Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Någon som har koll på om classic shell kan bli krångligt när jag väl uppgraderar till windows 10? Är det rekommenderat att avinstallera det före?

Jag hade det installerat igår kväll när jag uppgraderade till Win10 Pro. Det kom upp en liten ruta vid boot från Classic Shell (inget error, men kommer inte riktigt ihåg vad som stod) som det bara var att klocka OK på. Sen fungerade det precis som på Win8.1, iaf det jag testade. Dock så tog jag bort programmet från autostart direkt efter, eftersom jag vill ge startmenyn i Win10 en chans.

Jag uppgraderade för övrigt med Media Creation Tool och det verkar fungera att aktivera. Dock fick jag klicka 20+ gånger på "Activate" innan det faktiskt fungerade. Har hört liknande historier från andra på reddit.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ph4st:

Vart köper jag Win 10 nyckeln då? Hittar bara 8.1 på deras store. Jag vill ha Windows 10 nu jag med!

Du installerar den version du vill ha, fast rent från en ISO-fil.
Sedan - eftersom du inte har en produktnyckel, så kan du i Windows 10 välja att köpa en för att aktivera baletten.

Online, snabbt och smidigt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon anledning att inte uppgradera från Win 7 på en gång? Kommer ingenting påverkas förutom C: om det läggs där?

Permalänk
Skrivet av Svenpa:

Någon anledning att inte uppgradera från Win 7 på en gång? Kommer ingenting påverkas förutom C: om det läggs där?

Bättre och vänta en vecka minst, speciellt på vardagsburken (den du använder oftast). Är en hel del buggar som det alltid blir vid såna här släpp.

Är ju inte en ko på isen, så ingen panik

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Byson:

@WebMaximus:

Du kan ju testa. Om din dator fungerar bra idag utan konstigheter och du tycker att du har ett bra flyt så kan du ju göra en uppgradering. Om du känner dig nöjd med datorn efter den så är det väl bara att köra på. Du har ju alltid möjlighet att blåsa datorn senare när du känner att du har ork och inspiration.

Du kan ju också göra en spegling på ditt nuvarande system om du har tillgång till tex Acronis True Image. Då kan du ju med ett par knapptryckningar gå tillbaka till ditt nuvarande system precis som det är nu.

Absolut, är precis så jag tänkt göra om jag väljer att ge mig på en uppgradering.

En sak dock jag funderat över och ställde även den frågan nyss i en separat tråd är vad som händer med min Win7-nyckel efter jag kört uppgraderingen till Win10 med min nyckel? Vill ju inte hamna i ett läge där min Win7-nyckel inte längre fungerar för Win7 för att den iom uppgraderingen konverterats till en Win10-nyckel.

Visserligen behöver jag ju inte använda Win7-nyckeln igen om jag gör en restore av min systempartition (i mitt fall mha AOMEI Backupper) eftersom Win7 då redan är aktiverat men är inte helt säker på vad nyckeln har för koppling till din aktivering...rädd för att MS kommer känna av att min Win7-installation inte längre är 'Genuine' om aktiveringen är baserad på en produktnyckel som inte längre är en giltig Win7-nyckel utan istället blivit konverterad till en Win10-nyckel.

Eller kanske nyckeln kan fungera både som en giltig Win7 och Win10-nyckel samtidigt...?

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

Jag kommer absolut att bara göra en upgrade, orkar inte ens tänka tanken på en hel ominstallation. Så jäkla meckigt enligt min mening. Jag har hopp och tro i att Microsoft klarar av en upgrade och att de tar bort onödigt skräp i processen. Det känns bara som man i kvar i gamla arbetssätt när man vill ha tag i ISO och blåsa det själv.

Precis, så jag tänker också.

Tror jag till att börja med iaf kommer testa att bara köra en uppgradering och se hur allt verkar funka och beroende på resultat får jag se om jag sen av någon anledning känner att det är värt att göra om installationen helt från scratch eller alternativt t om backa tillbaka till Win7 tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Precis, så jag tänker också.

Tror jag till att börja med iaf kommer testa att bara köra en uppgradering och se hur allt verkar funka och beroende på resultat får jag se om jag sen av någon anledning känner att det är värt att göra om installationen helt från scratch eller alternativt t om backa tillbaka till Win7 tills vidare.

Min uppgradering fungerade helt felfritt, fick den via Windows Update, och gjorde "så som det är tänkt".

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet för Windows 10 home eller Pro. Jag gillar inte att ha massa extrafunktioner, så home skulle passa mig bra. Hade .te.x inte Pro under hela Windows 8-perioden.

Det enda jag funderar på är det där jäkla Windows Update. Jag skulle uppskatta att alltid ha mitt OS uppdaterat o så. Men när det börjar bli prat om att Microsoft ska börja rulla ut drivrutiner och annat via Windows update så blir jag lite mörkrädd..

Har ni någon input angående detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Står i valet och kvalet för Windows 10 home eller Pro. Jag gillar inte att ha massa extrafunktioner, så home skulle passa mig bra. Hade .te.x inte Pro under hela Windows 8-perioden.

Det enda jag funderar på är det där jäkla Windows Update. Jag skulle uppskatta att alltid ha mitt OS uppdaterat o så. Men när det börjar bli prat om att Microsoft ska börja rulla ut drivrutiner och annat via Windows update så blir jag lite mörkrädd..

