Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk

Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

OBS! Den här tråden berör problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10. Har du frågor som inte berör detta, t.ex inställningar och användning av Windows 10, vänligen skriv i annan befintlig tråd eller skapa en ny.

I forumet här på Sweclockers de senaste dagarna har det varit mycket aktivitet kring Windows 10. Främst har det handlat om problem som berör den gratis uppgradering som Microsoft erbjuder när man har Windows 7, 8 eller 8.1.

Många frågor har besvarats i flera trådar, men eftersom det är så pass många som skriver i trådarna är det svårt att kunna se tidigare svar som redan har berört en viss fråga. Jag tänkte därför att vi skulle sammanställa de vanligaste frågorna och problemen i den här tråden, och även de svar och lösningar som finns.

Jag ska inte påstå att jag själv är någon expert inom det här området, men jag har själv lyckats med både uppgradering, aktivering och ren installation med formatering av hårddisken, och kommer dela med mig av hur jag gick tillväga. Jag har också skaffat mig kunskap kring ämnet genom att läsa på olika forum samt hjälpa medlemmar här på Sweclockers.
Ni får väldigt ge flera tips på vad som passar bra att lägga till i det här första inlägget då det är min tanke med det hela, så att man slipper läsa igenom långa trådar.
Frågor, lösningar m.m kommer fyllas på med tiden, och är tänkt att endast beröra uppgradering, installation och aktivering av Windows 10.

Här är Microsofts egna FAQ

Jag har en laglig Windows 7/8/8.1 med alla uppdateringar installerad på min dator, men får inte upp Windows-ikonen för att kunna reservera min uppgradering.

Det finns många lösningar att Googla fram, och att även söka fram här i forumet.
Jag hade det här problemet och provade direkt med lösning 3 som finns på den här sidan med lyckat resultat:
http://techdows.com/2015/06/how-to-enable-get-windows-10-app-...
Fungerar ingen av lösningarna för dig, eller om du gjorde på annat sätt får du gärna dela med dig.

Lösning

Jag har reserverat min uppgradering, men Windows Update vill inte börja ladda ner installationen.

Den 28 började ett flertal godkända Windows-installationer att i förväg ladda ner installationsfilerna. Men många har också haft problem med att ens starta den här nedladdningen efter lansering. Några har fått olika felkoder m.m, och andra har inte ens fått det.

Jag har sett väldigt många olika lösningar här på forumet, och många tipsar om att ta bort filer ur en viss mapp, skriva ett visst kommando i kommandotolken m.m, men om jag får säga min mening är dessa onödiga. Man kan från Microsoft ladda ner "Media creation tool" och med det verktyget göra ett installationsmedium med skiva eller usb-minne (eller spara ner ISO-filen) och med den göra en uppgradering från Windows 7, 8 eller 8.1. Självklart måste du ha en laglig aktiverad version av Windows för att uppgraderingen ska fungera.
Efter att du har uppgraderat väntar du på att ditt Windows 10 ska aktiveras.
Denna metod har jag själv använt och har nu ett fungerande Windows 10. Det är också viktigt att du innan uppgradering förhandsbokar Windows 10, annars kommer din nyckel inte att godkännas för uppgradering till Windows.

Lösning

Uppgraderingen lyckas inte på grund av för lite diskutrymme. Vad ska jag göra?

Att ha sitt OS på en SSD idag är inget ovanligt. Men det är heller inte ovanligt att man brukar ligga på gränsen till att fylla den, mig själv inbegripen då jag sitter på en 60gb SSD till OS. Jag gjorde såhär:

Tog bort Spotify och Google Chromes cachefiler i användarmapparna. Fick 3-4gb extra där. Minskade också min växlingsfil från 16gb till 4gb. Det var kanske att ta i lite, men då visste jag också att uppgraderingen skulle få plats utan problem.

Lösning

Jag har bokat den gratis uppdateringen och lyckats uppgradera till Windows 10, men kan inte aktivera.

