Permalänk

installera ny router utan dator?

nu är det så här att en bekant till mig hade en dator som la av så han köpte en surfplatta istället. dock så verkar även hans router sjunga på sista versen. Om han nu köper en ny random router på tex. elgiganten, hur installerar han den då? måste vi låna en dator för detta?

Permalänk
Avstängd

Generellt sätt nej, många routers kommer idag med förinställda detaljer för wifi med lösenord etc, så då är det bara plugNplay och hooka upp plattan mot wifi och sen via paddan logga in på routern och personifiera den efter eget behov.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Jag brukar själv använda plattan ibland när jag ska fixa med routern så det borde inte vara några som helst problem.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

många moderna routers har antingen WPS - eller helt enkelt förtryckta WiFi detaljer på botten, så då kan han logga in med safari/chrome från Paddan o konfa routern.

// LZ

Permalänk
Medlem

På de routrar jag trixat med så är konfig via wifi avstängt som default.
Fast chansen är ju att det fungerar "out of the box" ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

På de routrar jag trixat med så är konfig via wifi avstängt som default.
Fast chansen är ju att det fungerar "out of the box" ändå.

hmm, konfig utifrån internet brukar bara avstängt. Men WiFi är ju ändå på det egna nätet, med intern IP så det brukar väl inte vara avstängt?

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/128011-tp-link_... så denna skulle funka tror ni? Vi behöver inte kunna ändra lösenord och grejer, även om det är ett plus om det går att göra det via plattan. Han har redan ett modem från internetleverantören. Det ska funka med mobil surfplatta och xbox one s. (Via kabel)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja visst.. MEEEEN,, Det finns en anledning till varför en produkt är billigast bland sina likar..

Skrivet av Spaceman81:

www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/128011-tp-link_... så denna skulle funka tror ni? Vi behöver inte kunna ändra lösenord och grejer, även om det är ett plus om det går att göra det via plattan. Han har redan ett modem från internetleverantören. Det ska funka med mobil surfplatta och xbox one s. (Via kabel)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

många moderna routers har antingen WPS - eller helt enkelt förtryckta WiFi detaljer på botten, så då kan han logga in med safari/chrome från Paddan o konfa routern.

// LZ

WPS borde släpas ut och skjutas på öppen gata inför folkets jubel

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Det kommer nog fungera men jag avråder er från att köpa den routern. Om ni kan lämna tillbaka den så gör det. Haft den förut och då måste man vara beredd på att starta om internet var och varannan dag!

Permalänk
Medlem

Oftast fungerar det out-of-the-box som många nämner. Det som kan bli lite problem är lite dyrare routrar som bara accepterar att du logga in när du kör kabel. Linksys är t.ex. ett sånt märker som kräver kabel för att konfigureras. :/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~