Har ni någon input angående detta?

Idag i alla fall så installeras drivers för grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Jag tankade ner W10 Pro iso:n o formaterade alla diskarna innan installationen, allt funkar som de ska, bara Creative Soundblaster Z som inte funkar pga inga w10 drivisar ut än men de är på g.

Funka inte ???? jo det funkar bra för mig

Permalänk
Medlem

@strejf: jag har uppdaterat till win 10. Laddade hem ISO och ville göra en Clean install. Dock begärdes produktnyckel och min nyckel för win 8 fungerade inte?
Idéer?

Permalänk
Medlem

Är det några risker med att hämta hem Windows 10 ISO filerna från deras hemsida direkt? Jag har en reservation med hjälp av "Skaffa Windows 10" ikonen i menylisten. Är det bättre att jag väntar på att jag får en reservation där istället?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja! Men om du skulle stöta på något problem med något program så kan du backa tillbaka till Windows 7 igen om du vill.

Alright. Har jag förstått det rätt då att det är fritt fram att bara köra gratis uppgraderingen och sen byta fram och tillbaka mellan gamla OS och win 10 om man inte är nöjd? Behöver man alltså inte hålla på med att skapa en image eller nån restore point av nuvarande OS eller vad de andra lösningarna nu var?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveRave:

@strejf: jag har uppdaterat till win 10. Laddade hem ISO och ville göra en Clean install. Dock begärdes produktnyckel och min nyckel för win 8 fungerade inte?
Idéer?

Du ska inte skriva in någon produktnyckel utan klicka på Skip-knappen.
Har du kontrollerat att din Windows 10 är aktiverad?

Permalänk
Medlem

@kevve1:
Home kommer alltid att få nya drivrutiner installerade direkt dom kommer ut. Något som kanske inte alltid är så bra om det visar sig att din dator helt enkelt inte vill ha den uppdateringen. Det var ju så för ett tag sedan att Microsoft skickade ut drivare som gjorde att vissa konfigurationer kraschade. Det kan vara bra att inte vara så het på gröten vad det gäller nya uppdateringar. Avvakta lite och se om det kommer in några problemrapporter. Inte kul att bli påtvingad en uppdatering och sen inte få igång datorn te.x.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: win 10 var aktiverad efter uppgraderingen. Dock kunde jag inte tex ändra produktnyckel då min nyckel för win 8 inte fungerade.
Har nu gjort en Clean install genom att hoppa över aktivering men kan inte aktivera win 10 :/

Permalänk
Skrivet av Byson:

@kevve1:
Home kommer alltid att få nya drivrutiner installerade direkt dom kommer ut. Något som kanske inte alltid är så bra om det visar sig att din dator helt enkelt inte vill ha den uppdateringen. Det var ju så för ett tag sedan att Microsoft skickade ut drivare som gjorde att vissa konfigurationer kraschade. Det kan vara bra att inte vara så het på gröten vad det gäller nya uppdateringar. Avvakta lite och se om det kommer in några problemrapporter. Inte kul att bli påtvingad en uppdatering och sen inte få igång datorn te.x.

Det är även så i pro :/ Som tur är så funkar nyaste versionen bra för mig. Men företag är detta inte lämpligt. MS måste hålla isär drivers från säkerhetspatchar och systemuppdateringar.

Kommer annars öka antalet som har problem med datorn annars.

Skrivet av DaveRave:

@CeciliaB: win 10 var aktiverad efter uppgraderingen. Dock kunde jag inte tex ändra produktnyckel då min nyckel för win 8 inte fungerade.
Har nu gjort en Clean install genom att hoppa över aktivering men kan inte aktivera win 10 :/

Tro mig går inte, har bbbb-bbbb-bbbbb-bbbbb som produkt nyckel nu (kan inte ändra) ja den är aktiverad så nej tyvärr du måste ha en ren Win 10 nyckel, gratisversionen är annars låst till moderkortet så bara installera om men endast på den burken (skippa skriva i nyckel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det enda jag funderar på är det där jäkla Windows Update. Jag skulle uppskatta att alltid ha mitt OS uppdaterat o så. Men när det börjar bli prat om att Microsoft ska börja rulla ut drivrutiner och annat via Windows update så blir jag lite mörkrädd..

Har ni någon input angående detta?

Lyckligtvis går det ändra genom lite "hacking" så att uppdateringar inte installeras automatiskt.

"You can take help of Registry Editor. Just follow these simple steps:

1. Type regedit in RUN or Start search box and press Enter. It'll open Registry Editor.
2. Now go to following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

3. Create a new key under Windows key and set its name as WindowsUpdate
4. Create another new key under WindowsUpdate key and set its name as AU
So the final key path would be:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU

5. Now select AU key and in right-side pane create a new DWORD AUOptions and set its value to any of following according to your requirements:

2 (To notify for download and notify for install)
3 (To auto download and notify for install)
4 (To auto download and schedule the install)
5 (To allow local admin to choose setting)"

Källa:
How to Change Windows Update Settings in windows 10

Disclamer:
Redigera i registeret är alltid riskfullt och jag tar inget ansvar om det blir fel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.