej tack.

Angående framtidsvision så hoppas jag du skojar. I dom fall där valet finns att dela allt eller inget så är det ett ingemans problem då det är upp till dig själv. Likaså tillhör jag inte dom som medvetet tror att all den övervakning som sker i samhället är till för att göra ditt liv värre, utan det motsatta. Den finns där av en anledning, när det däremot kommer till produkter med koppling till saker och komponenter som kan användas till att spåra/avlyssna/analysera dig etc så är det ju självklart det bästa om valet finns. Vilket det gör i det här fallet, så vad exakt är problemet?

Jag förstår inte riktigt, försöker du bara "vinna" argumentationen här eller vad är det som försiggår?

Vi har ju tidigare i diskussionen fastslagit att vi har ingen aning om vad som händer bakom dörrarna i windows, vilket är ett eventuellt problem. Dessutom kan man tycka att det är fel att ha allting påslaget från början då 99% av användarna inte sitter på en sajt som swec och känner till sånthär.

Ok då vet jag vad du tror om hur det fungerar i samhället, tack.

Men ja dethär leder ju uppenbarligen ingen vart. Så låt oss nu sluta händer i en ring och låtsas som att det alltid går att med några knapptryck välja bort att bli avlyssnad och sen även låtsas att alla de stora aktörerna som intresserar sig för all denna information är inne i matchen för ditt och allas bästa.

Vad lätt allting blev nu. Tråden kan stängas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Alldeles sant det. Finns "ingenting nytt under solen", heter det ju Men det är en bra sak att vara informerad om det hela. Och om man inte är det, är det bra att i alla fall bli medveten om det.

Det kan jag mycket väl hålla med om, men man måste sätta det i perspektiv mot vad som redan görs (så man inte tar det som en extrem nyhet).

Skrivet av septembro:

Sedan är det som det är. Man väljer själv. För mig personligen blir det nog inget W10. Kör på det jag har. Även om det inte är kanske speciellt bra, men jag vet vad jag har. Tror jag i alla fall Jag var skeptiskt inställd till att gå ifrån W7 till W8 och sen till W8.1. Nu har jag vant mig. Mycket tack vare classic shell. Ogillar UI och alla appar. Använder dem ändå inte. Sedan tycker jag att W10 är otroligt aggressivt och påhoppande i sin framtoning, mest med tanke på GWX som poppar upp och trycker det i ansiktet på mig. Den kan man ju inte ta bort permanent, utan endast dölja ifrån aktivitetsfältet. Min åsikt.

Win 8 har faktiskt redan en hel del spårning, för att kunna ha allt från sökningar till annat. Så frågan är hur mycket skillnad det faktiskt är. Sen självklart, är du nöjd med det du sitter på så ska du inte byta om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Jag förstår inte riktigt, försöker du bara "vinna" argumentationen här eller vad är det som försiggår?

Vi har ju tidigare i diskussionen fastslagit att vi har ingen aning om vad som händer bakom dörrarna i windows, vilket är ett eventuellt problem. Dessutom kan man tycka att det är fel att ha allting påslaget från början då 99% av användarna inte sitter på en sajt som swec och känner till sånthär.

Ok då vet jag vad du tror om hur det fungerar i samhället, tack.

Men ja dethär leder ju uppenbarligen ingen vart. Så låt oss nu sluta händer i en ring och låtsas som att det alltid går att med några knapptryck välja bort att bli avlyssnad och sen även låtsas att alla de stora aktörerna som intresserar sig för all denna information är inne i matchen för ditt och allas bästa.

Vad lätt allting blev nu. Tråden kan stängas?

Din första mening ...jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det visar snarare vilken attityd eller mening du har med dina åsikter. Nej jag försöker inte enbart vinna argumentationen, vad jag försöker förstå är din ilska mot ett val som du tror inte finns men som uppenbarligen och bevisats finns där från början. Men när valet finns där så duger inte det heller, utan då är folk arga för förinställningen är påsatt. Hade den varit avslagen as standard hade säkerligen en del röster höjts som undrar varför Microsoft medvetet disablear en funktion som hjälper till att göra Windows till ett bättre os/produkt. Vilket är hela meningen med dessa inställningar. Dom finns inte där för att medvetet göra din användarupplevelse sämre (hur kan folk, säger ej du få för sig något sånt?) Hade företag medvetet vilja försämra sina produkter och fortsatt på den vägen så är det väl rätt logiskt att anta att företaget/en i sig inte hade funnits kvar alltför länge då folk i sinom tid tröttnat och gått över till en annan produkt?

