Plattor med Windows 8.1/10 (Främst billiga Kinaplattor)

Permalänk
Medlem

Någon mer som beställde Cube i7 Stylus under launch-day? En platta med Core M och 4 gb RAM, verkar helt okej så beställde en. Ska börja plugga nu i höst så tänkte att den är ett bra(och billigare) alternativ till surface. Enda problemet är ju hur man ska göra med tangentbordet, känns som om det är det som gör surfacen så bra ändå. Fanns ett man kunde beställa men gick inte att få med svensk layout tyvärr. Någon som har idéer om hur man löser det? Just nu tänkte jag köra med ett bluetoothtangentbord och ett case till plattan som håller upp den.

http://www.aliexpress.com/item/Cube-i7-Stylus-10-6-Inch-1920-...
För er som missade erbjudandet på $299 så kanske det fortfarande är värt, men inte lika bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Någon mer som beställde Cube i7 Stylus under launch-day? En platta med Core M och 4 gb RAM, verkar helt okej så beställde en. Ska börja plugga nu i höst så tänkte att den är ett bra(och billigare) alternativ till surface. Enda problemet är ju hur man ska göra med tangentbordet, känns som om det är det som gör surfacen så bra ändå. Fanns ett man kunde beställa men gick inte att få med svensk layout tyvärr. Någon som har idéer om hur man löser det? Just nu tänkte jag köra med ett bluetoothtangentbord och ett case till plattan som håller upp den.

http://www.aliexpress.com/item/Cube-i7-Stylus-10-6-Inch-1920-...
För er som missade erbjudandet på $299 så kanske det fortfarande är värt, men inte lika bara

alt-shift bör väl funka för att få ÅÄÖ? även om det inte fysiskt står så på tangenten självklart.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

alt-shift bör väl funka för att få ÅÄÖ? även om det inte fysiskt står så på tangenten självklart.

Alt-Shift? Hur menar du?

Permalänk
Medlem

@Kabeltv:

skriv ÅÄÖ som vanligt, testa att trycka left-shift + alt och skriv det igen, du får då ['; istället för ÅÄÖ
fungerar bakvänt på exempelvis engelska tangentbord som saknar åäö där iställt [ ' ; då sitter men med shift-alt kan du ändå skriva åäö.

ser ingen anledning att detta inte skulle funka på tabletens tangentbord, det är ju lite av en "fulfix", men det är nog svårt att hitta ett typecover till kinaplattorna med fysiska knappar som heter åäö, gissningsvis vet ditt muskelminne i fingrarna var alla tangenter sitter så det bör ju inte vara några problem för dig att skriva med ändå, annat för mormor greta 90 år kanske..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Är också sugen på en kinaplatta! Går det att uppgradera HI8 till Windows 10?

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem

@ultra5:

ja jag tittade på lite videos där jag vill minnas att recensenten skrev i en kommentar att han körde w 10 på den.

jag lär nog lugna mig lite med o uppgradera (förutsatt att man får en gratis uppdatering från win 8.1 with bing) tills man ser vad folk med liknande plattor säger om prestandan i w10

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Tyckte ett av tangentborden på bilderna var midstänkt likt Surface tngtbord
Hur ser plattorna ut i botten, skulle ett surface tngtbord funka?
Om nån vill chansa har jag ett touchcover över som jag kan släppa billigt...

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

Är sugen på en Chuwi Vi8 men den verkar sakna gps. Finns det någon liknande med gps? Kom med förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

nu vet jag inte om detta är aktuellt för dig längre men jag köpte igår en Chuwi HI8, den har just bättre skärm än VI8, 1920x1200 och 283ppi kostade 800kr med fri frakt på geekbuying och dualbootar win 8.1 / android 4.4

den har också en Z3736F istället för Z3735F, i övrigt samma utseende och komponenter.

jag har köpt den plattan.
haft den 2 veckor nu å är jättenöjd.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

jag har köpt den plattan.
haft den 2 veckor nu å är jättenöjd.

kul att höra, jag beställde den själv i måndags så jag borde få hem den om ett par veckor jag med

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av Onda V975w? För 120$ låter den ju riktigt bra: http://www.onda-tablet.com/onda-v975w-quad-core-win-8-tablet-...

