Köpråd för NAS i vardagsrum

Permalänk
Medlem

Köpråd för NAS i vardagsrum

Jag behöver införskaffa en NAS för att lagra filmer och TV-serier. Detta blir min första NAS och därför uppskattar jag tips och råd.
Jag har kollat på QNAP och Synology och önskar köpråd kring dessa märken.

Krav:

  • Ladda ner cirka 5 torrents samtidigt med total hastighet på 6.6MB/s (megabytes i sekunden)

  • Strömma filmer och TV-serier till två datorer samtidigt (Windows med VLC/Kodi)

  • RAID5

  • Plats för 4-5 hårddiskar

Frågor kring hårdvara:

  • Hur kraftig processor behöver jag?

  • Hur mycket RAM-minne krävs?

På grund av planlösning i lägenheten är det endast möjligt att ha NAS:en i vardagsrummet. Hur mycket oljud kan jag förvänta mig av en NAS för dessa ändamål?

NAS:en kan placeras på följande platser:

  • På golvet bakom hurts vid skrivbord

  • Bottenhylla i bokhylla

  • Mediabänk (maxhöjd 17cm)

  • Bakom soffa (mellan soffa och vägg)

Om ni vet någon bättre lösning som inte stämmer med någon av ovanstående punkter (till exempel DIY osv) så välkomnas sådana förslag varmt.

Jag uppskattar all hjälp och tackar på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Kan du leva utan raid5 så kan jag inget annat än att rekommendera HP Microserver. Bra pris,prestanda, format och väldigt tyst. Raid 10 alternativt två raid1 funkar bra för mig med dagens stora hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology DiskStation DS415+ som jag är extremt nöjd med. Den används för lagringsutrymme, nedladdning av torrent filer samt Plex server.

Enligt specifikationen ligger den på 20 dBA. I mitt fall så låter min PC mer än min NAS så därför hör jag inte den och kan tyvärr inte ge dig någon bra input men den bör inte vara något problem för dig. Om du hör något så är det troligtvis när diskarna jobbar.

Vad du behöver i prestanda är dock svårt att säga. I mitt fall så är det transcoding av video filmer som tar kraft då detta körs på CPU. Min NAS klarar en 1080p film i taget. Utöver detta är jag aldrig behov av verken CPU eller mycket minne. Kör du från en windows maskien bör den klara av att köra direct stream och då behöver du inte transcoda.

Ett tips är att kolla på synology live demo där du kan leka lite med funktionerna och få en känsla för operativsystemet.

Om du inte vill köpa en färdig nas så kan du installera Synology på PC med hjälp av xpenology. Jag har dock ingen erfarenhet av detta. Det du kan få ut är en billigare och kraftfullare maskin men du får lägga ner mer arbete.

Är det något du anser att jag inte har svarat på eller har frågor så är det bara att citera mig och ställa dom så skall jag göra mitt bästa för att besvara.

Permalänk

varför ha den i vardagsrummet ?
en NAS ska ej synas/höras enligt min mening

jag tycker personligen man ska göra en egen NAS då får man mycket mera kraft i sin NAS
jag har personligen haft en Synology och den är den bästa på OS väg den använder DSM
men hårdvaran är för klen enligt min åsikt "PS Pm mig så kan jag berätta mera om DSM som jag use idag

sen har jag en Byffalo Link station som hamnat på hyllan för den va slö med passade mer som extärn HDD

sen har du FreeNAS som är FREE "gratis"
moderkort CPU Minne sen lagring enda som behövs när den väl är klar tangentbord och skärm behövs under install av OSet
Där ska man nog ha en Duocore och minst 8 GB ram på deras sennaste Version

färdiga NAS tycker jag är Dyra
om man har en gammal ( äldre ) dator hemma kan man göra om den som en NAS
rekommenderar minst DuoCore 2 Ghz + 2 gb ram för DSM sen SATA portar upp till 12 st stödjer den och sen minst 100MB USB sticka ( som boot ) jag använder den minsta jag hittade 2 GB .
och så har jag en moderkort med 8 sata portar sen en SLI sata kontroller ( PCI ) med 4 sata portar 12 sammanlagt

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Tack för snabba råd! Det uppskattas varmt.

Självklart är det billigare och bättre att bygga en egen NAS, men jag känner mig inte redo för det ännu. Just nu behöver jag pålitlighet och stabilitet.

Jag lutar åt QNAP då de ger bättre möjlighet till att öka mängden RAM-minne.

De två modeller jag har tittat på är:
TS-451 https://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=143&event=2
TS-453 Pro https://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=149&event=2

Kort sagt är skillnaden att TS-451 har 12cm fläkt, men endast Dual Core. Medan TS-453 Pro har Quad Core, dock endast 9cm fläkt.

Hur mycket skillnad i ljudnivå är det för 9 respektive 12 cm fläkt?
Hur stor är skillnaden i Quad och Dual Core? Behöver jag Quad?

Permalänk
Medlem

@carruw: Måste den köra raid? Är inte NASen större än 10TB kan du ju prenumerera på OneDrive och köra backup på hela skiten istället för att köra redundans.