Nej, det handlar inte om att försöka vinna en argumentation, utan att försöka förklara min ståndpunkt och åsikt angående det hela då jag i allmänhet är för ett bevakat samhälle. Varför? Jo därför att jag tror helt enkelt att väldigt få personer här i världen är villiga eller helt enkelt vill marknadsföra en produkt (vare sig det är i form av statlig övervakning, kameror i tunnelbanan etc etc) eller som i det här fallet konsumentprodukter som medvetet gör din upplevelse sämre? Det är ju inte direkt en vinstdrivande lösning.
Jag tror och anser stenhårt att alla val man kan göra som har med det här ämnet att göra är enbart positiva, dom gånger man har rätt till att välja, vilket man har i fallet med Windows 10. Sen finns det självklart saker att jobba på, att till ex fler företag som riktar sig till konsumenter snarare än drivs av staten ger en valmöjlighet att välja. Tyvärr är inte så fallet i dom flesta fall, men återigen så i detta fall så jo...valet/en finns där.
När det sen kommer till hurvida detta ska implementeras och användas i samhället borde ju rimligtvis en statlig omröstning få avgöra. Tyvärr är en sån inte på agendan vad jag vet, men under tiden tjänar man ingenting på i min mening att argumentera emot något som i dagsläget (läs noga, i dagsläget, ej i framtiden) inte kan påverka. Staten kommer inte ändra sin inställning i första hand, och även om den gjorde det skulle det ta flera år att omstrukturera och anpassa samhället. Just nu finns dom här lagarna och övervakningarna här för vårt bästa, oavsett vad man tycker om det eller inte. Jag säger inte att det är rätt eller fel, men det är så det är. Och jag ser inte poängen med att sitta och vara arg och frustrerad i stil med staten övervakar oss i onödan, bort med massövervakning och lagring av data etc etc. när i dagsläget inte kan ändra något? Självklart ska varje individs röst och åsikt vara hörd innan du angriper den punkten, men vill man någon form av förändring i stort räcker det inte med att sitta och posta arga igen, syftar ej enbart på dig på forum eller facebook or what ever. Vill man uppnå en förändring kanske man ska gå till själva källan istället för en stor chattgrupp/forum med människor som delar ens åsikter? Dessa röster som görs här inne bland annat och i flera andra trådar är åsikter som politikerna inte har en aning om, säkerligen därför man tror att förändringen ska ske så fort man bara höjer rösten. Åt sen vilket håll eller vilken person rösten görs hörd är inte så viktigt tydligen.

Vad exakt menar du med att "vi inte har en aning om vad som händer bakom dörrarna i Windows"? Går man bara och bockar ur så står ju allt förklarat vad den är till för. Somliga tycker det är fel att ha det påslaget per automatik, somliga inte, men det blir ett icke-problem då valet finns för båda parter.
Exakt vad du menar om ur jag tror samhället fungerar får du gärna vidareutveckla, jag gav min syn på det hela.

I det här fallet så handlar det om några enkla knapptryck så ditt exempel fallerar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

And your guaranties... are even less of a guaranty, so what's your point?

Att källkod som inte granskas hela vägen till din dators hårddisk inte erbjuder större garantier än stängd källkod.
Att allting handlar om förtroenden. Du tror mer på folket bakom linuxdisten och invånarna i Linuxcommunityn än på Microsoft.

Rekommenderar "Reflections on Trusting Trust." och dom uppföljningar som kommit på ämnet.

Permalänk

Går väl att stänga av det mesta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Att folk säger "Jag har inget att dölja så för mig kan dem spionera på allt jag gör, jag bryr mig inte"? Hur kan ni INTE bry er? Det är precis samma sak som att en eller flera främlingar sitter utanför era fönster och fotar/filmar allt ni gör och ger i sin tur ut informationen vidare till alla som vill ha den. Men det spelar ingen roll alltså?

Det handlar om en principsak. Bara för att de KAN spionera så betyder inte det att dem BÖR göra det. När jag säger "bara för de kan" så menar jag alla myndigheter, program, företag etc. som implementerar spionprylar i folks liv.

Jag har W10, facebook, googlekonto och annat som säkerligen spårar mig och mina vanor. Jag har inte accepterat att de gör det, men jag försöker ta steg för att motverka det så mycket jag kan, för jag anser att de inte har med mitt privatliv att göra (förutom det som jag medvetet delar med mig av så klart). Det betyder alltså inte att jag slutar använda alla dessa saker för jag använder dem av en anledning. Men jag har fortfarande inte accepterat att det försigår helt enkelt...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av aluser:

Att källkod som inte granskas hela vägen till din dators hårddisk inte erbjuder större garantier än stängd källkod.
Att allting handlar om förtroenden. Du tror mer på folket bakom linuxdisten och invånarna i Linuxcommunityn än på Microsoft.

Rekommenderar "Reflections on Trusting Trust." och dom uppföljningar som kommit på ämnet.

Audit 1 character with open source , and now it's safer than closed source. Fact.

Individual entities: innocent until proven guilty.
Corporate entities: guilty until proven innocent.

Edward L. Bernays in 1928: Propaganda. This is a much better read.

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Använd inte Windows

Hur ska jag spela då?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Att folk säger "Jag har inget att dölja så för mig kan dem spionera på allt jag gör, jag bryr mig inte"? Hur kan ni INTE bry er? Det är precis samma sak som att en eller flera främlingar sitter utanför era fönster och fotar/filmar allt ni gör och ger i sin tur ut informationen vidare till alla som vill ha den. Men det spelar ingen roll alltså?

Det handlar om en principsak. Bara för att de KAN spionera så betyder inte det att dem BÖR göra det. När jag säger "bara för de kan" så menar jag alla myndigheter, program, företag etc. som implementerar spionprylar i folks liv.

Jag har W10, facebook, googlekonto och annat som säkerligen spårar mig och mina vanor. Jag har inte accepterat att de gör det, men jag försöker ta steg för att motverka det så mycket jag kan, för jag anser att de inte har med mitt privatliv att göra. Det betyder alltså inte att jag slutar använda alla dessa saker för jag använder dem av en anledning. Men jag har fortfarande inte accepterat att det försigår helt enkelt...

Mycket bra uttryckt! Bra post. Instämmer i det hela.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Worth it, nää skämt åsido, tråkigt att de ska ha det så övervakat, personligen stör jag mig inte så mycket, vill de läsa igenom dåliga ragg på de dejting siter som spammas i den inkorgen samt se igenom min porr historik är det nästan mer deras förlust än min