Vilket grafikkort ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska man köpa?

Tjenare, är ute efter ett nytt grafikkort då mitt börjat låtit förjävla illa. Spelar mest LoL, CS;go och WoW. Väldigt sällan att jag spelar några mer krävande spel, har ni några bra tips på kort? Får gärna vara tyst.

mvh

Permalänk
Medlem

Detta kort möter alla dina kriterier, dessutom är det på rea! Har för mig att ordinarie pris ligger på runt 3800-3900.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

Definitivt ett 970 om du vill ha Nvidia och sällan spelar mer krävande än så. Känns ändå inte värt att gå ner till 960, tror du kommer ångra det om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Definitivt ett 970 om du vill ha Nvidia och sällan spelar mer krävande än så. Känns ändå inte värt att gå ner till 960, tror du kommer ångra det om något år.

Men om man inte spelar krävande så räcker ju ett 960 väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Okej, spelar ju säkert 95% av tiden med antingen lol, wow el cs. Sp kanske inte behöver något speciellt? Bara man får över 144fps i cs för att kunna använda min skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Men om man inte spelar krävande så räcker ju ett 960 väldigt bra.

Som jag sa i andra halvan av inlägget där tror jag han hade ångrat det om något år. Visst att det räcker nu men vem vet om han börjar spela något annat eller om det kommer något nytt spel nästa år som TS gärna vill spela? Moddar till spelen han spelar nu som kräver mer grafikkraft?

[edit:] Speciellt med tanke på 144Hz-skärm och att 970:t är på rea. Jag hade inte funderat en sekund.

Permalänk
Medlem

För csgo är cpu viktigare.

Permalänk
Medlem

Har en i5 4670k, men 970 kommer kanske hålla ett par år längre då än om man köper ett 960?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Som jag sa i andra halvan av inlägget där tror jag han hade ångrat det om något år. Visst att det räcker nu men vem vet om han börjar spela något annat eller om det kommer något nytt spel nästa år som TS gärna vill spela? Moddar till spelen han spelar nu som kräver mer grafikkraft?

[edit:] Speciellt med tanke på 144Hz-skärm och att 970:t är på rea. Jag hade inte funderat en sekund.

Hmm.. då har du definitivt rätt. Ett GTX 960 är lite för dyrt för sin prestanda just nu.

Permalänk

Köp inte ett 970 jävla skräpkort och dom som rekommenderar det borde skämmas.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

för 390 >> 970

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

för 380 >> 960

Ska du ha mest prestanda per krona kör AMD.

Permalänk
Avstängd

Stabilt att rekommendera någon ett 970 när det inte ska spelas några krävande lir.. Herrejösses..

Kör på antingen 960 eller 380. Finns ett xfx 380 på NoN för 1790:- mycket bättre än så blir det inte.

Permalänk
Inaktiv

För den typen av spel räcker det gott och väl med ett GTX 950/960 2GB men om du prioriterar 144hz gaming och vill ha ett något så när framtidssäkert grafikkort är det nog bäst om du investerar i ett GTX 970 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Har en i5 4670k, men 970 kommer kanske hålla ett par år längre då än om man köper ett 960?

960 är nog ett av dom sämsta korten gällande pris/prestanda. Speciellt i den prisklassen. Har du råd med 970 så rekommenderar jag starkt det, eller kanske ett 290 om du är ok med AMD

Skrivet av atnek:

Stabilt att rekommendera någon ett 970 när det inte ska spelas några krävande lir.. Herrejösses..

Kör på antingen 960 eller 380. Finns ett xfx 380 på NoN för 1790:- mycket bättre än så blir det inte.

Inget fel med ett kraftigare kort även för såna spel, speciellt om man kanske vill ha 144Hz eller 4K upplösning senare. Men i den prisklassen så tycker jag det är absolut bäst att satsa 380 eller kanske 290

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde ovan, totalt slöseri att betala dubbla priset när du inte spelar krävande spel till 95%. Även om du får för dig att göra det någon gång så räcker detta alldeles utmärkt.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/xfx-r9-380...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

960 är nog ett av dom sämsta korten gällande pris/prestanda. Speciellt i den prisklassen. Har du råd med 970 så rekommenderar jag starkt det, eller kanske ett 290 om du är ok med AMD

Inget fel med ett kraftigare kort även för såna spel, speciellt om man kanske vill ha 144Hz eller 4K upplösning senare. Men i den prisklassen så tycker jag det är absolut bäst att satsa 380 eller kanske 290

Nej, givetvis så är det aldrig fel, men svårt att spekulera när vi inte har nån budget. Om pengar är tight är 380 för 1.8k väldigt mycket gpu. 960 tog jag med mest som ett nvidia alternativ. Dock inte spc värt det då det är dyrare och presterar sämre..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spicy_mama:

Köp inte ett 970 jävla skräpkort och dom som rekommenderar det borde skämmas.

