Hjälp med val av HDD till NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av HDD till NAS

Hej alla!
Jag ska köpa min första NAS och behöver lite hjälp med vilket märke av hårddiskarna jag bör köpa. Jag är studerande filmskapare och kommer använda Nasen till att komma åt filer beroende på vilken av mina datorer jag sitter vid eller skicka filer till mina med studerande som jag har en youtube kanal med.

Detta är Nasen jag funderar på att köpa: ZyXEL NSA325 v2

3-4TB är det jag siktar på till att börja med.

Kanske det här paketet

Tack på förhand

Permalänk

Western Digital Red det är ett bra val av disk den är tyst och energi snål så Fläkten i NAS:et inte går så mycket

Western Digital Red det är ett bra val av disk den är tyst och energi snål så Fläkten i NAS:et inte går så mycket.
Valet av NAS se om du får fler tips eventuellt Googla om hur bra valet av dit NAS passar ditt behov.

Möjligen går det att köpa till en tilläggs för säkring för hårddisken inom ett år från inköpet och utöka garantin till 4år om det fortfarande går låt det gå tre månader normala fel problem brukar uppkomma kostar runt hundringen kan vara en utgående produkt så kolla innan du köper den att den inte bara går att köpa utan den även gäller.

Mitt senaste var ett sneak variant gör att det är tyst för de är låg effekt bra för få användare du har större behov en så möjligen back upp men kom med 3T och inte 4T
Har ökat i pris det kostade bara 300 mer än bara disken D-Link 320L 3T WD RED nu går de på ett ut.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/179949-d...

Jag köpte en WD AV-GP g till mitt första NAS och tyckte att de borde komma med en variant som klarar Raid och det gjorde de, de kom med RED, jag tyckte 5 diskar var lite 8 borde stäcka sig till 8 de blev det med.
Buller nivån till RED PRO är så hög så det är mer som standardisk för raid lite lägre priset och lite lägre fart, behöver ett annat rum pg bullret.

Ljudet brukar räkna 3Db för en extra disk 3db för varje fördubbling 23db resp. 31 dB Pro
så 8 diskar låter mer men inte mycket för 1st Pro red (tänk då 16 st. Pro).

Lycka till med NAS:et !

fel ord ingen stav fel men är stav fel
Permalänk
Medlem

Jag röstar också på WD RED disk, har själv såna i min NAS vilket funkar kalas fint.
Ett alternativ är WD Green, dock är dessa inte gjorda för att snurra 24/7 som RED diskarna är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

jag har 4st wd green i min nas. skitstörande med boottiderna på diskarna, men bortom det har dom gjort bra i 2-3 år nu.
men hade tagit wd red i dagens läge

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa HGST med tanke på statistik från BackBlaze:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...
Nu har de inte jättemånga WD Red så statistiken för dessa är osäker men HGST verkar ju överlag vara ett bra val även om de inte har just NAS drive.

HGST NAS drive finns i 2-pack på netonnet något billigare än om man köper dem löst:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata3a5tum/h...
Jämfört med WD Red så kostar dessa alltså ungefär samma och då känner jag att jag hellre väljer dessa än WD Red.