Permalänk
Medlem

Comhem, 1/5 av utlovad hastighet.

Hej,

Har problem med hastigheten hemma. Jag får ut mellan 2-25/0.7mbit av 100/10. För att sedan ligga nere allt i från 2 min till en timme. Har genom åren lärt mig att när planeterna är linjerade, vattenståndet är rät, hunden är mätt och fyllan är lagom, då fungerar det.

Jag har varit i kontakt med comhem, och skickat mätraporter till dom som de har bett mig, hastigheterna varierar mellan ovan nämna hastigheter. Det roliga är att jag får ut ca det dubbla när jag använder min egna router (RT-56N) över wifi, medan 2-25mbit via comhems router är trådat. Men praktiskt nog dör inernet ett par timmar då och då, vilket tvingar mig att återgå till deras technicolor router och kass internet. Mätningarna är gjorda med kabel rakt i mediaboxen som sitter innan för dörren.

Problemet är att nu fick jag ett sms efter en månad av deras "felsökning", utan att skicka tekniker eller ens en beskrivning av vad de har gjort, där comhem hävdar att de har löst problemet, men det kvarstår. Jag åkte till Finland idag, och ska ringa dom men vill ha lite kött på benen. Jag kan få ett antal olika leverantörer itux nät(är väl något slags stadsnät i gbg?), men är lite oroligt för att det inte löser något.

Har ni något tips? Fakturan på 700kr för två månader är jag inte det minsta sugen att betala.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Har du två routrar inkopplade samtidigt? Det ska du inte ha. (du måste konfigurera bort NAT och DHCP i Asusen eller brygga comhems router). Vad får du för prestanda om du kör trådat direkt mot comhems router utan något annat inkoppplat (t e x ingen Asus inkopplad)? Testa detta med två olika datorer och två olika kablar( testa även olika LAN-uttag i comhems router).
Det faktum att du få bättre prestanda trådlöst via Asus än trådat direkt till router-modemet tyder på att det är problem i ditt nätverk eller dator och inte fel i comhems delar (men det kan ju vara trasig comhem router, men inte min första gissning).

Permalänk

Låter som du har fiber. Varför har du deras router alls? Har du någon ip-telefoni eller liknande? Ser ingen anledning alls att använda den. Kör en pingplotter över något dygn så ser du ju var det bryter. Om det är hemma hos dig eller i stadsnätet eller hos comhem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har du två routrar inkopplade samtidigt? Det ska du inte ha. (du måste konfigurera bort NAT och DHCP i Asusen eller brygga comhems router). Vad får du för prestanda om du kör trådat direkt mot comhems router utan något annat inkoppplat (t e x ingen Asus inkopplad)? Testa detta med två olika datorer och två olika kablar( testa även olika LAN-uttag i comhems router).
Det faktum att du få bättre prestanda trådlöst via Asus än trådat direkt till router-modemet tyder på att det är problem i ditt nätverk eller dator och inte fel i comhems delar (men det kan ju vara trasig comhem router, men inte min första gissning).

Son jag skrev är alla mätningar gjorda trådat(med olika kablar) från media boxen, direkt i datorn och får resultatet 2-30mbit/s ner och 0.7-10 upp. Med mediaboxen menar jag den som stadsnätet tillhandahåller och sitter precis innanför dörren. Inte comhems router.

Självklart använder jag inte två routrar, jah har testat om var för sig, jag har bryggat comhemroutern och använt asus som AP. men jag köpte en asus, eftersom jag inte vill ha Comhems. Datorn har klarat av mycket högre hastigheter i andra nätverk, både trådat och över wifi. Comhem har själva erkänt att de har sett problem hos mig, och hävdar nu att det är åtgärdat medans jag märker av att det inte är det, och har skickat in nya mätrapporter för att påvisa det.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |