Permalänk
Medlem

Råd om kameraköp

Hej

Jag har länge funderat på att gå vidare från min D300 till en Nikon FX. När D750 kom tänkte jag att den är kameran jag vill ha. Jag har ännu inte känt på den men de sägs att den ska ha ett djupt och bra grepp, som är att föredra när jag är van med D300:an och har st 10 på handskar.
En sådan går idag på 21000 kr och de håller jag på att spara till, är snart där.

Dock så vart jag att titta på begagnatmarknaden på Fotosidan. Där får man t ex en D3s för ca 13000 och uppåt. En proffskamera med några år på nacken.
Jag får även D800 för ungefär samma, D800E för kanske 15. Jag har även alternativet att köpa en D700 för ca 7000, och ha mer pengar på att lägga på objektiv istället.

Så jag är lite tudelad hur jag ska göra, köper jag en D750 så är de ju för framtiden, en kamera att ha flera år framöver. Med en pixeltäthet som känns lagom. Med en AF som är i toppklass (därför faller D6x0). En vridbar skärm som kan vara en kul, och i vissa fall, praktisk grej. Och även om jag inte filmar nu, så kan de vara kul när man börjar, och för det finns kanske inte några bättre kameror än D750.

Å andra sidan så finns så mycket beggade kameror som borde vara mycket bättre än min D300, för mindre slantar, vilket borde vara av stor vikt då jag bara har foto som hobby, och fotar mest för mej själv.

Så om någon har lite åsikter och tankar på hur ni skulle gjort så tar jag gärna del av dem!

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Vad är det du fotar för nåt?

Permalänk
Medlem

Vad har du för objektiv idag?

Edit:
Och vad är det som gör att du känner att din D300 inte räcker till?

Permalänk
Medlem

Jag ska bespara er tiden med att hjälpa, det är en D750 det måste bli. Allting annat skulle vara en kompromiss.
Jag måste ha fått nå hjärnspöken igår och tankarna for iväg, och kanske behövde en annans åsikt.
Ber om ursäkt för en onödig tråd...

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Jag med nyfiken vilka objektiv du äger eftersom du verkar vara så desperat efter ett nytt kamerahus.

Det jag menar är, att lägga ca 21 000Kr på ett nytt kamerahus och sitta med ett eller flera halvbra objektiv väger inte så tungt.

Så skriv gärna lite mer fakta om din utrustning!!

Nikons D300 är en väldigt fin/bra kamera.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Klart att D300 är en bra kamera, den är 7 år gammal och ändå rekommenderas den fortfarande. Inte känner jag att jag begränsad av den heller, men just på högre ISO tex presterar den inte så jättebra.
D750 är väl egentligen bättre på alla punkter, plus att den har några funktioner som inte alls finns på D300, och det är alltid inspirerade med nya grejer (iallafall för mig).
Pga ett extrajobb så finns möjligheten för mig att köpa kameran utan att det påverkar min övriga ekonomi så därför funderar jag på att göra slag i saken så att säga. Inget bestämt ännu...

Är fullt medveten om att den kommer att ställa högre krav på objektiv också. Så jag kommer att behöva ett normalzoom eller flera fasta objektiv. Jag har Sigmas 35mm Art nu som har fungerat bra som porträttobjektiv men det kan bli lite kort på FX. Så deras nya 50mm skulle vara ett alternativ. Och/eller ett 24-70 för att ersätta mitt 17-50mm. Sedan har jag 70-200 och 150-600. Något mer vidvinkel ligger lite längre fram i tiden

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

D750 är väl egentligen bättre på alla punkter,

Den har ingen AF-ON-knapp. Helt vansinnigt av Nikon att tillverka en spåass dyr och avancerad kamera men inte ha en så avgörande grej, IMO. Men... De måste väl sälja D810 på något sätt åxå.

