SSD disk ca 40% mindre än "advertised"

Permalänk
Medlem

SSD disk ca 40% mindre än "advertised"

Hej!
Jag köpte nyligen en laptop från ASUS. Den skulle ha en SSD på 32gb, men när jag kollar på dess egenskaper visar den 18.8gb totalt utrymme, dvs enbart ca 60% av det den skulle ha. Jag hade tänkt använda datorn enbart för android-kodande, men får inte ens plats med nödvändiga program för detta.

Hur kommer detta sig? Kan jag få mer utrymme på något vis genom någon inställning?

Modellnamnet är Asus EeeBook X205TA-FD005BS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3008414

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den har säkert en SSD på 32GB men som sagt så får du inte ut 32GB ur en 32GB disk sen har datorn OS och program installerat och där är resten av utrymmet som är borta.

Det enda du kan göra är väl att avinstallera lite förinstallerade program.

Permalänk
Medlem

Ta en skärmdump på diskhantering (diskmgmt.msc) och lägg upp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ta en skärmdump på diskhantering (diskmgmt.msc) och lägg upp.

Varsågod!
10 gb verkar vara avsatta till en "återställningspartition". Är detta praxis?

Permalänk
Medlem

32GB känns som ett skämt på en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

http://i.imgur.com/rzsTsv2.png

Varsågod!
10 gb verkar vara avsatta till en "återställningspartition". Är detta praxis?

10GB låter okej för en återställningspartition. Är också där utrymmet försvinner.
Om man nu verkligen vill så går det att ta bort denna partition men kan vara smidigt att ha kvar den för framtida ominstallationer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Testpilot
Skrivet av shinzai:

http://i.imgur.com/rzsTsv2.png

Varsågod!
10 gb verkar vara avsatta till en "återställningspartition". Är detta praxis?

Det är fullt normalt, min laptop i Sign hade över 15Gb avsatt för återställning och diverse annat.

Köper du en disk på 32gb, då kommer OS/annat som kommer med datorn garanterat ta upp minst 10Gb av det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Så här i efterhand känns 32gb ssd som ett dumt köp, men men.. siktar iaf på att ta en backup på usb och ta bort återställningspartitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shinzai:

Tack för alla svar!
Så här i efterhand känns 32gb ssd som ett dumt köp, men men.. siktar iaf på att ta en backup på usb och ta bort återställningspartitionen.

Tänk bara på att USB minnen tappar data efter bara några enstaka år. Samma sak med CD/DVD/HDD men USB minnen tappar det ovanligt snabbt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
mh riktigt gamla usb minnen han tappa data om dem varit oanvända i 10+ år. Finns inga registrerade fall med nyare (2006+) minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@philipborg:
mh riktigt gamla usb minnen han tappa data om dem varit oanvända i 10+ år. Finns inga registrerade fall med nyare (2006+) minnen.

Hade usb minne i fickan när det regnade var kanske lätt fuktigt i fickan,
dom senaste filerna var bara gibberish medans gammalt var läsbart.
Formaterrade om minnet fungerar som det ska nu iaf.

Men det du skriver är fel USB-stickor (NAND minnen) även SSD diskar tappar data om dom inte är inkopplade under längre tid.
Sedan är det säkert olika lång tid beroende på vilken typ av NAND och vilken temperatur dom förvaras i.. ju varmare temperatur desto fortare tappar dom data. För långtidslagring exempelvis backup så är HDD ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

@Alpha77:
Kan varit så att dem filerna inte hade skrivits till USB minnet innan du slet ut det, och således lämnades dem korrupta, det är därför säker bortkoppling av USB minnen finns i Windows. Låter högst otroligt att datan kan temporärt skadas av fuktighet. Har ett USB minne jag som jag gjorde bak i 2010 med Windows 7 på, inte använt det på fyra år, kopplade in den för någon dag sedan och installerade Windows 7 utan problem, ingen data korrupt.

Det är ett påhitt som hittats på i samband med att folk tror på ett klassiskt troll, den som handlar om att musik tappar bitrate över tid du vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är ett påhitt som hittats på i samband med att folk tror på ett klassiskt troll, den som handlar om att musik tappar bitrate över tid du vet?

Troll kan mycket väl ha vart Neandertalare vem vet.. men vad har troll med saken att göra

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har skrivit det. Men har du tagit bort hiberfil.sys och förminskad pagefile.sys?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@str8forthakill
Nej. Faktumet att flash minnen tappar laddning efter en viss tid och dess korrelation med temperatur är fastställt. Sedan är det enorm variation från flash till flash minne men mycket möjligt att TS har något billigare flash minne med sämre förmåga att hålla laddningar.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...
Det är därför många vill undvika TLC minnen då de påverkas snabbare utav tappad laddning medans MLC och SLC påverkas mindre utav det. Hade det inte varit för att flash minnen tappar laddning så hade inte 840 evo haft dem problemen de har.

Detta är ingen myt. Anledningen till att det inte drabbar vanliga SSD's lika mycket är pga att medans de är strömförsörjda så håller SSD'n laddningarna under kontroll. Men ett USB minne som ligger i en låda, möjligen i värme under t.ex. sommartid, saknar strömförsörjning.

Samma sak med nästan alla lagringsmedier vi har idag. HDD's tappar också data med tiden och lämpar sig därmed inte för långtids lagring. Gäller även CD/DVD, speciellt hembrända. Det är därför man har forskat en hel del på hur man ska göra med långtids lagring. Vet att det har varit idéer om att bränna in det i glas rätblock och annat intressant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Alpha77:
Kan varit så att dem filerna inte hade skrivits till USB minnet innan du slet ut det, och således lämnades dem korrupta, det är därför säker bortkoppling av USB minnen finns i Windows. Låter högst otroligt att datan kan temporärt skadas av fuktighet. Har ett USB minne jag som jag gjorde bak i 2010 med Windows 7 på, inte använt det på fyra år, kopplade in den för någon dag sedan och installerade Windows 7 utan problem, ingen data korrupt.

Det är ett påhitt som hittats på i samband med att folk tror på ett klassiskt troll, den som handlar om att musik tappar bitrate över tid du vet?

Nej det stämmer vad han säger.
NAND minnen (som ju finns i USB minnen och SSD'er) tappar "laddningen" och därmed data med tiden.
Däremot så blir det ju svårt att sätta en "bäst före" etikett på datan.
Helt klart däremot är att NAND inte är lämpligt för långtidslagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@philipborg:
mh riktigt gamla usb minnen han tappa data om dem varit oanvända i 10+ år. Finns inga registrerade fall med nyare (2006+) minnen.

"inga registrerade fall"?

Då kan du registrera minst två som jag haft. Kingston. Tappade minnet efter 2-3 år i byrålådan men fungerade igen efter omformatering. Rätt tidig modell med MLC men nyare än 2006.

Äldre är bättre isf. Mitt SLC-Corsair har legat orört i 5-6 år och funkar att läsa fortfarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@philipborg:
mh riktigt gamla usb minnen han tappa data om dem varit oanvända i 10+ år. Finns inga registrerade fall med nyare (2006+) minnen.

Jag kan ge dig en hög av dem (från min låda) som blivit korrupt inom 1-2 år.

Äldre USB minnen har bättre NAND och håller betydligt bättre, har gamla stickor som har 5+ år gammal data utan problem.
Oavsett så är det självklart skillnad mellan den billiga 50-100kr stickan och 500kr kvalitet stickan, men de blir verkligen sämre för varje generation, därför NANDets nm krymper, och deras "hårdvara" blir sämre.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av str8forthakill:

@philipborg:
mh riktigt gamla usb minnen han tappa data om dem varit oanvända i 10+ år. Finns inga registrerade fall med nyare (2006+) minnen.

Du kan få en hel hög med minnen som dels tappat information, dels registreras som 0 kb stora efter att ha legat något/ett par år. Det är inte helt ovanligt att vi stöter på dem här på jobbet. Inga konstigheter som hänt med dem, bara legat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad man skulle kunna göra är att lägga denna återställning på 2 kvalitet stickor och sen köra diskfresh var 6:e månad eller så. Då skulle de troligen inte tappa all info, samt att slitaget från skrivningen bör inte bli så mycket att det sliter ut stickan innan du byter OS ändå. Och man har 2 st ifall något går fel, så kan man klona den som fungerar och få en ny.

Annars får du skaffa typ DVD-RAM eller BR med lång lagringstid