Permalänk
Inaktiv

Skapa IOS app - Dyrt?

Hej hej,

Har en väldigt bra Appidé som jag skulle vilja gå vidare med, handlar inte om vinstsyfte utan mer hobbyverksamhet. Inte ute efter något avancerat utan något enkelt.

Min fråga är, har ni själva "köpt" utveckling av en egen app, hur mycket kostar det ungefär? Vet att det finns Svenska företag som gör det åt en, men antar att det tar en slant för detta. Uppskattar gärna om ni kunde komma med råd och tips.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Ska du hyra ett företag att bygga en app åt dig så blir det dyrt hur du än gör. Jag skulle säga att det är omöjligt att komma under 50 000 om det inte är en väldigt simpel app och ni helt struntar i kvaliteten.

Istället bör du hitta något community med utvecklare som gör det för skojs skull. Har du en bra idé och inte är ute efter att tjäna pengar så är chansen rätt stor att du hittar någon som vill bygga appen åt dig. Jag har dock inte så bra koll på sådana communityn att jag kan rekommendera ett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ska du hyra ett företag att bygga en app åt dig så blir det dyrt hur du än gör. Jag skulle säga att det är omöjligt att komma under 50 000 om det inte är en väldigt simpel app och ni helt struntar i kvaliteten.

Istället bör du hitta något community med utvecklare som gör det för skojs skull. Har du en bra idé och inte är ute efter att tjäna pengar så är chansen rätt stor att du hittar någon som vill bygga appen åt dig. Jag har dock inte så bra koll på sådana communityn att jag kan rekommendera ett.

Jo det var väl ett sådant svar jag förväntade mig mer eller mindre då jag vet att det skulle vara dyrt. Men säg att jag har pengarna, och vill skapa en app som använder sig av samma design som "Jodel" (dock inte samma syfte, utan bara designen tex). Är detta något omöjligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dejch:

Jo det var väl ett sådant svar jag förväntade mig mer eller mindre då jag vet att det skulle vara dyrt. Men säg att jag har pengarna, och vill skapa en app som använder sig av samma design som "Jodel" (dock inte samma syfte, utan bara designen tex). Är detta något omöjligt?

Nej det går förstås. Sen kanske du blir stämd för att designen är för lik, men det lär ju bara hända om du verkligen bygger en klon och inte ens då är det särskilt troligt (hur många flappy birds finns det liksom).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nej det går förstås. Sen kanske du blir stämd för att designen är för lik, men det lär ju bara hända om du verkligen bygger en klon och inte ens då är det särskilt troligt (hur många flappy birds finns det liksom).

Ok, men det känns ändå som om Svenska utvecklare inte är på den fronten när det kommer till att skapa sådana appar. Har sökt lite här och där, och de flesta företag som bygger appar som jag hittat, är inte särskilt lockande (tidigare referenser dvs).

Ni får gärna ge tips och råd och vem och vart jag skall vända mig för att bygga vidare på min ide. Vet ju att det finns freelancer när det kommer till att skapa hemsidor, kanske även Appar?

Permalänk
Medlem

http://www.meetup.com/find/?radius=5&userFreeform=Stockholm%2...
Kanske kan va ide att gå till nån meetup och fiska?

Angående kostnad så är det ju extremt kopplat till komplexitet och design. Vill du ha en app som visar dagens dollarkurs i svart text på vit bakgrund så fixar nog nån det på 5 min

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

http://www.meetup.com/find/?radius=5&userFreeform=Stockholm%2...
Kanske kan va ide att gå till nån meetup och fiska?

Angående kostnad så är det ju extremt kopplat till komplexitet och design. Vill du ha en app som visar dagens dollarkurs i svart text på vit bakgrund så fixar nog nån det på 5 min

Det ligger något i vad du säger, även om jag är ytterst tveksam till att man kan få ihop ens världens simplaste app (typ Hello World) på fem minuter. Sen tillkommer hela biten med deploy, godkännande (avslag) från Apple och ändringar på grund av det osv. Även om själva utvecklingen eller kodningen går på en halvtimme (vilket är ingenting i sammanhanget och totalt orealistiskt) så lär ju allt kringarbete ändå ta åtminstone någon dag om allt funkar bra och allt går som det ska i review-processen och så. Och någon dag för en utvecklare är ganska många tusenlappar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det ligger något i vad du säger, även om jag är ytterst tveksam till att man kan få ihop ens världens simplaste app (typ Hello World) på fem minuter. Sen tillkommer hela biten med deploy, godkännande (avslag) från Apple och ändringar på grund av det osv. Även om själva utvecklingen eller kodningen går på en halvtimme (vilket är ingenting i sammanhanget och totalt orealistiskt) så lär ju allt kringarbete ändå ta åtminstone någon dag om allt funkar bra och allt går som det ska i review-processen och så. Och någon dag för en utvecklare är ganska många tusenlappar liksom.

Helt korrekt. Deploy hos apple vet jag inget om, kodar bara mina egna appar jag kör i developer-mode, främst då jag gör saker som inte finns på app-store just pga att dom inte blir godkända...

Här har du en fungerande dollarapp, det som tog mest tid var nog att googla fram och regga sig på api-sidan.
12 rader kod och då finns det till och med errorhantering

Permalänk
Medlem

Jag antar att det blir dyrt om man inte gör det själv.

Många timmars programmering och buggtestande.

Räkna sedan in tiden för design.

Jag har gjort en del appar mot Android, men kan kompilera samma kod mot ios.

Vad hade du tänkt dig för pris ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martin_cs:

Jag antar att det blir dyrt om man inte gör det själv.

Många timmars programmering och buggtestande.

Räkna sedan in tiden för design.

Jag har gjort en del appar mot Android, men kan kompilera samma kod mot ios.

Vad hade du tänkt dig för pris ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Haha om du hade kunnat göra designen likt "jodel" så hade vi kunnat komma överens om något, och då menar jag inte kopiera rakt av, utan självklart att man tar till alla medel så man inte senare kan stämmas för kopiering osv.

Tar gärna emot fler tips, om det finns andra som gör sådana ting.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej hej,

Har en väldigt bra Appidé som jag skulle vilja gå vidare med, handlar inte om vinstsyfte utan mer hobbyverksamhet. Inte ute efter något avancerat utan något enkelt.

Min fråga är, har ni själva "köpt" utveckling av en egen app, hur mycket kostar det ungefär? Vet att det finns Svenska företag som gör det åt en, men antar att det tar en slant för detta. Uppskattar gärna om ni kunde komma med råd och tips.

Mvh

Jag har hört talas om att det finns forum där man kan be hobbyutvecklare koda en app åt en för en billig summa.
Jag tror det var Derek Banas som tog upp det i en YT-video om hur man kan tjäna pengar online.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Haha om du hade kunnat göra designen likt "jodel" så hade vi kunnat komma överens om något, och då menar jag inte kopiera rakt av, utan självklart att man tar till alla medel så man inte senare kan stämmas för kopiering osv.

Tar gärna emot fler tips, om det finns andra som gör sådana ting.

Tack

Jag är grym på att fånga upp designelement och föra över det till en egen stilren design, är dock 100% emot att kopiera saker, men att låta sig inspireras är det inget fel på Däremot så kan jag ingenting om kodning för Appar
Kan sköta allt som har med ui att göra om du skulle hitta någon som har kunskaperna för kodningen

Permalänk
Inaktiv

Jag kan ju prata utifrån mitt perspektiv. Jag frilansar som webbutvecklare, dock inte som apputvecklare mot IOS/Android även om jag gjort några enkla webbhybrider.
Skulle på rak arm kunna säga att en bra frilansare tar i runda svängar 50-75% av vad en byrå tar. Frilansare på min nivå (och då pratar jag inte teknisk nivå, utan affärsmässigt främst, skulle egentligen akta mig om en utvecklare tar för liten slant) och dom jag har pratat med i alla fall.

https://estimatemyapp.com/

Använder ofta denna sida för att få en fingervisning av vad priset blir för en kund. Priserna sidan ger ut brukar oftast hamna runt summan en byrå tar för att sköta arbetet. Dom har oftast folk som har specifika uppgifter front-end, back-end, fotograf, marknadsförare osv. Själv är jag helt okej på allt och har vart hobbyfotograf i 7-8 år med tillgång till bra kamera. Funkar helt okej att vara lite all-around mot kunder som är privatpersoner eller småföretagare.

Min poäng är att om det är relativt simpel app där du verkligen har tänkt ut alla funktioner fullt ut så kan nog en frilansare göra ett helt okej jobb för en relativt billig peng jämfört med en byrå. Hitta gärna en seriös person som har en portfolio och är momsregistrerad så vet du att han försöker vara lagom proffsig.