Fel på ssd disk? Se mätresultat

Permalänk
Medlem

Fel på ssd disk? Se mätresultat

Kan dessa siffror verkligen stämma?
Eller är något väldigt fel?

Jag köpte en ny ssd disk idag, och den ser ut så här (Och ser mera ok ut)

Men min andra hårddisk, vad kan vara problemet?
Kan jag få upp farten i den något på något vis? (Inställning?)

Båda diskarna sitter i port 1 och 2 i moderkortet, och de har båda 2 likadana kablar osv, så det skiljer inget alls där.
Dom sitter i rätt portar osv.

Permalänk
Medlem

Ändra till 8MB i inställningarna (så inte diskens IOPs blir begränsning). Gamla Force3an har inte så hög läs IOPs, och klarar inte 4k så pass bra...
Sen finns det bättre program om du ska testa prestandan på en SSD

(Crystal Disk Mark, AS SSD, Anvil's storage utilities osv)

Edit: Jo det är och ser hur bra ut som helst, tänk på att när han har 4k (som är standard) inställningar så läser en SSD i 4k här, och väldigt få SSD når mer än 300-400MB i 4k. Äldre SSDer når inte ens 200MB/s. Gör om de med 8MB, så kan du se om du har sega sektorer... (om det var det du ville testa)

Permalänk
Medlem

Värdena ser väl inte speciellt bra ut på din gamla corsair SSD, däremot är det på den disken ganska normalt med att den inte är nån höjdare till SSD, dvs dom flesta ser ut så där när man testar.

Är ganska stora skillnader på några år gamla SSD med nya moderna också.
Sen vilken SATA kontroller som användes på moderkortet kan spela ganska stor roll också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Värdena ser väl inte speciellt bra ut på din gamla corsair SSD, däremot är det på den disken ganska normalt med att den inte är nån höjdare till SSD, dvs dom flesta ser ut så där när man testar.

Är ganska stora skillnader på några år gamla SSD med nya moderna också.
Sen vilken SATA kontroller som användes på moderkortet kan spela ganska stor roll också.

Jag kan se att både den gamla disken och den nya disken har support för
UDMA Mode 6 (Ultra ATA/133

Men både den nya och gamla har denna som aktiv:
UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100

Har det något med vilken kontroller man kör på?
Eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ändra till 8MB i inställningarna (så inte diskens IOPs blir begränsning). Gamla Force3an har inte så hög läs IOPs, och klarar inte 4k så pass bra...
Sen finns det bättre program om du ska testa prestandan på en SSD

(Crystal Disk Mark, AS SSD, Anvil's storage utilities osv)

Edit: Jo det är och ser hur bra ut som helst, tänk på att när han har 4k (som är standard) inställningar så läser en SSD i 4k här, och väldigt få SSD når mer än 300-400MB i 4k. Äldre SSDer når inte ens 200MB/s. Gör om de med 8MB, så kan du se om du har sega sektorer... (om det var det du ville testa)

Det jag är ute efter är om jag ska formatera och installera windows på den gamla ssd disken igen och låta den bara ha windows och program.
Och på den andra disken ha spel på.

Alternativet om den gamla disken är så pass gammal och dålig är att kasta den, och köra både windows, program och spel på den nya disken.
Och det förlorar jag 120 Gb på isf....

När jag ändrade inställningen så fick jag detta resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av splatsh:

Det jag är ute efter är om jag ska formatera och installera windows på den gamla ssd disken igen och låta den bara ha windows och program.
Och på den andra disken ha spel på.

Alternativet om den gamla disken är så pass gammal och dålig är att kasta den, och köra både windows, program och spel på den nya disken.
Och det förlorar jag 120 Gb på isf....

När jag ändrade inställningen så fick jag detta resultat
http://i59.tinypic.com/2mfh8y.png

Hmm, om du får det på 8MB är den nog inte helt som den ska, men det är fullt rimligt att det är normalt slitage. Borde legat närmare 300 där iaf. (De levde ju förr på komprimering för att nå 500MB/s...)
Kolla Crystal Disk Info och dens SMART data, och se om det är skadade celler, eller helt enkelt gammal disk. De blir ju långsammare med åren, och den disken har många år på nacken.

OS ska du helst ha på den snabbaste SSDn, sen kan du ju ha nerladdning, temp och div annat skräp på denna gamla SSDn. Långsammare är väl en sak, så länge den inte har läs/skriv fel iaf. Se till att du gör secure erase på den iaf så den nollas till bästa skick.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som du kör AHCI läge på diskarna heller utan IDE kompatiblitets läge. Du borde ändra det i bios men innan dess så måste du ändra i registerfilerna.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

IDE-läge låter väldigt troligt men kan ju även vara att enheterna sitter på en Marvell kontroll.
Har visserligen ingen Force 3 men har en Vertex 3 som har liknande prestanda och använder samma Sandforce kontroller, med en drifttid på 36500 timmar ger den följande resultat.

Har även en Samsung 850 EVO 500GB precis som TS och den ger detta resultat.
Varför burst blev så dålig i detta test vet jag inte, men möjligt att jag skrev något till disken samtidigt som testet utfördes

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm, om du får det på 8MB är den nog inte helt som den ska, men det är fullt rimligt att det är normalt slitage. Borde legat närmare 300 där iaf. (De levde ju förr på komprimering för att nå 500MB/s...)
Kolla Crystal Disk Info och dens SMART data, och se om det är skadade celler, eller helt enkelt gammal disk. De blir ju långsammare med åren, och den disken har många år på nacken.

