Saknar test av AMDs nya kort 360, 380, 390, 390x

Permalänk
Medlem

Saknar test av AMDs nya kort 360, 380, 390, 390x

Jag saknar tester av AMDs nya kort i de "lägre" klasserna vilka är de vi flesta av oss köper.

Fokus har legat på att testa Fury korten.

AMDs nya kort har varit ute ett tag nu och det hade varit trevligt om ni kunde testa dem och uppdatera ert prestandaindex osv.

Ni kanske tänker de ändå bygger på äldre kretsar och man kan titta på resultaten av de äldre korten. Men i tester verkar ändå iaf 390/390x prestera rätt mycket bättre än 290/290x samt ha högre överklockningsmöjligheter etc så verkar som korten ändå har blivit signifikant bättre.

Sen är det märkligt att 390x är med i ert prestandaindex, effekttabeller etc men jag kan inte hitta att ni testat 390x, samt där står AMD radeon 390x och ingen tredjepartstillverkare på kortet och vad jag vet har inget referenskort släppts, så vad är det för 390x som finns med i prestandaindex och varför är inte 390 och de andra nya AMD korten med?

Man ser även att det skiljer en hel del mellan 290x och 390x så jag tycker det är värt att testa AMDs nya kort så man vet hur de förhåller sig till andra kort.
Och ser gärna att korten i de lägre prestandasegmenten testas. Typ presterar ett 360 som ett 750 ti tex?

Tack så mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej,

Den "nygamla" Radeon 300-serien är så gott som identisk med den äldre 200-serien och därför har vi valt att inte dra igång några individuella recensioner av dessa modeller under sommarmånaderna. Däremot kommer vi säkert att återkomma till ämnet framåt höstkanten.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam

Något hände allt med 300 serien eftersom den testats så pass mycket bättre än 200 serien, kanske till stor del drivrutinerna, Catalyst 15.7 gav ett rejält lyft.
Nå jag förstår att man måste prioritera och jag antar att testteamet har fullt upp.
Men visst vore det önskvärt med ett test 300 serien och inte minst en uppdatering av testresultaten med senaste versionen av Catalyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Något hände allt med 300 serien eftersom den testats så pass mycket bättre än 200 serien, kanske till stor del drivrutinerna, Catalyst 15.7 gav ett rejält lyft.
Nå jag förstår att man måste prioritera och jag antar att testteamet har fullt upp.
Men visst vore det önskvärt med ett test 300 serien och inte minst en uppdatering av testresultaten med senaste versionen av Catalyst.

Håller med, i pcpers test är ett 390 snabbare än 290x i 3/6 test, lika i 2/6 och sämre i 1/6. Detta är i 3 spel i uppl 1440 och 4k.

Innan drog 290x ifrån 290 i högre upplösningar men nu är ett 390 som ska vara baserat på ett 290 snabbare än 290x i högre upplösningar, så tycker där har hänt en hel del :).

Samt överklockningspotentialen verkar mycket högre och frame times och frame time variance är lägre för 390 än 970 vilket de inte var på de tidigare korten.

Men jaja, hoppas ni snart får tid med testet, hade varit kul med uppdaterade prestandaindex :).

Och igen vilket är det mystiska 390x som är med i prestandaindex? Ni har ej testat 390x i artikel iaf men är med ett 390x i prestandaindexet...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av stimpen:

Och igen vilket är det mystiska 390x som är med i prestandaindex? Ni har ej testat 390x i artikel iaf men är med ett 390x i prestandaindexet...

Jag skrev lite kort om det här: #15494964

Modellen i fråga är ett förhandsexemplar från en tillverkare där prestandan och allt finns på plats men kylaren, fläktkurvor och sådant fortfarande inte är garanterat intrimmat. Det blev därför ingen fristående recension, tillverkaren kunde helt enkelt inte garantera att resultaten skulle bli representativa.

Vi har en annan modell på kontoret, dock efter oväntade svårigheter med trasigt testexemplar som tyvärr puttade projektet in i semesterperioden. Förhoppningsvis blir det ett par artiklar inom GPU-sektorn framöver, vi behöver dock uppdatera hela sviten med nya mjukvaror och drivrutiner vilket tar längre tid ön man kan tro.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag skrev lite kort om det här: #15494964

Modellen i fråga är ett förhandsexemplar från en tillverkare där prestandan och allt finns på plats men kylaren, fläktkurvor och sådant fortfarande inte är garanterat intrimmat. Det blev därför ingen fristående recension, tillverkaren kunde helt enkelt inte garantera att resultaten skulle bli representativa.

Vi har en annan modell på kontoret, dock efter oväntade svårigheter med trasigt testexemplar som tyvärr puttade projektet in i semesterperioden. Förhoppningsvis blir det ett par artiklar inom GPU-sektorn framöver, vi behöver dock uppdatera hela sviten med nya mjukvaror och drivrutiner vilket tar längre tid ön man kan tro.

Ah ok, ser fram emot testerna

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync