Om jag vill raida 0 på den nya ssd med den gamla hur gör jag när windows är på den gamla?

Permalänk
Medlem

Om jag vill raida 0 på den nya ssd med den gamla hur gör jag när windows är på den gamla?

Hej jag har en 250 gb 850 evo och jag kör just nu Windows på den. Jag är blev så imponerad av prestandan av en ssd att jag tänkte köpa en till och sätta i rad 0 så jag får mer disk utrymme och bättre prestanda. Men jag undrar om det går att sätta i en ny likadan ssd och köra den i raid på en gång eller behöver jag göra en systemåterställning?

Mvh/Ham9am3r

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att även om överföringshastigheten går upp så kommer söktiden försämras då den behöver söka av bägge diskarna. Så du får inte rakt av bättre prestanda, något att tänka på beroende på vad du ämnar göra med setupen.t

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste installera om utifall du tänkt ha raiden till operativsystemet, dessutom är nog prestandavinsten försumbar i verkligheten, det är söktiden man främst vinner prestanda på för en systemenhet och den blir oförändrad eller något sämre om du raidar, hög sekventiell läshastighet påverkar väldigt lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör raid0 på mina SSD:er.
Windows känns rappare utan raid, men när jag kör lite tyngre saker som CAD eller ex videoredigering så kommer det till nytta.
Ska du hålla på med sådant? Annars skulle jag avråda dig att göra det. Mer krångel och som tidigare nämnt, längre söktider.
Kanske en mjukvaruraid för att få båda till en stor disk vore något? Har ingen erfarenhet av det med OS disk men det bör gå.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

En sak att tänka på är att även om överföringshastigheten går upp så kommer söktiden försämras då den behöver söka av bägge diskarna. Så du får inte rakt av bättre prestanda, något att tänka på beroende på vad du ämnar göra med setupen.t

Skrivet av mrqaffe:

Du måste installera om utifall du tänkt ha raiden till operativsystemet, dessutom är nog prestandavinsten försumbar i verkligheten, det är söktiden man främst vinner prestanda på för en systemenhet och den blir oförändrad eller något sämre om du raidar, hög sekventiell läshastighet påverkar väldigt lite.

Skrivet av pars:

Jag kör raid0 på mina SSD:er.
Windows känns rappare utan raid, men när jag kör lite tyngre saker som CAD eller ex videoredigering så kommer det till nytta.
Ska du hålla på med sådant? Annars skulle jag avråda dig att göra det. Mer krångel och som tidigare nämnt, längre söktider.
Kanske en mjukvaruraid för att få båda till en stor disk vore något? Har ingen erfarenhet av det med OS disk men det bör gå.

Kan inte så mycket om sånt men skulle jag kunna göra så att man "lägger ihop" hårddiskarna så de vissa som en men inte blir som raid 1? Eller är det enklare att bara köra separat

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HAm9am3r:

Kan inte så mycket om sånt men skulle jag kunna göra så att man "lägger ihop" hårddiskarna så de vissa som en men inte blir som raid 1? Eller är det enklare att bara köra separat

Det går att lägga ihop diskar om du verkligen vill men läs på om för och nackdelar innan, du kanske kan göra det i din raidkontroller (jbod) men det kräver då troligen ominstallation, men det funkar nog utan ominstallation att göra om till dynamisk disk i win och sen montera en disk i en mapp på liknade sätt som man gör i linuxfilsystemen.

Tänk bara på att man bör förutsätta att man mister innehållet på alla diskar man håller på med och se det som en bonus om det överlever, ta därför alltid backup på viktiga saker innan du ens överväger att prova att konvertera till dynamiska diskar monterade i mappar.
Win kan inte hellre konvertera från dynamisk disk till normal utan det kräver i så fall partitionering (tömning) eller att man använder nått kommersiellt diskverktyg av nån sort så du kan inte backa utan att tömma diskarna eller använda nått prog som kostar pengar.
Se alltså till att ha backuper !!!

https://technet.microsoft.com/sv-se/library/Cc737437%28v=WS.1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med @mrqaffe här.
RAID låter spännande, och för HDD är det ofta givande med RAID för prestanda, typ RAID 10.

Men för SSD är det nästan bara nackdelar, förutom i rå seq läs/skriv prestanda, men väldigt få saker har nytt av mer än 400-500MB/s läs/skriv. Men problemen som kan uppstå kan ge en massa huvudvärk om en disk*/moderkort*/Windows* havererar.

Så för SSD, om du inte av specifik anledning behöver det... håll dem separat.

* Beroende på hur man gjort RAIDen.

Permalänk
Medlem

Om du inte kör speciella applikationer skulle jag inte raida med en till disk. Behöver du mer snabb lagring köper du en till ssd som du kör parallellt. Annars skaffar du hdd för långtidslagring. Att köra raid 0 för prestandan är sällan värt problemen.

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar men det blir nog att jag kommer att vänta tills priset på ssd sjunker och då kommer jag köpa en 1 tb ssd. Men uppskattar alla hjälp och jag har nu lärt mig lite mer.

Mvh/ Ham9am3r

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamgamer:

Okej tack för alla svar men det blir nog att jag kommer att vänta tills priset på ssd sjunker och då kommer jag köpa en 1 tb ssd. Men uppskattar alla hjälp och jag har nu lärt mig lite mer.

Mvh/ Ham9am3r

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som en bättre ide

2016 ska (förhoppningsvis) 3D NAND komma från fler tillverkare än Samsung, så priserna kommer förhoppningsvis gå ner. De kommer fortfarande vara dyrare än HDD ett bra tag till dock (sett per GB).

Permalänk
Medlem

@Paddanx: hdd kommer var billigare ett bra tag men ssd är en så ny teknik vilket gör att att det är dyra. Så om ett år kommer nog priserna att gå ner hoppas jag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamgamer:

@Paddanx: hdd kommer var billigare ett bra tag men ssd är en så ny teknik vilket gör att att det är dyra. Så om ett år kommer nog priserna att gå ner hoppas jag.

Det har jag hört sedan min första SSD 2008... väntar fortfarande

Så länge tillverkarna tjänar mer på att mjölka en 120, en 250, en 500GB och sen 1TB SSD ur de flesta så gör de hellre det än ger alla billiga 1-2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det har jag hört sedan min första SSD 2008... väntar fortfarande

Så länge tillverkarna tjänar mer på att mjölka en 120, en 250, en 500GB och sen 1TB SSD ur de flesta så gör de hellre det än ger alla billiga 1-2TB SSD

Fast dom har biligt ganska mycket billigare.
Kommer du ihåg när ~100GB diskar kostade upp mot 1500kr? Idag kostar en 500GB ungefär lika mycket.

2011 släpptes Corsair force 3 disken, 90GB för ca 1450kr.
Ett år innan dess så låg 60GB diskarna på runt 1100kr eller mer.
osv. osv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Jag kör själv en ssd som systemdisk och en för programmen, vilket förbättrar prestandan för de båda.
Självklart hade raid 1 på de båda varit bra, men det kostar också det dubbla.

Raid 0 anser jag bara vara tillämpning i vissa unika situationer då man ej behöver vara rädd för en trasig disk.
.
För folk som vill ha lite prestanda och för billig peng så är de nya snabba M.2 ssd intressanta, sedan blir ram billigare där man kan slänga upp en ramdrive på säg 5-10GB som är riktigt snabbt.
Fast det dröjer nog minst år innan det blir lite mer prisvärt så att mer vanligt folk har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast dom har biligt ganska mycket billigare.
Kommer du ihåg när ~100GB diskar kostade upp mot 1500kr? Idag kostar en 500GB ungefär lika mycket.

2011 släpptes Corsair force 3 disken, 90GB för ca 1450kr.
Ett år innan dess så låg 60GB diskarna på runt 1100kr eller mer.
osv. osv.

Ironiska är... de har inte det.

Vad som har hänt är att diskar med färre flashceller har kommit ut på marknaden.
Förr var ju 64GB 8 NAND paket... och kostade 1800kr, typ. (köpte min Corsair P64 för det)
Sen kom 120GB med 8 NAND paket och kostade ca 2000kr. (Corsair GT 120GB...)
... 250 samma sak.
Idag är 500GB runt 1700kr, och de har 8 NAND paket.
Så de kostar fortfarande runt samma peng för samma antal NAND kretsar

Det som har hänt är att NANDets nm har minskat så de kan trycka in mer info och göra kretsar med större utrymme
Sen började de göra 4 NAND paket på budget, och nu är man ibland nere på 2 st för riktigt budget. Sämre hastighet och sämre IOPs, men "billigare"

Men visst... 2300kr för 32GB (min första) vs 1700kr för 500GB är en satans skillnad