OS ska du helst ha på den snabbaste SSDn, sen kan du ju ha nerladdning, temp och div annat skräp på denna gamla SSDn. Långsammare är väl en sak, så länge den inte har läs/skriv fel iaf. Se till att du gör secure erase på den iaf så den nollas till bästa skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Verkar inte som du kör AHCI läge på diskarna heller utan IDE kompatiblitets läge. Du borde ändra det i bios men innan dess så måste du ändra i registerfilerna.

Dubbel kollade min bios inställning nyss, den är inställd på AHCI läget i bios.
Hur kollar jag registerfilerna och ändrar dom?

Permalänk

Kul att du har en fungerande force 3

AHCI i bios ändrar du sist, men är redan det påslaget bör windows fixat resten. kolla annars med AS SSD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av splatsh:

Dubbel kollade min bios inställning nyss, den är inställd på AHCI läget i bios.
Hur kollar jag registerfilerna och ändrar dom?

Du behöver inte ändra något i registret om du har AHCI påslaget och du kommer in i Windows utan blåskärm
Dock har du för låg prestanda på både din gamla SSD och din nya, så då kvarstår ju frågan vilken SATA kontroller du har? Vilket moderkort använder du?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du behöver inte ändra något i registret om du har AHCI påslaget och du kommer in i Windows utan blåskärm
Dock har du för låg prestanda på både din gamla SSD och din nya, så då kvarstår ju frågan vilken SATA kontroller du har? Vilket moderkort använder du?

Jag använder nu ett AsRock Z97 Pro4 moderkort.

Kontroller: Vet ej :/
Hur kan jag kolla upp det?

Permalänk
Medlem

Kollat så där inte är ngn ny firmware till disken?
Har varit nya firmware till alla mina ssd - Samsung, sandisk, kingston

Samsungen 840 evo var degenereringsfelet och gav stor skillnad
Sandisken var inte direkt några prestandaproblem som 840 evo men fick signifikant ökad prestanda
Kingston disken kollade jag aldrig prestandan innan update så kan inte utala mig om den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kollat så där inte är ngn ny firmware till disken?
Har varit nya firmware till alla mina ssd - Samsung, sandisk, kingston

Samsungen 840 evo var degenereringsfelet och gav stor skillnad
Sandisken var inte direkt några prestandaproblem som 840 evo men fick signifikant ökad prestanda
Kingston disken kollade jag aldrig prestandan innan update så kan inte utala mig om den.

Har kollat firmware till samsung disken nu, det finns ingen enligt deras program.
Till min Corsair så finns det inte heller någon ny firmware enligt deras program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

IDE-läge låter väldigt troligt men kan ju även vara att enheterna sitter på en Marvell kontroll.
Har visserligen ingen Force 3 men har en Vertex 3 som har liknande prestanda och använder samma Sandforce kontroller, med en drifttid på 36500 timmar ger den följande resultat.

http://i.imgur.com/z6D8ZD0.png

Har även en Samsung 850 EVO 500GB precis som TS och den ger detta resultat.
Varför burst blev så dålig i detta test vet jag inte, men möjligt att jag skrev något till disken samtidigt som testet utfördes

http://i.imgur.com/ZG11Zug.png

Gjorde ett test nu igen....
Siffrorna börjar likna dina, har inte gjort nått, bara haft datorn igång och suttit här....
Det jag upptäcker är att min burst rate blir bara högre och högre för varje test.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test till nu på min Corsair SSD disk.
Och fick helt andra resultat nu...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av splatsh:

http://i62.tinypic.com/106yrex.png

Gjorde ett test till nu på min Corsair SSD disk.
Och fick helt andra resultat nu...

Siffrorna ser inte alls konstiga ut. Du torde få 150~250 MB/s på de områden där det ligger hårdare komprimerad data och <500 MB/s där det ligger filer som enkelt kan komprimeras. Därför varför jag har mina (har 2 st Force 3 120 i RAID0) ligger på SATA300-platser, det gör ingen större skillnad när man har spel installerade på dem (som är rätt hårt komprimerade).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av splatsh:

Jag använder nu ett AsRock Z97 Pro4 moderkort.

Kontroller: Vet ej :/
Hur kan jag kolla upp det?

Manualen eller Asrocks hemsida Men för att göra det lätt så har du en Intel kontroller och dina sista siffror framförallt på din Samsung SSD visar på att det flyter som det ska, kan ju vara så att din enhet användes till annat samtidigt som du gjorde den förra benchmarken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara någon katastrof direkt.

Ett enda block är kasst och omallokerat till reservblock och disken bör har tusentals reserv.
Inga större läs/skrivfel och 10TB är inte mycket skrivet på en SSD, den bör ha mycket liv kvar.
Alla SSDer lider av 840 EVO "problemet" då det är ett problem som funnits sedan NAND skapades, men för många SSD tar det flera år att ens visa lite tecken på det, för deras NAND är så bra. Dessa äldre diskar hade bättre kvalitet på NANDet, men om du inte installerat om på några år, kan det mycket väl vara anledning till att informationen som ligger där ser ut som den gör.

http://ssd.userbenchmark.com/Corsair-Force-3-120GB/Rating/224...
Det verkar helt enkelt vara en äldre, SSD som helt enkelt inte lever upp till alla 500MB/s av dagens standard.
Sanforce kretsen som de kör på använder ju komprimering för att nå högre hastighet, samt att Force 3 använde Asynkrona (långsammare) NAND minnen, medan Force GT använde Synkrona (snabbare).

Så jag ser inget fel på disken, utan din nyare är helt enkelt snabbare.
Hade därför kört spel på denna, och systemet på den nyare.