Det här brukar inte vara något direkt fel. Microsofts servrar är väldigt upptagna nu i och med lanseringen av Windows 10 och därför är det inte konstigt om din aktivering inte fungerar på en gång. Själv fick jag vänta några timmar innan det blev aktiverat.

Om ditt Windows 10 fortfarande inte har aktiverats efter ett par dagar får du gärna dela med dig av detta. Problemet kan vara något annat som jag har sett i andra trådar, och hittar vi en lösning kan vi skriva det här.

Lösning

Jag kan fortfarande inte aktivera min uppgradering och tror inte felet är belastade servrar. (t.ex meddelanden om blockerad nyckel)

Orsaken till detta vet jag inte, men en tanke är att det finns kvar korrupta filer som hindrar aktiveringen. Jag har läst att det brukar fungera att göra en ren installation av systemet som man vill uppgradera från. Efter det gör man en uppgradering med verktyget (inte Windows Update då man måste installera många uppdateringar först helt i onödan). Jag har sett några skriva om detta med lyckat resultat.

Lösning

Kan jag formatera min hårddisk och göra en ren installation av Windows 10?

Ja det kan du. Du måste dock ha gjort uppgraderingen från ditt tidigare OS först och även aktiverat din uppgradering. Din licens låses till ditt moderkort och det måste du tala om för Microsoft genom att aktivera uppgraderingen. När du gjort detta är det fritt fram att formatera och göra en ren installation. Det är alltså inte din nyckel som "följer med" till ditt Windows 10, utan istället används en generell nyckel och moderkortet blir det som identifierar och aktiverar din installation.

Lösning

När jag installerar Windows 10 och fyller i min min nyckel från Windows 7/8/8.1 vill den inte godkännas, trots att jag förhandsbokat och uppgraderat.

Det här är inget konstigt, det är precis som det ska vara. Du ska helt enkelt hoppa över steget där du fyller i din nyckel. Windows 10 kommer själv att aktiveras med en generell nyckel när installationen är färdig, och under förutsättning att du har internet. Som tidigare nämnts så är ditt moderkort låst till din nyckel (eller egentligen uppgraderingen), och detta känner servrarna hos Microsoft av och kommer på så sätt att aktivera ditt Windows 10.

Lösning

Kan jag uppgradera till en annan version av Windows 10 (t.ex Pro) om jag har en annan version av Windows 7 eller 8/8.1? (t.ex home)

Nej det går inte. Har du Windows 7 Home så måste du uppgradera till Windows 10 Home. På Microsofts hemsida står det vilka versioner som du kan uppgradera till med din befintliga version.

Svar

Det finns många frågor kring det här ämnet och de kommer fyllas på med tiden. Har ni själva förslag på frågor och lösningar är ni varmt välkomna med dessa. Ni kan skriva både här i tråden samt skicka pm till mig.

Med vänlig hälsning Emil

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan jag installera Windows 10 från USB utan att ha nyckeln till hand? Har man 30 dagar på sig att slå in den i windows som med 7 / 8? Eller måste man knappa in den under installationen. Får nämligen min nyckel i nästa vecka och tänkte lägga helgen på att installera om datorn.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Kan jag installera Windows 10 från USB utan att ha nyckeln till hand? Har man 30 dagar på sig att slå in den i windows som med 7 / 8? Eller måste man knappa in den under installationen. Får nämligen min nyckel i nästa vecka och tänkte lägga helgen på att installera om datorn.

Det fungerar som med tidigare, att det går utmärkt att skippa produktnyckeln i början och knappa in den om en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Det fungerar som med tidigare, att det går utmärkt att skippa produktnyckeln i början och knappa in den om en vecka.

Awesome! Tack för svar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av crant0r:

Det fungerar som med tidigare, att det går utmärkt att skippa produktnyckeln i början och knappa in den om en vecka.

Skrivet av Ahlen:

Awesome! Tack för svar.

Jag tror inte riktigt det är så det går till. Jag tror faktiskt att man aldrig behöver fylla i någon nyckel eftersom aktivering m.m sköts automatiskt, detta med hjälp av att ditt moderkort har registrerats hos Microsoft.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag tror inte riktigt det är så det går till. Jag tror faktiskt att man aldrig behöver fylla i någon nyckel eftersom aktivering m.m sköts automatiskt, detta med hjälp av att ditt moderkort har registrerats hos Microsoft.

Tror det här handlar om en nyinstallation med riktig nyckel, "Får nämligen min nyckel i nästa vecka och tänkte lägga helgen på att installera om datorn.".

Även om du ominstallerar på en dator som du tidigare uppgraderat kommer Windows 10 att fråga efter en nyckel vid installationen, men Windows kommer aktiveras ändå när du väl är inne, installerad och datorn har kopplat upp sig mot aktiveringsservern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag har sett väldigt många olika lösningar här på forumet, och många tipsar om att ta bort filer ur en viss mapp, skriva ett visst kommando i kommandotolken m.m, men om jag får säga min mening är dessa onödiga. Man kan från Microsoft ladda ner "Media creation tool" och med det verktyget göra ett installationsmedium med skiva eller usb-minne (eller spara ner ISO-filen) och med den göra en uppgradering från Windows 7, 8 eller 8.1. Självklart måste du ha en laglig aktiverad version av Windows.
Efter att du har uppgraderat behöver du bara aktivera ditt Windows 10. Denna metod har jag själv använt och har nu ett fungerande Windows 10. Det är också viktigt att du med din licens innan uppgradering förhandsbokar Windows 10, annars kommer din nyckel inte att följa med till ditt Windows 10 under uppgraderingen.

Har testat båda lösningar. Den första fungerar inte och den andra så får jag meddelandet något händer och programmet kraschar. Har ca 70gb ledig på C.

På en annan dator kan jag ladda ner Windows 10 med verktyget men sen failar den när den ska kolla kompabilitet, den säger att processorn inte stödjer NX, det är dock en i5 Sandy bridge, något som ska stödja det. Kan inte hitta något med att sätta på det i bios.

Har även försök ladda ner och flasha med en USB men blir samma sak "Något hände" alltså vad fan är det för felkod?!?!

Permalänk
Medlem

Jag var lite syrlig innan men nu har jag själv fått problem :(, karma...

Jag använde detta tips för att få fram reservationsikonen för längesen och reserverade uppgraderingen, var metod 3 och tror jag 3dje optionen i det fixprogrammet som hjälpte:
"Jag har en laglig Windows 7/8/8.1 med alla uppdateringar installerad på min dator, men får inte upp Windows-ikonen för att kunna reservera min uppgradering.
Det finns många lösningar att Googla fram, och att även söka fram här i forumet.
Jag hade det här problemet och provade direkt med lösning 3 som finns på den här sidan med lyckat resultat:
http://techdows.com/2015/06/how-to-enable-get-windows-10-app-....
Fungerar ingen av lösningarna för dig, eller om du gjorde på annat sätt får du gärna dela med dig."

Men nu händer ingenting mer, laddar inte ner nån uppdatering och går jag in på ikonen så ser det ut som efter reservationen med lite allmän info bara, tar jag check my pc får jag följande meddelande:

Ska jag då skapa en installations usb och uppgradera ifrån den som i tips:
"Jag har reserverat min uppgradering, men Windows Update vill inte börja ladda ner installationen."?

Känns som när man körde fixet från metod 3 från tips 1 så typ tog den fram win10 ikonen men "fusk" tog fram den så nu när det väl ska tanka ner så startar det ej för ikonen skulle egentligen inte komma fram av ngn anledning?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@stimpen:

ja, ladda hem ISOn genom verktyget och uppgradera där. Det spelar ingen roll för din eligbility hur du uppgraderar, utan licensen blir giltig ändå.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Edit: reserveringen har inget som helst innebörd förutom för att provisionera servrar, bandbredd, tidslaunch etc. för uppgraderingerna. Dvs internt Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

@stimpen:

ja, ladda hem ISOn genom verktyget och uppgradera där. Det spelar ingen roll för din eligbility hur du uppgraderar, utan licensen blir giltig ändå.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Skitbra, tack för hjälpen!

O man bara bootar från usbn så kan man sen välja att uppgradera till win 10 utan att installera om? (orkar ej göra clean install just nu )

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Skitbra, tack för hjälpen!

O man bara bootar från usbn så kan man sen välja att uppgradera till win 10 utan att installera om? (orkar ej göra clean install just nu )

Ja, det finns två val; ett för uppgradering och ett för att börja formatera diskar, partitioner etc. Du kan även starta den direkt från Windows utan att starta från USBn, fungerar lika bra.

Du kan inte intsallera Windows 10 utan att först uppgraderat datorn ändå. Om du inte har en köpt Windows 10 nyckel

Språklig misshandel.
Permalänk
Medlem

När jag använder Egde så börjar dator lagga så otroligt mycket. Fick upp aktivitetshanteraren så använde var det 4 processer med edge. 3 st använde ca 190 mb.. men den 4 låg på 4 gb.
Fick avsluta den så sluta datorn lagga. Dock byggs växelfilen på den hela tiden.. så efter nån timme så är den på 4 gb igen.

Är det nån känd bugg eller vad kan det bero på ?

Permalänk
Medlem

När jag installerar Windows 10 och fyller i min min nyckel från Windows 7/8/8.1 vill den inte godkännas, trots att jag förhandsbokat och uppgraderat.
Det här är inget konstigt, det är precis som det ska vara. Du ska helt enkelt hoppa över steget där du fyller i din nyckel. Windows 10 kommer själv att aktiveras med din nyckel när installationen är färdig under förutsättning att du har internet. Som tidigare nämnts så är ditt moderkort låst till din nyckel, och detta känner servrarna hos Microsoft av och kommer på så sätt att föra in din nyckel och aktivera ditt Windows 10.

[/quote]

Har ominstallerat båda mina datorer ,så sent som igår,med äkta windows 7, då försvann w10 ikonen nertill, hade innan ominstallationen reserverat w10 på båda datorerna, båda med samma email,har inte fått nåt mejl,å jag har inte orkat vänta på nåt heller,så då hämtade jag det där verktyget för w10 som många tipsat om,
installerade w10,sen kom vi till att fylla i en produktnyckel,men..den gamla för w7 funkade inte,så hur gör vi nu,man kan varken trycka föregående eller nästa...så vad gör vi?

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem

Mitt Problem:
"Det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet"
Installationen går till ca 10% sen får jag detta meddelandet, att trycka på läs mer slänger in mig till "Systemkrav för windows 8.1"

TRÅD

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

Det jag tycker är dåligt att MS påstår retail blir Retail.

Utgår man från vad som skrivs så tvingas alla in i en OEM version av win 10 (inte så jag klagar).

Men vill jag flytta det hela till ny hårdvara eller moderkortet går sönder är det hela svårare.

Vill inte betala 2500kr för få vettig version av win 10.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag tycker är dåligt att MS påstår retail blir Retail.

Utgår man från vad som skrivs så tvingas alla in i en OEM version av win 10 (inte så jag klagar).

Men vill jag flytta det hela till ny hårdvara eller moderkortet går sönder är det hela svårare.

Vill inte betala 2500kr för få vettig version av win 10.

Kan man tänka sig att de släpper på den restriktionen när allt konsoliderats?
Tänker det kostar dem att folk ringer supporten hela tiden då de bytat mobo eller hd.

Fick ringa på en av mina bärbara datorer en gång, vet ej om det var för jag bytade till en ssd eller att jag inte kört windows på den på typ nått år.
Fick ringa in och mot en maskin mata in en kod och sen få en kod tillbaka och sen var det klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag tycker är dåligt att MS påstår retail blir Retail.

Utgår man från vad som skrivs så tvingas alla in i en OEM version av win 10 (inte så jag klagar).

Men vill jag flytta det hela till ny hårdvara eller moderkortet går sönder är det hela svårare.

Vill inte betala 2500kr för få vettig version av win 10.

Du får en retail version I den mån att du kan ominstallera den obegränsat på den device du uppgraderar.

Förstår inte hur du kan tycka det är konstigt att du inte får en fullständig, obegränsad licens av Windows 10 bara för att du ägt en tidigare version av Windows...? Du får en GRATIS version av ett operativsystem, bara för att du haft en version du kanske köpt 5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Du får en retail version I den mån att du kan ominstallera den obegränsat på den device du uppgraderar.

Förstår inte hur du kan tycka det är konstigt att du inte får en fullständig, obegränsad licens av Windows 10 bara för att du ägt en tidigare version av Windows...? Du får en GRATIS version av ett operativsystem, bara för att du haft en version du kanske köpt 5 år sedan.

Njao men det framgår inte helt att det är OEM man får nu, plötsligt är du låst, iofs om du har möjligheten att gå tillbaka till ditt gamla OS och installera det på en ny maskin så ok, dvs du får nytt win 10 men på maskinen du kör nu, byter du får du lägga in det gamla.

Men ms har väl sagt att man får ringa in om man byter hårdvara dvs man får göra det fast lite omständigt, eller har jag fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av crant0r:

Du får en retail version I den mån att du kan ominstallera den obegränsat på den device du uppgraderar.

Förstår inte hur du kan tycka det är konstigt att du inte får en fullständig, obegränsad licens av Windows 10 bara för att du ägt en tidigare version av Windows...? Du får en GRATIS version av ett operativsystem, bara för att du haft en version du kanske köpt 5 år sedan.

Skulle utan problem vilja få min win 8 nyckel utbytt. den utlovade gratis 8.1 gav inte vad MS lovade, Win 10 har snarare det som utlovades 8.1 skulle ha.

Så får jag win 10 i utbyte av att gamla nycken bli ogiltig skulle inte jag tacka nej till.

Skrivet av stimpen:

Njao men det framgår inte helt att det är OEM man får nu, plötsligt är du låst, iofs om du har möjligheten att gå tillbaka till ditt gamla OS och installera det på en ny maskin så ok, dvs du får nytt win 10 men på maskinen du kör nu, byter du får du lägga in det gamla.

Men ms har väl sagt att man får ringa in om man byter hårdvara dvs man får göra det fast lite omständigt, eller har jag fel?

Exakt, sen är frågan om man byter hårdvara kör windows 7/8 och uppdaterar till win 10 på ny hårdvara hur funkar det? Vet att telefonaktivering finns kvar i windows 10, går att locka fram det i kör/run slui.exe 4 (kan ju försvinna i framtiden vem vet).

Ja MS har skapat hel del frågetecken runt detta, hoppas om några veckor kommer officiellt besked hur det funkar.

Kör ju på moderkort från runt 2005 , så kan ju rasa när det känner för det typ

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Går det inte att göra en ren ominstallation utan att uppgradera?
Hur fan ska då göra om jag har 1GB ledigt utrymme på C:?

Går det att få installationsverktyget att lägga $Windows.~WS mappen på D: istället?

Jag har en 80GB SSD så kan inte rensa så mycket hade helst av allt bara gjort en blåsning men det har ju MS blockat..

Permalänk

har uppdaterat allt som finns på windows update och kört det där scriptet schtask.exe, som jag läst på forum,,, inget hjälper.
vad göra? sjukt störande

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att uppgradera en i grunden engelsk licens till en engelsk licens utav Windows 10?

Klienten byter språk efter nedladdningen även om jag ändrat alla regions inställningar till Storbritannien, detta via media creation tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Hur gör man för att uppgradera en i grunden engelsk licens till en engelsk licens utav Windows 10?