Citat:

Är fullt medveten om att den kommer att ställa högre krav på objektiv också. Så jag kommer att behöva ett normalzoom eller flera fasta objektiv. Jag har Sigmas 35mm Art nu som har fungerat bra som porträttobjektiv men det kan bli lite kort på FX. Så deras nya 50mm skulle vara ett alternativ. Och/eller ett 24-70 för att ersätta mitt 17-50mm. Sedan har jag 70-200 och 150-600. Något mer vidvinkel ligger lite längre fram i tiden

Både pixeltätheten är lägre och CoC större på D750 så den ställer snarare lägre krav på optiken.

35mm är väl lite kort för porträtt på FX ja, 35mm är ju i kortaste laget för porträtt redan på DX, men användbart till mycket annat.
Jag hade personligen valt att skaffa en normalzoom, typ Tamrons 24-70 som presterar väldigt bra, har stabilisering och inte kostar SÅ blodigt mycket. Det funkar ju hyggligt till porträtt åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Jag ska bespara er tiden med att hjälpa, det är en D750 det måste bli. Allting annat skulle vara en kompromiss.
Jag måste ha fått nå hjärnspöken igår och tankarna for iväg, och kanske behövde en annans åsikt.
Ber om ursäkt för en onödig tråd...

En D750 skulle gå bort för mig på grund av högsta slutartid på 1/4000sek. Tyvärr. Men det kanske inte stör dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Den har ingen AF-ON-knapp. Helt vansinnigt av Nikon att tillverka en spåass dyr och avancerad kamera men inte ha en så avgörande grej, IMO. Men... De måste väl sälja D810 på något sätt åxå.

Både pixeltätheten är lägre och CoC större på D750 så den ställer snarare lägre krav på optiken.

35mm är väl lite kort för porträtt på FX ja, 35mm är ju i kortaste laget för porträtt redan på DX, men användbart till mycket annat.
Jag hade personligen valt att skaffa en normalzoom, typ Tamrons 24-70 som presterar väldigt bra, har stabilisering och inte kostar SÅ blodigt mycket. Det funkar ju hyggligt till porträtt åxå.

Nä, den har inte AF-ON, vilket är synd.
Men AE-L/AF-L knappen går ju att använda som AF-ON knapp. Men den ser ut att vara ganska långt till vänster, men jag ska ju givetvis känna på kameran innan jag bestämmer mej för köp.

35:an har jag haft som porträtt inomhus, med blixt och så. Har rätt trångt här hemma, men med 35mm har de gått precis. Utomhus, eller där de finns mera utrymme, så använder jag oftast 70-200.

Som du säkert såg så skrev jag att jag även var inne på en 24-70. Vilken det blir vet jag inte, men den är tänkt att införskaffas på samma gång, OM de blir köp d.v.s.

Skrivet av Marie96:

En D750 skulle gå bort för mig på grund av högsta slutartid på 1/4000sek. Tyvärr. Men det kanske inte stör dig?

Nä, det stör mej inte speciellt.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk

jag har klämt på d750 o tycker att en poäng är att det är en liten kamera. dvs en mycket välutrustad fx kamera i "dx storlek" om man kan säga så.

vill du han en stor fx kamera med stort grepp är nog inte d750 rätt.

vill du däremot ha en modern fx kamera med bra af system som inte är klumpigare än en d7100 så är det ju kanon. som jag der det är ett stort minus 1/4000s som marie skrev också.

vid foto i soljus på sommaren matchar 1/4000 f/2.8... vill man ha marginal el köra f/1.8 utan att håll på med nd filter är det en nackdel.

jsg tycket d750 påminner myckey om d7100 i greppet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej... Kanske jag får lugna mig lite och köra vidare med D300an ett tag till.

Om jag nu skulle vilja testa på FX, och ha lite bättre ISO-prestanda, är D700 ett bra alternativ då? Kostar typ 6-7 tusen så det blir ju inte så stor utgift ekonomiskt, är rätt identisk med 300an annars. Hur stor skillnad är det?

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

D700 är lite väl gammal och har dålig ISO jämfört med D800. Även D610 är bättre än dem båda på den nivån.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Är det så att du vill ha en billig FX-kamera som ger bra bilder så skall du kika på D610, vill du ha en kamera som ger groteskt underbarat högupplösta bilder så skall du välja D810. Jag kan säga att sedan jag fick min D750 så har jag varken rört D610:an eller D810:an. D750:an är en helt underbar kamera som passar mig med stora händer väldigt bra, den nya kamerakroppsdesignen gör att kameran är lätt, slimmad och riktigt skön att hålla i. Inbyggd WiFi gör att man snabbt och enkelt kan skicka bilder till Facebook eller Instagram, slutarljudet är underbart (ja, det är en viktig faktor att ta med) samt att bilderna blir riktigt riktigt bra.

Till syvende och sist så är det DITT val, gå till en butik, kläm o känn på kameran och ta ett par testskott med den och bestäm dig sedan.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Okej... Kanske jag får lugna mig lite och köra vidare med D300an ett tag till.

Om jag nu skulle vilja testa på FX, och ha lite bättre ISO-prestanda, är D700 ett bra alternativ då? Kostar typ 6-7 tusen så det blir ju inte så stor utgift ekonomiskt, är rätt identisk med 300an annars. Hur stor skillnad är det?

Det är ganska precis ett steg skillnad, dvs ISO1600 på D700 ser ut som ISO800 på D300. Nyrare kameror är ytterligare lite bättre, såklart.
En D700 skulle du ju, eventuellt, kunna ha kvar som andrahus om du senare skaffar en D610/D750/D810.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

D700 är lite väl gammal och har dålig ISO jämfört med D800. Även D610 är bättre än dem båda på den nivån.

Jo jag vet att den är rätt gammal, som D300an ungefär. Men priset på dem är ju betydligt lägre än t ex D800. Därav funderingen...

Skrivet av Fototoken:

Är det så att du vill ha en billig FX-kamera som ger bra bilder så skall du kika på D610, vill du ha en kamera som ger groteskt underbarat högupplösta bilder så skall du välja D810. Jag kan säga att sedan jag fick min D750 så har jag varken rört D610:an eller D810:an. D750:an är en helt underbar kamera som passar mig med stora händer väldigt bra, den nya kamerakroppsdesignen gör att kameran är lätt, slimmad och riktigt skön att hålla i. Inbyggd WiFi gör att man snabbt och enkelt kan skicka bilder till Facebook eller Instagram, slutarljudet är underbart (ja, det är en viktig faktor att ta med) samt att bilderna blir riktigt riktigt bra.

Till syvende och sist så är det DITT val, gå till en butik, kläm o känn på kameran och ta ett par testskott med den och bestäm dig sedan.

Ja de låter ju lovande, har ännu inte sett den i nån butik ännu, men de ska väl börja komma så småningom.
Det som gör mej mest skeptisk till D6x0 är autofokusen, skulle vilja ha 51 punkters.

Skrivet av dumbo:

Det är ganska precis ett steg skillnad, dvs ISO1600 på D700 ser ut som ISO800 på D300. Nyrare kameror är ytterligare lite bättre, såklart.
En D700 skulle du ju, eventuellt, kunna ha kvar som andrahus om du senare skaffar en D610/D750/D810.

Okej, tack för svar. Får spåna vidare...

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Okej... Kanske jag får lugna mig lite och köra vidare med D300an ett tag till.

Om jag nu skulle vilja testa på FX, och ha lite bättre ISO-prestanda, är D700 ett bra alternativ då? Kostar typ 6-7 tusen så det blir ju inte så stor utgift ekonomiskt, är rätt identisk med 300an annars. Hur stor skillnad är det?

