G.Skill bryter 4 GHz med DDR4-minnen för Intel Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

låt oss se nu haswells teknik nu, mot skylake har hel uppsättning av ny teknik allså helt ny microarchitecture *

och sedan kan det vara så att socket 2011 v3 på haswell-e har svårare minnes kontroller,än modekort med socket 1150 med haswell processor möjligt att den är starkare

http://wccftech.com/intel-skylake-2015-platform-details-revea...

samma visa med gamla socket 1155 när sandy bridge 2600K kom hade den klen minnes kontroller, sedan kom ivy bridge med samma socket fast bättre minnes kontroller. man kunde givitvis ha snabbare minnen eller kunna klocka högre

Kvickstick

att din processor beter sig vid viss klock är skumt den borde orka snabbare minnen än 2666mhz eller hur ?

jag sitter på socket 2011 med en 4820K Ivy bridge-e och 16Gb G-skill 2133mhz men jag har aldrig lyckas boota 2400mhz med dom så det verkar vara att den har kass minnes kontroller.

Min brors 5820k klarar 3000 MHz minnen, med 4500 MHz klock på processorn, lotteri som vanligt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Min brors 5820k klarar hans 3000 MHz minnen vid 4500 MHz klock på processorn, lotteri som vanligt!

kan ju vara så olika minnes kontroller hur dom orkar. vissa kan orka till och med 3300mhz+ säkert

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Timings.
Rent generelt så går det ung. lika snabbt på latency i tid, detta för att även om antalet cycles ökar, så går dom snabbare pga frekvens ökningen.

Men detta gäller bara den första biten data, Eftersom man kan skicka requests medans den fortfarande läser data, så spelar latens ingen roll för resten av datan du vill läsa.
(om den inte råkar vara så pass hög den hinner skicka datan klart innan dvs. men det är normalt ej fallet.)

Permalänk

Tja du hade ju rätt brett spann så inte konstigt att du gissa "rätt" Men i alla fall svindyra minnen, dock billigare än vad jag trodde (trodde närmare 10.000kr)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Påverkar inte timings också bandbredden?

Om vi tar en liknelse mellan HDD och SSD.

Säg att du antingen stoppar in ett gammalt SATA kontrollerkort i datorn som är begränsat till SATA 1, alternativt att du kan begränsa dina SATA portar på moderkortet till SATA 1.

Du sätter in ny modern HDD och SSD i datorn.
Både HDD och SSD har sekventiell läs och skriv hastighet som överskrider de 150MB/s som SATA 1 klarar. Alltså blir blir båda begränsade av SATA 1 gränsnittet och får samma bandbredd, 150MB/s.

Vid sekventiell läsning eller skrivning av stora filer blir alltså SSD och HDD i detta fall lika snabba. Men, SSD har fortfarande mycket bättre accesstid.
Så är det mycket småfiler som ska accessas, alternativt att HDD är kraftigt fragmenterad, så kommer hastigheten sjunka för att den kommer istället begränsas av HDD accesstid.
Däremot på SSD så är accesstiden så pass snabb att du får anstränga dig för att lasta SSD så den inte orkar skyffla på i närheten av de 150MB/s som den blir begränsad till om man tvingar den att köra i SATA 1.

Så beroende på användningsområde så kan SSD i praktiken leverera betydligt bättre prestanda än HDD även om båda begränsas till max 150MB/s.

Nu är skillnaden i accesstid på HDD och SSD betydligt större än skillnaden mellan snabbt och långsamt ramminne om vi håller oss till att jämföra minnen av samma generation.

Men principen blir den samma att minnen av samma typ med samma klockfrekvens får samma teoretiska bandbredd. Men beroende på anvämdningsområde så kan minnen med bättre timings (givet att allt annat är samma) få ut mer av sin bandbredd i verkligheten.

Sen så har processorer idag cache minnen på flera MB som är snabbare både i bandbredd och accesstid än datorns primärminne (DDR4 eller DDR3 minnena). Dessa cache minnen ihop med prefetching gör att största delen av tiden så sitter processorn och leker med sig själv.
Detta minskar betydelsen av snabba ram minnen.

Skulle man stänga av all CPU data cache så skulle betydelsen av snabba minnen bli större. Men å andra sidan så skulle allt bli mycket långsammare, även med snabba minnen. Eftersom även de snabba minnena är långsamma jämfört med CPU cache.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

1fps extra i spel HYPE

Och det är klart inom felmarginalen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har fått uppfattningen att hastigheten på minnen är lite av underordnad betydelse.
https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Eller är det något jag missförstått?

Om jag lyckades tyda det rätt så skulle minnena som går i 4.0GHz gå i CL19
Mina minnen går i 2.4GHz CL10. Då borde ju mina spöa dom på 4.0GHz med ca 400MHz.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi tar en liknelse mellan HDD och SSD.

Säg att du antingen stoppar in ett gammalt SATA kontrollerkort i datorn som är begränsat till SATA 1, alternativt att du kan begränsa dina SATA portar på moderkortet till SATA 1.

Du sätter in ny modern HDD och SSD i datorn.
Både HDD och SSD har sekventiell läs och skriv hastighet som överskrider de 150MB/s som SATA 1 klarar. Alltså blir blir båda begränsade av SATA 1 gränsnittet och får samma bandbredd, 150MB/s.

Vid sekventiell läsning eller skrivning av stora filer blir alltså SSD och HDD i detta fall lika snabba. Men, SSD har fortfarande mycket bättre accesstid.
Så är det mycket småfiler som ska accessas, alternativt att HDD är kraftigt fragmenterad, så kommer hastigheten sjunka för att den kommer istället begränsas av HDD accesstid.
Däremot på SSD så är accesstiden så pass snabb att du får anstränga dig för att lasta SSD så den inte orkar skyffla på i närheten av de 150MB/s som den blir begränsad till om man tvingar den att köra i SATA 1.

Så beroende på användningsområde så kan SSD i praktiken leverera betydligt bättre prestanda än HDD även om båda begränsas till max 150MB/s.

Nu är skillnaden i accesstid på HDD och SSD betydligt större än skillnaden mellan snabbt och långsamt ramminne om vi håller oss till att jämföra minnen av samma generation.

Men principen blir den samma att minnen av samma typ med samma klockfrekvens får samma teoretiska bandbredd. Men beroende på anvämdningsområde så kan minnen med bättre timings (givet att allt annat är samma) få ut mer av sin bandbredd i verkligheten.

Sen så har processorer idag cache minnen på flera MB som är snabbare både i bandbredd och accesstid än datorns primärminne (DDR4 eller DDR3 minnena). Dessa cache minnen ihop med prefetching gör att största delen av tiden så sitter processorn och leker med sig själv.
Detta minskar betydelsen av snabba ram minnen.

Skulle man stänga av all CPU data cache så skulle betydelsen av snabba minnen bli större. Men å andra sidan så skulle allt bli mycket långsammare, även med snabba minnen. Eftersom även de snabba minnena är långsamma jämfört med CPU cache.

Bra och pedagogiskt skrivet.
Varför lastar man inte in 1,2,4 GB CPU-cache, eller varför inte 128GB? Jag väntar på Broadwell-E i början av nästa år, de har väl 20 MByte tror jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@fille044: Det är bara en sticka, inte specad för dual chanell mao...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@Dockland: Intel har gått ned i cachestorlek sedan exempelvis core 2 quad 9450, dock också lagt till en nivå, lvl-3 cache. De såg inte den förbättrin per watt som krävdes för att den skulle slinka igenom. De har ju ett rätt hårt program att gå efter när de utvecklar ny CPU. prestandavinsten skall vara dubbelt så hög som den ökade mängden energi som krävs. Cache är tydligen duktigt på att äta energi, de har hittat en sweetspot om de inte skall bränna CPUn om jag fått det förklarat rätt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Bra och pedagogiskt skrivet.
Varför lastar man inte in 1,2,4 GB CPU-cache, eller varför inte 128GB? Jag väntar på Broadwell-E i början av nästa år, de har väl 20 MByte tror jag.

@Yoshman är bra på detta med och kommer med bra svar Men mins jag inte fel, så blir vinsterna mindre, desto större cache du har.

L3 som det pratas om ger en hel del, men AMD apu:er kör utan L3 och presterar inte långt bakom, trots avsaknaden av L3.

Enkelt förklarat cache ger en hel del, men inte allt. Är jag inte helt ute på isen, så är det så att snabbare cache är bättre än en stor och långsam.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tyvärr så brukar latensen till minnet öka proportionerligt med frekvensökningen, vilket innebär att den slutgiltiga prestandan inte ökar. Den spelar inte så stor roll hur "stora paket"(frekvens) du kan skicka om CPUn ändå måste vänta på minnet.
RAM minnen är idag en ENORM bottleneck.
Man kan däremot motverka detta genom att utnyttja den inbyggda cachen i CPUn. Men det innebär att du som programmerare måste lägga all data som du bearbetar sekventiellt i minnet.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Härligt! Kanske snart dags för någon form av APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Härligt! Kanske snart dags för någon form av APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! Det är ju dessa minneskretsar som man har väntat på för att APU:erna äntligen ska få blomma ut till något mer än bara 30fps/low settings/720p spelande. Personligen så kan jag inte bry mig mindre om prestandaförbättringarna i day-to-day use då de är näst intill negligerbara. Hoppas AMD har något nytt på gång på APU fronten, Intel känns ju sådär fortsättningsvis halvjumna på iGP fronten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pytonOrm:

låt oss se nu haswells teknik nu, mot skylake har hel uppsättning av ny teknik allså helt ny microarchitecture *

och sedan kan det vara så att socket 2011 v3 på haswell-e har svårare minnes kontroller,än modekort med socket 1150 med haswell processor möjligt att den är starkare

http://wccftech.com/intel-skylake-2015-platform-details-revea...

samma visa med gamla socket 1155 när sandy bridge 2600K kom hade den klen minnes kontroller, sedan kom ivy bridge med samma socket fast bättre minnes kontroller. man kunde givitvis ha snabbare minnen eller kunna klocka högre

Kvickstick

att din processor beter sig vid viss klock är skumt den borde orka snabbare minnen än 2666mhz eller hur ?

jag sitter på socket 2011 med en 4820K Ivy bridge-e och 16Gb G-skill 2133mhz men jag har aldrig lyckas boota 2400mhz med dom så det verkar vara att den har kass minnes kontroller.

Kan bero på din CPU eller ditt moderkort elleer din BIOS version eller att du inte bara vet hur man klockar RAM.

Jag klockade mina GT 1866Mhz till 2833Mhz på R4BE och 4930k så ja det går.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pytonOrm:

kan ju vara så olika minnes kontroller hur dom orkar. vissa kan orka till och med 3300mhz+ säkert

Kör mina i 3200Mhz och 4.5Ghz på CPU jag med så det går, bara skaffa bra moderkort och bra minnen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Löjligt dyrt för bara 16GB. Borde vara 64 eller 128GB för dom priserna.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Löjligt dyrt för bara 16GB. Borde vara 64 eller 128GB för dom priserna.

Snarare tar dessa priser bara för minnena är överklockade och unika just nu i den hastigheten (sen att det är nya DDR 4)

Sjukt att dom kan klocka minnena ändå så högt (kan man ju inte pressa en cpu på samma vis).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kan någon snälla ge mig konkreta exempel på saker som sker snabbare i windows med supersnabba ramstickor?

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan bero på din CPU eller ditt moderkort elleer din BIOS version eller att du inte bara vet hur man klockar RAM.

Jag klockade mina GT 1866Mhz till 2833Mhz på R4BE och 4930k så ja det går.

jag vet hur man klockar minnen, och andra delar men har inte testat fullt ut, eller haft tid dvs

sedan kvittar det nu när man ska köpa nytt snart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av SkiZoR:

kan någon snälla ge mig konkreta exempel på saker som sker snabbare i windows med supersnabba ramstickor?

För privatpersoner är ytterst få gånger man skulle ha fördel av högre hastigheter.

Men APU:er skulle utan vidare må bra av högre fart på ram, dock är det bättre bygga in viss del i cpu:n till grafiken i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@SkiZoR: Spel och 3D om man använder den integrerade grafikprocessorn.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

De var snygga iallafall Stilrena! Så om de satte de kylplattorna på vanligt fattigmansminne så hade den hit

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB