SSD extremt långsam.

Permalänk
Medlem

SSD extremt långsam.

Tjena!

Jag har en PNY SSD som jag har haft ett tag utan några problem. Men nu på senare tid har jag märkt att den beter sig väldigt konstigt.

Såfort den ska skriva nåt till disken så går den upp i 100% active time och får skyhög response time, även fast den bara skriver i ca 2-3mb/s
Att läsa från disken går hur bra som helst, men just att skriva till disken går extremt långsamt och gör mitt OS unresponsive.

Jag har testat olika sata portar, olika sata sladdar. Har även formaterat disken och installerat windows 10 nu men problemet kvarstår.
Det finns heller ingen firmware uppdatering till disken.

Jag bifogar ett screenshot när jag extraherar en .rar fil till min SSD.
Är det ett hårdvaru fel på disken eller finns det något man kan göra?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Crystal disk Info och SSD Life samt testa med AS SSD
Ta ner dessa 3 verktyg, kör deras tester och klistra in screenshots så ser vi både status (inställningar) och skick på disk.

Det verkar inte vara bra dock. Har du backup?

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Här kommer screens på de 2 första verktygen.
Tyvärr kunde jag inte köra benchmarken eftersom det skulle ta alldeles för lång tid. men första testet låg på ungefär 3mb/s

Något jag noterat är att den först jobbar på i bra hastighet men efter några sekunder så går den ner till 2-3mb/s, Om det är någon värdefull information vet jag dock inte

Jag har ingen backup men det är inget viktigt på den heller eftersom den är nyformaterad. Samt att läsa ifrån den går ju bra så kan ju alltid spara undan allt snabbt och smidigt.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Tack för svaret. Här kommer screens på de 2 första verktygen.
Tyvärr kunde jag inte köra benchmarken eftersom det skulle ta alldeles för lång tid. men första testet låg på ungefär 3mb/s

Något jag noterat är att den först jobbar på i bra hastighet men efter några sekunder så går den ner till 2-3mb/s, Om det är någon värdefull information vet jag dock inte

http://i.imgur.com/3ziZ2V7.png

http://i.imgur.com/hr2uOYj.png

Jag har ingen backup men det är inget viktigt på den heller eftersom den är nyformaterad. Samt att läsa ifrån den går ju bra så kan ju alltid spara undan allt snabbt och smidigt.

AS-SSD kollar även så att du kör rätt läge och allignment, 2 saker som spelar mycket roll. (Även om du inte kör hastighets-testerna).

Hur gammal är denna disk? Har du garanti kvar?
Om du har garanti så hade jag kontaktat ÅF, för den har fått programmerings fel och omflyttade sektorer. Visserligen sker detta när diskar blir äldre, men inte efter 8TB skrivet. Det bör vara inom garantin att få en ny disk. Oavsett så verkar disken inte vara i bra skick efter <10TB skrivet, och normalt brukar max en sektor ske innan de når typ 50-100TB.

Måste fråga också, hur full är disken? och har du "Over Provision" utrymme satt? (Typ opartitionerat utrymme för att dens prestanda och slitage ska hållas bättre)

Om du ska kontakta ÅF, ta med SMART data så ser de att där är fel. Och du kan påpeka skrivhastigheten, men utan att veta allignment och OP status vet jag inte om det kan delvis bero på det. Oavsett så bör du få en ny disk dock pga felen i SMART.

Permalänk
Medlem

Här kommer AS SSD screenshot.

Jag tror den ska ha garanti kvar faktiskt. Den är inte äldre än 2 år.

Disken har ca 20gb ledigt utrymme just nu. och den har 2 partioner. C:/ och 300mb system reserved.

Tack för hjälpen! ska kontakta min ÅF och försöka få en ny på garantin.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

http://i.imgur.com/eeMay3O.png
Här kommer AS SSD screenshot.

Jag tror den ska ha garanti kvar faktiskt. Den är inte äldre än 2 år.

Disken har ca 20gb ledigt utrymme just nu. och den har 2 partioner. C:/ och 300mb system reserved.

Tack för hjälpen! ska kontakta min ÅF och försöka få en ny på garantin.

Oki, både allignment och drivrutinsläge är okej.

Det verkar vara disken som är kaputt.