Tog en iso 3200-bild med min D700 idag. Gillar hur bruset ser ut, nästan lite filmkorn över det. FB-bild, med allt vad det innebär av kvalitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Atenza hur gick det med kamera funderingarna? sitter också med en D300 sen -08 än idag, funderat på D750 men vet inte riktigt hur man ska göra änu:P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

@Atenza hur gick det med kamera funderingarna? sitter också med en D300 sen -08 än idag, funderat på D750 men vet inte riktigt hur man ska göra änu:P

Det vart en D7200, kunde inte motstå priset jag vart erbjuden den för! Ekonomin räcker inte riktigt till för FX just nu för mej. Men jag är nöjd än så länge med D7200, men jag har inte fotat jättemycket. Lightroom stöder fortfarande inte dess raw-filer så jag ändrar om metadatan så det tror att de är D5300, så att de funkar.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Det vart en D7200, kunde inte motstå priset jag vart erbjuden den för! Ekonomin räcker inte riktigt till för FX just nu för mej. Men jag är nöjd än så länge med D7200, men jag har inte fotat jättemycket. Lightroom stöder fortfarande inte dess raw-filer så jag ändrar om metadatan så det tror att de är D5300, så att de funkar.

okej satt o funderade på en sån också ett tag, klämde runt på olika kameror osv, men idag efter mycket om o men så klickade man iväg en beställning på D750 tillslut iaf nu är det bara o klättra på väggarna o vänta på paketet hehe

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har klämt på både d7200 och d750 och de är verkligen nästan identiska storleksmässigt och hur de ser ut och väger.
Jag har en d5100 med kitobjektiv idag och vill uppdatera objektivet till något bättre. Köper jag ett DX objektiv låser jag mig till det formatet käns det som. Har funderat på att uppgradera till FX format så det käns inte alls bra att börja köpa dyra objektiv till DX formatet om jag snart kommer byta till FX.
Har kollat in Sigma 24-105 objektivet som fått mycket bra kriktik. Passar faktiskt både till DX och FX om jag fattat rätt så det blir det objektivet.
När det gäller kamerahuset måste jag säga att det är verkligen synd att d7200 inte har vinkelbar skärm. Låter kanske löjligt men jag har verkligen vant mig med att kunna vinkla skärmen vid låga fotovinklar osv så att detta inte finns på d7200 blir en liten dealbraker för mig. D7200 är alltså inte FX och har fast skärm = inget köp.
Det är bara att bita i det sura äpplet och slänga upp nästan dubbelt så mycket pengar, men jag har tänkt ha nästa kamera i flera år så jag vill inte ångra mig. Väljer jag DX kommer jag garanterat fundera på FX varje gång jag fotar. Nä, d750 får det bli.
Har tittat massor på reviews på youtube och webben och det är nog de flestas åsikt att d750 är en bättre kamera helt enkelt , även om d7200 är väldigt bra. Troligtvis den bästa cropformatskameran just nu.

Någon som vet om d750 rawfiler funkar i lightroom än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra
Om du klarar dig med 24mm som vidast kan det väl kanske funka att uppgradera objektivet redan nu, annars kommer du ju att få kånka runt på kitobjektivet ändå. Jag vet inte vilket objektiv du har som "kitobjektiv", men i regel är de inte så dåliga som man/många tror/tänker.
Så lite beroende på hur ditt behov ser ut så kanske det kan vara vettigare att skaffa nytt objektiv samtidigt som du uppgraderar till FX. Just normalzoomar är inte så utbytbara mellan systemen, IMO.

Eftersom du har så få objektiv så tycker jag dock att det är rätt tänkt att välja FX om du har budgeten för själva kamerahuset.

Sigmat du nämner verkar helt okej, även om det förlorar en del skärpa ut mot kanterna även nerbländat. Personligen hade jag även kollat in Tamron 24-70/2.8 VC USD. Visserligen 2kkr dyrare och har kortare zoomomfång, men har bättre ljusstyrka och, IMO, bättre bildkvalitet. f/4 på en D750 blir ju dock motsvarande f/2.8 på din D5100, så har du "bara" ett kitobjektiv idag så kommer du ju ändå att uppleva en skillnad både i brus och skärpedjup med f/4 på en D750.