Jag är ute efter en renodlad windowsplatta med bra batteritid. Runt 200$ hade jag tänkt mig om ni har andra alternativ. Gärna runt 9-11".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Är det någon som har erfarenhet av Onda V975w? För 120$ låter den ju riktigt bra: http://www.onda-tablet.com/onda-v975w-quad-core-win-8-tablet-...

Jag är ute efter en renodlad windowsplatta med bra batteritid. Runt 200$ hade jag tänkt mig om ni har andra alternativ. Gärna runt 9-11".

det lät onekligen billigt, värt att notera dock är att på plattor större än 9" får du inte en aktiverad version av windows 8.1 utan en "trial version" som du själv måste skaffa en key till för att windows ska bli genuint. Det står på just denna platta i ett svar från Onda i kommentarerna:
Thank you for your mail.
According Microsoft, Tablet over 9 Inch will do not provide the lince,you need active by yourself.
Onda V975w Tablet with Windows 8.1 support French Language package download.

här finns en annan onda med 11.6" dubbla storleken på hdd och inbyggt 3G
http://www.geekbuying.com/item/Onda-V116w-3G-Tablet-PC-11-6-i...

denna är 8,9" så den bör du få legit windows med till
http://www.geekbuying.com/item/iFive-MX2-Intel-Z3735F-Quad-Co...

och sist men inte minst kungen av alla kinaplattor?
http://www.geekbuying.com/item/PIPO-W8-10-1-Inch-Windows-8-1-...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ultra5:

Är också sugen på en kinaplatta! Går det att uppgradera HI8 till Windows 10?

Nej, om du nu inte funderar på att köra bluetooth mus och tangentbord. Toutchen laggar ut det vidrigaste när jag testade Windows 10.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nej, om du nu inte funderar på att köra bluetooth mus och tangentbord. Toutchen laggar ut det vidrigaste när jag testade Windows 10.
t-qoTagvUwQ

tack för heads up!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jo, jag vet att Windows with Bing är gratis, men kineser brukar inte bry sig så mycket om licenser. Så dom skulle säkert kunna fuska även med nåt som är gratis

Heh... för vi svenskar gör det menar du?

Hint hint, Piratebay, Swefilmer, Blocket mm fullt med Windows nycklar

Nää vi är ärliga personer i detta land

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

det lät onekligen billigt, värt att notera dock är att på plattor större än 9" får du inte en aktiverad version av windows 8.1 utan en "trial version" som du själv måste skaffa en key till för att windows ska bli genuint. Det står på just denna platta i ett svar från Onda i kommentarerna:
Thank you for your mail.
According Microsoft, Tablet over 9 Inch will do not provide the lince,you need active by yourself.
Onda V975w Tablet with Windows 8.1 support French Language package download.

här finns en annan onda med 11.6" dubbla storleken på hdd och inbyggt 3G
http://www.geekbuying.com/item/Onda-V116w-3G-Tablet-PC-11-6-i...

denna är 8,9" så den bör du få legit windows med till
http://www.geekbuying.com/item/iFive-MX2-Intel-Z3735F-Quad-Co...

och sist men inte minst kungen av alla kinaplattor?
http://www.geekbuying.com/item/PIPO-W8-10-1-Inch-Windows-8-1-...

Oh, tack för svar. Hade glömt det där med att plattor på 9" och större inte får en licens... Då får jag väl kika efter 8,9" plattor då. Tack för tipsen på plattorna, ska kika på 8,9" och se om jag hittar någon fler att jämföra med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Är sugen på en Chuwi Vi8 men den verkar sakna gps. Finns det någon liknande med gps? Kom med förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade Chuwi Hi8 också, går det inte att få tag i en svart? Eller en likvärdig?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Avstängd

@ASUSG15: Min är svart och hade inga val om färg när jag beställde.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det är med att bara plattor med 8 tums skärm eller mindre kommer aktiverade är bs. Kolla på t.ex Teclast x98 air 2/3G (för övrigt typ den bästa kinaplattan) som är 9.7" och där funkar Windows prima.

På tal om Teclast så har de ett event den 10 August där promon nämner Cherry trail så det ska bli intressant.
Redan nu har det läckt en platta på AliExpress som heter Teclast x98 air PRO. EDIT: den är borttagen nu!

Det var iaf återförsäljaren OKQI som hade lagt upp den (de är respektabla) och specs var:

X5-Z8500
4gb dual channel ram
64 emmc
USB version nämns inte, men man får väl hoppas på usb 3..

Annars var den samma, så skulle gissa att de bara bytit ut processorn och högre densitetram (=spara massa pengar på RnD och utveckling)

Jag är iaf taggad till tusen och kommer köpa direkt!

Priset listades till 277 usd, men det kan ju definitivt komma att ändras.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@ASUSG15: Min är svart och hade inga val om färg när jag beställde.

Länka! Du missade inte att det är Hi8 och inte Vi8 jag är ute efter?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hittade Chuwi Hi8 också, går det inte att få tag i en svart? Eller en likvärdig?

som jag har förstått det på reviews och vad jag kunnat läsa mig till finns HI8 bara i vitt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det är med att bara plattor med 8 tums skärm eller mindre kommer aktiverade är bs. Kolla på t.ex Teclast x98 air 2/3G (för övrigt typ den bästa kinaplattan) som är 9.7" och där funkar Windows prima.

På tal om Teclast så har de ett event den 10 August där promon nämner Cherry trail så det ska bli intressant.
Redan nu har det läckt en platta på AliExpress som heter Teclast x98 air PRO. EDIT: den är borttagen nu!

Det var iaf återförsäljaren OKQI som hade lagt upp den (de är respektabla) och specs var:

X5-Z8500
4gb dual channel ram
64 emmc
USB version nämns inte, men man får väl hoppas på usb 3..

Annars var den samma, så skulle gissa att de bara bytit ut processorn och högre densitetram (=spara massa pengar på RnD och utveckling)

Jag är iaf taggad till tusen och kommer köpa direkt!

Priset listades till 277 usd, men det kan ju definitivt komma att ändras.
Skickades från m.sweclockers.com

Såg den förra veckan, den såg riktigt intressant ut. Synd att den försvunnit nu.
Om den dyker upp snart igen så tror jag nästan att det blir en beställning.
Bra pris, intressant hårdvara + både Android och Windows...
EDIT: Kan hända att denna nödvändigtvis inte kommer gå att dual-boota, men det återstår att se till när den faktiskt släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Såg den förra veckan, den såg riktigt intressant ut. Synd att den försvunnit nu.
Om den dyker upp snart igen så tror jag nästan att det blir en beställning.
Bra pris, intressant hårdvara + både Android och Windows...
EDIT: Kan hända att denna nödvändigtvis inte kommer gå att dual-boota, men det återstår att se till när den faktiskt släpps

Att det eventuellt fattas Android är inget som påverkar mig, tänkte köpa x98 Air 2 för Windows skull
Vi får se den tionde!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kanske kan ni i tråden hjälpa mig, söker en billig kinaplatta med usb-port för att köra ett motorstyrningsprogram till min motorcykel.
Finns det något av de billiga märkena som är att rekommendera?

Krav:
*Kan köra x86-program för skrivbordet
*USB-port
*Minst 1366x768

Gärna:
Laddbar via USB
Mindre än 10"
Blåtand
2GB ram eller mer

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

har en chuwi vi10 och den är på 10.1 tum har laglig key.
har installerat win10 på den ren install. tourchen fungerar bra men tycker win10 e lite hackig ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

har en chuwi vi10 och den är på 10.1 tum har laglig key.
har installerat win10 på den ren install. tourchen fungerar bra men tycker win10 e lite hackig ibland.

självklart kan tillverkarna ändå lägga en legal key på paddan om den e större än 9" men den får de betala för, medan den är gratis för plattor under 9" = dom kan säljas billigare. kostar en licens för plattor större än 9" säg tex 25 dollar hamnar nog det rätt på slutpriset för dig som köpare.
alternativt mindre seriösa aktörer som försöker få deras platta att verka billigare än konkurrenternas genom att kränga dom med trial licenser

förövrigt känns denna som en skaplig utmanare till teclast x98 beroende på vad man eftersöker, för ungefär samma pengar.
lite sämre upplösning och mindre skärm men dubbla hdd utrymmet
http://www.geekbuying.com/item/CHUWI-V89-Intel-Z3735F-Quad-Co...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

självklart kan tillverkarna ändå lägga en legal key på paddan om den e större än 9" men den får de betala för, medan den är gratis för plattor under 9" = dom kan säljas billigare. kostar en licens för plattor större än 9" säg tex 25 dollar hamnar nog det rätt på slutpriset för dig som köpare.
alternativt mindre seriösa aktörer som försöker få deras platta att verka billigare än konkurrenternas genom att kränga dom med trial licenser

förövrigt känns denna som en skaplig utmanare till teclast x98 beroende på vad man eftersöker, för ungefär samma pengar.
lite sämre upplösning och mindre skärm men dubbla hdd utrymmet
http://www.geekbuying.com/item/CHUWI-V89-Intel-Z3735F-Quad-Co...

Jag har också en Chuwi Vi10 och kan bekräfta att det är en legit windowsnyckel. Jag har fått meddelande om uppgradering till Windows 10 och det ska tydligen fungera på plattan utan några konstigheter.

Det finns några fördelar om man jämför Chuwi V89 och Chuwi Vi10. Tex så har Vi10 två riktiga usb-portar, utöver micro-usb som både kan användas till laddning och till extern hårddisk tex. Den har också en magnetdocka så att man kan klicka i ett externt, ganska bra, tangentbord-fodral. Och Vi10 med tillhörande tangentbord-fodral kostar lika mycket som en Chuwi V89. Många (som inte använt Vi10) klagar på den låga upplösningen, men skärmen ser faktiskt riktigt bra ut!

Fördelen med V89, förutom upplösningen, är att den har 64gb hårddisk, men ett micro sd löser det problemet ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

@Tokas:

jo visst för lagring duger minneskort alldeles utmärkt, vet dock inte om jag skulle vilja köra windowsprogram från ett

jag har beställt en chuwi Hi8 och den ska ha typ 10gb ledigt i windows, det räcker gott för mig som bara skall ha den till typ hearthstone och serier när jag reser i jobbet, men vill man vara lite mer produktiv med plattan o köra den som laptop ersättare bör man nog satsa på 64gb minst tror jag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@htbtoma:

Det beror på vilka program man installerar, men som det ser ut nu på min platta så har jag alla "vanliga" program installerade på hårddisken, och alla Steam-spel och diverse bilder och annat på sd-kortet, och det har fungerat perfekt hittills.

Ur min synvinkel så tänker jag mer att om man ska vara produktiv så bör man ha en platta med en docka till ett riktigt tangentbord och med en platta med klara usb-portar, men allt beror ju såklart på vad man ska ha den till. För min del så används den till surf, film och spel.

Jag rekommenderar för övrigt denna sidan:
http://techtablets.com/
https://www.youtube.com/user/hendrickson

Där står mycket nyttigt om Kinaplattor och uppdateras ofta, framförallt Youtubekanalen.

Permalänk
Medlem

Tänkte rapportera att win10 funkar prima på Yogan, enda man ska se upp med är lenovo smartswitch, detta lär uppgraderas annars laggar ui't ihjäl sig. Dom har uppgraderat de flesta drivarna också så hitintills funkar allt som det ska. Bluetooth funkar faktiskt bättre än det gjorde i win8.1.

Här finns nya drivare till 1051 modellen (Yoga 2 10")

Edit: Glömde tala om att man sparar ungefär 10GB utrymme med win10 på denna plattan, extra partitionen tas bort & win i sig är betydligt mindre

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::