Permalänk
Medlem

Har en QNAP TS-453 Pro med 8gb RAM i vardagsrummet och 4st WD RED diskar överröstar lätt fläkten vid vanlig drift, i viloläge hör jag den knappt.
Hade en 4 diskars Synology innan som lät mer pga att plastchassit vibrerade så lätt vilket blev irriterande i längden.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Inaktiv

Har haft ett par NAS, bland annat TS-453 Pro som jag var mycket nöjd med, men växt ur.

Det som låter i en NAS är inte fläktarna utan hårddiskarna, 5 diskar bredvid varandra som snurrar dygnet runt för oväsen, du kan kolla upp ljudnivåer i datablad om du vill veta exakt.

Du behöver ingen kraft, många nas (Qnap inkluderat) vill ju att NASen ska vara en mediaspelare och envisas med HDMI, möjligheten att köra virituella maskiner, windows 7 desktops osv, detta kräver ju en CPU men inget annat gör det.

Finns ingen disk idag som ligger under 100 Mbyte/s, men för att vara på en säkra sidan bör du få runt 60Mbyte/s - dvs 10ggr mer än det du behöver.

Med en 4-slot och 4TB diskar får du iaf. en 12TB lagring

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@carruw: Måste den köra raid? Är inte NASen större än 10TB kan du ju prenumerera på OneDrive och köra backup på hela skiten istället för att köra redundans.

Raid är ändå inte backup, så backup behövs oavsett.

Permalänk
Medlem

@teejee: Jag skrev redundans. TS vill köra RAID5, förmodlingen som säkerhet ifall en disk krashar. Jag yrkar bara på att då är det billigare att köpa ett års prenumation OneDrive med 10TB lagring än den extra disken som RAID5 kräver för redundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@teejee: Jag skrev redundans. TS vill köra RAID5, förmodlingen som säkerhet ifall en disk krashar. Jag yrkar bara på att då är det billigare att köpa ett års prenumation OneDrive med 10TB lagring än den extra disken som RAID5 kräver för redundans.

Du menar vi nog ungefär samma sak

Själv är jag "motståndare" till Raid (redundans) för privatpersoner, den stora fördelen med Raid för redundans är för ökad tillgänglighet för företag, där är det mkt användbart eftersom stopp i IT-milön är mkt dyrt.
Men för hemmabruk så luras användaren att han har skydd mot hårddiskkrascher och slarvar med backupstrategi istället. Det finns många typer av orsaker till dataförluster utöver hårddiskkrascher, och Raid ökar t o m risken för en del typer av dataförluster (pga ökad komplexitet).

Permalänk
Medlem

carruw

Skrivet av biorrith:

@carruw: Måste den köra raid? Är inte NASen större än 10TB kan du ju prenumerera på OneDrive och köra backup på hela skiten istället för att köra redundans.

Bra förslag, men tyvärr hittar jag inget 10TB på https://onedrive.live.com/about/en-us/plans/ . Kan du länka till planen du nämnde?

Skrivet av teejee:

Själv är jag "motståndare" till Raid (redundans) för privatpersoner, den stora fördelen med Raid för redundans är för ökad tillgänglighet för företag, där är det mkt användbart eftersom stopp i IT-milön är mkt dyrt.
Men för hemmabruk så luras användaren att han har skydd mot hårddiskkrascher och slarvar med backupstrategi istället. Det finns många typer av orsaker till dataförluster utöver hårddiskkrascher, och Raid ökar t o m risken för en del typer av dataförluster (pga ökad komplexitet).

Jag är väl införstådd med att RAID inte är backup och kommer ha en eller flera externa hårddiskar för backup av det viktigaste.
När du nämner att RAID ökar komplexiteten och därmed risken för krasch, så överväger jag att strunta i RAID och dubblera backup-kapaciteten.
Att inte använda RAID ska även ha en positiv inverkan på ljudnivån, något jag värderar högt.

Jag tackar stort för alla tips och råd. Jag känner nu att jag har en bra bild av ämnet och ska ta mig en funderare på vilken NAS det slutligen blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carruw:

Bra förslag, men tyvärr hittar jag inget 10TB på https://onedrive.live.com/about/en-us/plans/ . Kan du länka till planen du nämnde?

Jag är väl införstådd med att RAID inte är backup och kommer ha en eller flera externa hårddiskar för backup av det viktigaste.
När du nämner att RAID ökar komplexiteten och därmed risken för krasch, så överväger jag att strunta i RAID och dubblera backup-kapaciteten.
Att inte använda RAID ska även ha en positiv inverkan på ljudnivån, något jag värderar högt.

Jag tackar stort för alla tips och råd. Jag känner nu att jag har en bra bild av ämnet och ska ta mig en funderare på vilken NAS det slutligen blir.

Man tar dyraste prenumerationen (1TB) och mallar och ber om mer. Finns hur många som helst som gjort det.

I RAID5 går alla diskar igång så fort du ska läsa något så jag tänka mig att det är högre ljudnivå jämfört med utan raid då man läser från en disk åt gången.
Så man sparar ström också om man skippar raid, även om det är en fjärt i rymden typ.

Permalänk
Medlem

Jag tror min budget-NAS (Synology DS215j) skulle klara dina prestandakrav bortsett från antalet hårddiskplatser. Men jag har lite svårt att testa, men att ladda ner torrent ca 10MByte/s är inget problem (100mbit-lina), men jag brukar bara ladda ett par filer samtidigt.
Att streama till två datorer borde också vara lugnt för en vanlig Synology-NAS, behövs ju bara ca 1 Mbyte/s till varje enhet för HD-video. Däremot kan det sätta press på ett dåligt wifi-nät helt oberoende av NAS'en.
En DS415play är nog utmärkt för dig. Då har du en rejält kraftfullare HW än i min NAS. T ex dubbelt så mkt minne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685

Har du tight budget så kanske 414j funkar också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2634993

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tror min budget-NAS (Synology DS215j) skulle klara dina prestandakrav bortsett från antalet hårddiskplatser. Men jag har lite svårt att testa, men att ladda ner torrent ca 10MByte/s är inget problem (100mbit-lina), men jag brukar bara ladda ett par filer samtidigt.
Att streama till två datorer borde också vara lugnt för en vanlig Synology-NAS, behövs ju bara ca 1 Mbyte/s till varje enhet för HD-video. Däremot kan det sätta press på ett dåligt wifi-nät helt oberoende av NAS'en.
En DS415play är nog utmärkt för dig. Då har du en rejält kraftfullare HW än i min NAS. T ex dubbelt så mkt minne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685

Har du tight budget så kanske 414j funkar också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2634993

Lånar tråden lite eftersom jag själv är ute efter en NAS för husbehov.

Har tittat lite på 215j, hur funkar den?
Skall ha den till lagring av foto och andra filer samt strömma film till TV'n, filmerna är mestadels 720p men även en och annan 1080p.
TV'n är en Samsung 6 serie som ansluter med WiFi till nätverket, idag kör jag med Samsungs Allshare på datorn vilket fungerar bra rent streamingmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lånar tråden lite eftersom jag själv är ute efter en NAS för husbehov.

Har tittat lite på 215j, hur funkar den?
Skall ha den till lagring av foto och andra filer samt strömma film till TV'n, filmerna är mestadels 720p men även en och annan 1080p.
TV'n är en Samsung 6 serie som ansluter med WiFi till nätverket, idag kör jag med Samsungs Allshare på datorn vilket fungerar bra rent streamingmässigt.

J
Den funkar problemfritt för mig. Streaming tar inte mkt kapacitet så länge vi inte pratar om transcoding, dvs att NASen ska ändra videoformatet. Utan transkoding är streaming bara enkel fildelning.
Jag delar filmer till htpc och android-mobil. I båda fallen via utdelad nätverksdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

J
Den funkar problemfritt för mig. Streaming tar inte mkt kapacitet så länge vi inte pratar om transcoding, dvs att NASen ska ändra videoformatet. Utan transkoding är streaming bara enkel fildelning.
Jag delar filmer till htpc och android-mobil. I båda fallen via utdelad nätverksdisk.

Kan inte se att jag har något behov av transcoding, jag kollar på filmen i det formatet jag laddat ner den.
Vill ha så att jag kan se NAS'en som en enhet i nätverket och spela upp filmerna med TV'ns medispelare direkt från där de ligger, gissar att det är vanlig DNLA som behövs bara.

Låter som jag inte behöver titta på någon dyrare variant än J serien då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

@teejee: Jag skrev redundans. TS vill köra RAID5, förmodlingen som säkerhet ifall en disk krashar. Jag yrkar bara på att då är det billigare att köpa ett års prenumation OneDrive med 10TB lagring än den extra disken som RAID5 kräver för redundans.

Fast OneDrive är väl begränsat till filer under 4GB och du kan inte ha mer än 10.000 filer på en OneDrive (om det ska syncas?)

Jag har försökt få till en vettig backup-moln-strategi för mina filer hemma, har runt 10TB men att dels få upp dessa till molnet, och, om något händer få hem dessa utan att behöva vänta i ett par år fungerar inte så bra.

Räknade på det efter att ha testat Google S3 och Azure och upload var max ett par Mbyte/s, kommer inte ihåg exat men tror det landade på runt 600 dagar för att göra en komplete restore, och då räknade jag inte med fel under tiden, re-send eller andra problem. Molnet fungerar fint när vi pratar gigabyte, inte terabyte.

Permalänk
Medlem

Skaffade själv en Synology DS215J och är supernöjd, enkelt gränssnitt och bra funktioner.
Ljudnivån är superb, allt som hörs är när man skriver till HDD och då sitter jag 1 meter från den.

Nu är väl just den modellen inte tillräcklig för TS men jag kan helt klart rekommendera en Synology.
Vill man bara ha enkel lagring och streaming till TV (utan transcoding) så räcker J modellen mer än väl.