Klienten byter språk efter nedladdningen även om jag ändrat alla regions inställningar till Storbritannien, detta via media creation tool.

Se om detta hjälper: #15571491

Permalänk
Skrivet av SpoZen:

Går det inte att göra en ren ominstallation utan att uppgradera?
Hur fan ska då göra om jag har 1GB ledigt utrymme på C:?

Går det att få installationsverktyget att lägga $Windows.~WS mappen på D: istället?

Jag har en 80GB SSD så kan inte rensa så mycket hade helst av allt bara gjort en blåsning men det har ju MS blockat..

Ja den tar hjälp av annan lagringsmedium då. Som hdd USB eller SD kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av slobbster:

http://i.imgur.com/pfYfK5T.jpg

har uppdaterat allt som finns på windows update och kört det där scriptet schtask.exe, som jag läst på forum,,, inget hjälper.
vad göra? sjukt störande

Vad har du för CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av crant0r:

Tror det här handlar om en nyinstallation med riktig nyckel, "Får nämligen min nyckel i nästa vecka och tänkte lägga helgen på att installera om datorn."

Ja så måste det vara, jag läste nog lite för snabbt

Skrivet av Baxtex:

Har testat båda lösningar. Den första fungerar inte och den andra så får jag meddelandet något händer och programmet kraschar. Har ca 70gb ledig på C.

På en annan dator kan jag ladda ner Windows 10 med verktyget men sen failar den när den ska kolla kompabilitet, den säger att processorn inte stödjer NX, det är dock en i5 Sandy bridge, något som ska stödja det. Kan inte hitta något med att sätta på det i bios.

Har även försök ladda ner och flasha med en USB men blir samma sak "Något hände" alltså vad fan är det för felkod?!?!

Jag har sett flera som fått det här problemet. Tyvärr vet jag inte vad som orsakar det. Jag vet dock att några har lyckats lösa det genom att göra en ren installation av sitt befintilga OS och sedan uppgradera, kanske massa skräp-filer m.m som ligger och bråkar. Det är den enda lösning som jag kan komma du kan göra. Blir dock problematiskt om du inte ville göra en ren installation med Windows 10, men skulle o andra sidan en ny installation av ditt befintliga lösa problemet, då kanske det inte skulle vara så dumt eftersom något verkade korrupt på din gamla installation.

Skrivet av ticcen:

När jag använder Egde så börjar dator lagga så otroligt mycket. Fick upp aktivitetshanteraren så använde var det 4 processer med edge. 3 st använde ca 190 mb.. men den 4 låg på 4 gb.
Fick avsluta den så sluta datorn lagga. Dock byggs växelfilen på den hela tiden.. så efter nån timme så är den på 4 gb igen.

Är det nån känd bugg eller vad kan det bero på ?

Jag har tyvärr ingen kunskap inom detta. Själv Använde jag edge för att installera Chrome....
Om du inte hittar någon annan tråd med liknande problem så rekommenderar jag dig att starta en ny tråd. Den här tråden är tänkt att behandla installation-problem med Windows 10 och inte fel inom operativsystemet.

Skrivet av Korpen9:

När jag installerar Windows 10 och fyller i min min nyckel från Windows 7/8/8.1 vill den inte godkännas, trots att jag förhandsbokat och uppgraderat.
Det här är inget konstigt, det är precis som det ska vara. Du ska helt enkelt hoppa över steget där du fyller i din nyckel. Windows 10 kommer själv att aktiveras med din nyckel när installationen är färdig under förutsättning att du har internet. Som tidigare nämnts så är ditt moderkort låst till din nyckel, och detta känner servrarna hos Microsoft av och kommer på så sätt att föra in din nyckel och aktivera ditt Windows 10.

[/quote]

Har ominstallerat båda mina datorer ,så sent som igår,med äkta windows 7, då försvann w10 ikonen nertill, hade innan ominstallationen reserverat w10 på båda datorerna, båda med samma email,har inte fått nåt mejl,å jag har inte orkat vänta på nåt heller,så då hämtade jag det där verktyget för w10 som många tipsat om,
installerade w10,sen kom vi till att fylla i en produktnyckel,men..den gamla för w7 funkade inte,så hur gör vi nu,man kan varken trycka föregående eller nästa...så vad gör vi?

Att ikonen försvann har nog att göra med att alla uppdateringar som installerats på din föregående Windows 7-installation inte längre är installerade. Men eftersom du ändå har reserverat så kan du direkt göra uppgraderingen med hjälp av verktyget. Det du dock verkar ha gjort är att göra en installation av Windows 10 istället för en uppgradering, vilket inte är som man ska göra. Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom det första inlägget i den här tråden för att se hur du ska gå tillväga.

Personligen monterade jag den nedladdade ISO-filen virtuellt (eftersom den var sparad på min D-disk) och uppgraderade direkt när jag var inne i Windows 7. Jag behövde alltså inte starta om och boota från något annat media, uppgradera sin installation kan man göra direkt under drift.

Skrivet av PelleRell:

Mitt Problem:
"Det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet"
Installationen går till ca 10% sen får jag detta meddelandet, att trycka på läs mer slänger in mig till "Systemkrav för windows 8.1"
http://s2.postimg.org/wnus777yh/win_10.png

TRÅD

Skrivet av SpoZen:

Går det inte att göra en ren ominstallation utan att uppgradera?
Hur fan ska då göra om jag har 1GB ledigt utrymme på C:?

Går det att få installationsverktyget att lägga $Windows.~WS mappen på D: istället?

Jag har en 80GB SSD så kan inte rensa så mycket hade helst av allt bara gjort en blåsning men det har ju MS blockat..

Så är fallet tyvärr, något som inte jag heller gillar. Jag har själv en SSD på 60gb och hade samma problem. Det jag dock gjorde var att ta bort filer i användarmapparna, t.ex cache-filer från Sporify och Google Chrome, samt minskade ner min växlingsfil från 16 till 4gb. Då hade jag gott om utrymme till uppgraderingen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Måste man verkligen ha Product key?

Jag kan bara hitta mitt Product-ID, vilket inte är samma som Product Key. Jag har inte fått uppdateringen via Windows Update än (den har misslyckats), så nu vill jag göra det manuellt.

Någon här som har gjort det och kan berätta om Product Key verkligen behövs? För vad jag förstår enligt vissa på forumet så kopierar Windows själv över product key?

Jag har försökt hitta product key på många olika sätt, men förmodligen är det min Yoga 2 pro som på något sätt gömmer den.

Permalänk
Skrivet av edvinnn:

http://s1.postimg.org/o4k4hz59r/windowz.png

Jag kan bara hitta mitt Product-ID, vilket inte är samma som Product Key. Jag har inte fått uppdateringen via Windows Update än (den har misslyckats), så nu vill jag göra det manuellt.

Någon här som har gjort det och kan berätta om Product Key verkligen behövs? För vad jag förstår enligt vissa på forumet så kopierar Windows själv över product key?

Jag har försökt hitta product key på många olika sätt, men förmodligen är det min Yoga 2 pro som på något sätt gömmer den.

Nej gratisversionen i alla fall låses till moderkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av edvinnn:

http://s1.postimg.org/o4k4hz59r/windowz.png

Jag kan bara hitta mitt Product-ID, vilket inte är samma som Product Key. Jag har inte fått uppdateringen via Windows Update än (den har misslyckats), så nu vill jag göra det manuellt.

Någon här som har gjort det och kan berätta om Product Key verkligen behövs? För vad jag förstår enligt vissa på forumet så kopierar Windows själv över product key?

Jag har försökt hitta product key på många olika sätt, men förmodligen är det min Yoga 2 pro som på något sätt gömmer den.

Jag rekommenderar dig att läsa igenom det första inlägget här i tråden. Din fråga tas på sätt och viss upp där.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad har du för CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4770k

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W