Folk som skriver "jävla skräpkort" om något baserat på fördomar och åsikter de vägrar ändra på borde skämmas. Finns redan folk som visat att 3,5GB minne (tänker ta för givet att det är det du pratar om) gott och väl räcker till, utom i 1440p och 4K som kortet ändå inte är gjort för. https://www.youtube.com/watch?v=v6k55epUBCE

Skrivet av spicy_mama:

Ska du ha mest prestanda per krona kör AMD.

Det var nog precis för att han ville ha AMD som han skapade tråden i Geforcedelen av forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Nej, givetvis så är det aldrig fel, men svårt att spekulera när vi inte har nån budget. Om pengar är tight är 380 för 1.8k väldigt mycket gpu. 960 tog jag med mest som ett nvidia alternativ. Dock inte spc värt det då det är dyrare och presterar sämre..

Tänkte som dyrast runt 3500, då jag inte spelar nå mer krävande spel i nuläget.

Permalänk
Medlem

Att folk rekommenderar 970 och 960 framför 390 och 380 borde skämmas. Dom är bättre på allt utom strömförbrukning men ärligt vem bryr sig.

TS kolla in 380 alt 390 som är lite overkill.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Folk som skriver "jävla skräpkort" om något baserat på fördomar och åsikter de vägrar ändra på borde skämmas. Finns redan folk som visat att 3,5GB minne (tänker ta för givet att det är det du pratar om) gott och väl räcker till, utom i 1440p och 4K som kortet ändå inte är gjort för. https://www.youtube.com/watch?v=v6k55epUBCE
Det var nog precis för att han ville ha AMD som han skapade tråden i Geforcedelen av forumet.

Haha nej. Det är baserat på att kortet är just skräp 3,5gb håller inte i alla spel. En lögn Nvidia körde. Jag äger själv ett 980ti, den och 980 är fantastiska kort men att påstå alla 970 ägare inte blev blåsa på sina pengar... ja

Han kanske inte vet, därav vi som kan tipsar.

Permalänk
Skrivet av spicy_mama:

Haha nej. Det är baserat på att kortet är just skräp 3,5gb håller inte i alla spel. En lögn Nvidia körde. Jag äger själv ett 980ti, den och 980 är fantastiska kort men att påstå alla 970 ägare inte blev blåsa på sina pengar... ja

Han kanske inte vet, därav vi som kan tipsar.

Läs original inlägget igen. Kortet ska användas för CS, wow och andra spel som inte kräver mycket. Då räcker 3,5gb långa vägar och är ett väldigt bra kort för priset.

Och jag är för övrigt nyfiken, vilket spel har du spelat då 3,5gb inte räcker till i 1080p?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurben:

Tänkte som dyrast runt 3500, då jag inte spelar nå mer krävande spel i nuläget.

Då är valet lätt, 390 all the way..

Permalänk

@lol_man53:

Varför köpa en volvo 240 när du kan köpa en bmw för samma pengar? Volvon kör ju också i 110...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Att folk rekommenderar 970 och 960 framför 390 och 380 borde skämmas. Dom är bättre på allt utom strömförbrukning men ärligt vem bryr sig.

TS kolla in 380 alt 390 som är lite overkill.

Skrivet av atnek:

Då är valet lätt, 390 all the way..

Dessa kort stämmer inte riktigt in på kriterien "tyst", något TS efterfrågade.

Skrivet av Lurben:

Får gärna vara tyst.

Visserligen finns det tystare varianter av AMD-korten, men dessa kommer inte ens nära de låga ljudnivåerna hos GTX 9xx-serien. Jag har ägt (och äger) R9 290X (R9 390X) samt R9 280X, båda med tredjepartskylare, och herrejävlar vad de börjar väsnas under spel. Faktum att WoW är så otroligt dåligt optimerat hjälper inte heller.

Mitt köp av GTX 970 (och sedan Titan X) skonade verkligen mina öron. Har dessvärre nu återgått till R9 280X men jag spelar inte längre spel pga. universitetsstudier.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Dessa kort stämmer inte riktigt in på kriterien "tyst", något TS efterfrågade.

Visserligen finns det tystare varianter av AMD-korten, men dessa kommer inte ens nära de låga ljudnivåerna hos GTX 9xx-serien. Jag har ägt (och äger) R9 290X (R9 390X) samt R9 280X, båda med tredjepartskylare, och herrejävlar vad de börjar väsnas under spel. Faktum att WoW är så otroligt dåligt optimerat hjälper inte heller.

Mitt köp av GTX 970 (och sedan Titan X) skonade verkligen mina öron. Har dessvärre nu återgått till R9 280X men jag spelar inte längre spel pga. universitetsstudier.

Hade 290x tri-x innan och det hörde jag aldrig. Vet inte om folk sitter med örat mot chassit medans dom lirar men jag gillar att ha headset på mig. Det kanske är så att du/ni sitter på nån superhörsel vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Hade 290x tri-x innan och det hörde jag aldrig. Vet inte om folk sitter med örat mot chassit medans dom lirar men jag gillar att ha headset på mig. Det kanske är så att du/ni sitter på nån superhörsel vad vet jag.

Finns en massa olika faktorer som hur öppet chassi man har, och hur stort rummet är. I mitt fall är rummet litet (Garderobsrum) och chassits sidopanel består av 50% stålnät vilket gör att all ljud läcker ut ur chassit. Sedan beror det också på vilka spel man kör, och ibland kan det ta 20-30 minuter tills grafikkortet når sin temptarget och därmed maximal fläkthastighet.

Faktum att AMD-korten faktiskt väsnas en hel del på fullt hörbara nivåer är dock något jag står kvar vid, öppet chassi eller inte.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@XFTality: Det där är bs. Läser man Reviews på 390/x så ser man att ljudnivån ligger runt samma som 970. Mina gtx980 lät jävligare än vad mina 290x gjorde iaf. Men jag hör aldrig några kort inte ens om jag kör dom på 100% för varenda vettig människa har ju headset på sig idag.

Köpa 970 över 390 är bara korkat samma med 960 över 380.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Faktum att AMD-korten faktiskt väsnas en hel del på fullt hörbara nivåer är dock något jag står kvar vid, öppet chassi eller inte.

Vad menar du med AMD kort? Referensdesignen av 290X var högljudd, men eftermarknadskylarna är utmärkta, särskilt Sapphires och msi. Detta gäller även för 300 serien. Läs valfri recension. Nivåerna på dessa är valfri tillverkarens ansvar.

Fury med TriCool är ett av de absolut tystaste korten någonsin, ex. Mina två 295x2 har Noctua fläktar monterade, fyra GPU som överklockade ligger på 1100-1200w, knäpptyst.

Från kitguru, för deras 390x recension.

Flera ovanstående som visar samma sak gång på gång på gång, det är minimala skillnader mellan toppkort idag, och faktum är att 980ti som då är Nvidia är ett av dom mindre tysta korten du kan köpa high end idag. Har du sådan hörsel så du kan skilja på ett par decibel så är det bara att gratulera, men sannolikt är du bara färgad i dina åsikter.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Att folk rekommenderar 970 och 960 framför 390 och 380 borde skämmas. Dom är bättre på allt utom strömförbrukning men ärligt vem bryr sig.

TS kolla in 380 alt 390 som är lite overkill.

nvidia är knappt ens bättre med strömförbrukningen mer, kolla 4:40 i detta test, 380 och 960 har samma förbrukning men 380 är billigare och snabbare än 960:
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0

Skrivet av XFTality:

Dessa kort stämmer inte riktigt in på kriterien "tyst", något TS efterfrågade.

Visserligen finns det tystare varianter av AMD-korten, men dessa kommer inte ens nära de låga ljudnivåerna hos GTX 9xx-serien. Jag har ägt (och äger) R9 290X (R9 390X) samt R9 280X, båda med tredjepartskylare, och herrejävlar vad de börjar väsnas under spel. Faktum att WoW är så otroligt dåligt optimerat hjälper inte heller.

Mitt köp av GTX 970 (och sedan Titan X) skonade verkligen mina öron. Har dessvärre nu återgått till R9 280X men jag spelar inte längre spel pga. universitetsstudier.

Kolla videon ovan vid 3:30 , ingen skillnad i ljud, skiljer knappt ngt i ljud mellan 390 och 970 heller och AMD har semipassiva fläktar som nvidia nu med.
Såg ditt inlägg nedan, du är förlåten, och kom ihåg - "never settle"

Varför säger folk AMD väsnas mer, blir varmare etc när det knappt är ngn skillnad?
Sen är jag fullt medveten om att när det kommer till 390 att det drar 60w mer än 970, men det är snabbare än 970 med och 60w är inget man lyfter ögonbrynen åt, det drar som ett normalt kort. Typ när klockar inte folk sina prollar för att de drar mer effekt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Flera ovanstående som visar samma sak gång på gång på gång, det är minimala skillnader mellan toppkort idag, och faktum är att 980ti som då är Nvidia är ett av dom mindre tysta korten du kan köpa high end idag. Har du sådan hörsel så du kan skilja på ett par decibel så är det bara att gratulera, men sannolikt är du bara färgad i dina åsikter.

Intressant! Jag misstänker att tonen fläktarna skapade låg väldigt högt uppe i frekvensbanden och som följd av det var det mer påträngande än andra modeller av R9 290X och därmed fick jag illusionen av att fläktarna var riktigt högljudda - Mitt HIS R9 290X var verkligen tortyr att köra Battlefield 4 på utan ljud på väldigt hög nivå för att överrösta ljudet från det. Med Nvidia-korten jag hade var ljudet flerfaldigt dovare, på behaglig nivå.

Med AMD-korten menande jag då R9 280X och R9 290X, jag är helt neutral när det gäller rött eller grönt och hoppar ständigt mellan båda, dealbreakern är helt enkelt hur väl kortet presterar per peng.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |